Pe aceeași temă
Cu mai putin de doua saptamani inainte de alegerile prezidentiale din Statele Unite, republicanul Colin Powell, fostul secretar de stat din prima administratie condusa de George W. Bush, si-a anuntat sprijinul fata de candidatul Partidului Democrat, Barack Obama. Powell a declarat ca raspunsurile senatorului Obama legate de criza economica “au demonstrat calm si intelegere, au demonstrat vigoare intelectuala si stapanire de sine”. Saptamana trecuta a avut loc ultima dezbatere televizata dintre Obama si McCain, in care au predominat, in special, temele economice. Candidatul republican a fost mai ofensiv ca de obicei, acuzandu-l pe Obama de presupuse legaturi cu un fost militant de extrema stanga din anii ‘60. Dezbaterea a fost una dintre ultimele ocazii care i-ar fi permis senatorului McCain sa reduca din avantajul detinut in sondaje de catre contracandidatul sau. Cu 20 de zile inainte de alegeri, sondajele indicau un avans de 9-14% pentru Obama in intentiile de vot ale americanilor. De asemenea, un sondaj realizat de catre CNN arata ca 58% dintre cei chestionati considera ca Obama a castigat si ultima dezbatere. Doi prestigiosi universitari americani, experti in relatii internationale, James Lindsay (Universitatea Texas) si Anne Marie Slaughter (Universitatea Princeton), au raspuns in exclusivitate pentru revista 22 in legatura cu prioritatile de politica externa ale viitoarei administratii.
JAMES M. LINDSAY*:
Refacerea increderii in SUA - prioritatea viitoarei administratii
Cum evaluati politica externa a administratiei George W. Bush?
Presedintele Bush a initiat o revolutie in politica externa a Statelor Unite. A fost, insa, o revolutie a mijloacelor, nu a finalitatilor. Administratia sa a plecat de la premisa ca cea mai eficienta metoda de a maximiza securitatea Americii consta in inlaturarea constrangerilor impuse de prieteni, aliati si organizatiile internationale. Raspunsul lui Bush, dupa atacurile din 11 septembrie, a fost o America dezlantuita care a aratat vointa de a-si utiliza unilateral puterea unipolara pentru a democratiza lumea.
Politica externa a presedintelui Bush a esuat pentru ca a pornit de la o premisa profund gresita, aceea ca puterea americana singura este suficienta pentru a asigura securitatea Statelor Unite. Presedintele Bush si consilierii sai au descoperit pe propria lor piele ca, desi America este foarte puternica, totusi nu este omnipotenta, nu poate face orice. Pentru a-si indeplini obiectivele, Statele Unite au nevoie de sprijinul celorlalte state, mai ales in lupta impotriva terorismului international, pentru stoparea proliferarii armelor nucleare, apararea libertatii politice.
In acelasi timp, presedintele Bush a presupus ca, daca va reusi sa demonstreze un leadership ferm, celelalte mari puteri, si mai ales aliatii traditionali europeni, il vor urma. Dar multi dintre ei nu au facut-o. Dimpotriva, numerosi aliati traditionali si-au retras sprijinul pentru o strategie pe care o considerau eronata, astfel ca fie au ramas pe margine, fie s-au opus activ politicilor promovate de Statele Unite. In final, administratia Bush a aratat ca, atunci cand conduci prost, putini te vor urma.
Care vor fi prioritatile fundamentale imediate aflate pe agenda noului presedinte?
O urgenta extrema va fi plasarea economiei americane pe o baza solida. Criza financiara a Wall Street-ului ameninta sa destabilizeze nu doar economia americana, ci si pe cea globala. O versiune de secol XXI a Marii Recesiuni va pune in discutie multe dintre cele mai urgente provocari globale ale momentului si va crea altele noi.
