Pe aceeași temă
de master Studii de Securitate Globală din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara. La ce anume s-a referit directorul SRI şi de ce a ţinut să facă acele precizări?
Predarea documentelor deținute de SRI, o urgență
Ca să înţelegem trebuie să ne întoarcem în seara zilei de 28 septembrie 2017. În acea seară, începând cu ora 18.00, a avut loc la sediul GDS dezbaterea Procesul comunismului. Probleme şi soluţii. Am vorbit atunci, împreună cu Andrei Ursu, fiul dizidentului Gheorghe Ursu, şi cu istoricul Mihai Demetriade despre anumite deficienţe care, în opinia noastră, pun în pericol desfăşurarea actului de justiţie în cadrul a ceea ce este generic cunoscut drept „Procesul comunismului”. Cea mai mare problemă, am susţinut fiecare pe rând, referindu-ne la cazurile pe care le cunoaştem cel mai bine (Andrei Ursu – cazul Ursu, Mihai Demetriade – Braşov 1987, eu – Dosarul Revoluţiei), este absenţa unor documente de maximă însemnătate, a căror desecretizare şi predare către instituţiile competente ar lămuri definitiv gradul de vinovăţie a celor implicaţi. Am arătat că din cercetările făcute de noi rezultă, dincolo de orice dubii, că aceste materiale există, că ele au fost produse de fosta Securitate şi că ar trebui să fie în custodia SRI. Dacă nu sunt, atunci ar trebui măcar să avem o explicaţie a dispariţiei lor. Considerând că demersul nostru este de maximă însemnătate (având în vedere că vorbim despre cauze aflate fie deja pe rolul instanţelor, fie în stadiul de întocmire a rechizitoriului), am decis să ne adresăm, în calitate de istorici şi de cetăţeni ai acestei ţări (o democraţie încă, după ştiinţa noastră), domnului preşedinte Klaus Iohannis, solicitându-i ajutorul. Am ales o formă publică de comunicare, şi anume o scrisoare deschisă, pe care am anunţat, tot în cadrul întrunirii de la GDS, că o pot semna toţi cei care doresc să ni se alăture în acest demers.
La respectivul apel s-a referit directorul SRI atunci când a spus că este de acord că „trebuie făcută odată lumină în aceste cazuri“. De asemenea, îndrăznesc să remarc că domnia sa ne-a dat dreptate atunci când a anunţat că „am finalizat, în cadrul unor structuri interne specializate, procedurile pentru a putea preda către CNSAS şi anumite documente care nu au putut fi predate până acum, potrivit legii, şi care sper că vor lămuri aspecte importante legate de trecutul controversat“. Rezultă că acele documente despre care noi am vorbit pe 28 septembrie există, se află în custodia SRI şi vor fi predate. Rămâne de văzut când anume. Dacă istoricii şi jurnaliştii mai pot aştepta (tot au aşteptat 28 de ani), mă tem că, din punctul de vedere al victimelor şi al Parchetului Militar, urgenţa este de la sine înţeleasă. Imaginaţi-vă că acum există posibilitatea (eu aş spune chiar probabilitatea) ca anchetele în desfăşurare să ia o altă turnură, ceea ce ar presupune din partea procurorilor militari fie necesitatea completării cercetărilor, fie chiar reevaluarea lor în întregime. Deci, timp. Iar dacă tot vorbim despre timp, atunci ar fi util să vorbim şi despre cel care a fost uitat.
Din istoria Securității lipsesc 9 zile din timpul revoluției
Este vorba despre 9 zile şi 8 nopţi. Atât timp s-a scurs între 22 şi 30 decembrie 1989. În acel interval, 953 de cetăţeni români (militari şi civili) au fost ucişi, cifră avansată de Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor şi publicată în Monitorul Oficial nr. 645/ 20.07.2004. Puţin peste 100 pe zi. Unde vreau să ajung cu asta? Nu la veşnica întrebare „Cine a tras în noi după 22?“, ci la aspectele ei legale, care lipsesc cu desăvârşire. Să mă explic.
