Pe aceeași temă
Știm de ceva vreme că promisiunile electorale nu au nicio legătură cu guvernarea propriu-zisă, dar, odată cu Guvernul Ponta II, aceste diferențe se radicalizează. Nu e doar o neîmplinire a promisiunilor, ci o evoluție în sensul opus.
De la relaxarea fiscală din campanie, noul guvern al lui Victor Ponta pune ferm pe masă un pachet de modificări fiscale semnificative care cu greu nu pot fi denumite constrângeri. Dar, în fond, le denumim oricum și le evaluăm empiric, fiecare după puteri, pentru că puterile guvernului în acest sens sunt reduse. Dovadă, principalul act fiscal care introduce o bună parte dintre modificări, OUG 8/2013, are o notă de fundamentare optimistă. Nu scrie nimic nici despre cum s-a ajuns la aceste noi taxe și impozite și tot nimic despre impactul lor asupra economiei. Nu au niciun impact? Atunci de ce le mai luăm? Aici avem un motiv serios: să creștem veniturilor totale la buget până la nivelul record de 33,6% din PIB. Taxele acestea au apărut brusc, fără niciun preaviz, aproape pe tăcute, după modelul de succes al majorării TVA-ului peste noapte.
Taxe peste noapte
Există pe undeva o invidie profundă pe care Victor Ponta o manifestă față de modul autist de guvernare practicat de Emil Boc, semn că de la Palatul Victoria lucrurile se văd cam la fel (adică e o nevoie disperată de bani la buget), chiar dacă premierul social-democrat și-a schimbat la propriu biroul mai spre centrul clădirii și nu mai stă în aripa cu vedere spre Iancu de Hunedoara, adică... dreapta. În schimb, bunul obicei de a introduce taxe peste noapte a rămas. Acest mod de a lua decizii intempestive, nediscutate, nenegociate, neanunțate în prealabil și trântite apoi în ordonanțe de urgență reprezintă principala problemă. Creează un precedent grav pentru USL, în contextul în care principalul reproș la adresa Guvernului Boc era tocmai acest mod de a lua decizii fără să țină cont de consultări și de predictibilitatea guvernării.
În România, predictibilitatea actului de guvernare nu este considerată de cei de la putere un bun public la care sunt obligați. Guvernarea nu e predictibilă și deciziile fiscală și administrativă rămân acte politice la discreția Executivului, de vreme ce planul nu contează, promisiunea nu se respectă și regula este excepție.
A doua chestiune fundamentală, după lipsa de predictibilitate, este dacă, într-o țară guvernată atât de prost, guvernul are dreptul moral să crească taxele. Sigur, întrebarea pare să vină dinspre o dreaptă conservatoare de tipul celei americane, dar aplicată la realitatea românească are legitimitatea ei. O dată, pentru că niciun guvern, nici măcar acesta, nu a dovedit că știe să răspundă profundei nemulțumiri și injustiției cu care sunt administrați banii publici. Apoi, pentru că există suficiente resurse care încă stau la dispoziția administratorului public: evaziunea rămâne 30% din PIB, după estimări optimiste, Curtea de Conturi constată anual că sunt miliarde de euro cheltuite incorect sau abuziv, fondurile europene zac necheltuite. Argumentul că bugetul românesc adună una dintre cele mai mici proporții din PIB, comparativ cu statele europene, nu se susține, tocmai din cauza acestor oportunități ignorate. Mai mult, dacă provocarea acestui an este creșterea economică, se obține ea prin ajustări de taxe și creșteri de impozite? Chiar și cu o contribuție masivă și aplicată a statului în economie, e greu de crezut. Iar statul nostru a reușit mult mai puțin ca altele să transfere semnificativ impactul investițiilor publice în creștere economică sustenabilă. Dacă România va avea creștere economică în 2013, aceasta nu va apărea datorită celor 7 miliarde de euro prognozate (prognozate, niciodată realizate), ci sectorului privat, consumului și agriculturii. Și, cu aceasta, ajungem la fondul problemei.