Presupunand ca o a doua Mare Recesiune poate fi evitata, una dintre provocarile fundamentale ale viitorului presedinte va fi aceea de a restaura increderea in conducerea Americii. A restaura leadership-ul Americii in lume va necesita, in mod fundamental, ca Washingtonul sa demonstreze prin fapte, nu doar retoric, ca problemele pe care le intampina celelalte state sunt deopotriva si problemele Americii. Administratia Bush a neglijat acest adevar simplu, adoptand pozitii exclusiviste de tipul doctrinei Sinatra: my way or the highway. Cand Washingtonul a intervenit prompt si agresiv pentru a-i ajuta pe ceilalti - sa ne gandim la ajutorul acordat Indoneziei lovite de tsunami -, respectul pentru America a crescut. A restaura increderea in leadership-ul Americii nu va fi deloc usor. Imaginea Americii a fost foarte grav afectata pe parcursul ultimilor 8 ani. Efectele imaginilor de la Abu Ghraib si Guantanamo vor continua sa persiste pentru ceva vreme. Insa o conducere luminata la Washington poate schimba fundamental lucrurile.
Lectii postbelice
Cum va putea noul presedinte sa restaureze increderea in politicile, puterea si conducerea Statelor Unite?
Trebuie sa ne intoarcem la filozofia relatiilor internationale promovata de Statele Unite dupa 1945. Imediat dupa cel de-al doilea razboi mondial, vedem o America victorioasa, cu o putere predominanta (singurul stat care detinea arma nucleara) care ar fi putut impune un imperiu corespunzator acestei puteri. Insa presedintii Roosevelt si Truman au ales sa nu faca asta. Lectia fundamentala a institutionalismului liberal, afirmat dupa cel de-al doilea razboi mondial, este aceea ca puterea americana devine acceptata de cat mai multe state si, totodata, mai eficienta atunci cand este exercitata prin intermediul aliantelor si al unor institutii internationale care servesc nu doar interese exclusiv ale Statelor Unite, ci reusesc sa promoveze obiective ale comunitatii internationale. Chiar daca Statele Unite ar fi putut actiona dupa bunul lor plac, atat Truman, cat si Roosevelt au decis ca puterea americana trebuia limitata si exercitata in conformitate cu normele dreptului international.
De ce este Obama atat de popular in Europa? Si de ce este Europa atat de sceptica fata de o presedintie McCain?
Multi dintre europeni privesc cu entuziasm o presedintie Obama pentru ca este un simbol al schimbarii, iar Obama a demonstrat asta atat prin politicile si pozitiile asumate pana astazi, cat si prin biografia sa. A fost un critic frecvent al politicii externe a presedintelui Bush, iar o administratie Obama va promova, fara indoiala, politici care se vor bucura de mare popularitate in Europa. Totodata, fiind primul presedinte afroamerican al Statelor Unite, Obama intruchipeaza in sine intreaga promisiune a ceea ce multi dintre noi numim “visul american”.
Foarte multi dintre europeni privesc cu scepticism o eventuala presedintie McCain pentru ca se tem ca acesta nu este numai un presedinte impulsiv, adept al unei retorici belicoase, dar si ca va continua numeroase dintre politicile predecesorului sau. In acelasi timp, o presedintie McCain ar putea fi primita cu entuziasm de popoarele din fostele state sovietice care, pe fondul invaziei rusesti in Georgia, se tem din ce in ce mai mult de o Moscova agresiva, aflata in ascensiune.
O schimbare de stil si atitudine
Cat de mult va redefini o presedintie Obama politica externa a SUA?
O presedintie Obama va schimba politica externa americana, dar nu intr-atat de mult pe cat ar dori unii sau pe cat se tem altii. Presedintii au o putere semnificativa in planificarea politicii externe, dar nu au o putere nelimitata. Ca presedinte, Obama tot va trebui sa ii infrunte pe puternicii membri ai Congresului, grupurile de lobby, opinia publica americana sau chiar pe unii dintre aliatii traditionali ai Americii, care ar putea avea opinii diferite legate de rolul Statelor Unite in lume. Pe de alta parte, o administratie Obama nu poate abandona obiectivele majore ale politicii externe actuale, precum stoparea Al Qaeda sau prevenirea nuclearizarii Iranului.
