Pe aceeași temă
Deși tonurile sunt specifice atmosferei de stridentă ideologizare, Richard al III-lea se interzice e în primul rând o incitantă meditație despre teatrul însuși.
Arta este ambiguă, aproape nesfârșit de ambiguă. Thomas Mann, de pildă, a disecat cu grație sublimarea, acest proces al surprinzătoarei înfloriri în mlaștini. Frumosul nu e o mască pentru hidos, dar dieta sa pare să funcționeze după principiul bălegarului. Transformarea imundului în splendoare e însă doar un aspect al acestei polimorfe ambiguități. Un altul, mai visceral chiar, e cel al conotațiilor antropologice. Nu doar scriitorii scriu, ci și funcționarii. Și pentru unii, și pentru ceilalți scrisul poate deveni o armă. Letală. Care condamnă. La rândul său, aparatul de filmat înregistrează acțiuni regizate. De către regizori sau de către activiștii istoriei. Le consemnează în imagini învestite cu aura artificiului creator.
Această concurență, între realismul alternativ al artei și creativitatea istoriei, e plină de ambiguități. E și principala miză a piesei lui Matei Vișniec, Richard al III-lea se interzice, o versatilă parabolă despre teatru prin intermediul unui excurs în lumea terorii de masă. Cu un accent în acest sens își încheie spectacolul și regizorul Răzvan Mureșan în minuscula Sală Studio – ideală pentru a sugera claustrofobii simbolice – a Teatrului Național din Cluj: o mașină de scris se activează automat, fără un autor vizibil, iar o actriță filmează execuția protagonistului. Sentința de condamnare, bătută la mașină, ar putea fi o licență auctorială, dar și un act administrativ. Iar filmul ar putea fi o ficțiune, dar și un crud documentar. Să remarcăm și schimbarea rolurilor: actrița filmează moartea regizorului, fiindcă un alt regizor a distribuit-o în rolul de observator care consemnează. Care participă, aparent pasiv, la piesa istoriei.
Diana Buluga şi Matei Rotaru în spectacolul Richard al III-lea se interzice de la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca
(foto: Nicu Cherciu @ TNC
Protagonistul ales de dramaturg e însuși Vsevolod Meyerhold, avangardistul pasionat de biomecanica actorului, căzut în cele din urmă în dizgrație. Ca tonalitate generală, Vișniec a preferat o cale deja bătătorită: raportul dintre artă și putere. Chipul hăituit de reflectoare, pe jumătate intrigat, pe jumătate exasperat, al lui Klaus Maria Brandauer din Mephisto al lui István Szabó – ecranizare a romanului lui Klaus Mann, preocupat și el, ca și tatăl său, de funeste ambiguități –, a devenit reprezentativ pentru artistul prins în jocul perfid al unei puteri care-l tratează cu o derutantă ambivalență. Riscul unei asemenea abordări e însă de a-i conferi artistului nu doar un rol privilegiat de profet subversiv în vremuri tulburi, glisând astfel de la victimizare spre eroizare, ci și acela de ultim bastion al unei umanități amenințate, un fel de Bérenger ionescian. Într-un climat totalitar, bazat pe minciună și pe pervertirea ideologică a limbajului, adevărul artei e mereu, indiscutabil, o prețioasă gură de aer. Doar că și acest adevăr are ambiguitățile sale, ceea ce-i atenuează nu o dată din salutarul efect. În fond, Soljenițîn a subminat sistemul nu atât prin forța parabolelor, cât prin efortul documentar și prin provocarea fățișă, fără subterfugii. Pe de altă parte, sociologic vorbind, cu siguranță pe termen lung a fost mult mai subversiv rockul, de pildă, decât șopârlele din piesele trecute cu greu prin cenzură. Dar, în raport cu această eroizare de circumstanță, într-un registru cu mize