Pe aceeași temă
In august 2007 presedintele Frantei, Nicolas Sarkozy a instituit o comisie prezidentiala a carei misiune era aceea de a elabora o noua doctrina de securitate pentru Franta. Noua orientare strategica a fost facuta publica cu o luna inaintea preluarii de catre Franta, a Presedintiei UE (iulie 2008), deci intr-un moment ce poate fi considerat o avanpremiera a agendei de securitate pe care Parisul o va promova pe termen scurt si mediu. Mai mult, perspectiva strategica a Frantei (Defense et securite: le livre blanc) ofera o platforma pentru reconceptualizarea Strategiei Europene de Securitate, aflata ea insasi in plin proces de revizuire. Este foarte probabil ca la sfarsitul anului 2008, cand revizuirea Strategiei Europene de Securitate se va incheia, aceasta sa imprumute numeroase elemente din perspectiva Frantei. Desi doctrina isi propune sa defineasca prioritatile strategice ale Frantei in urmatorii 15 ani, totusi, o serie dintre prevederile sale par deja sa genereze consecinte imediate asupra raporturilor dintre NATO si UE, asupra Europei Apararii, dar si asupra relatiilor transatlantice.
Una din consecintele majore, ale noii viziuni strategice, ar fi ceea ce am putea numi Europa Apararii "reloaded". Doctrina franceza readuce in discursul public unul dintre dezideratele principale ale Europei Apararii inca de la momentul sau fondator (Declaratia de la Saint-Malo, 1998) - constituirea unei forte de interventie de 60.000 de oameni, ce poate fi desfasurata si sustinuta pentru cel putin un an de zile intr-un teatru de operatiuni din afara Europei si care va dispune de intregul sprijin aerian si naval necesar. Singura modalitate a Frantei de a influenta in mod decisiv dinamicile globale consta in transformarea UE intr-un actor semnificativ in securitatea internationala, lucru imposibil fara Europa Apararii. Cu un buget estimat sa creasca la 18 miliarde de euro (de la 15 miliarde), Franta devine avangarda Europei Apararii.
Sarkozy vs. De Gaulle
S-a vorbit mult in presa internationala despre dimensiunea euroatlantica a politicii externe a Frantei post-Chirac. Am putea chiar sa spunem ca, inca din primul moment al mandatului sau de presedinte, Nicolas Sarkozy a initiat o ofensiva euroatlantica si care, in sine, reprezinta o ruptura fundamentala cu traditia de politica externa consacrata de generalul de Gaulle. Dar pentru a intelege gaullismul (ca filozofie de a interactiona cu lumea anglo-saxona) trebuie sa ne intoarcem la pozitia initiala a Frantei in epoca postbelica.
Desi aflata nominal printre statele invingatoare, Franta a iesit din cel de-al doilea razboi mondial cu o imagine sifonata: fusese ocupata de germani si eliberata cu ajutorul Marii Britanii si al Statelor Unite. Prestigiul sau de mare putere devenise contestabil. Franta postbelica era doar umbra unui stat cu trecut ilustru, imperial. Pe acest fond s-a impus gaullismul. Cu o mandrie nationala ranita, cu o natiune aflata in plina criza identitara, Franta avea o nevoie de mituri, de eroi, de generalul de Gaulle. El a fost raspunsul unei Frante umilite. Inainte de toate, gaullismul a inseamnat o anumita filozofie de a interpreta rolul Frantei in lume, o credinta profunda in destinul si misiunea speciala a Frantei. Era un mijloc de a reda francezilor increderea in Franta si in capacitatea ei de a actiona asupra marilor evenimente globale. El promitea restaurarea grandorii pierdute si avea ambitia de a reaseza Franta in randul marilor puteri, de a recastiga respectul acestora si, mai ales, de a-i recladi potentialul de a influenta lumea. Din punct de vedere tactic, gaullismul si-a propus inventarea unor formule care sa propulseze puterea Frantei intr-o era postcoloniala. De aici viziunea unei Europe construite in jurul sau, o Europa dominata de Franta si care promova o agenda stabilita de Paris. Totodata, de Gaulle a respins instinctiv orice schema de organizare a Europei care ar fi acordat un cuvant de spus Marii Britanii sau Statelor Unite. El dorea o Europa condusa de Franta si, in acelasi timp, total independenta de influenta anglo-saxona. O Europa euroatlantica insemna, pentru de Gaulle, sfarsitul unei Europe a europenilor si mai ales sfarsitul dominatiei Frantei asupra Europei (altminteri singura modalitate de a reaseza Franta in randul marilor puteri). Asa se explica puternica aversiune a generalului de Gaulle fata de NATO, organizatie dominata de catre Washington si Londra. Apogeul acestei atitudini a fost retragerea Frantei din comandamentul militar al Aliantei, in 1966.
