Pe aceeași temă
Secvente ale crizei
• Martie/aprilie 2008: Bear Stearns, a treia mare banca de investitii din lume, este preluata de JP Morgan printr-o tranzactie in valoare de 236 de milioane de dolari. Totodata, Bear Stearns primeste o linie de credit de 30 de miliarde de dolari din partea FED (sistemul bancilor centrale din SUA), pentru a rezolva problemele de lichiditate.
• 8 septembrie: Guvernul Statelor Unite preia controlul asupra companiilor de credite ipotecare Fannie Mae si Freddie Mac. Secretarul general al Trezoreriei Statelor Unite, Henry Paulson, a declarat ca Fannie Mae si Freddie Mac "sunt atat de mari incat prabusirea oricareia dintre ele ar fi cauzat mari probleme in pietele financiare din intreaga lume". Ele detin aproape jumatate din creditele ipotecare acordate consumatorilor americani, aproximativ 5.000 de miliarde de dolari. Se intentioneaza preluarea de catre Trezorerie a unei participatii din capitalul companiilor, urmata de achizitionarea de titluri garantate prin credite ipotecare emise de cei doi creditori si de stabilirea unor linii de credit.
• 15 septembrie: Banca americana Lehman Brothers cere inceperea procedurilor de declarare a falimentului "pentru a-si proteja activele". Miscarea vine pe fondul pierderilor de peste 60 de miliarde de dolari si dupa ce actionarii bancii au esuat in tentativa de a gasi un salvator.
Bank of America ajunge la un acord pentru cumpararea bancii de investitii americane Merrill Lynch pentru 50 de miliarde de dolari. Merrill Lynch este a treia banca de investitii americana, dupa Goldman Sachs si Morgan Stanley.
• 16 septembrie: BCE injecteaza pe piata 70 de miliarde de euro pentru a reduce efectele crizei.
• 17 septembrie: FED intervine pentru a preveni colapsul celei mai mari companii de asigurari americane, AIG. FED va acorda un imprumut de pana la 85 de miliarde de dolari, in schimbul a 80% din pachetul de actiuni ale firmei.
Premierul Calin Popescu Tariceanu declara, in cadrul conferintei de prezentare a bilantului guvernului, ca Romania nu va fi afectata de criza din Statele Unite: "Nu vor fi efecte, eventual, s-ar putea sa aiba efecte pozitive, pentru ca o serie de active imobiliare din SUA se vor ieftini si s-ar putea sa fie români dispusi sa cumpere în America diverse active imobiliare. S-ar putea ca foarte multe proprietati imobiliare sa aiba preturi scazute si sa devina abordabile, nu în numar foarte mare. Important nu este acest lucru, important este daca criza financiara din SUA va avea efecte asupra economiei românesti si asupra cetatenilor, iar raspunsul este clar: NU".
• 18 septembrie: Bancile centrale din Japonia si Australia injecteaza noi lichiditati pe pietele financiare in incercarea de a recastiga increderea investitorilor in sistemul bancar. Pana in prezent, banca centrala din Japonia a efectuat injectii de capital in valoare totala de aproximativ 95 de miliarde de dolari, iar cea din Australia a disponibilizat aproximativ 10 miliarde de dolari.
Totodata, bancile centrale mondiale incheie un acord ce prevede actiuni concertate ale bancilor din Japonia, Canada, Anglia, Elvetia, Statele Unite si Uniunea Europeana.
Acordul permite bancilor centrale sa se imprumute reciproc cu lichiditati pe termen scurt, necesare pentru stabilizarea sistemului financiar intern. Actiunea concertata a bancilor centrale are ca scop stoparea panicii care a cuprins pietele financiare internationale.
• 22 septembrie: Morgan Stanley si Goldman Sachs, grupuri financiare americane, anunta ca se vor transforma din banci de investitii in holdinguri bancare, actiune care le va permite accesul la imprumuturi cu dobanzi mici si garantarea depozitelor de catre FED.
Masura anuntata de cele doua banci va permite FED reglementarea activitatii acestora.
• 23 septembrie: Presedintele Rezervei Federale, Ben Bernanke, si secretarul Trezoreriei, Henry Paulson, propun Congresului SUA un plan de salvare a pietelor financiare americane in valoare de 700 de miliarde de dolari, care va permite statului rascumpararea activelor negative detinute de bancile si de institutiile financiare aflate in pericol. Presedintele FED precizeaza ca "scoaterea acestor active din bilanturile institutiilor financiare va contribui la reinstaurarea increderii in piata financiara si va permite bancilor si altor institutii sa acumuleze capital si sa acorde creditele necesare pentru sustinerea cresterii economice".
FED aproba cererile bancilor de investitii Goldman Sachs si Morgan Stanley de a deveni holdinguri bancare. Cele doua banci vor fi reglementate de FED si vor avea acces la imprumuturi cu dobanzi reduse si depozite garantate de Rezerva Federala.
• 24 septembrie: American International Group (AIG) semneaza un acord cu Rezerva Federala, prin care banca centrala va oferi asiguratorului un credit de pana la 85 de miliarde de dolari, in schimbul preluarii unei participatii de 79,9%. Acordul prevede ca AIG trebuie sa ramburseze creditul inclusiv prin intermediul vanzarii de active sau emiterii de noi actiuni sau titluri. AIG a inregistrat pierderi de 18 miliarde de dolari in ultimele trei trimestre.