mai degrabă politice, și mai ambiguă e plasarea sa într-o glisantă dezbatere morală. Este artistul care-și promovează demersul specific, cu fidelitate față de propria vocație, un tip uman de excepție, învestit cu virtuți exemplare? Meyerhold din piesa lui Vișniec – tânărul actor Matei Rotaru, la antipodul oricărei isterii cabotine, asigură o convingătoare consistență profilului personajului – e un Crucificat demn: umil, dar fără să se fi predat, flexibil, dar cu scutul conștiinței, provocator, dar și vulnerabil de sincer. Este o victimă, dar nu manifestă simptomele unei degradări morale. Am putea chiar spune că întinde surprinzător de departe jocul de-a șoarecele și pisica cu puterea. O obligă la un remarcabil efort hermeneutic. Legitim. Fiindcă minciuna, dacă e redutabilă, are nevoie de un adversar pe măsură – adevărul. Nu suspiciunea delirantă dictează jocul terorii, ci deconspirarea chinuitului efort al artistului de a accepta gradul de subversiune al adevărului. Crucea adevărului – ar spune unii dintre creștini și unii dintre filozofi. Regizorul lui Vișniec ar fi astfel un martir, demn, prin urmare, dacă nu de venerație, cel puțin de empatică recunoștință.
Istoria a fost mai nuanțată în realitate. Cel ce parcurge Jurnalul moscovit al lui Walter Benjamin – preocupat și de pulsul vieții teatrale din capitala sovietică, vizitată de el la cumpăna anilor 1926-1927 într-un context cu miză nu doar erotică – va remarca că Meyerhold cel adevărat trăia într-o lume prinsă în jocul periculos al reciprocei potențări între polemicile artistice și cele politice. Fără să ezite să-și insereze promovarea propriei estetici teatrale în fluxul imprevizibil al luptelor pentru putere. Experimentalismul său avangardist rămâne o mină încă fertilă pentru evoluția teatrului, doar că pe atunci gusturile lui Stalin erau, din nefericire pentru el, dar din fericire pentru rivalul său Stanislavski, mai clasice. A fi revoluționar în teatru era una, dar a fi așa ceva în sinuoasa politică sovietică avea alte mize și implicații. Amestecul celor două planuri nu putea să nu aibă, mai devreme sau mai târziu, efecte funeste. Meyerhold a pierdut disputa, așa cum mai strict politic a pierdut-o stângistul Troțki – deși Stalin, îndepărtându-l, îi va prelua apoi din idei. În artă însă a prevalat, decenii de-a rândul, mai conformistul manierism al realismului socialist, puțin dispus la experimente în afara noului canon. O astfel de precizare intenționează doar să replaseze drama personală a lui Meyerhold în acel univers al ambiguităților de care am amintit deja.
Privind panorama victimelor artistice ale stalinismului, observăm situații suficient de diferite. Unul a fost cazul lui Maiakovski, altul cel al lui Mandelștam. Unul cel al lui Bulgakov, altul cel al lui Pasternak. Isaak Babel, de pildă, a sfârșit împușcat la finalul Ejovscinei – numele autohton a ceea ce s-a impus în conștiințele occidentalilor drept Marea Teroare. Scriitor lansat datorită schițelor de război despre cruzimile vitejești ale Roșilor, cu o proză care, în pasajele sale cele mai bune, amintește de imaginarul lui Chagall și anunță realismul magic, animată însă de patosul unui euforizant amoralism – mai autentic bolșevic decât orice propagandă –, a ajuns pe listele negre ale lui Stalin nu atât fiindcă relatările sale necosmetizate îl iritaseră pe mustăciosul Budionnîi, cândva șeful eroilor săi, cât fiindcă frecventase cu consecvență cenaclul literar al soției – printre amanții căreia se numărase – lui Ejov, șeful NKVD. A căzut odată cu ei.
