De același autor
După o reuniune cu o agendă explicit antiausteritate a așa-numitului Club Med (compus de țările din sudul UE) găzduită la Atena de Alexis Tsipras, la care au participat, între alții, François Hollande și Matteo Renzi, premierul grec și-a întrebat deschis colegii: „suntem o Uniune Europeană sau o Uniune Germană?“. Atitudinea nu e chiar surprinzătoare, dacă luăm în calcul animozitățile majore dintre Atena și Berlin din perioada ultimei crize financiare grecești, cu schimburi de replici uneori vitriolice. Însă există un front mult mai larg, în special în sudul continentului, care se opune politicii de disciplină financiară promovată la nivel european de Germania. Pe de altă parte, acum, după Brexit, consolidarea în și mai mare măsură a statutului Germaniei de hegemon continental trezește anxietăți istorice mai ales în Europa de Est. Toate aceste elemente nu au făcut decât să repună pe tapet, chiar dacă nu într-un mod explicit, vechea „chestiune germană“.
Sigur, a compara Germania de astăzi cu țara care a declanșat în secolul trecut două conflagrații mondiale e un demers artificial. Însă vechile angoase istorice au inerția lor. În plus, există un element important care alimentează astfel de temeri. În timp ce pentru țări ca Polonia, țările baltice, Suedia sau România, Rusia reprezintă o amenințare concretă, cu atât mai mult după anexarea Crimeei și agresiunea din estul Ucrainei, în Germania există un larg curent de opinie care privește Moscova cu simpatie și „înțelegere“ - opinie exprimată chiar de către doi foști cancelari, Helmut Schmidt (decedat anul trecut) și Gerhard Schröder, ultimul aflat într-o notorie relație de prietenie cu Vladimir Putin. Așa că temerile esticilor nu sunt deloc lipsite de temei, mai ales că același gen de atitudine poate fi întâlnită și la Paris. Figuri proeminente din zona social-democraților germani, în consens din acest punct de vedere cu liderii AfD (!), partid de extremă dreaptă, se plâng public că „țările din Est ne-au «stricat» relațiile cu Rusia“. Iar politologul bulgar Ivan Krastev menționează într-un articol recent publicat în The New York Times că la Berlin și la Paris se aud tot mai des plângeri că „a fost o greșeală să dăm noilor state membre din Est aceeași putere în interiorul Uniunii Europene ca aceea a membrilor vechi“.
Henry Kissinger deplângea la un moment dat Germania: „prea mare pentru Europa, prea mică pentru lume“. Dacă însă vom avea o Europă germană, lucrurile ar putea arăta altfel? Răspunsul nu e foarte simplu de dat. Până acum, spre deosebire de Franța, care a văzut întotdeauna în UE un vehicul pentru ambițiile sale globale, Germania a fost extrem de reticentă să procedeze la fel. A fost chiar criticată, în repetate rânduri, pentru asta. E drept, a intervenit în forță în cazul crizei din zona euro, dar a făcut-o mai degrabă din rațiuni de politică internă și din convingerea ideologică, încetățenită în perioada postbelică, că un buget echilibrat e o necesitate absolută. În plus, chiar dacă dominația economică pe continent a Berlinului este de necontestat, s-a creat deja o axă de respingere a politicii de disciplină financiară impuse de nemți.
Un punct de cotitură l-a reprezentat însă politica promovată, oarecum cu titlu personal, de Angela Merkel în privința refugiaților. O politică pe care a impus-o, foarte vizibil, și Comisiei Europene. Care a generat tensiuni majore în Est, mai ales în relație cu grupul de la Vișegrad, dar care îi provoacă mari bătăi de cap și acasă. În ultimele două săptămâni, CDU a suferit înfrângeri severe atât în landul natal al cancelarului, cât și, duminică, în Berlin. E drept, în ciuda acestui context nu tocmai favorabil, d-na Merkel nu pare să aibă deocamdată niciun rival serios pe scena politică internă.
Până acum, prosperitatea Germaniei s-a bazat în principal pe exporturi. Însă aici se află și vulnerabilitățile, pentru că ea presupune existența umbrelei americane de securitate în Europa (ceea ce le-a permis Germaniei și altor state europene să transfere banii de la apărare - cheltuielile pentru apărare ale țării sunt doar 1,2 procente din PIB! - către alte domenii) și pe securitatea rutelor globale de comerț, asigurată tot de Statele Unite. Dacă însă, în viitor, se va produce dezangajarea americană din Europa, dorită destul de ardent de francezi, de pildă, dar și alimentată de curentul izolaționist în creștere în America, ambele premize ale prosperității germane sunt puse în discuție. Ceea ce înseamnă că Berlinul ar putea fi nevoit, cumva contre-coeur, să-și asume un rol mult mai activ atât în domeniul securității europene, cât și în cel al politicii externe. Ceea ce va genera destule angoase.
America joacă în prezent un rol esențial în Europa. Nu doar pentru că asigură securitatea continentului, ci și pentru că acest rol proeminent era în măsură să liniștească temerile unor țări atât față de amploarea dominației economice a Berlinului și a influenței sale enorme la Bruxelles, cât și față de eventuale aranjamente de securitate făcute cu Rusia peste capul acestora. Dar, după Brexit, toate aceste lucruri sunt puse fundamental în discuție. Viteza cu care mai ales francezii vor să se descotorosească de Marea Britanie, considerată de generalul De Gaulle „calul troian al Americii în Europa“, nu lasă nici o urmă de îndoială față de dorința Parisului de decuplare a Europei și față de Statele Unite. Ceea ce, în mod justificat sau nu, readuce în atenție „chestiunea germană“, cu toate implicațiile și anxietățile pe care aceasta le generează.