Politica externa a presedintelui Sarkozy reprezinta un moment de ruptura, o abandonare a gaullismului ca tactica, ca filozofie de a interactiona cu lumea anglo-saxona. Spre deosebire de generalul de Gaulle, presedintele Sarkozy este un euroatlantist din necesitate: "Prietenia dintre Europa si SUA este un imperativ al stabilitatii globale". Sarkozy este un pragmatic, un "realist" care lucreaza cu datele obiective ale "realitatii" europene si transatlantice. El incearca sa le asambleze intr-un format care sa promoveze interesele nationale ale Frantei. El a inteles ca niciunul dintre obiectivele fundamentale ale Frantei, in planul relatiilor internationale, nu poate fi avansat fara o colaborare cu Marea Britanie si Washingtonul. Pentru a promova Europa Apararii, Franta trebuia sa lucreze cu Washingtonul si Londra, si nu impotriva lor.
Raportul cerere/oferta in dinamica relatiilor euroatlantice
Totusi, euroatlantismul Frantei post-Chirac nu este unul fara rezerve, fara limite. Euroatlantismul presedintelui Sarkozy este un mijloc pentru atingerea unui scop clar definit: transformarea UE intr-un actor militar semnificativ, care sa aiba capacitatea si spatiul de a se manifesta autonom. Dar pentru asta, Parisul trebuie mai intai sa-si acomodeze interesele cu cele ale binomului transatlantic (Washington-Londra). Ce a urmat a fost un foarte atent exercitiu de monitorizare a "cererii" americano-britanice (a intereselor lor vitale) pentru a se prezenta o "oferta" franceza pe masura. De-altfel, intregul demers de diplomatie publica asumat de Sarkozy se structureaza pe studiul fortelor cererii si al ofertei, ca platforma pentru echilibrarea relatiei dintre UE si NATO. Status-quo-ul anilor ’90 (sustinut in epoca, in special, de SUA si Marea Britanie) si care afirma o preeminenta de jure a NATO asupra UE este astazi complet inacceptabil pentru Paris (acest dezechilibru avea sa fie codificat sub forma aranjamentelor Berlin Plus ce permiteau UE sa acceseze resursele Aliantei). Insa nicio retorica anti-NATO nu putea duce prea departe. Solutia lui Sarkozy? Un euroatlantism moderat si riguros conditionat. Mesajul central al acestei noi orientari si care va deveni lait-motivul fiecarui discurs sustinut de Sarkozy la Londra sau Washington, este fara indoiala un succes de marketing: More NATO, more Europe; More Europe, more NATO. Este un mesaj foarte clar ce semnaleaza ca nu se poate vorbi despre "mai mult NATO" fara a se intelege ca este nevoie de "mai mult UE". Cu alte cuvinte, daca vreti un rol mai semnificativ pentru NATO trebuie sa sprijiniti un rol mai semnificativ pentru UE. Si invers, daca ne sprijiniti in consolidarea UE, va vom sprijini in consolidarea NATO. Oferta lui Sarkozy a lovit Washingtonul si Londra, cu o precizie chirurgicala. La nivel practic, Sarkozy anunta disponibilitatea Frantei de a-si suplimenta trupele in Afganistan si de a reveni in structura de comanda a NATO.
Ce primeste Franta?
