Pe aceeași temă
Sfârșitul consensului gaullist, dar și al „paradigmei Suezului“ sunt două dintre cele mai importante moșteniri ale sarkozysmului.
Retroactiv, mandatul președintelui Sarkozy ar putea intra în istorie ca reprezentând o ruptură fundamentală de ceea ce se poate numi nucleul gaullist al politicii externe franceze. Deși a fost o nuanță pe care a încercat să o impună din primul moment, aceasta s-a transformat treptat într-o constantă a întregului său mandat: „sub Sarkozy, am asistat la o rebalansare a politicii externe şi de apărare a Franţei dinspre tradiţia gaullistă spre o atitudine gradual euroatlantistă“, spune Etienne de Durand, cercetător la Institut Français Des Relations Internationales (IFRI). Însă departe de a fi ancorat în idealism, euroatlantismul lui Sarkozy a fost unul calculat, din necesitate, un mijloc prin care și-a propus să avanseze interesele naționale ale Franței. Altfel, Sarkozy este un pragmatic, un „realist“, care lucrează cu datele obiective ale „realității“ europene şi transatlantice. Generic, obiectivul prioritar al Franţei a fost acela ca, prin iniţiativele de politică externă şi apărare asumate, să-şi maximizeze influenţa regională şi globală. Iar acest lucru era imposibil fără o colaborare cu Marea Britanie și Washingtonul. Pentru a promova „Europa Apărării“, Franța a trebuit să lucreze cu Statele Unite și Marea Britanie, nu împotriva lor. Din această perspectivă, obstrucționarea cu orice preț a NATO trebuia să ia sfârșit. Așadar, revenirea Franţei în structura militară a NATO (după mai bine de jumătate de secol de absență) a fost un pas natural, menit să vindece clivajele din sânul Alianței (Vechea Europă vs. Noua Europă), să transmită încredere într-o Franță schimbată la față și să alunge suspiciunile pe care anumite state europene „atlantiste“ (în special Marea Britanie și Polonia) le dezvoltaseră instinctiv fața de proiectele Parisului.
François Hollande |
---|
Triumful candidatului socialist în alegeri ar putea induce o schimbare de direcție: o temperare a euroatlantismului, completată de o relansare a Europei Apărării, ca proiect gaullist. O alegere a lui Hollande ar putea semnala o rebalansare a politicii externe franceze pe acele dosare în care Sarkozy s-a îndepărtat prea mult de consensul mainstream. Pare mai degrabă cruciada personală a unui preşedinte atlantist decât o decizie naţională bine ponderată. |
Anul 2011 a fost cel care a amortizat, în mare parte, investiția franceză în euroatlantism. Un prim exemplu care validează intuiția lui Sarkozy în reconcilierea cu statele tradițional atlantiste a fost întoarcerea cu 180 de grade a Varșoviei spre Paris. Polonia, un stat aflat în avangarda consolidării NATO, și-a folosit președinția europeană sfidând unul dintre cele mai bine ancorate tabuuri atlantiste, promovând o idee foarte dragă Parisului și Berlinului: crearea unui „cartier general“ autonom de planificare şi coordonare a operaţiunilor civile şi militare desfăşurate de UE. O inițiativă care, altfel, în zilele premergătoare invaziei irakiene din 2003, a fost la un pas să rupă NATO. Mai mult, în martie 2012, aflat la Paris, ministrul polonez de Externe Radosław Sikorski a „cântat“ pe acordurile melodiei preferate de președintele Sarkozy - „l’Europe puissance“: „SUA nu pot garanta indefinit poliţa de asigurare a Europei. (...) Este imposibil să ne imaginăm Europa ca o forță politică, o forța economică și una dintre cele mai bogate regiuni ale lumii fără capacitatea de a-și garanta singură securitatea. (...) Franţa ar trebui să rămână un lider al politicii de apărare europene“.
