Pe aceeași temă
Simplul fapt că se află înregistrat într-o arhivă nu-i conferă unui document scris valoare. Abia încadrarea în contextul producerii şi receptării sale îl face inteligibil, îl transformă în parte a unei memorii vii şi în argument valabil pentru istorici. Când trecutul evocat de el e recent şi se numeşte perioada comunistă, acest exerciţiu e mai cu seamă necesar şi util. Mai ales dacă acest trecut „ne urmăreşte încă“, ne poate transforma democraţia câştigată cu sacrificii - la care ar trebui să ne gândim, poate, în aceste zile, mai mult ca oricând - în ceea ce se întrevede: o întoarcere prin chiar mijloacele democraţiei la un regim de tip autoritar, discreţionar.
Pe fondul acestei îngrijorări, neaşteptat împrospătate la acest sfârşit de an, dar şi cu memoria marcată de atmosfera tensionată şi ostilă a şedinţei de parlament din 18 decembrie 2006, când a fost condamnat comunismul ca „regim ilegitim şi criminal“, am dorit să atrag atenţia asupra volumului al treilea din Istoria comunismului din România, publicat la sfârşitul anului trecut la Polirom de Mihnea Berindei, Dorin Dobrincu şi Armand Goşu.
Editorii, toţi trei istorici şi profesionişti notorii, care ar merita cu prisosinţă un premiu academic pentru lucrarea lor, onorează cu brio o promisiune, făcută de Comisia Prezidenţială pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România condusă de Vladimir Tismăneanu: aceea de a publica documentele folosite de experţi în elaborarea Raportului Final1. Dacă ele păreau în 2009 a nu depăşi dimensiunile unui volum, un fel de Anexă a Raportului Final2, s-a ajuns la o serie de volume, dintre care al treilea, la care mă refer aici, a apărut în 2016, iar al doilea3 în 2012.
Cei trei editori sunt la bază medievişti. Această primă specializare explică probabil maniera de lucru scrupuloasă şi respectul pentru document. S-au reorientat spre trecutul recent – spun ei în prefaţă - prin descoperirea urgenţei de a-l scoate la iveală în dimensiunile sale mai puţin sau deloc cunoscute şi, nu în ultimul rând, cred, pentru a da mai multă greutate contribuţiilor proprii şi ale colegilor de echipă. Au ajuns astfel la reconstituirea unei istorii a comunismului inedite ca perspectivă.
MIHNEA BERINDEI, DORIN DOBRINCU, ARMAND GOŞU (editori) - Istoria comunismului din România. Volumul III. Documente Nicolae Ceauşescu (1972–1975) |
Dorin Dobrincu (cel care a reformat ca director Arhivele Naţionale ale României, între 2007 - 2012) şi Armand Goşu, reputat politolog şi jurnalist, au ţinut să sublinieze în prefaţă determinarea şi competenţa puse în slujba travaliului comun de regretatul istoric Mihnea Berindei. Specialist în studii otomane, figură importantă a exilului parizian şi apărător al drepturilor omului, el nu a mai apucat să vadă, din păcate, volumul al treilea publicat.
Fie că se găsesc azi în Arhivele Naţionale Istorice Centrale, fie în fondul Documentar de la CNSAS sau în alte locuri menţionate cu grijă, documentele luate în considerare pentru a contura o istorie a comunismului, aşa cum se vede ea din culisele şi de la vârful puterii (o parte provin din fondul Cancelarie al CC al PCR), s-au dovedit a fi mult mai numeroase. Conştienţi de acest lucru, editorii pun bazele unei largi platforme de lucru, consacrată cercetătorilor, dar şi celor care ar dori să îşi facă o imagine mai completă şi mai puţin bazată pe folclorul istorico-politic în circulaţie, despre cine a fost Nicolae Ceauşescu, cum a acţionat el şi elita de partid de care s-a înconjurat. Mitologia liderului care nu ştia ce se întâmplă e complet destrămată, iar presupusul patriotism, clamat de Securitate, o simplă lozincă.
Cele două volume privitoare la epoca Ceauşescu, între care există destule continuităţi, documentează, întâi de toate, traseul naşterii unui dictator, conjuncturile care îl favorizează, dar şi peisajul unei epoci, cu obsesiile ei ideologice şi deciziile ei arbitrare, care ne-au influenţat viaţa şi uneori destinul, fără să o ştiut atunci (multe note sau documente poartă menţiunea „strict secret“).
Selecţia bine gândită a editorilor şi munca lor de adnotare a celor 140 de documente, reflectată într-un aparat critic de o minuţiozitate şi bogăţie excepţionale, dau o mare parte din valoarea volumului. Fişe biografice ale personajelor politice de mai mare sau mai mică notorietate, care intră rând pe rând în scenă, situate pe diverse paliere ale puterii şi aflate în relaţii bine conturate cu altele din societate, trimiteri bibliografice (la autorii care au mai tratat subiectul respectiv) sau între documentele înrudite prin tematică, rezumatele bine structurate, comentariile ce le însoţesc şi acribia ştiinţifică susţin reuşita editorilor.