Sub presiunea campaniilor extrem de costisitoare din Afganistan si Irak, "atat Parisul cat si Washingtonul au ajuns la aceeasi concluzie: dezvoltarea UE pe componenta de securitate nu trebuie indiguita, ci, dimpotriva, stimulata" afirma Asle Toje expert al Institutului de Studii de Securitate al UE din Paris. SUA vad o consolidare a Europei Apararii ca fiind in interesul sau imediat (in special in ceea ce priveste sporirea capacitatii militare a UE, SUA fiind inca din anii ’90 un constant critic al dezechilibrului de putere militara dintre Europa si America). Dar care este pretul revenirii Frantei in NATO? Aranjamentul Berlin Plus va trebui sa fie renegociat deoarece francezii au semnalat foarte clar ca nu se vor intoarce intr-o Alianta anchilozata in logica anilor ’90: "Ei vor un NATO care in mod fundamental nu este mai presus de UE, asa cum multi credeau in momentul semnarii aranjamentului Berlin Plus", ne-a declarat Asle Toje. Totusi, pentru Franta, o echilibrare definitiva a raporturilor dintre NATO si UE inseamna, in practica, dezvoltarea unei capacitati proprii de planificare a misiunilor asumate de Europa Apararii. Se contureaza, astfel, un blocaj al demersului de consolidare a Europei Apararii si in egala masura a initiativelor menite sa flexibilizeze tactic relatia dintre NATO si UE, in special datorita refuzului Londrei de a sustine pledoaria Frantei privind o comanda UE independenta de NATO, pe motiv ca astfel sunt dublate capacitati deja existente in Alianta. Pentru Franta, refuzul Londrei echivaleaza cu o subordonare de facto a UE fata de NATO. Unde ne aflam astazi?: "Pe de o parte Franta nu va reveni in Alianta daca aceasta nu ofera UE spatiul necesar sa devina un actor militar cu adevarat independent. Pe de alta parte, britanicii si americanii nu vor dori sa acorde Uniunii aceasta posibilitate in absenta unei cooperari mai eficiente cu NATO (in special la nivel tactic atunci cand ambele organizatii sunt prezente in acelasi teatru de operatiuni). Este foarte putin probabil ca partile interesate sa ajunga la o formula de consens atata timp cat nu vom avea un progres simultan pe ambele planuri" a declarat Asle Toje.
FRANÇOIS HEISBOURG*
UE are nevoie de o infrastructura de comanda independenta de NATO
Care sunt transformarile majore survenite in mediul strategic de astazi si care sunt diferentele fata de anii ‘90?
In anii ‘90 traiam in timpuri foarte diferite. Ne confruntam, atunci, cu o absenta, cea a Uniunii Sovietice, si in acelasi timp cu o prezenta, cea a singurei superputeri, Statele Unite ale Americii. Pe de alta parte, ne aflam intr-o lume in care statele occidentale aveau si credeau in puterea lor de a determina regulile sistemului international. Astazi, in 2008, suntem in plina globalizare, o lume in care niciuna dintre marile puteri nu mai dispune de capacitatea de a determina singura sau in concert regulile sistemului. In plus, putem constata sfarsitul momentului unipolar al Vestului, pe masura ce economiile asiatice au depasit dinamismul si vitalitatea statelor occidentale (de aici, o diminuare a potentialului Vestului de a guverna o lume globala). In noul context geopolitic, miza devine aceea a consolidarii capacitatii de a detecta si analiza, in timp real, unde, cand si sub ce forma se vor dezvolta cele mai probabile amenintari de securitate. Nimic din toate astea nu se poate compara cu stabilitatea si relativa predictibilitate a epocii Razboiului Rece. Aceasta lume a apus sub presiunea globalizarii, care impune noi paradigme de formulare a politicilor de securitate: capacitatea de a culege informatii si securitatea bazata pe cunoastere formeaza avangarda noilor prioritati strategice, devenind prima noastra linie de aparare.
Centrul de gravitate al securitatii globale se muta spre Asia. Are UE o abilitate reala in a gestiona ascensiunea Asiei?