• 25 septembrie: Intr-un discurs tinut in fata Congresului, presedintele George Bush a pledat pentru acceptarea planului Paulson. George Bush afirma ca SUA se afla in mijlocul unei crize financiare majore si ca intreaga economie americana este in pericol.
Joaquin Almunia, comisar european pentru Afaceri economice si monetare, declara ca UE a putut evita o criza de lichiditate asemanatoare celei din SUA datorita "interventiilor coordonate ale bancilor centrale". Oficialul european precizeaza ca bancile europene intampina probleme legate de recapitalizare, dar situatia din UE nu impune adoptarea unui plan similar cu cel propus in SUA.
Presedintele Romaniei, Traian Basescu, anunta ca agravarea situatiei financiare la nivel international nu va afecta economia romaneasca pentru ca "pe piata bancara nu exista filiale ale marilor banci din SUA". Traian Basescu precizeaza ca economia Romaniei va inregistra, in 2008, o crestere de 5-7%.
FED anunta ca va plasa 30 de miliarde de dolari pe pietele internationale pentru a creste cantitatea de lichiditati. In aces sens, FED a incheiat acorduri de swap cu banci din Australia, Danemarca, Norvegia si Suedia. Prin intermediul acordurilor de swap, bancile centrale din aceste state pun la dispozitia FED lichididati pe termen scurt.
• 28 septembrie: Congresul SUA ajunge la un acord in privinta planului Paulson. "Actul de Urgenta pentru Stabilizare Economica 2008" acorda secretarului Trezoreriei SUA autoritatea si resursele necesare implementarii planului. S-a decis eliberarea imediata a sumei de 250 de miliarde de dolari si s-a renuntat la unul dintre cele mai sensibile puncte ale variantei initiale - pachetul de plati compensatorii pentru directorii companiilor preluate sau falimentare. Mai mult, i se da dreptul guvernului american de a cumpara activele riscante ale unor banci straine cu "operatiuni semnificative" pe teritoriul SUA.
• 29 septembrie: Belgia, Olanda si Luxemburg anunta nationalizarea partiala a uneia dintre cele mai mari banci europene, Fortis. In schimbul sumei de 11,2 miliarde de euro, ele vor prelua o parte din activele filialelor nationale ale bancii. Guvernul belgian va garanta in proportie de 100% economiile clientilor bancii. De asemenea, guvernul belgian anunta ca este pregatit sa sustina banca franco-belgiana Dexia in cazul in care aceasta se va confrunta cu probleme similare. Citigroup Inc. cumpara activele Wachovia Corp, una dintre cele mai importante banci de retail americane.
DANIEL DAIANU
Ar fi trebuit sa se invete din crizele anterioare*
Pietele globale par sa fie mai usurate dupa anuntul facut de Hank Paulson si Ben Bernanke privind planul Trezoreriei FED-ului (banca centrala a SUA) de evitare a colapsului sistemului financiar american. Cat va dura acest sentiment de usurare al pietelor ramane de vazut. Este mai mult decat ironic ca o administratie republicana a fost nevoita sa intervina intr-o maniera atat de dramatica si de directa in economie. Desigur, insa, ca, in actualele circumstante, acest aspect este mai putin important.
In discursul sau din 19 septembrie, Hank Paulson a facut o remarca ce merita o atentie aparte. El a spus: "Trebuie sa continuam sa actionam decisiv impotriva cauzei originare ce a generat presiunile asupra sistemului nostru financiar". Si s-a referit la sutele de miliarde menite sa acopere pierderile asociate creditelor ipotecare. Sunt intrigat de aceasta remarca pentru ca aceste pierderi nu ar fi reusit o contaminare atat de profunda a sistemului, atat in interiorul, dar si in exteriorul SUA, daca mecanismul de transmisie nu ar fi functionat atat de intens. Presa din zilele noastre este plina de acuzatii la adresa lacomiei, identificata de multi ca fiind chintesenta din spatele actualei crize financiare. Lacomia este intotdeauna de blamat, ceea ce nu este de contestat. Dar este oare lacomia singurul vinovat pentru intregul haos? Dar ce facem cu viciile modelului de originare si distribuire de produse derivative (securizarea, adica transformarea unor imprumuturi in obligatiuni), care a raspandit riscul catre toate azimuturile, favorizand, pe de alta parte, emergenta sa sistemica? Dar schemele de remunerare financiara care au stimulat un comportament orientat spre asumarea necugetata, fara oprelisti, a riscului in dauna prudentei necesare (fara a mai pune la socoteala si dimensiunea etica implicata aici). Dar nonsalanta agentiilor de rating in acordarea unor evaluari ale riscurilor investitionale favorabile unor produse derivate mai mult decat chestionabile (ma refer, de pilda, la anumite obligatiuni de plata colateralizate - CDO si swap-ul pe risc de credit - CDS)? Dar conflictele de interese care au impanzit sistemul financiar? Dar bancile care s-au implicat pe scara larga in tranzactii de tip casino? Si, nu in ultimul rand, sectorul bancar din umbra (inclusiv fonduri de risc inalt - hedge funds) cu operatiunile sale speculative si indatorare (leveraging) extrema, care este foarte usor sau chiar deloc reglementat?