Dar poate că cel mai important succes al președintelui Sarkozy în politica internațională, fiind o consecință directă a revenirii Franței în NATO, a fost consolidarea Antantei Cordiale dintre Paris și Londra. Dacă tandemul franco-german a fost motorul clasic al integrării europene, Antanta Cordială (formalizată la sfârșitul lui 2010) devine motorul apărării europene. Dar, pentru asta, ambele state s-au văzut nevoite să iasă din paradigma Suezului (1956), acel eveniment fondator care a despărțit culturile strategice ale Marii Britanii și Franţei pentru mai bine de jumătate de secol. Pe de o parte, Londra a decis, atunci, că niciodată nu trebuie să se mai afle pe o baricadă opusă Washingtonului. De cealaltă parte, Parisul a hotărât să-și dezvolte mijloacele care să îi ofere autonomia strategică. Este clivajul care a hrănit de nenumărate ori politici divergente: Franța a încercat să creeze o apărare europeană separată de Statele Unite, bazându-se doar conjunctural pe NATO (ca în Balcani), în timp ce, pentru Marea Britanie, prioritatea a fost întotdeauna consolidarea Alianței Nord-Atlantice, fiind de acord să susțină dimensiunea de securitate a UE, dar exclusiv ca o formulă auxiliară (Etienne de Durand). Este realitatea care avea să se schimbe decisiv în 2010, când cele două capitale au ajuns să conștientizeze tendința retragerii graduale a Washingtonului din peisajul securității europene și reorientarea sa spre Asia. Pe acest fundal, a început să se resimtă și criza care a lovit în plin bugetele de apărare ale tuturor statelor europene. Profesorul Julian Lindley French descria sugestiv aceste tendințe: „Trăim într-o lume de aproximativ 7 miliarde de suflete, toate cu nevoi şi aspiraţii legitime, inegal distribuite în mai multe state instabile decât în orice alt moment de la 1648 şi sfârşitul Războiului de 30 de ani. Multe regimuri nu sunt legitimate prin vot, ci de creşterea economică şi, prin urmare, sunt în mod inerent şubrede. În unele părți ale lumii, precum Asia, cheltuielile militare cresc ameţitor. Între timp, Europa se transformă dintr-un pigmeu militar în ceva mai mic decât un pigmeu. Euro este tot ceea ce contează în Europa, însă asta înseamnă o miopie strategică periculoasă“. Este realitatea pe care își propune să o corecteze Antanta Cordială, conservând pe cât posibil credibilitatea militară a Europei. În cele din urmă, Noua Antantă este o formulă pragmatică de a genera şi a pune în comun capacități militare. În absența ei, se prea poate ca intervenția NATO în Libia să nu fi avut niciodată loc. La acel moment, alianța franco-britanică a fost forța sa gravitațională. În viitor, pare singura speranță pentru ca Europa să mai dispună de potențialul desfășurării unor operațiuni similare. //
Paris vs. Berlin? |
---|
Rezultatul alegerilor din Franța poate conține și cheia relaţiei dintre Turcia și UE. Este așteptată o resetare a relației cu Turcia. Mulți dintre turci îl percep pe Sarkozy ca fiind unul dintre impedimentele fundamentale în calea parcursului european al Turciei. De multe ori, Sarkozy s-a pronunțat că Turcia nu are ce căuta în Europa. Nu este exclusă și o răcire a relației cu Germania, Hollande fiind unul dintre marii critici ai Pactului de Austeritate. |
Retragerea afgană
Indiferent spre care dintre finaliștii scrutinului din 6 mai privim, un consens pare să se contureze tot mai mult pe scena politică internă față de participarea franceză în Afganistan. Retragerea, chiar înainte de termen, este necesară. Singura diferență între cei doi candidați este de calendar, nu și de finalitate. Pentru socialistul Hollande, a cărui platformă electorală propune creșterea cheltuielilor publice interne, retragerea ar trebui să se producă anul acesta. Pentru Sarkozy, anul viitor. Consecința colaterală a unei astfel de mișcări ar putea fi un efect de domino: dacă francezii se retrag, de ce am rămâne noi? – va fi ecoul care va răsuna în piețele publice ale celorlalți aliați europeni.
Atmosfera este tot mai polarizată și devine ostilă angajamentelor militare desfășurate în afara Europei. Aflată în plin sezon electoral, societatea franceză redescoperă parohialismul naționalist, protecționismul și populismul economic și chiar intră într-o logică de „cetate asediată“. Sunt forțe și energii care îi constrâng pe politicieni să privească spre interior. Se repetă, într-un fel, la o scară mult mai mică, episodul Algeriei. Costurile politice, umane și economice au slăbit până la epuizare susținerea publică a campaniei militare. „Când o mare putere pierde un război mic, se întâmplă să rămână fără un singur lucru. Nu pentru că a rămas fără tancuri sau fără avioane de luptă, ci pentru că nu mai există voința națională.“ (John Nagl) Și asta în ciuda faptului că, astăzi, know-how-ul aplicat de NATO în Afganistan se inspiră dintr-o rețetă pur franceză (dezvoltată chiar în timpul contrarebeliunii algeriene de un ofițer francez, David Galula). Dar pentru o parte dintre observatorii francezi chiar aici se află miezul erorii Vestului: „oamenii tind să uite că Galula scria într-un context complet diferit, acela al Războiului Rece. Generația sa era implicată într-o luptă existențială împotriva comunismului. Iar campaniile din Algeria și Indochina erau percepute ca extensii ale unui război global împotriva comunismului. În acest context, al unui război global, Galula consideră recurgerea la mijloace totale, precum un număr mare de trupe sau o finanțare nelimitată, ca fiind un dat natural“, spune Etienne de Durand. Războiul lor implica interese vitale și resurse militare inepuizabile. Cu totul alta este situația astăzi. //