Cea mai evidenta schimbare pe care o presedintie Obama o va aduce este o schimbare stilistica, de atitudine. Retorica cruciata si agresivitatea texana, inerente administratiei Bush, vor fi inlocuite cu o abordare mult mai soft. Vom vedea modificari importante pe politici esentiale: Irak, incalzirea globala, Guantanamo, pentru a numi doar cateva. Acestea s-ar putea sa nu fie atat de abrupte cum isi imagineaza multa lume, fie si datorita faptului ca in ultimele luni administratia Bush a inceput sa adopte, gradual, cateva dintre pozitiile enuntate de Obama.
Ceea ce stim cu certitudine este ca o America condusa de Obama nu va actiona asemeni unui Leviathan hobbesian, dornic sa democratizeze, sa transforme lumea prin forta, precum presedintele George W. Bush. Pe de alta parte, agenda provocarilor interne este si ea complicata: un sistem financiar in degringolada, posibilitatea unei recesiuni profunde, mostenirea unui deficit bugetar imens. In acest context, este foarte posibil ca viitorul presedinte sa dedice mult mai mult timp politicii interne.
Cum va fi primita pe plan international o presedintie McCain?
Reactia fata de o presedintie McCain depinde de locul in care te afli si pe cine intrebi. Este foarte probabil sa fie primit cu mai mult entuziasm in Polonia decat in Germania, datorita discursului sau agresiv fata de Rusia. Retorica lui McCain va fi cu siguranta mult mai belicoasa decat cea a lui Obama; McCain va fi mult mai putin inclinat sa retraga trupele americane din Irak. Cat de diferite vor fi politicile sale este insa greu de evaluat. Vor exista cu siguranta diferente notabile, dar acestea nu vor fi atat de semnificative pe cat isi imagineaza criticii sai sau pe cat ar dori sustinatorii sai. Pozitiile senatorului McCain pe subiecte sensibile, precum incalzirea globala sau tortura, sunt foarte apropiate de cele ale lui Obama. Este adevarat ca a utilizat un limbaj dur si mai putin diplomatic pentru a-i descrie pe Vladimir Putin, Mahmoud Ahmadinejad si pe alti lideri controversati, dar totusi nu a propus politici mult mai agresive. Este foarte putin probabil ca amenintarea de a elimina Rusia din G8 sa modifice comportamentul Moscovei. In plus, atat Obama, cat si McCain vor mosteni o opinie publica americana din ce in ce mai sceptica, mai putin interesata in a sustine cruciade democratice in lume si mult mai preocupata de redresarea economiei americane.
Pentru ca au vazut costurile unilateralismului, americanii sunt astazi mult mai dispusi sa coopereze si sa lucreze impreuna cu celelalte state. Insa o intoarcere la filozofia institutionalismului liberal depinde de capacitatea de a produce beneficii reale si imediate pentru poporul american, lucru aproape imposibil de realizat, daca ne gandim ca suntem fortati sa gestionam provocarile globale ale secolului XXI, folosind institutii care reflecta structura de putere a anului 1945. Singura platforma de politica internationala care poate fi sustinuta astazi in Statele Unite este una care va fi perceputa de poporul american ca aducand beneficii tangibile pe termen scurt, la costuri acceptabile. Asta inseamna o strategie care reduce drastic rolul puterii militare ca instrument de politica externa, o strategie care va plasa o parte dintre costuri aliatilor, dar care, per ansamblu, va mentine America angajata eficient in lume. Poate platforma vreunuia dintre candidati sa indeplineasca concomitent cele 3 criterii? Raspunsul ramane deschis.
* Director al Centrului “Robert S. Strauss”, axat pe studiul dreptului si al securitatii internationale, Universitatea Texas.
ANNE MARIE SLAUGHTER*
Sa conducem prin intermediul institutiilor internationale
Cum se prezinta, astazi, mostenirea politica a neoconservatorilor?