Am trecut in revista toate aceste aspecte esentiale ale miezului industriei financiare globale (asa cum s-a conturat mai ales in SUA) pentru a enunta o teza: cauza de baza a acestei crize consta intr-o insuficienta si inadecvata reglementare a sistemului financiar. Prin asta ma refer si la efectele Actului Phil Gramm-Leach-Bliley din 1999. Sa ne amintim ca acest act, adoptat de Congresul SUA, a produs un val suplimentar de dereglementare a industriei financiare care a condus la aparitia unei multitudini de produse "sintetice" (derivative), dar foarte putin intelese din perspectiva gradului de risc pe care acestea il implicau. Toxice nu sunt creditele ipotecare in sine, ci formulele prost gandite de securizare a acestora, ca de-altfel si arterele care au facut pietele financiare sa devina tot mai opace. Toxica s-a dovedit a fi impachetarea si reimpachetarea produselor financiare care au condus la valori ambigue si la o scadere a potentialului de tranzactionare. Toxice sunt schemele de remunerare care influenteaza deciziile managerilor si ale agentilor din piata si care ii fac sa se comporte iresponsabil, daca judecam situatia dintr-o perspectiva sistemica. Toxice sunt modelele cantitative care ne plaseaza pe o pista gresita prin subestimarea riscurilor sistemice, prin credinta oarba in functionarea eficienta a pietelor financiare. Ar fi complet gresit daca nu am incerca sa solutionam aceste probleme. In industria imobiliara putem identifica scanteia, nu si cauzele de fond care au provocat criza financiara de acum.
Argumentul conform caruia mai multa reglementare ar sufoca inovatia financiara este ridicol, in opinia mea. Pentru ca sper ca este deja clar pentru toata lumea ca nu orice inovatie financiara este benigna, are consecinte pozitive. De pilda, este oare de tolerat o cvasischema Ponzi internationala, asa cum s-a dezvoltat ea in ultimul deceniu prin raspandirea de produse "toxice" (derivative) in sistemul financiar? Desigur ca nu. Aspectul central il constituie deci absenta unei reglementari si supravegheri adecvate. Greselile enorme care s-au facut prin acceptarea ca finantele sa-si dezvolte propria lor "ratiune de a fi" (altfel, foarte riscanta) trebuiesc corectate.
In acest context se ridica o intrebare legitima: cum se face ca nu s-a invatat din crize anterioare? Imi amintesc de semnalele de alarma ridicate de catre Alexander Lamfalussy acum aproape un deceniu, de Warren Buffett, Edward Gramlich, Paul Volcker si altii, in urma cu cativa ani. Cum se face ca avertismentele lor sumbre in legatura cu o criza iminenta nu au fost ascultate cu atentie? Mai ales ca avem de-a face cu eminentele cenusii din lumea finantelor internationale. La o conferinta recenta desfasurata la Nisa, unde am participat intr-un panel alaturi de comisarul Joaquim Almunia, fostul ministru al Economiei din Italia, Padoa Schioppa, ministrul de Finante portughez Texeira dos Santos, Nout Weelink, guvernatorul bancii centrale olandeze, acesta din urma a mentionat lacomia ca fiind impulsul principal care ii face pe oameni sa uite si sa repete modele de comportament orientate spre euforie, exces, supraindatorare si, in cele din urma, panica si criza. Intr-o carte faimoasa consacrata crizelor financiare, profesorul de la MIT Charles Kindleberger traseaza o explicatie similara si pe care o accept, dar nu fara anumite precizari. O economie de piata implica miscari ciclice cu secvente de crestere si de declin. Spiritul antreprenorial ridica economia, dar, impreuna cu spiritul de turma, o poate plasa pe o panta descendenta. Aceasta realitate reflecta modul de functionare a pietelor libere. Dar economiile moderne au nevoie de reguli si norme pentru a le fi de folos pe cat posibil cat mai multor cetateni, asa cum au ei nevoie de politici publice. Dupa cum traficul are nevoie de reguli si semafoare pentru a proteja viata oamenilor, acelasi lucru se poate spune si despre normele/reglementarile (care fac parte din constructia politicilor publice) din economia de piata care incearca sa limiteze pagubele colaterale, prin consolidarea productiei de bunuri publice si limitarea externalitatilor negative.
O politica monetara a banilor ieftini poate conduce la cresterea inflatiei si in cele din urma la recesiune. Insa, pe fond, o politica monetara laxa nu poate, prin ea insasi, sa genereze colapsul sistemului financiar. In asta consta miza problemei: caracteristicile structurale ale noului sistem financiar, in special din SUA, au adus asupra sa amenintarea prabusirii.
In mod normal, cei care reglementeaza si supravegheaza piete financiare ar trebui sa se gandeasca la binele economiei si al societatii, si nu sa-si urmareasca propriile interese. In plus, se presupune ca ei ar trebui sa invete! Asa este rational. Ei pot avea anumite propensiuni ideologice (pot fi adepti ai pietelor cat mai descatusate sau, dimpotriva, pot fi adeptii interventionismului) pentru ca niciunul dintre noi nu este lipsit de o anumita identitate intelectuala. Dar, chiar si asa, se presupune ca ei ar trebui sa invete si sa se gandeasca la binele societatii si sa aiba o profunda intelegere a functionarii pietelor financiare, a riscurilor sistemice. Grupurile de interese pot ajunge departe si pot incerca sa influenteze elaborarea normelor, modalitatile de reglementare si supraveghere a sistemelor financiare (de exemplu, industria ipotecara a facut presiuni asupra Congresului american sa retraga legislatia menita a proteja impotriva tacticilor predatoare de inducere a proprietarilor in a contracta ipoteci foarte costisitoare).