Iulian Vlad, şeful Securităţii, în timpul revoluţiei
Există în România o singură instituţie care se ocupă cu gestionarea arhivei fostei Securităţi: Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS). Problema este că perioada prevăzută în legea de funcţionare (OUG nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008) stabileşte limitele cronologice ale accesului la documente (deci şi ale predării acestora de către deţinători) între 6 martie 1945 şi 22 decembrie 1989, perioadă în care „puterea comunistă a exercitat, în special prin organele securităţii statului, o permanentă teroare împotriva cetăţenilor ţării“. Dacă, în privinţa instalării, respectiv înlăturării „puterii comuniste“, limitele cronologice sunt absolut corecte, nu acelaşi lucru poate fi spus despre cele care privesc Securitatea. Ceea ce este cel puţin ciudat pentru o lege care are drept scop tocmai accesul la documentele întocmite de odioasa instituţie, iar nu stabilirea cronologiei comunismului românesc. Miza, după cum cred că v-aţi dat deja seama, nu este reprezentată de cei trei ani care s-au scurs din martie 1945 până la înfiinţarea oficială a DGSP (august 1948), ci fix de cele 9 zile şi 8 nopţi dintre 22 şi 30 decembrie 1989. Căci Securitatea nu a dispărut pe 22 decembrie 1989, odată cu regimul comunist, ci i-a supravieţuit până pe 30 decembrie 1989, când a fost desfiinţată prin Decretul nr. 33 al CFSN (publicat în MO nr. 8/ 31.12.1989). Strict legal vorbind.
De altfel, Comunicatul către ţară al CFSN din 22 decembrie 1989 vorbeşte despre demiterea guvernului, dizolvarea Consiliului de Stat şi a tututor „structurilor de putere ale clanului Ceauşescu“, dar nu spune absolut nimic despre Securitate. Ba chiar o menţioneză, sub formula „unităţile Ministerului de Interne“, ca parte componentă, alături de Armată, a nou înfiinţatului Consiliu Militar Superior.
Activitatea Securității între 22 și 30 decembrie 1989
Deci Securitatea a continuat să funcţioneze, să vorbească la telefon, să dea ordine, să înregistreze, să filmeze şi să producă documente. Au continuat să fie înregistrate activităţile curente în registrele de ordine pe unităţi. Unul dintre aceste registre care aparţinea Securităţii Iaşi ne arată, de exemplu, că în perioada de după 22 decembrie au existat şedinţe ale colectivului de ofiţeri, că s-au primit şi s-au dat ordine de la Centru. Că anumiţi ofiţeri au primit misiuni şi că s-au deplasat în oraş ca să le execute. Ce anume executau nu se menţionează. Dar ar fi interesant de aflat. Or, nu cred că Securitatea Iaşi a fost un caz izolat.
Uslaşii ucişi de forţele MApN în noaptea de 23 spre 24 decembrie 1989
Că au existat comunicaţii între unităţile Securităţii şi că ele s-au păstrat a devenit evident atunci când au apărut în spaţiul public celebrele fragmente ale conversaţiei dintre echipajele lui Trosca şi baza USLA din timpul misiunii din noaptea de 23-24 decembrie. Respectivele fragmente au fost în mod evident editate şi trunchiate, dar asta nu înseamnă că ele nu au existat. Cum au existat şi echipele de la Filaj care au înregistrat pe cameră evenimentele din locaţiile prevăzute special în planurile unice de intervenţie din centrul fiecărui oraş din ţară. La Braşov, de exemplu, o astfel de echipă formată din doi ofiţeri de Securitate a fost găsită într-unul dintre hotelurile din centrul oraşului în seara zilei de 22 decembrie de o patrulă militară care căuta „terorişti“. S-au legitimat ca să nu fie luaţi pe sus de militari. Și nu se poate spune că stăteau acolo din 17 decembrie şi că i-au uitat acolo. La Bucureşti s-a filmat tot timpul din Intercontinental. Până şi la Mineriada din iunie 1990, tot acolo erau instalate echipele de filaj.
De asemenea, este de presupus că sutele de microfoane băgate în pereţii fiecărei instituţii de stat şi ai celor câtorva sute de locuinţe particulare nu şi-au încetat brusc emisia pentru că Ceauşescu a fugit cu elicopterul de pe CC. Multe dintre le funcţionau oricum autonom, pe bază de baterii. Ce să mai vorbim despre informatorii care au continuat „să ţină legătura“ şi care au furnizat rapoarte despre evenimente şi despre „obiectivele“ pe care le aveau în atenţie, inclusiv în acele zile.
Or, tocmai acest volum de materiale, care mai mult ca sigur că se găsesc în continuare în custodia SRI, căci nu au fost predate nimănui, s-ar putea dovedi inestimabile în aflarea răspunsului la întrebarea de mai sus. Atunci când le va desecretiza şi preda, domnul Hellvig va avea posibilitatea să demonstreze, dincolo de orice dubii, că a mers până la capăt. Până la desfiinţarea Securităţii.