Impozitarea agriculturii
Decizia de a aduce impozitarea în agricultură, care părea să fi făcut un pas peste subzistență, este curajoasă. Zona agricolă, deși produce venituri, deși contribuie la creșterea PIB-ului atunci când este un an agricol bun, are o contribuție limitată la veniturile bugetare. De aceea, un an agricol bun se vede în PIB, dar nu se prea vede în buget. De la acest principiu se încearcă introducerea impozitării. Un pas la limită curajos, dacă nu ținem cont de obiecțiile de principiu, expuse mai sus (predictibilitatea și justificarea morală). Într-o țară cu altă politică fiscală și bugetară, pasul acesta trebuia făcut fără discuție. Ce intră însă în discuție sunt limitele de la care se presupune că veniturile realizate nu mai sunt de subzistență (2 ha la cereale, 2 vaci, 10 oi etc.). Limita pare destul de jos pentru persoane fizice, care sunt impozitate pe norme de venit. Asta înseamnă că, indiferent câte persoane are familia lui, cât de profitabil a fost anul, fermierul trebuie să plătească o sumă fixă. Riscul de a fi trimis direct în zona de subzistență într-un an agricol prost este major și atunci întregul demers va fi ridicol. Partea bună și corectă aici este că peste 670.000 de fermieri și familiile lor încep să plătească la fondul de sănătate o contribuție de 5,5% din norma de venit, un alt pas important pentru lărgirea unei baze de impozitare foarte înguste (doar vreo 5 milioane de plătitori pentru un sistem cu 20 de milioane de beneficiari) și în înțelegerea principiului că sănătatea costă. Pentru un impozit corect, nu este însă nevoie doar de curaj, ci de o bună evaluare. Sunt normele de venit corecte? Este sistemul de impozitare realizabil? Se pot obține peste 578 de milioane de lei estimate? Întrebările sunt fără răspuns până la finalul anului.
„Relaxarea fiscală“ în viziunea USL |
---|
Deja introduse: indexarea taxelor locale în majoritatea orașelor cu 16%; impozitarea prin norme de venit a agricultorilor cu peste 2 ha sau 2 vaci, 10 oi etc.; impozit pe unitatea de transport energie pentru distribuitori; 0,5% din cifra de afaceri pentru companiile extractive; 40% profitul excepțional din petrol; obligarea unui impozit de 3% pentru microîntreprinderi (nu mai pot opta 16% profit); limitarea cheltuielilor cu amortizarea; majorarea accizelor la bere; majorarea în avans a accizelor la țigări; timbru de mediu pentru vânzarea de autoturisme second hand; coplata la serviciile medicale prestate. În pregătire: impozit forfetar pentru IMM; impozitarea veniturilor de peste 1.000 de euro din sectorul public; clarificarea procedurii taxei de clawback pentru medicamente. |
De ce apar taxe noi
Guvernul Ponta a încercat să îndrepte majoritatea noilor modificări fiscale spre o zonă în care se mai obțin profituri, dincolo de limita de supraviețuire în care se află marea majoritate a companiilor: energie, distribuție energie, exploatarea resurselor miniere. Într-o piață prea puțin concurențială, aceste companii sunt în general beneficiarele unor poziții de rentă sau monopol, ceea ce poate justifica impozitele suplimentare. În cazul transporturilor de gaze și electricitate, valorile de impozitare au fost coborâte în ordonanța de urgență față de proiectul inițial, pentru că distribuitorii de electricitate au amenințat că nu vor mai continua investițiile de extindere și susținerea rețelei și guvernul a făcut jumătate de pas înapoi și se mulțumește cu 250 de milioane de lei în plus. În privința impozitului de 0,5% din cifra de afaceri pentru companiile extractive, se așteaptă 641 de milioane lei. Impozitul acesta este cel puțin ciudat. Ministrul Chiţoiu l-a justificat prin imposibilitatea de a umbla la redevențe, pentru că cele pentru petrol sunt închise într-o lege specială până în 2014. Dar nici vorbă de așa ceva. Redevențele, altele decât cele petroliere, se pot schimba oricând. Guvernul Boc a încercat să le schimbe la sfârșitul lui 2011, a trecut un proiect prin ședință de guvern, dar nu l-a mai trimis la Monitorul Oficial. Motivul: negocierile cu Roșia Montană. Cred că și acum e la fel. Pentru a nu încurca un proces în care USL a jucat de toate părțile, redevențele au fost amânate și a apărut peste noapte o taxă suplimentară. Iar în ce privește impozitul suplimentar pentru profitul excepțional al Petrom cauzat situației de rentă (40%), trebuie spus că în anul trecut cota aceasta era văzută la 100, conform lui Liviu Voinea, pe vremea aceea secretar de stat. Lipsa totală de transparență legată de apariția acestei impozitări suplimentare face ca suspiciunile în legătură cu negocierile în urma cărui a apărut să fie întemeiate.
Marele risc al tuturor acestor impozite este cel legat de inhibarea investițiilor private în sectoare cheie: energie, exploatări de resurse. Acestea nu sunt doar sectoarele care mai sunt pe plus, sunt cele care, alături de agricultură, ne pot scoate din criză, dacă sunt gestionate eficient și concurențial. Dacă guvernul a calculat corect, așa încât prin sumele adunate poate ieși din criza bugetară în care a intrat cu salarii majorate, pensii indexate și cheltuieli publice ridicate, asta nu înseamnă că a luat în calcul și marea provocare pe care o presupune ieșirea din criza economică prin creștere de PIB. E singurul mod cu putinţă. Alocarea de mai multe fonduri din privat în domeniul public nu aduce creșterea mult visată. Iar despre relaxarea fiscală promisă în campanie, nici nu poate fi vorba. //