Insa presiunilor exercitate de grupurile de interese parohiale, care lovesc in interesele societatii in ansamblu, trebuie sa li se reziste prin toate mijloacele.
Cei ce reglementeaza si supravegheaza pietele financiare trebuie sa stie ca acestea sunt volatile si predispuse la instabilitate. Ei nu trebuie sa cada prada fundamentalismului pietei; nu trebuie sa subestimeze riscurile sistemice si trebuie sa fie mereu in alerta cand este vorba de stabilitatea financiara.
Nu argumentez ca vom putea preveni crizele complet. Dar putem incerca sa limitam pagubele si pentru asta trebuie sa fim capabili sa invatam din greseli si sa construim mecanisme de reglementare si supraveghere mai eficiente si comprehensive.
* Articol scris de autor pentru European Voice; traducerea din engleza a fost facuta de redactia revistei 22. Precizam ca Daniel Daianu este raportor al Parlamentului European privind criza financiara actuala si reglementarea pietelor financiare.
DAVID BROOKS*
Lumea post-Lehman
Acum cativa ani, sectorul de imobiliare era evitat. La inceputul acestui an, presa specializata ne indemna sa investim in Lehman Brothers si Merrill Lynch pe motiv ca portofoliile lor vor inregistra cresteri masive. Astazi, o noua opinie pare sa devina majoritara.
Ne aflam in plina schimbare de paradigma, afirma adeptii noului curent. Criza actuala marcheaza finalul unei epoci: sfarsitul capitalismului global deschis. Astazi, giganticele achizitii guvernamentale semnaleaza inceputul unei noi ere politice, dominata de mai mult activism federal si de un regim normativ restrictiv. Aceasta observatie este apoi urmata de un lung sir de imperative: ar trebui sa avem un regim de reguli atent construit, pentru a oferi securitate fara a sufoca potentialul de inovatie; trebuie sa limitam excesele in perioadele de boom economic si sa oprim fuga capitalului atunci cand lucrurile merg rau.
Trebuie totusi sa acceptam ca ideea potrivit careia problemele noastre provin din prea putina reglementare si ca ele pot fi solutionate prin mai multa reglementare nu acopera intreaga realitate. Criza financiara curenta este concentrata in jurul unor banci de investitii cu norme foarte restrictive, in timp ce fondurile speculative de hedging, foarte putin reglementate, nu o duc deloc rau. Fannie Mae si Freddie Mac erau probabil cele mai supravegheate institutii financiare din lume.
Reformele din epoca Clinton sunt astazi criticate pentru ca ar fi slabit restrictiile asupra bancilor. Dar este greu de stabilit o legatura clara intre aceste reforme si cresterea preturilor locuintelor, potopul de investitii straine care a hranit balonul speculativ imobiliar sau crearea globala a unor noi instrumente financiare complexe pentru fixarea preturilor si de transfer al riscului. Cu alte cuvinte, se pare ca problema este mult mai complicata si nu se rezuma doar la abandonarea unei legislatii de tip laissez-faire. Si chiar daca este adevarat ca vom avea nevoie de mai mult interventionism federal, sunt foarte curios cum vom putea face sistemul sa functioneze.
Sigur, vom avea nevoie de legislatori care inteleg ce a produs actuala criza si care pot sa imagineze reguli care vor putea opri repetarea crizei. Dar nu exista inca un consens asupra cauzelor care au condus la formarea balonului speculativ. Unii invinovatesc politicile monetare ale FED, dar altii sustin ca FED a avut un rol marginal. Unii vorbesc despre un potop de investitii straine care ne-a permis sa cheltuim mai mult decat ne permiteam, in timp ce altii cred ca sistemul de norme prost elaborate dupa prabusirea Enron a generat o reactie in lant a pierderilor.
Desi nu avem o explicatie clara asupra trecutului, totusi vom avea nevoie de legislatori care inteleg prezentul si pot diagnostica viitorul. Vom avea nevoie de legislatori care pot sa anticipeze cum va arata viitorul model de business de pe Wall Street si in ce fel criza urmatoare se va deosebi de cea curenta. Vom avea nevoie de detasamente de legislatori prost platiti care vor trebui sa ii controleze pe bancherii hiperplatiti, pe auditorii si pe analistii care domina industria (si care ei insisi au esuat in anticiparea crizei actuale).
Se pare ca vom avea nevoie de un super-FED care poate gestiona inflatia, somajul, baloanele speculative si poate chiar si uraganele - toate in acelasi timp! Vom avea nevoie de legislatori care vor elabora norme de limitare a comportamentului riscant. Vom avea nevoie de legislatori care pot depasi calculele politice si chiar natura umana.
Pentru a rezuma, intreaga aceasta noua era de activism si interventionism guvernamental va sfarsi prin a se confrunta cu probleme traditionale: lipsa de informatie disponibila planificatorilor guvernamentali, inabilitatea de a gestiona sisteme economice complexe, realitatea ca in cele din urma consideratiile politice ajung sa distorsioneze si cel mai bine elaborate planuri.
Asta nu inseamna ca nu este nimic de facut. Insa este o mare diferenta intre a visa un regim normativ ideal si a-l transpune in practica. Toata lumea sustine ca vom intra intr-o noua era, bogata in reglementare fiscala. Dar majoritatea se poate insela din nou.
Adaptare dupa The New York Times, 18 septembrie 2008
* Editorialist la The New York Times.
