Pe aceeași temă
În perioada 16-19 aprilie, Teatrul Naţional din Timişoara a găzduit conferinţa internaţională a Convenţiei Europene a Teatrelor (ETC) şi prima ediţie a festivalului de teatru şi ştiinţă The Art of Ageing.
Realitatea înconjurătoare, statisticile, cele mai noi cercetări în domeniu vorbesc de o vreme tot mai apăsat despre îmbătrânirea populației globului. Adică din corelarea celor trei factori luați în considerare la analizarea fenomenului – fertilitate, mortalitate și migrație – rezultă că Europa este cel mai acut atinsă de acest proces, efect, în mare măsură, al bunăstării și prosperității din lumea contemporană. Fiindcă, da, îmbătrânirea este, înainte de a deveni o problemă, o poveste de succes a secolului XX care a contribuit la creșterea speranței de viață prin contribuția științei medicale, a industriei farmaceutice și, înainte de orice, a nivelului de trai ridicat al populației din lumea civilizată. Pe de altă parte și în paralel, consumerismul ridicat face ca adesea tinerii să prefere să achiziționeze cele mai noi mărci de mașini, aparate electronice sau pachete turistice, în detrimentul planingului familial, din care treptat dispare interesul pentru investirea în creșterea și îngrijirea copiilor. De unde și scăderea natalității, compensată cumva de imigrație. (După ’90, din 5%, cât reprezenta această populație, ea s-a dublat, în timp ce procentul europenilor în general scade dramatic în raport cu restul lumii.) Astfel debalansată, societatea s-a trezit cu din ce în ce mai mulți bătrâni care pun presiune pe sistemul de pensii, pe asigurările de sănătate, concomitent cu declinul forței de muncă și cu modificarea structurii familiei. Problema îmbătrânirii populației a devenit deci acută și atrage după sine necesitatea găsirii unor soluții pentru o reechilibrare socio-demografică, prin activarea populației vârstnice, descoperirea mijloacelor prin care îmbătrânirea poate deveni o artă (maximizarea fericirii personale), și nu o sursă de nefericire prin însingurare și diminuarea calității vieții.
Acestor teme și multor altora derivate le-a fost consacrată și întâlnirea de la Timișoara a ETC (Convenția Europeană a Teatrelor are membri în 20 de țări), din care Naționalul bănățean face parte, un festival având în cuprins spectacole, dar și colocvii teoretice în care specialiști din toate domeniile – sociologi, psihologi, medici, artiști, literați – au dialogat, schimbând experiențe într-un domeniu atât de interesant și presant al lumii contemporane. După ce Uniunea Europeană a lansat, printr-un an dedicat anume persoanelor vârstice și îmbătrânirii (2014), un program de politici culturale specifice, teatrele au găsit oportunitatea să-și unească forțele pentru a se dovedi utile în procesul de reinserție socială a bătrânilor și refacerea dialogului cu generația tânără. În acest sens, deosebit de interesantă și binevenită a fost comunicarea profesorului universitar timișorean Alin Gavreliuc, decan al Facultății de Sociologie, cu rezultate șocante care au contrazis percepția comună în privința situației din România. Am aflat, așadar, cu oarecare stupoare că tinerii din țara noastră au capacitate de autodeterminare mai mică decât bătrânii, că sunt mai dependenți și interdependenți decât persoanele de 60 de ani, că nu există diferențe comportamentale semnificative între 30 și 60 de ani, că, în fine, ruptura istorică din ’89 n-a schimbat fundamental natura comporamentului generației tinere față de cea adultă, tinerii structurându-și valorile ca și părinții lor, deși îi contestă.
Sintagma moștenirea traumei, despre care ne-a vorbit sociologul, a devenit în mare parte explicativă pentru viziunea din unele spectacole create de teatrele din țările ex-comuniste participante la proiect. Așa, de pildă, în Fen Fires, Tărâmul începuturilor, de Nino Haratischwili, realizat de Deutsches Theater din Berlin, în colaborare cu Slovenské Národné Divadlo din Bratislava, cele două femei în vârstă, care-și povestesc viața, poartă în ele povara unui trecut tenebros, una ca fostă judecătoare nonconformistă cu vederi de stânga, nemțoaica, cealaltă, ca pianistă ratată și văduvă a unui fost securist slovac, acum îngrijind-o în ultimii ei ani de viață pe prima. Teme obsedante împovărează cu umbrele lor trăirile celor două, care nu se pot reconcilia cu trecutul, dar acceptă senine sfârșitul. Deși aparent interesantă, piesa are însă un ton tezist, ceea ce a putut fi vizibil și în alte cazuri, ca urmare a faptului că această comandă tematică, ca și altele, în situația altor proiecte europene, nu poate ieși decât cu greu din sfera propagandistică. Piesele cu teză au fost și vor fi, cu alte cuvinte, sursă de alterare a mesajului, în condițile în care comanda e liber consimțită, totuși.