Adevărul e că dezbaterea despre martiraj în comunism presupune azi multe curse otrăvite. Ce conferă de fapt aură morală martiriului? Inocența victimei duse ca un miel la tăiere? Meritul de a fi înfruntat tragic un dușman reprobabil? Suferința regeneratoare? E probabil mai prudent să-i lăsăm lui Dumnezeu aprecierile cele mai pertinente. Ne putem limita însă la efortul de a particulariza. E drept că astfel scăpăm din mâini o redutabilă armă ideologică, menită să imprime în conștiințe un rechizitoriu fără drept de apel: comunismul a lăsat în urmă un număr incredibil de victime. O confuzie s-ar cuveni însă evitată. Un argument ideologic se adresează responsabilității politice a omului, care are resorturile sale specifice. A medita asupra dramei unui anumit om e totuși altceva, iar a politiza excesiv o dezbatere asupra condiției umane e o tendință ce nu anunță nimic bun. Deși tonurile sunt specifice atmosferei de stridentă ideologizare, Richard al III-lea se interzice e în primul rând o incitantă meditație despre teatrul însuși. Personajul numit cu reverență Generalisim – un anacronism, de altfel, întrucât rangul i-a fost propus lui Stalin la câțiva ani după moartea lui Meyerhold, încă o dovadă a intențiilor prioritar tipologice ale autorului – ia un chip aparte în viziunea regizorului clujean. E cabotin – cum și era modelul real –, dar într-o perspectivă depsihologizată, ca într-o farsă de păpuși automate. Acest joc de-a v-ați ascunselea între potențialii actori și potențialii regizori face farmecul metafizic al spectacolului. Generalisimul, cu o solicitudine ce pare benignă, transformă confruntarea într-un caleidoscopic examen existențial. Fiecare relație familială devine pentru hăituitul regizor una intim amenințătoare. Mama, tatăl, soția, dar mai ales fiul – diform și hidos ca și blestematul rege –, toți par vehicule privilegiate – fiindcă mai derutante emoțional – ale unei invazive demascări. Poate cea mai deconcertantă caracteristică a lui Stalin a fost – cum descoperă istoricii mai detașați de astăzi – combinația de intelectual și călău. Lenin fusese la fel, iar în Einsatzgruppen erau destui care aveau doctorate la universități prestigioase. Pare o tendință a epocii, dar din perspectiva analizei morale e încă greu de asimilat. Tocmai această combinație explică anumite subtile, dar persistente și destabilizante confuzii la nivelul conștiințelor. Istoricul Nicolas Werth chiar așa rezumă stalinismul: teroare și confuzie.
Simțim în textul lui Vișniec ecoul lui Camus din Omul revoltat – crima din pasiune (pentru putere) e mai benignă decât crima (ideo)logică. Ideologicul – o poțiune care în anumite condiții devine funestă, dezarmând cu o diabolică eficiență conștiințele – are însă o decisivă dimensiune performativă. Trebuie pus în scenă pentru a-și da adevărata măsură. Cenzura însăși, dincolo de hermeneutica suspiciunii, își dramatizează excursul, fiindcă logica ei e una biopolitică. Costumele, decorurile, gesturile, privirile, replicile – toate devin un câmp de luptă pentru a domina trupurile. Și implicit omul întreg. Shakespeare nu e ales întâmplător, fiindcă el este, cum ne-a amintit Jan Kott, contemporanul nostru. Cel care ne vorbește despre obscena banalitate cotidiană a crimei (în numele politicii). Cea care ne transformă societățile în jungle. Regizorul Răzvan Mureșan apelează și la măști de animale. Nu pentru a intra în convenția fabulei, ci pentru a ilustra deriva antropologică – un bestiar circumscrie cel mai elocvent o radicală alteritate morală. Ei nu mai pot fi oameni – spune umanistul exasperat din noi. Miza unei asemenea confruntări nu e, nici ea, scutită de ambiguități. Acești non-oameni sunt mai degrabă hilari sau înfricoșători? De un adevărat dușman nu poți râde. Și astfel, o dată în plus, conștiința e derutată de confuzie.