ANDREEA VASS
Optimismul revine pe burse de la americani pana la rusi, dar mai greu la romani
Profituri record, netransparenta, speculatii, ineficienta si abuzuri. Asa ar putea fi sintetizata, in doar cateva cuvinte, criza financiara mondiala actuala. Declansata odata cu falimentul unei puternice societati americane de credite pentru locuinte, inregistrat la data de 6 august 2007, criza ipotecara s-a extins cu repeziciune spre fondurile de investitii si spre gigantii bancari. Bancile comerciale au fost protejate de reglementarile mai dure, in favoarea creditorilor si a debitorilor. Dimpotriva, bancile de investitii au intrat in jocul liber si iresponsabil al speculatiilor si al proastei gestiuni a riscurilor.
Care sunt efectele?
Intreaga economie globala a fost afectata de pierderea increderii in sistemul financiar, cu repercusiuni majore asupra pierderii severe de lichiditate, cresterii ratelor dobanzilor si, implicit, cresterii costurilor de finantare interna si externa. Bancile centrale au fost nevoite sa pompeze masiv bani pe majoritatea pietelor dezvoltate ale lumii.
Regulile de supraveghere a pietelor financiare s-au inasprit si, odata cu ele, s-au reevaluat riscurile investitiilor. Panica a crescut si, odata cu ea, a sporit aversiunea investitorilor straini la risc. De pilda, tranzactiile globale cu actiuni au scazut in august 2008 cu 37% fata de aceeasi luna a anului 2007.
Pentru a-si putea acoperi pierderile mari de pe bursele americane si europene, investitorii s-au retras de pe alte piete, inclusiv de pe cea romaneasca. Anul trecut, pe vremea asta, nerezidentii aveau pozitii de vanzare neta (27 milioane de euro) la Bursa de Valori Bucuresti BVB. Anul acesta, investitorii straini continua sa se retraga de pe bursa bucuresteana, dar vanzarile nete sunt mai mici decat in anul trecut (19 milioane de euro). Rezidentii vand si ei, dar de aproape doua ori si jumatate mai putin decat nerezidentii.
Asistam, asadar, la cotatii bursiere care au intrat pe o panta negativa de mai bine de un an. Luna septembrie 2008 pare sa marcheze atingerea minimelor istorice. Piata noastra de capital nu face exceptie. Ba din contra, aluneca pe una dintre cele mai abrupte pante, de circa 45% a indicelui BET. Fiind o piata relativ mica, cu volume de tranzactionare reduse, evident ca retragerile de capital se traduc in dinamici negative mai ample ale indicilor bursieri.
Volumul de tranzactionare pe piata de capital s-a redus de 3 ori fata de anul trecut. Subcapitalizarea actuala a bursei este critica, si anume de circa 4 ori mai mica decat potentialul real al pietei - similara Ungariei, de peste 2 ori mai putin decat in Cehia si de peste 4 ori mai putin decat in Polonia. In consecinta, activele multor companii romanesti, aflate in ringul bursier, sunt acum semnificativ subapreciate.
In acest cadru, sunt sesizabile pe bursa romaneasca si schimbarile in comportamentele investitionale din ultimele doua luni. Strainii cumpara la preturi foarte mici, iar romanii vand de frica. In august 2008, investitorii romani rulau 61% din piata, dar strainii continua sa cumpere mai mult decat vand.
Toamna promotiilor bursiere
Pentru a stimula lichiditatea, BVB reduce comisioanele la tranzactiile pe pietele la vedere, incepand cu 1 octombrie. Ministrul Economiei si Finantelor propune chiar suspendarea impozitului pe castigurile obtinute din tranzactiile bursiere in anul 2009, iar CNVM asociaza o masura temporara de reducere a unor costuri administrative. Nerabdatori sa restabileasca normalitatea, decidentii nu se intreaba serios cum se face ca avem o piata de capital atat de anemica si de expusa la turbulentele internationale. Anormalul nu poate deveni normal prin ratarea solutiei de fond: tratarea pierderii de incredere in piata romaneasca de capital.
Ea a generat valul de pesimism mai puternic la noi si indoiala acuta a investitorilor fata de aplicarea regulilor corecte ale jocului. Piata este ingusta, cu costuri de tranzactionare ridicate, cu o lichiditate scazuta si cu actori putini. Infrastructura IT este deficitara - un potential investitor la bursa nu are inca posibilitatea ca din Internet Banking sa cumpere in timp real actiuni, optiuni, futures si alte instrumente financiare de pe o piata primara sau de derivative si nici sa se conecteze la pietele internationale mai lichide.
Un alt element negativ al ultimilor ani l-a constituit lipsa ofertelor publice, cu exceptia societatii Transgaz si a catorva societati trecute de pe Rasdaq pe piata reglementata in anul 2007. Marile companii de stat evita inca supunerea la regulile transparentei, ale performantei si fug de privatizare.
Asa se justifica volatilitatea mai mare a pietei romanesti de capital decat a pietelor occidentale.
Bursele romanesti isi revin mult mai greu dupa socurile internationale din ultimul an decat celelalte piete din regiune. In competitia internationala acerba, piata romaneasca de capital pierde. Chiar si Fondurile de Pensii proaspat constituite au tendinta de a se orienta catre pietele straine. Guvernele care s-au succedat au politizat excesiv institutiile reglementatoare si au ratat sansa elaborarii unor masuri de sustinere pragmatice a unei piete de capital sanatoase.