Realitatea este mult mai complicata de atat. Asia este la acest moment cea mai dinamica parte a lumii. Din perspectiva economica, dinamismul sau este comparabil cu cel al Europei Occidentale si al Americii de Nord. Insa, pe fond, ascensiunea Asiei nu implica inlocuirea unei hegemonii cu alta noua, cu o hegemonie asiatica; mai mult, nu cred in scenariul conform caruia superputerea Statelor Unite va fi pur si simplu maturata de superputerea Chinei. In era globalizarii, niciuna dintre marile puteri nu are abilitatea de a impune, de una singura, regulile sistemului international sau de a face legea in politica globala. Nu ne aflam intr-o era a Asiei, ci in epoca globalizarii, iar consecintele sale ii afecteaza pe toti. Ne aflam intr-un moment in care asistam la o migrare, la o dispersie a puterii dinspre actorii clasici ai politicii globale (marile puteri, statele natiuni) spre individ si actorii nonstatali. Intram intr-o era post hegemonica, in care marile puteri nu mai pot pretinde singure ca detin un monopol exclusiv in modelarea dinamicilor globale, asa cum se intampla in secolele anterioare. Aceste realitati geopolitice sunt astazi depasite, nu pentru ca Asia a devenit mai puternica si Europa mai slaba, ci pentru ca rolul traditional al statului natiune in politica internationala se erodeaza.
Intram oare intr-o etapa post-Berlin Plus, in care UE dispune de propria sa infrastructura de planificare operationala?
Problema sistemelor de comanda si planificare este similara cu cea a capacitatilor specializate in culegerea de informatii sau a trupelor de elita. Faptul ca Alianta si statele nationale dispun de astfel de capabilitati, dar si ca UE doreste sa se implice in dezvoltarea unui sistem propriu de planificare operationala nu inseamna ca ne aflam intr-un joc de suma negativa sau intr-o competitie in care castigurile uneia dintre parti sunt automat pierderile celeilalte. Dimpotriva, numarul mare al operatiunilor militare desfasurate in ultimii zece ani prin intermediul NATO, sub egida UE sau prin coalitii ad-hoc, ne arata tocmai ca nu dispunem de suficiente mecanisme de planificare; in aceste conditii, initiativa UE nu ar conduce decat la o consolidare globala a capacitatii Occidentului de a coordona, planifica si desfasura operatiuni militare. Pana si americanii, care ezitau sa sustina initiativa UE, sunt astazi de acord cu ea. Atat pentru SUA, cat si pentru Franta, miza este urmatoarea: nu putem spera intr-o consolidare a NATO fara a avea, in acelasi timp, o consolidare a Europei institutionalizate. Si reciproca este adevarata: nu putem spera intr-o consolidare a Europei institutionalizate fara o consolidare a NATO. Problema consta in faptul ca tocmai in interiorul UE sunt anumite state care nu au reusit sa priceapa ca limbajul si formularile de acum 10 ani ("dublare inutila" sau "decuplare") sunt astazi inaplicabile si desuete. De altfel, ideea conform careia dezvoltarea unei infrastructuri proprii de planificare operationala de catre UE ar dubla inutil capacitati deja existente la nivelul NATO nu a fost niciodata un argument intelept, ci mai degraba unul destul de bizar. Americanii nu mai folosesc demult raportari de acest tip. A venit vremea ca UE sa dezvolte capacitati independente de planificare operationala, complementare si interoperabile cu cele ale celorlalte institutii euroatlantice.
Putem spera in formalizarea unui aranjament care sa permita Aliantei accesul la capacitatile civile ale UE?
In teorie este intotdeauna posibil sa pui o astfel de intrebare. In teorie raspunsul este "da". Dar este oare intelept sa faci asta? Are Alianta o cultura organizationala care sa ii permita sa coordoneze operatiuni civile? Nimic, dar nimic in cei 60 de ani de existenta nu recomanda NATO pentru desfasurarea unor operatiuni de acest tip. Astfel de lucruri sunt mult mai bine facute de organizatii precum ONU sau UE si ma indoiesc ca birocratia NATO are astfel de abilitati. De asemenea, nu cred ca ar trebui sa consumam/irosim prea mult efort si resurse in incercarea de a dezvolta o capacitate NATO in aceasta directie. Pot sa imi invat cainele sa mearga in doua picioare, dar nu cred ca ar fi un lucru foarte intelept de facut.
* Consilier special la Fondation pour la Recherche Stratégique (Paris) si membru al comisiei prezidentiale care a elaborat noua doctrina de securitate a Frantei, Défense et sécurité: le livre blanc (iunie 2008).