Imagine din spectacolul Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân
Ceva mai altfel au sunat spectacolele cu participare românească din acest festival. Coproducția Teatrului Național din Timișoara cu Badisches Staatstheater din Karlsruhe, Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân, s-a remarcat prin originalitatea conceptului interactiv de tip work in progress. Peca Ștefan, autorul scriptului, a propus o structură modulară, dinamică, ce evoluează în funcție de reacțiile spectatorilor provocați cu întrebări și variante de răspuns. De pildă: „Vreți să trăiți mult, puțin?“ sau, variantă de răspuns, „Întreabă-mă după 60 de ani“. Personajele din scenă, cupluri cu biografii intersectate (exemplu: emigrant din Est ajuns în Vest, înainte și după căderea Zidului Berlinului), țin cont de răspunsurile din sală, după cum și publicul ia act de situațiile dramatice jucate de actorii bilingvi. Ilustrând moduri diferite de raportare la vârstă, adesea în funcție de condiția socială, trecut și proiecte personale, aceștia reușesc să creeze un spectacol antrenant, convingător în privința ideii că, într-adevăr, îmbătrânirea e, de la om la om și de la caz la caz, mai urâtă sau mai frumoasă. Un anume simț al realității domină reprezentația în care s-au întâlnit românii Colin Buzoianu și Sabina Bijan cu nemții Sophia Löffler și Jan Andreesen și în care rolul dramaturgului a fost la fel de important ca al regizorului. De adăugat că prezența la spectacolul din festival a corului vârstnicilor Temeswarer Liederkranz, care a încadrat între coperți emoționante reprezentația, a fost un binevenit argument privind îmbătrânirea activă și darurile senectuții. Rămâne o problemă dificultatea de comunicare în cazul unui spectacol ca acesta, vorbit în mai multe limbi, tradus în altele și reprezentat când aici, când acolo.
Proiectul Teatrului Național din Craiova, în parteneriat cu Staatstheater Braunschweig s-a intitulat Căpșunile şi orfanii, inspirat fiind din drama, de acum cunoscută, a copiilor părăsiți de părinții plecați la muncă în străinătate. Având la bază, ca și în cazul spectacolului timișorean, sondaje sociologice, de unde provin replicile și poveștile din piesă, spectacolul pune din nou problema acestui fenomen în care se află implicați deopotrivă bătrâni și tineri, bunici și părinți și mai ales copiii frustrați de căldura căminului și a iubirii părinteşti. Mizând pe emoție, dar și pe ineditul unor situații evocate, actorii Gabriela Baciu, Gina Călinoiu, Sven Hönig, Oliver Simon şi Kim Efert joacă o mulțime de roluri de copii și adulți cu maximă implicare și credință. Ei reușesc să exporte convingător o dată mai mult povestea căpșunarilor români, care, din păcate, nu și-a trăit ultimul episod. Actorii nemți au devenit și ei în acest context ambasadori ai temelor românești în spațiul european (era să scriu Schengen). Prin prisma temei festivalului, o idee dură care s-a impus a fost și aceea că arta îmbătrânirii e pentru unii o iluzie, devenind mai degrabă o artă a supraviețuirii. În lipsa condițiilor materiale necesare și a siguranței zilei de mâine, cine se mi poate gândi la viață lungă și artă a îmbătrânirii?
Un proiect inedit a fost și acela al Teatrului Dramatic din Zagreb, care a propus două variante cu piesa croatului Ivor Martinić, Mă tem că acum ne cunoaștem, una croată și una germană, având în vizor problema memoriei și a influențelor acesteia asupra relațiilor de cuplu, din perspectiva trecerii timpului. Două variante pe cât de diferite, pe atât de provocatoare, în ciuda faptului că legătura cu tema festivalului nu era atât de directă.
Imagine din spectacolul Căpşunile şi orfanii
Plasat în cadrul Festivalului Dramaturgiei Românești (selecționer, criticul Oana Borș), programul derulat sub titlul The Art of Ageing, finanțat ca proiect al UE, a ridicat cota de interes a tradiționalului festival timișorean. La această ediție el a avut pe afiș titluri importante din repertoriul teatrelor din țară, atât piesele Alinei Nelega, cât și cele ale Gianinei Cărbunariu, Mihaela Mihailov sau Saviana Stănescu, în spectacolele de la Târgu Mureș, București sau Cluj, reprezentând o bună carte de vizită a dramaturgiei românești actuale, alături de... clasici precum Teodor Mazilu, prezent la Timișoara într-o reprezentație cu Mobilă și durere al Centrului UNESCO „Nicolae Bălcescu“. Scăpărând de umor acid, montarea realizată de regizorul Victor Ioan Frunză a fost unul dintre vârfurile evenimentului.
Ca bonus, Teatrul Național din Timișoara a oferit participanților la festival spectacolul de succes al stagiunii Maria de Buenos Aires, de o dezlănțuită vitalitate, dând glas plăcerii de a trăi, cânta și dansa exprimată de muzica argentinianului Astor Piazzolla și a dansatorilor de tango. Ada Lupu Hausvater, schimbând haina managerială cu aceea de regizor, a fost și în această ipostază un dirijor pe măsură, etalând cu generozitate trupa tot mai viguroasă a teatrului pe care-l conduce.