Care ar fi temele de studiu mai importante spre care ne pot orienta documentele? Controlul partidului „în tot ce mişcă“ ar fi una dintre ele. Trădează dorinţa de a acapara total puterea şi de a-i elimina pe cei care o contestă. Un partid unic ce se identifică cu statul şi tot mai mult cu Ceauşescu însuşi. Cine pune în relaţie discursul acestuia din plenara CC al PCR din iunie 1967 (doc. 46, vol. II) - când se creează Consiliul Securităţii Statului şi el se delimitează de abuzurile „fostei“ Securităţi pentru a se debarasa de Alexandru Drăghici - cu documentele 11 şi 12 din volumul III, care vorbesc de interzicerea controlului Securităţii asupra conducerii de partid, poate vedea care sunt pârghiile pe care le foloseşte. Acuză şi apără în acelaşi timp, face cu şiretenie un joc dublu. Se distanţează aparent de trecutul stalinist şi crimele acestuia, fără a renunţa la folosirea poliţiei politice ca „braţ înarmat al partidului“. Îi limitează prerogativele doar atunci când se simte vulnerabil, descoperind că a devenit el însuşi un „obiectiv“.
Organele de supraveghere continuă să îşi facă însă treaba, din moment ce documentele consemnează „abateri“ ale celor din conducerea de partid. Domeniul incriminabilului cuprinde căsătorii neagreate ale copiilor activiştilor de rang înalt cu copii ai unor foşti „duşmani ai poporului“ (chiar după ce aceştia ispăşiseră pedepse uneori îndelungate), aventuri amoroase, averi ilicite, tentative de „trădare a idealurilor“ sau altele din lista păcatelor foarte numeroase pe care le identifică Securitatea. Culpa nu se prescrie cu una, cu două, chiar dacă a fost inventată. Se extinde asupra familiei şi duce la pierderea poziţiei în partid sau chiar la eliminarea din rândurile lui, dacă nu, ca în epoca Dej, la eliminarea fizică.
Tratat cu obedienţă, menajamente sau doar cu o prudentă lipsă de reacţie, de cei care îl înconjoară, oameni cu funcţii importante în partid, Ceauşescu devine factorul de decizie, judecătorul suprem. El dă „directive“ privitor la subordonarea ideologică şi controlul partidului asupra unor institute de cercetare prin crearea Academiei de Știinţe Sociale (doc. 27, 76), diminuarea tirajului cărţilor, dar şi a numărului de reviste sau de pagini ale unor reviste de cultură pentru economisirea hârtiei (doc. 34 – unul dintre cele mai spectaculoase). Stabileşte cantitatea de fibre sintetice pe care trebuie să le aibă textilele şi consumul de zahăr pe cap de locuitor. Reduce numărul de muzee, decide comasarea lor şi destinaţia clădirilor, dreptul la viaţă sau la moarte al femeilor care fac avorturi, împotriva legii care le interzice acest lucru, restrângerea personalului din instituţii, promovările şi excluderile, măririle de pensii.
Ar trebui să dăm largi citate pentru a arăta cum gândeşte - o gândire adesea absurdă (bibliotecile să comande doar acele cărţi ce sunt cerute mai des de cititori?!), oarbă la punctul de vedere al celorlalţi, atât cât acesta se mai exprimă, complezentă doar cu sine. Spectacolul e şi mai hilar (dacă nu ar avea consecinţe tragice), când îl privim din perspectiva celor care iau parte la şedinţe. De la exprimare la atitudini, aflăm cine sunt ei, asistăm la un fel de ritualizare a unei practici politice, fondate pe supunere şi oportunism, pe lipsă de asumare a responsabilităţii, minciună şi manipulare. Reflectate inclusiv în felul de a rescrie sau a reinventa istoria, încă un subiect de care Ceauşescu se ocupă personal.
Documentele ne mai arată cum duşmanul dinăuntru e treptat înlocuit cu cel din afară: străinul, în diverse forme, devine „periculos“, e transformat în „ţap ispăşitor“. Dar străinul poate fi, desigur, folosit şi în alte scopuri. Lista cu sumele care compensează aprobarea plecării evreilor sau germanilor, în funcţie de meserie sau statut profesional (doc. 138), nu mai lasă dubii asupra tranzacţiilor ruşinoase în care libertatea de mişcare şi drepturile omului devin obiect de negociere şi şantaj. Dar şi resursă economică pentru a acoperi o situaţie de criză ce se prefigurează deja pe mai multe planuri.
Studentă la Litere la Bucureşti între anii 1969–1973, am descoperit acum, citind volumul, discrepanţa dintre ceea ce reţine memoria acelei perioade şi ceea ce documentele publicate acum scot la iveală. Aşa arăta maxima deschidere ideologică şi relativa prosperitate din acei ani? Aşa de puternic fusese impactul revirimentului din iulie 1971 (doc. 99 din vol. II)? Lectura atentă, capacitatea de a corela lucrurile ne vor ajuta să descoperim cum ni se pregătea, de atunci, viitorul. //
Note
1. Comisia Prezidențială pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România. Raport Final, Editori Vladimir Tismăneanu, Dorin Dobrincu, Cristian Vasile, Bucureşti, Humanitas, 2009.
2. Mihnea Berindei, Dorin Dobrincu, Armand Goşu, Istoria comunismului din România, Documente Gheorghe Gheorghiu-Dej (1945–1965), Bucureşti, Humanitas, 2009.
3. Documente Nicolae Ceauşescu (1965–1971), Iaşi, Polirom, 2012.