Planul lui Paulson
Decizia Congresului american alimenteaza din nou optimismul pe pietele financiare, iar indicii bursieri pluseaza. Negociatorii republicani si democrati au ajuns la un acord cu privire la reformularea planului secretarului executiv al Trezoreriei, Hank Paulson, scrie International Herald Tribune (25 septembrie 2008). Salvarea sistemului financiar american este estimata la circa 700 de miliarde de dolari. Costurile depasesc bugetul federal destinat asigurarilor sociale (651 de miliarde de dolari) sau celor medicale (632 de miliarde de dolari), dar sunt inferioare bugetului destinat apararii nationale (738 de miliarde de dolari) pentru anul 2009. Planul insusi nu este lipsit de virtuti, controverse si chiar pericole, plasand pe plan secund interesele contribuabililor. Panica autoritatilor americane si a institutiilor globale este mult prea mare, iar riscurile amanarii unei decizii ferme este cert contraproductiva. Asa se face ca pare digerabila subventionarea investitorilor chiar si in conditiile unor mecanisme neclare de supraveghere a operatiunii. Conteaza doar revenirea pe plus a cotatiilor bursiere.
Moscova vrea tot pe verde
In contextul aventurii georgiene, bursa moscovita a scazut cam tot cu 45%, dar concentrata intr-o perioada mai scurta. Retragerea semnificativa de capital de pe bursele din Moscova a dus chiar la suspendarea tranzactiilor in cateva zile. Autoritatile ruse nu au intarziat sa vina cu un pachet de masuri, in valoare de aproximativ 130 de miliarde de dolari (88 de miliarde de euro), menit a redresa piata. Se urmareste, in special, relaxarea cerintelor cu privire la rezerve si la angajamente de cumparare a actiunilor, scrie The Moscow Times. Optimismul revine pe bursele rusesti, pe fondul redresarii nivelului lichiditatilor din sectorul bancar, a rublei rusesti si a indicelui de referinta al tarii, RTS. Se adauga si presiunile pentru reinflamarea pretului la titei, sub jocul strategic de prietenie tot mai stransa dintre OPEC si Rusia.
Tensiunea se mentine
Situatia de pe pietele de capital internationale ramane totusi inca neclara, surprize noi fiind oricand posibile. Nici anul viitor nu pare a sta pe roze. Personalitati financiare mondiale si brokeri sustin ca maximele de anul trecut s-ar putea inregistra peste doi, trei sau chiar mai multi ani, in functie de emitent. In Romania, se adauga vremurilor grele importate din exterior si motive interne electorale. E clar ca marile fonduri de investitii straine se feresc inca de noi, pana nu se asaza la treaba noul guvern.
ADRIAN VASILESCU*:
"Nu ne putem astepta la o aterizare dura"
Care este evaluarea BNR privind criza mondiala?
BNR face fara încetare evaluari ale crizei, dar un document oficial al Bancii Nationale nu a aparut si nici nu va aparea, un document semnat de Consiliul de Administratie, forul care are decizia suprema in banca centrala a Romaniei. Eu pot sa va spun ce gândesc specialistii din Banca Nationala. Voi începe cu ce a subliniat guvernatorul, zilele trecute, în discursurile si declaratiile de la Râmnicu-Vâlcea si de la Cluj-Napoca. Iata un citat semnificativ: "E prematur sa vedem toate detaliile crizei financiare si impactul asupra României pâna în 2014 (când ar urma sa adoptam euro). Potentialul crizei este destul de mare si s-ar putea ca o buna parte dintre elementele care dau configuratia sistemului mondial din prezent sa se schimbe pâna atunci. Nu sunt prezicator". Mai departe, guvernatorul BNR a aratat ca aceasta criza nu va afecta direct România, nu pentru ca tara noastra are un sistem financiar primitiv, ci pentru ca bancile românesti s-au ferit de produsele "toxice" de creditare, iar normele BNR în privinta creditarii au fost mai severe. Guvernatorul a explicat ca noi avem un sistem financiar-bancar care a evoluat continuu, de la simplu la complex, de la slab la tare, si care in momentul de fata nu are nici pe departe acele vulnerabilitati despre care s-a vorbit pe diferite voci, în mediile financiare externe si chiar de la noi. În general, analizele facute la Banca Nationala sau opiniile exprimate in conferinte publice, în dezbateri televizate, de catre experti ai Bancii Nationale au relevat cu limpezime o idee, si anume ca în momentul de fata România nu este in pericol sa suporte ravagiile crizei si, mai ales, nu este în pericol sa suporte o aterizare dura de la aceasta crestere înalta la care a ajuns anul acesta, de peste 9%. Ei bine, analizele facute de specialistii Bancii Nationale arata ca nu ne putem astepta in niciun caz la o aterizare dura si ca, daca tari din jurul nostru, Tarile Baltice, de exemplu, sau Bulgaria, au astfel de vulnerabilitati, România nu face parte din acest grup. Si aceasta in primul rând datorita faptului ca, atunci când aceste tari erau la strâmtoare, ca sa scape de constrângeri puternice, au acceptat Consiliul Monetar, practic o tutela financiara. România nu a acceptat si a iesit singura din corset. Iar acum, în vremuri de criza, faptul ca putem sa actionam pe piata cu rata dobânzii de politica monetara, faptul ca ne bazam pe cursul de schimb constituie dovada cea mai semnificativa ca toate aceste mecanisme de piata sunt in avantajul nostru.
