Pe aceeași temă
Alina crescuse la o casă de copii, unde se atașase de Voichița, între timp călugărită. Fragilizată de vechile abuzuri, internată la psihiatrie după spovedanii răvășitoare, retrimisă la mănăstire, va muri exorcizată brutal. După dealuri a survenit în cinematografia autohtonă ex nihilo – nu se mai abordaseră până atunci pieptiș chestiuni religioase. Putea rămâne o lecție neasimilată, un experiment marginal, o curiozitate – precum a fost văzut însuși Cazul Tanacu. Călin Peter Netzer dezminte, la doar câțiva ani, un asemenea scepticism. Ana, o studentă săracă (din aceeași Moldovă profundă), cândva traumatizată de un tată (vitreg) abuziv, e pradă unor jenante atacuri de panică. Iubită și sprijinită de un coleg mai bogat, frecventează psihiatri, psihanaliști și duhovnici. În cele din urmă restabilită – chiar cu prețul detașării de binefăcătorul său –, va lăsa în urmă un bărbat tulburat. Ingredientele alăturate în premieră de Mungiu sunt astfel redistribuite într-o nouă configurație. Vulnerabilități împletite – emoționale, erotice și sociale –, concurența consilierii sufletelor, ambiguitățile protecției afective, noua ofertă religioasă – pe toate le regăsim deopotrivă în Ana, mon amour, transpuse, însă, într-un cadru mai burghez (implicit mai compatibil cu canonul psihanalitic). Să nu uităm, totuși, că ambele filme sunt inspirate de texte literare cu un raport aparte față de realitate – romanele nonficționale ale Tatianei Niculescu Bran și, respectiv, autoficțiunea lui Cezar Paul-Bădescu –, ceea ce le conferă o suplimentară semnificație sociologică.
De nevrotici sunt pline cărțile și ecranele, dar explorarea relațiilor terapeutice e mult mai rară – chiar romancierul, acum coscenarist, le privise mai degrabă cu sarcastică detașare. Ana și Toma – succesiv iubiți, soți și divorțați – rătăcesc prin târgul tămăduirilor. Simptome (nu doar anxioase) sunt astfel refractate de conștiințe profesionale, aflate într-un tacit conflict al interpretărilor. Unii cresc dozele medicamentoase, alții ghidează prin arcanele inconștientului, iar alții stabilesc penitențe. Ca într-o cursă, ponderea fiecărei consilieri fluctuează. În cazul de față, decisivă va ajunge psihanaliza, dar nu știm ce s-ar putea întâmpla după alți câțiva ani – un duhovnic, de pildă, ar putea reveni în forță. Spre deosebire de confuzia planurilor, stridentă în După dealuri, unde pioșenia însoțea eșecul și dezinteresul asistenței seculare, aici e vorba deja de o concurență, dar nu lipsită de respect reciproc. În cabinetul psihiatrului ori în camera analistului nu mai remarcăm icoane, dar tonul lor nici nu prevede vreo urmă de sarcasm blasfemiator – de care nu e lipsit, în schimb, ambivalentul Toma. Religia, pentru ei, poate fi parte a subiectivității pacienților, iar în acest sens devine semnificativă. De cealaltă parte, nici spovedaniile nu sunt mai puțin psihologizante, dincolo de un limbaj metaforic de altă sorginte. Cu alte cuvinte, psihologia clinică și duhovnicia nu-și mai fură una alteia mușterii, ci activează în paralel, precum tratamente paralele, eventual complementare, dar în orice caz nu incompatibile. Suntem deja departe de patosul iluminist care prevedea fericirea umanității prin izbăvirea de obscurantism, dar și de cel tradiționalist, sceptic față de alinări fără miză teologică. Această coexistență denotă o inedită alianță de facto. Conștiința încărcată – pe care creștinismul a dopat-o – e premiza confesiunii, fără de care nu există psihoterapie. În același timp, mărturisirea se pretează de minune unor mecanisme de legitimare culturală, plasată cu ușurință în proximitatea sincerității, interiorității, autenticității, purificării ori adevărului. Iar presiunea izbăvirii de suferința psihică (adeseori copleșitoare) e corelativă cu aspirația mântuirii religioase. În sens invers, într-o epocă dominată de mentalități psihologiste, racordarea la pasiunea pentru propriile viscere sufletești e capabilă să relanseze și gustul pentru îndrumare duhovnicească. Astfel încât duhovnicii capătă un lustru nou, împărțind piața cu psihologii de diverse orientări. Puși cu toții la disecat drame existențiale, eșecuri, le mal de vivre, dramolete ori impasuri închipuite.