Putem identifica doua componente, atunci cand vorbim despre mostenirea politica a neoconservatorilor: o componenta consta in accentul deosebit pus pe promovarea unei politici externe bazata pe valori si care se opune unei politici externe centrate exclusiv pe interesul national. Aceasta componenta este de sorginte wilsoniana, transpartinica si, in opinia mea, reprezinta abordarea corecta atunci cand vorbim de politica externa americana. A fost asumata in timp de presedintii Roosevelt, Kennedy, Reagan si Carter. Insa cealalta componenta a filosofiei neoconservatoare se refera la increderea oarba in puterea militara ca instrument principal de realizare a obiectivelor de politica externa. Daca asociem cele doua componente, vom obtine campania de democratizare prin forta a Irakului. Ceea ce s-a dovedit a fi un dezastru. Statele din lumea intreaga au inceput sa vada in America o amenintare pentru pacea si securitatea internationala. Nu doar ca America s-a bazat exclusiv pe puterea militara, dar a preferat sa actioneze de cele mai multe ori singura si in afara institutiilor internationale, ceea ce a adus grave prejudicii reputatiei Statelor Unite, subminand multe dintre proiectele sale.
Care ar trebui sa fie prioritatile imediate ale noului presedinte?
Primul lucru pe care viitorul presedinte ar trebui sa il faca este de a corecta imensul deserviciu pe care ni-l facem prin incalcarea Constitutiei Statelor Unite. Asta inseamna ca trebuie sa inchidem baza de la Guantanamo si sa acceptam respectarea Conventiei de la Geneva in toate interogatoriile conduse de armata sau de catre CIA. Dar pentru a restabili increderea in America, trebuie mai intai sa propunem un model diferit de conducere. Cea mai importanta lectie a institutionalismului liberal, afirmat dupa 1945, este legata de necesitatea de a conduce prin intermediul institutiilor internationale, ca o forma de reasigurare strategica a aliatilor si a statelor prietene ca America nu urmareste sa ii domine, ci, dimpotriva, sa ii asculte. Este o forma de legitimare a puterii americane prin impunerea unor constrangeri institutionale, ceea ce semnaleaza celorlalte puteri intentiile benigne ale Statelor Unite, reducand totodata tentatia acestora de a forma o coalitie de contrabalansare. Aceasta forma de leadership este fundamentala pentru o putere dominanta, pentru simplul motiv ca puterea sa poate deveni amenintatoare nu doar pentru adversari, dar chiar si pentru aliati. De aceea, a conduce prin intermediul institutiilor internationale este o reteta care isi propune nu doar sa faca puterea americana legitima si predictibila, dar este si o foarte eficienta metoda de a imparti costurile guvernarii cu sistemul international, asigurandu-ne totodata ca fiecare natiune are un cuvant de spus.
In ce masura strategia aplicata de SUA dupa 1945 mai este relevanta?
Astazi, aceasta filozofie este mai actuala ca oricand: a conduce prin intermediul institutiilor internationale este un imperativ pentru simplul motiv ca natura problemelor cu care ne confruntam este globala si niciun stat, oricat de puternic ar fi, nu are capacitatea de a le rezolva singur. Insa, pe fond, aceste organizatii internationale trebuie sa fie reprezentative. Astazi incercam sa raspundem provocarilor globale ale anului 2008, utilizand institutii ce reflecta structura de putere a anului 1945, iar asta nu va functiona.