Ce masuri ar putea lua BNR pentru a proteja economia româneasca, pentru a nu resimti criza economica din Statele Unite?
Banca Nationala nu este capitanul echipei economice a României. Este însa un jucator important si performant in aceasta echipa, raspunderea sa directa vizând doua piete de prima însemnatate: piata monetara si piata valutara. Sigur ca masurile de politica monetara se rasfrâng, pozitiv sau negativ, asupra întregii economii. Din acest motiv, BNR actioneaza pe o arie larga. Daca pe piata se propaga zvonuri alarmiste, intervine pentru a calma publicul. Când cererea de consum depaseste dramatic oferta interna de bunuri si servicii, actioneaza pentru echilibrarea pietei. În ceea ce priveste cele doua piete amintite, piata monetara si piata valutara, sunt adoptate toate masurile care sa evite orice fel de derapaj si niciun calcul nu arata ca am fi in pericol de derapaj.
In ce fel influenteaza perioada electorala in care ne aflam economia romaneasca?
Orice eveniment electoral, oriunde s-ar produce, influenteaza economia. Chiar si in Statele Unite. Cred ca foarte multe masuri de acolo, din aceasta toamna, care au atras atentia întregii lumi, legate de implicarea statului in finantarea unor giganti financiari ce erau pe cale sa dispara, implicarea statului in preluarea unor giganti financiari care au derapat de catre alti giganti financiari cu capital privat, care au mai multa forta si care au trecut cu bine pana acum peste valurile crizei, au o componenta electorala puternica, chiar daca aparent ele sunt luate numai din considerente obiective. Fara îndoiala ca si la noi, în acest an electoral, partidele nu pun frâna promisiunilor cu caracter economic.
Sunt sustenabile aceste promisiuni din punctul de vedere al fundamentelor economice?
Unele sunt. Dar nu toate. Mai ales acele promisiuni bazate pe argumente imaginare, de a mari cu generozitate veniturile - pensii, salarii, alocatii -, pot sa aiba un efect negativ asupra economiei. Dar trebuie sa mai avem în vedere un lucru. Una este campania electorala si alta este guvernarea. Chiar un partid care promite marea cu sarea in campania electorala, ajuns la guvernare va gândi cu totul altfel. Responsabilitatea lui va fi foarte mare atunci când va trece la decizii. Pentru ca una este sa exprimi opinii sau sa faci promisiuni si alta sa pui in joc finantele tarii când ai raspunderea deciziei.
* Consilier al guvernatorului BNR.
LIVIU VOINEA
Consecinte pentru Romania
Iata ca, vrem, nu vrem, criza financiara internationala vine si peste Romania. Nu ne mai putem ascunde in spatele unui asa-zis mare zid romanesc, protejati de banii romanilor din strainatate, de investitiile straine si de lipsa de sofisticare a pietei financiare romanesti. Sa nu uitam ca Romania a liberalizat pe deplin contul curent, ca obligatie in procesul de aderare la UE, si ca urmare fluxurile de capital pot intra si iesi oricand din Romania. Sunt cel putin doua motive pentru care si economia romaneasca este expusa la efectele crizei internationale.
In primul rand, peste 90% dintre activele sistemului bancar romanesc sunt detinute de banci straine, cu un grad mare de concentrare a bancilor austriece, germane si italiene (care impreuna detin 70%), ceea ce expune sistemul bancar romanesc la aceleasi probleme pe care le au bancile din aceste trei tari. In al doilea rand, peste 90% dintre tranzactiile pe leu sunt facute de nerezidenti (si au scadenta la mai putin de 7 zile), ceea ce expune leul la fluctuatii mari pe termen scurt in cazul unor socuri externe.
Ce se intampla acum in SUA si in ce incepe sa se intample in Europa de Vest, cu falimente si nationalizari ale unor mari banci, arata nu doar esecul pietei, ci esecul unei viziuni despre piata. "Mana invizibila" a pietei s-a transformat in mana foarte vizibila a statului, si inca a unor state considerate patria capitalismului conservator.
Criza aceasta nu este una reversibila, in sensul ca nu ne vom intoarce de unde am plecat, cand criza va fi fost depasita. Intram intr-o era internationala a cresterii reglementarilor pe pietele financiare, iar din perspectiva statelor - intr-o perioada prelungita de inflatie mare si deficite mari.
Daca vrem sa avem o perspectiva ironica, putem spune ca asta ne ajuta sa atingem tintele de la Maastricht pentru intrarea in zona euro, pentru ca benchmark-urile se vor modifica in sensul relaxarii lor. Tot mai multe tari vor avea deficite bugetare peste 3% din PIB si inflatie anuala mai mare.
Consecintele negative pentru Romania sunt totusi multiple. Indiferent de scenariile care se vor concretiza pe piata internationala (in primul rand, indiferent daca pachetele de salvare a economiilor din SUA si Marea Britanie vor avea sau nu succes), putem fi siguri de doua lucruri: cresterea costului creditarii este de durata, inclusiv cresterea costului finantarii datoriei publice; si inflatia este de durata (cel putin la pretul combustibililor).