Explozia modei duhovnicilor pare o salutară restaurare a unei venerabile tradiții, dar, ca și în alte cazuri similare, e vorba mai mult de un fenomen (în bună măsură) specific contemporan. Alexander Schmemann – liturgistul a cărui capodoperă e un monumental Jurnal (în rusă), din păcate tradus în română după o (castrată) primă ediție fragmentară în engleză – punea degetul pe rană: recrudescența spiritualității – duhovnicia e doar varianta sa ortodoxă – ține mai mult de narcisismul psihologizant azi predominant, de ponderea exagerată acordată emoțiilor și sentimentelor, de obsesia autorealizării, de exasperantul (și fundamental orgoliosul) subiectivism, de sterila analiză compulsivă a chestiunilor intime, de oferta amăgitoare a semipreparatelor duhovnicești. Romanul lui Cezar Paul-Bădescu oferea o panoramă mai amplă a bazarului spiritualității (cu pretenții terapeutice) în vogă, amintind și de Grig (Bivolaru), Formula As, Enya, hipnoză, dar și de mai multe fetișuri ortodoxe, precum Antim, Cleopa, Filocalia, îndrumarele de spovedanie, Evdokimov etc. Netzer reduce acest îndelung periplu spiritualist la contacte mai degrabă conjuncturale: spovedanii ocazionale, un duhovnic înțelegător prea banal, un prestigios clarvăzător mai exigent, un praznic cu moaște. Spre deosebire de Cezar, eroul romanului, Toma nu e prins de vârtejul duhovniciei, pendulează între (naivă) disponibilitate și (glisant) scepticism, nu aprofundează noua dimensiune, nu-i satisfăcut de un astfel de raport terapeutic – să nu uităm că pentru unii psihanaliști acesta e mai decisiv decât orice vindecare. Cezar sfârșește complet dezvrăjit – Toma începe el însuși o cură. Pe de altă parte, dispensarul studențesc ori Spitalul 9, grotești-pitorești, lasă locul (în film) unor cabinete private cu servicii prohibitive sub un anumit standard social. În fond, nici canapeaua lui Freud nu era pentru săraci.
Diana Cavallioti şi Mircea Postelnicu în Ana, mon amour
Nu existențialiștii au inventat (cultural) angoasa, ci pastorația creștină (bine asimilată și de Kierkegaard) – de altfel, admirabilele sinteze ale lui Jean Delumeau ar merita extinse și la alte spații și epoci, precum Bizanțul. Nu-i prea clar, nici pentru terapeuții ei, de ce se panichează Ana, deși o bănuială la îndemână vizează un viol din copilărie. În orice caz, familia sa e una tradițională: o femeie umilă și un soț violent, a cărui autoritate era cu atât mai discreționară cu cât o luase când avea deja un copil cu un fugar (în Occident). Siluită – un fenomen încă răspândit, mai ales în Moldova – ori nu de tatăl vitreg, crescuse în teroarea unei violențe domestice imprevizibile – un motiv suficient pentru dezechilibrul ei actual. Dar cum fundalul hermeneutic e preponderent psihanalitic, teoria seducției – abuzul sexual din copilărie, care l-a tentat inițial pe Freud drept fundament ultim al nevrozelor – e mai mult decât o ipoteză, cel puțin pentru Toma. Aici survine o primă serioasă ambiguitate: intensul erotism al cuplului e unul anxiolitic pentru Ana, dar, în același timp, invaziva protecție instaurată de bărbat se dovedește profund inhibatoare. Grija însăși devine un viol. Îngrijorat de vulnerabilitățile ei, Toma e, în fond, obsedat de control. Iar nevoia ei de protecție îi oferă bărbatului un alibi ideal pentru apetența lui de supraveghere afectivă. O posibilă explicație e chiar complexul lui Oedip – în evoluția conceptuală a lui Freud, acesta a preluat rolul teoriei seducției; o astfel de dublă referință hermeneutică marchează dialectica originală a filmului, între viol și paricid/infanticid –, Toma încercând cu orice preț să nu reediteze eșecul conjugal al părinților săi. Mama se îndepărtase de soț repliindu-se pe afecțiunea maternă, ceea ce-l expusese pe fiu mocnitei furii resentimentare a tatălui. Iar fiul vrea să-și pună la punct tatăl – acum pornit pe curva moldoveancă – printr-o (mare) iubire sacrificială.
Dacă în roman erotismul (pe alocuri exacerbat) e doar un fir (narativ) ceva mai strident, dar nu tocmai determinant – de la început până la sfârșit, Ana e receptată de bărbat drept hirsută (și neglijentă cu epilatul) –, fundalul psihanalitic, dar și structura non-liniară aleasă de regizor îl plasează, în schimb, mult mai central. Prezentarea realității sexuale renunță la elipsă – discuția pe balconul camerei de hotel în Boogie –, la refracție minimalistă – gemetele vagi prin crăpătura ușii în Metabolism –, ori la decupaj – răsfățul post coitum în Marți, după Crăciun. Cămăruța infimă de cămin devine un spațiu de o intensă intimitate, iar trupurile goale invadează ecranul, cu o încântare nuanțat exploratorie. Cu Luminița (lui Cezar) domina epuizarea prin (repetitivă) hiperactivitate sexuală – cu Ana pare o inițiere. Pornografia – spectatorul are parte chiar și de o ejaculare à la Onan, amintită (doar în treacăt) în roman într-un context de penitență (pentru trecute strategii contraceptive) – asigură nu doar textura existențială de descusut psihanalitic, ci și contrapunctul salutar al unei relații prematur asfixiante. Ar fi putut sfârși ca în Corida dragostei – titlul original al scandalosului film al lui Nagisa Oshima –, cu devorarea erotică împinsă până la crimă, dar apelul la psihoterapie – centrată, în lumea de azi, pe persoană – îi oferă Anei o portiță de scăpare – o alternativă de autonomie. În film, unde povestitor nu mai e bărbatul resentimentar, nici evoluția femeii anxioase nu mai e trecută facil în contul unui egoism asumat. Cezar se considera victima nesănătoasei pasiuni pentru o nebună, a unui dozaj fatal de eros și agape – Netzer ne oferă, în acest sens, imagini explicite: fesele pot fi deopotrivă erogene și incontinente. În loc de a întări cuplul, cum ar fi de așteptat, compasiunea mai mult îl otrăvește. Cum s-a ajuns aici?
(Va urma)