In acest context, trebuie sa incurajam o ordine internationala interdependenta bazata pe domnia legii. Dincolo de institutiile formale create dupa 1945, aceasta presupune o retea de legaturi si interactiuni in care nu exista nicio putere dominanta. Este o lume in care guvernele sunt legate impreuna in feluri multiple. Un bun exemplu il vedem chiar astazi, in mijlocul crizei financiare, cand liderii bancilor centrale din economiile importante actioneaza concertat, lucrand impreuna pentru solutionarea unor probleme comune. Ei fac parte dintr-o retea care le permite sa se coordoneze, sa actioneze concertat pentru solutionarea unor probleme comune. Nu este o viziune care afirma ca Statele Unite se afla in centrul lumii. Este o ordine bazata pe norme si reguli si care presupune ca statele care respecta principiile statului de drept, pe plan intern, vor ajunge sa cultive la nivel international raporturi guvernate de drept, bazate pe domnia legii. Se formeaza, astfel, o retea de legaturi si interconexiuni care le permite sa actioneze impreuna. Spre deosebire de organizatiile internationale formale, valoarea acestor retele consta in flexibilitatea lor, in capacitatea de a lega spontan cat mai multe state. Trebuie sa incurajam o formula de guvernare hibrida care sa combine retele de interactiune informala cu institutiile traditionale. Misiunea noastra este aceea de a reforma institutiile clasice ale comunitatii internationale. Au mai multa legitimitate, insa doar ele singure nu sunt suficiente. Este foarte posibil ca, in timpul unei crize, institutiile clasice sa fie paralizate pe fondul lipsei de consens al membrilor sai formali. De aceea avem nevoie de retele informale care ne permit sa actionam rapid intr-o maniera coordonata. In plus, acestea sunt excelente vehicule de integrare a puterilor emergente de tipul statelor BRIC (Brazilia, Rusia, India, China). Puterile emergente trebuie integrate acum in infrastructura institutionala care guverneaza sistemul international. Dar, daca aceasta continua sa ramana rigida, inertiala si exclusivista, alternativa poate fi furnizata de o serie de retele informale care pot conecta marile puteri de ieri cu cele emergente de astazi. Astfel, s-ar compensa serios deficitul de integrare a puterilor emergente intr-o infrastructura de guvernare ce reflecta structura de putere a secolului trecut.
Ati propus formarea unui Concert al Democratiilor, la fel ca si McCain. Care sunt diferentele?
S-a pornit de la ipoteza ca democratiile sunt predispuse sa coopereze, in mod natural, unele cu altele. Intr-o lume interdependenta, in care cooperarea este o necesitate si trebuie sa ai incredere in celalalt, diferenta dintre democratie si autocratie devine esentiala, pentru ca o democratie este transparenta, predictibila, are o presa libera si o societate deschisa. Un Concert al Democratiilor nu ar functiona niciodata daca ar fi propus de Statele Unite. Este nevoie de state precum India, Indonezia, Africa de Sud care sa sprijine o aliniere informala a democratiilor in scopul reformarii institutiilor traditionale ale comunitatii internationale sau pentru coordonarea si formalizarea unor pozitii si actiuni comune. Un Concert al Democratiilor inseamna un grup informal de presiune al carui scop este reformarea din interior a sistemului institutional clasic format dupa 1945.
Dimpotriva, senatorul McCain vede o alianta a democratiilor drept un mecanism de legitimare a utilizarii fortei militare de catre Statele Unite, atunci cand Consiliul de Securitate esueaza sa autorizeze actiuni colective; totodata este si un vehicul de consolidare a puterii democratiilor in fata ascensiunii statelor autoritare, precum China si Rusia. Nu sustin nici ideea unei extinderi globale a NATO. Cred ca extinderea globala a unei aliante de tipul NATO (o alianta clasica de aparare colectiva) va fi perceputa ca o amenintare de state ca Rusia si China, ceea ce va incuraja o polarizare a lumii de-a lungul unui clivaj traditional, state democratice vs. state autoritare, si care, pe fond, ar fi o grava eroare. A impinge practic Rusia si China sa formeze o coalitie de contrabalansare ar insemna sa ratam sansa pe care o avem astazi de a le conecta cu lumea democratica de o maniera care incurajeaza societatea deschisa si le transforma in piloni ai sistemului international.
* Decan al Woodrow Wilson School of Public and International Affairs, Universitatea Princeton.
Grupaj realizat de Octavian Manea