ALASTAIR CAMERON*
Marea Britanie nu vrea o structura de planificare autonoma pentru UE
Va sprijini Londra eforturile de consolidare a "Europei Apararii", inclusiv prin crearea unor structuri de comanda si coordonare proprii?
Desi Marea Britanie nu mai percepe relatia NATO-UE in termeni de preeminenta a NATO asupra UE, totusi Londra se opune generic dublarii la nivelul UE a unor capacitati deja existente in Alianta (si avem in vedere in special pledoaria dezvoltarii de centre de comanda si coordonare operationala independente de NATO). Odata cu preluarea presedintiei UE de catre Franta, avem impresia ca Parisul va promova puternic aceasta agenda. Marea Britanie a semnalat foarte clar ca nu considera oportuna discutarea unei astfel de propuneri, inca suficient de controversate in Europa, si oricum nu inainte de concluzionarea unor relatii de colaborare practice asupra carora exista suficient consens si care au scopul de a furniza Europei capacitati militare reale, nu "fantasme" institutionale. Pentru evitarea unui nou blocaj franco-britanic, pe chestiunea sensibila a unor capacitati UE de planificare operationala independente de NATO, devine necesara avansarea unei solutii de compromis. Astfel, fie incercam o imbunatatire a mecanismelor UE deja existente, fie optam pentru o europenizare a infrastructurii de planificare a NATO (cu alte cuvinte, o celula UE, dar in interiorul SHAPE, in Alianta). Se poate astfel crea o formula hibrida formata din ofiteri UE si ofiteri NATO, o formula ideala pentru acele contexte in care NATO si UE vor actiona simultan, in acelasi teatru operational si vor desfasura misiuni comune.
Ce se va intampla cu aranjamentul Berlin Plus?
Aranjamentul Berlin Plus este astazi depasit. Fiind singura formula de guvernare a relatiilor dintre cele doua organizatii, este necesara, in primul rand, o up-datare a sa, pentru ca a devenit operational in 2003, intr-un moment in care UE nu isi dezvoltase mecanisme credibile care sa ii permita desfasurarea de misiuni militare autonome. De asemenea, el reflecta o perspectiva care afirma preeminenta NATO asupra UE. In acest sens s-a decis ca UE va desfasura operatiuni autonome atunci cand NATO ca intreg alege sa nu se implice (este ceea ce in epoca s-a numit "dreptul primului refuz"). Se pleca totodata de la premiza ca, atunci cand va actiona, UE va avea nevoie de resursele NATO (capacitati de planificare, sisteme de satelit etc.). Astazi ne aflam foarte departe de presupozitiile care au stat la baza aranjamentului Berlin Plus. Pe de o parte, UE a desfasurat numeroase operatiuni militare autonome, fara recurs direct la resursele NATO si prin utilizarea unei infrastructuri de planificare nationale (oferita de Franta, Germania, Marea Britanie sau Spania). Pe de alta parte, Berlin Plus a fost gandit pentru acele situatii in care UE preia, mosteneste o operatiune a NATO (cum s-a intamplat in Bosnia-Hertegovina) sau cand UE isi asuma o misiune pe care Alianta a refuzat-o in prealabil.
Este relatia euroatlantica suficient de flexibila pentru a permite accesul NATO la resursele civile ale UE?
De fapt, nu este atat o problema care sa vizeze accesul NATO la capacitatile civile ale UE, ci intrebarea este daca putem crea, la nivel international, o formula suficient de comprehensiva in ceea ce priveste coordonarea si adecvarea operatiunilor militare la noul mediu de securitate (miza constand in abilitatea de a mobiliza si folosi in acelasi timp, in aceeasi misiune capacitati civile si militare). In lumea reala, asta implica ca institutii cu specializari diferite, precum NATO, UE si ONU, sa dezvolte aranjamente suficient de flexibile care sa permita coordonarea lor tactica, atunci cand sunt implicate in acelasi teatru de operatiuni. Este poate cea mai importanta lectie a misiunilor din Afganistan si Kosovo: suferim teribil de mult de un deficit de coordonare, pentru ca realmente aceste institutii, altfel complementare, nu reusesc sa lucreze impreuna sau sa se coordoneze eficient. In plus, actionand in acelasi timp, in acelasi spatiu, este inacceptabil ca fiecare sa-si desfasoare misiunea intr-o completa izolare una fata de cealalta. Prioritatea devine aceea a formalizarii unor legaturi permanente, cu un grad sporit de elasticitate nu doar in sfera coordonarii tactice, dar si a planificarii strategice.
