De același autor
Există un profund scepticism în privința șanselor de integrare a musulmanilor în lumea occidentală, având în vedere eșecurile în serie de până acum.
Există două viziuni diametral opuse privind maniera în care trebuie interpretate atentatele teroriste din ultima vreme.
Prima, împărtășită de cercurile politice și intelectuale din zona stângii progresiste occidentale, consideră că teroriștii sunt niște cazuri patologice, izolate și că, deși organizațiile respective declară că luptă în numele Islamului, ele nu au în realitate nicio legătură cu credința religioasă la care se raportează și sunt rejectate de cvasitotalitatea lumii musulmane. În opinia lor, nici nu ar trebui să vorbim despre un terorism islamic (Barack Obama, de pildă, evită întotdeauna să facă asta), ci doar de terorism pur și simplu. În ceea ce privește motivele care îi determină pe tinerii musulmani să se alăture ISIS, acestea ar fi, în principal, dezamăgirea și lipsa de perspective specifice vieții în comunitățile de la periferia orașelor occidentale, la care stânga radicală adaugă adesea vina colectivă a Occidentului, de la colonialism la intervențiile mai recente în spațiul musulman.
Ce ar trebui făcut? Se vorbește despre eforturi sporite pentru integrarea comunităților musulmane din Occident. Ce trebuie evitat evitat cu orice preț? Înăsprirea exagerată a legislației antiteroriste prin extinderea inițiativelor care ar restrânge libertățile individuale, pentru că asta nu ar face decât să dea satisfacție teroriștilor. „Franța are deja printre cele mai dure politici antiteroriste, iar a le extinde nu ar face decât să-i alieneze și mai mult pe cei 5 milioane de musulmani din țară“, scrie The New York Times. Cotidianul crede că este nevoie de „răbdare, determinare și corelarea obiectivelor strategice“ pentru rezolvarea crizei din Siria, văzută drept un element cheie al soluției.
De partea cealaltă, premizele discuției sunt radical diferite. Iar cea mai importantă diferență este aceea că se consideră că, departe de a fi vorba de atentate teroriste uzuale, organizațiile care sunt responsabile au la bază o ideologie comună, islamismul, cu o foarte clară raportare religioasă. Islamismul este un amestec de religie, politică și practici violente, care își propune să promoveze cauza la nivel global. Și, departe de a fi mișcări izolate, organizațiile care îl promovează, cu ISIS în rol central, se bucură de o relativ largă susținere în spațiul musulman. Matei Vișniec spune chiar că „atentatele de la Paris sunt expresia unui război religios“.
Or, dacă este așa, a distruge ISIS nu rezolvă în fapt problema. Atâta vreme cât rămâne activă ideologia care stă la baza organizației, vor apărea alte structuri similare. Ca și cum am avea de a face cu un lanț întreg de păpuși Matrioșka, care ies unele din altele. După ce s-a luptat o bună bucată de vreme cu Al Qaeda, după atacurile de la 11 septembrie, americanii s-au trezit că apar ISIS și „francizele“ sale, Boko Haram și Al Shabaab. Într-un text publicat recent în Wall Street Journal, Ayaan Hirsi Ali face o trimitere clară la ideologia care stă la baza acestei adevărate mașinării teroriste apărute în urmă cu 20 de ani. Ea crede că Europa trebuie să găsească metode de a distruge infrastructura îndoctrinării: școlile musulmane, moscheile, website-urile, materialele de propagandă care îi transformă pe adepții recrutați din comunitățile musulmane în fanatici gata chiar să moară pentru a ucide cât mai mulți „infideli“. Este respinsă și teza „defavorizării“ drept o cauză importantă a fenomenului. Există multe alte comunități etnice și religioase care se confruntă cu astfel de probleme, dar care, în absența suportului ideologic, nu sunt generatoare de terorism. Ideea este respinsă chiar de foști jihadiști. „Nu eram defavorizat și am fost atras la un moment dat de Islamul radical“, spunea britanicul Adam Dean.
Criza migrației nu a făcut decât să intensifice această dispută, în contextul temerilor că ISIS ar putea infiltra jihadiști în imensul flux de imigranți. Există, în același timp, un profund scepticism în privința șanselor de integrare a musulmanilor în lumea occidentală, având în vedere eșecurile în serie de până acum. Într-un interviu recent acordat unei publicații din Cluj, Ana Blandiana susține exact acest punct de vedere. „Drepturile omului ar obliga Europa să primească pe toată lumea, dar dacă primeşte pe toată lumea, Europa încetează să mai aibă o definiţie, ea încetează să mai fie Europa. E de ajuns să vezi un oraş ca Rotterdam sau suburbiile franceze în care aproape nu mai există albi. Problema nu e de a nu da tot ce poţi să dai, ci a nu renunţa la ceea ce eşti tu, primind mase de emigranţi de cu totul alt tip de cultură, de mentalitate.“