De același autor
Mass-media și jurnaliștii au aceleași prejudecăți și metehne ca societatea însăși. Se vede bine atunci când presa relatează despre minorități etnice (romii rămân în top) și despre femei. Îi putem numi „categorii defavorizate mediatic“.
Invitate la televiziuni, musai la fiecare început de martie pentru a conferi un aer primăvăratic emisiunilor de 1 sau 8 martie, doamnele au mereu parte de un tratament diferit față de domni. Un studiu olandez demonstrează că jurnaliștii sunt tentați să abordeze bărbații formal, indirect, respectuos și să le atribuie roluri de acțiune. Femeile prezente în reportaj, știre sau în talk-show sunt abordate mai degrabă informal, direct, amabil, adesea cu un subton glumeț. Involuntar, camera privilegiază bărbații, fiindcă „succes“, „autoritate“, „putere“, „independență“ sunt atribute masculine. Stereotipurile influențează inclusiv imaginea: în prim-plan și close-up se investighează mai ales figurile feminine pentru a descoperi emoții și sentimente, de care, se crede, ar fi ele cotropite. Astfel, filmat în plan mediu, cu deferență, personajul masculin va arăta impozant, puternic, activ, iar personajul feminin va rămâne secundar, accesibil și pasiv, strivit în filmări plonjate. Rolurile distribuite femeilor prezente în emisiunile de televiziune sunt mai puțin importante: ele sunt preponderent decorative în divertisment, potențează senzaționalismul atât de drag presei sau, dacă sunt dezbateri, ajung greu la cuvânt și sunt întrerupte mai des decât interlocutorii bărbați. Sunt chemate mai rar ca experți, ca profesioniste, ca autorități în materie. Concluziile, ca și decizia în societate, nu le sunt rezervate doamnelor, fiindcă ele se exprimă mai prudent, circumstanțial, concesiv. Cercetătorii genurilor numesc fenomenul „anihilare simbolică“ a femeii, reflex al prejudecăților persistente încă în lumea contemporană, după un veac de emancipare.
Imaginile convenționale se suprapun mentalității curente: femeia este corp, bărbatul este minte, femeia este irațională, dominată de sentimente, intuiție, sensibilitate, bărbatul este cerebral, are autonomie, control, decizie, femeia este o voce privată, bărbatul este vocea publică. Sondaje recente arată că în România numai 40% ar vota o femeie ca președinte, ceea ce este deja un procent mare față de 14% dintre repondenți, câți ar vota un țigan la prezidențiale. Nici parlamentul nostru nu arată grozav, deși implementăm entuziast (din gură) conceptul european al „egalității de șanse“: avem doar 11,5% femei parlamentar, sub Turcia care are 14,2% și departe de țări scandinave ca Finlanda sau Suedia care se apropie de 50% femei în parlament. Comparativ cu lumea politică, proporțiile în mass-media sunt ceva mai blânde: în orice talk-show politic apare cel puțin o interlocutoare – moderatoare sau invitată –, care se va bate pentru a spune ce are de spus, într-o confruntare de minimum 1 la 3. Deși stereotipul o descrie ca „vorbăreață“, femeia în reprezentarea media este preponderent tăcută. Un studiu EBU de acum 10 ani arăta că doar 31% sunt femei dintre oamenii care sunt chemați să vorbească în televiziunile europene și doar 22% sunt invitate în calitate de specialiști. Între timp, datorită programelor de training destinate jurnaliștilor, cifrele sunt mai încurajatoare. Ceea ce însă nu va tăia din hazul bancurilor cu blonde și nici nu va face uitate zicătorile condescendente, care marchează discriminări înrădăcinate ca „Părul lung și mintea scurtă“, „Țara arde și baba se piaptănă“ sau „Domnu’i domn și-n șanț“.
Desigur că se întâmplă și la case mai mari, în acest caz case literare newyorkeze. Siri Hustvedt, autoarea americană a unor romane sclipitoare ca O vară fără bărbați, este prezentată frecvent de media americane ca „soţia lui Paul Auster“, și el un scriitor de succes. Experiența sa este că „femeile sunt întotdeauna subreprezentate în listele literare ale celor mai importanţi scriitori. E o situaţie cronică şi deprimantă. Adevărul este că femeile au scris dintotdeauna, în ciuda lipsei oportunităţilor... Orice ajunge să fie asociat cu o femeie, fie că e o carte, fie o profesie sau o boală, pierde din statut în cultură. Prejudecata e adânc înrădăcinată şi e conectată cu vechea asociere a femeilor cu corpul şi emoţiile şi a bărbaţilor cu mintea şi raţiunea. Nu cred în această scindare carteziană şi în diviziunea absurdă pe care o face între psyche şi soma. Suntem un singur organism condus de sentimente, în aceeaşi măsură în care suntem conduşi de raţiune“. O concluzie rațională.
P.S.: Citiți-l ca articol de sezon. Se apropie 8 Martie. //