* Coordonator al programului de cercetare privind evolutiile din spatiul securitatii europene al prestigiosului think tank londonez RUSI (Royal United Services Institute for Defence and Security Studies)
JOHN HULSMAN*
America este ingrijorata de o Europa care face mult prea putin
Asistam la un blocaj de durata al consolidarii Europei Apararii pe fondul neintelegerilor dintre francezi si britanici?
Ei urmaresc obiective foarte diferite: francezii doresc ca UE sa dispuna de propria sa infrastructura de comanda si planificare operationala capabila sa functioneze independent; englezii vor ca aceasta sa completeze, sa fie cumva in prelungirea NATO, si nu sa intre in competitie cu NATO. Ei vor lucruri complet diferite. Si, din momentul in care acest lucru va deveni evident, raspunsul fiecareia dintre parti va fi "nu". Practic, ei sunt prinsi intr-o lume a unor optiuni imposibile, optiuni care se exclud reciproc.
De ce sustine Washingtonul, astazi, demersul Frantei?
In NATO, ca de-altfel in relatiile internationale in general, diavolul se afla in detalii. Este foarte binevenit ca francezii vorbesc despre revenirea in comanda militara a NATO si ca isi suplimenteaza numarul militarilor dislocati in Afganistan, insa ceea ce vor in schimb este o intelegere (un "deal"). Vorbim altfel despre francezi, iar intelegerea ar fi ca ei vor capacitati de planificare independente de cele ale NATO pentru UE si posibilitatea teoretica ca UE sa devina un actor militar semnificativ. In plus, cred ca majoritatea americanilor si-au schimbat perceptia, pentru simplul motiv ca nimeni nu crede ca se va intampla cu adevarat. Cinismul din spatele acestei pozitii este ca noi stim ca francezii sunt mari iubitori de abstractii (precum o comanda independenta a UE), dar realitatea este ca avem o nevoie acuta de trupe peste tot in lume, in conditiile in care armata americana este supraextinsa (cu rezervele pe minim si cu unitatile Garzii Nationale intr-o stare foarte proasta). Astfel ca, daca reusim sa ii convingem pe francezi sa isi suplimenteze trupele in schimbul consolidarii teoretice a unei infrastructuri de comanda separate a UE si care promite sa practice o independenta care sa nu ameninte niciodata NATO, atunci majoritatea americanilor spun "sa-i lasam sa traiasca intr-o lume ireala atata timp cat le obtinem trupele". Suntem mai putin ingrijorati de abstractii teoretice si mai mult preocupati sa obtinem capacitati reale si angajament politic din partea institutiilor europene. Nu ne ingrijoreaza o Europa care face prea mult, ne ingrijoreaza o Europa care face mult prea putin.
Cum evaluati relatia actuala dintre NATO si UE?
Este drept ca UE si NATO dialogheaza diplomatic in timpul summit-urilor, dar eu sunt un realist si ceea ce conteaza in lumea reala este puterea (hard sau soft), dar si abilitatea de a lucra impreuna. Este drept ca UE si NATO nu mai sunt de mult timp adversari; cred ca toti realizam faptul ca avem nevoie de ambele organizatii. Insa pe fond nu vad acest potential de a fi impreuna dedicat rezolvarii unor provocari militare comune sau formalizarii unor pozitii diplomatice complementare. Este drept ca atmosfera dintre cele doua organizatii este astazi mult imbunatatita si ca multe dintre neintelegerile majore din trecut au fost depasite, dar totusi, daca ma gandesc la o serie de elemente de pe agenda de securitate a momentului - Iran, Afganistan, razboiul impotriva terorismului -, nu vad acest capital, de a functiona impreuna, transformat realmente intr-o politica externa comuna si coerenta.
* Expert in probleme euroatlantice al German Council on Foreign Relations (Berlin).
Grupaj realizat de Octavian Manea