In plus, daca se va concretiza cel mai pesimist scenariu (care presupune recesiune in SUA si Europa), impactul asupra Romaniei va include: risc moderat pentru o criza de lichiditati (unele banci austriece si italiene au fost expuse si la criza din Tarile Baltice si si-au retras banii de acolo); deprecierea leului va continua in urmatoarele 6-9 luni; incetinirea cresterii exporturilor catre zona euro; stagnare sau scadere prelungita pe piata imobiliara; bursa nu isi revine in urmatoarele 6-9 luni; cresterea economica poate scadea brusc la 2-3% (risc moderat).
Din perspectiva lectiilor pe care trebuie sa le invatam, sa intelegem ca nu putem risca economiile populatiei pe pietele financiare volatile; milioane de romani se pot trezi fara pensie privata (mai ales ca astfel de crize sunt ciclice), asa cum este acum desenat pilonul II de pensii private obligatorii. De aceea, trebuie sa introducem randamentul minim garantat (egal cu inflatia) pentru pensiile private obligatorii. Cine nu vede asta nici acum, in plina criza financiara, inseamna ca este rau intentionat.
Un fost ministru de Finante, cu un mandat mai scurt decat anii de scoala in economie pe care ii are (si nu are aproape deloc), spunea recent despre mine ca sunt analistul "emo", care "isi taie venele pe lung". Inteleg frustrarea unora ca avertismentele pe care le lansez se si confirma in realitate. Din pacate, Romania este tara in care lipsa reglementarilor si prostul management public fac sa se materializeze de obicei previziunile pesimiste. Mai ales cand restul lumii e in plina criza, e cazul - zic eu - sa ne trezim din betia cu apa rece si sa ne luam masuri de prevedere.
CONSTANTIN RUDNITCHI
Lectia americana
Macar acum stim cum a avut loc crima. Este vorba, de fapt, despre asasinarea unei parti a sistemului financiar american, cadere care a afectat si ar putea sa afecteze in continuare intregul sistem financiar mondial. A fost nevoie ca patru vechi banci de investitii sa fie cumparate cu sume ridicole sau sa se declare in faliment, ca un gigant din industria asigurarilor sa fie preluat de catre stat, ca doua vechi institutii de credit ipotecar sa intre in faliment si ca guvernul federal sa anunte un plan de salvare de 700 de miliarde de dolari, pentru a intelege mecanismele crizei.
Totul a plecat de la creditele ipotecare. Tot mai multi americani au fost indemnati sa ia un credit pentru cumpararea unei locuinte, indiferent daca aveau sau nu veniturile necesare pentru a-l rambursa. Conditiile de creditare erau extrem de "avantajoase": nu contau veniturile debitorului si nici eventualele garantii. Mai mult decat atat, reprezentantul institutiei financiare se oferea sa accepte si declaratii de venituri ajustate. Daca, evident, mai era nevoie de ajustarea veniturilor, intrucat conditiile de creditare erau deja destul de lejere.
In caruselulul creditarii subprime, adica al imprumuturilor "doar cu buletinul" (daca ar fi sa folosim termenul romanesc), au intrat institutii nebancare, societati de credit ipotecar, dar si fonduri de risc constituite in special de banci de investitii, bancile cu cel mai mare apetit pentru risc din sistemul financiar.
Din pacate, incepand cu anul 2006, au aparut primele semne ale asa-numitei crize subprime. In fapt, cei care primisera credite cu atata usurinta (dar cu dobanzi pe masura riscului asumat de creditor, adica foarte mari) au inceput sa aiba dificultati serioase de rambursare a imprumutului.
Astazi, criza poate fi "contemplata in toata splendoarea ei". Piata imobiliara americana s-a prabusit, iar patru banci de investitii americane si britanice au fost preluate cu sume modice sau sunt in faliment. De ce tocmai bancile de investitii? Pentru ca aici a iesit la suprafata tot gunoiul ascuns pana acum sub pres. Bancile de investitii au finantat o parte dintre imprumuturile ipotecare prin emisiuni de obligatiuni.
Pe de alta parte, aceleasi banci de investitii, prin intermediul vehiculelor investitionale pe care le-au construit, fondurile de risc, s-au trezit cu un al doilea val de pierderi. Casele cumparate au fost ipotecate in favoarea institutiei de credit. Creditorii au actionat in stilul Wall Street, adica au "impachetat" ipotecile locuintelor si le-au vandut unui fond de risc. In momentul declansarii crizei imobiliare, valoarea ipotecilor a scazut dramatic, iar pierderile s-au transmis fix in bilanturile bancilor de investitii.
Sa adaugam si scaderea marilor burse internationale (proces logic, daca ne gandim ca suntem in plina criza financiara) si vom avea tabloul complet al acestui moment. Cum a intrat AIG in joc? Prin investitiile neinspirate pe care le-a facut in produsele ipotecare si derivatele acestora.
Analistii financiari americani au cazut de acord ca actuala criza a fost declansata, in esenta, de lacomia si apetenta pentru risc ale celor de pe Wall Street. Ei au inventat mecanismele care au stat la baza crizei financiare. Lipsa reglementarilor legale in materie bancara nu a fost decat inca un factor important in declansarea crizei. Astazi, mai mult decat oricand in ultima jumatate de secol, bancherii, oamenii politici si specialistii par sa priveasca spre fundamentele economiei. Criza petrolului, criza alimentelor, inflatia, problemele energetice si de mediu ar trebui sa-i faca pe decidentii din politica si economie sa se intoarca la lucrurile simple. Cat de simple pot fi ele in secolul XXI.
Pagini realizate de Octavian Manea si Ileana Racheru