De același autor
Decizia din 16 februarie, care declara neconstituțională sintagma „alte organe specializate ale statului“ (articolul 142, al. 1, CPP), scoate complet din joc SRI în ce privește dosarele penale. Cel puțin spre asta par să se îndrepte lucrurile. Până acum, în lipsa unei autentice dezbateri publice într-o chestiune atât de importantă, care va produce reașezări ale sistemului de justiție, probabil benefice pe termen lung, dar care pot vulnerabiliza pe termen scurt și mediu activitatea procurorilor și dosarele în curs, taberele s-au poziționat fără nuanțe. Polemica atinge accente dramatice sau, din contra, triumfaliste, în ea implicându-se oameni de bună-credință, dar și falși apărători ai drepturilor omului, jubilând la gândul rechinilor ce se vor strecura afară din plasa magistraților. Întrebarea momentului e dacă va veni apocalipsa pentru anticorupție și crima organizată sau se vor putea găsi soluții de damage control? Cred, mai degrabă, în a doua variantă, dar cu certitudine va urma o perioadă de haos.
Două ar trebui să fie palierele de analiză: 1) cât de vulnerabilizate vor fi dosarele în curs, cele aflate în faza de urmărire penală sau deja în instanțe, dar și cele cu decizii definitive de condamnare; 2) cum și în cât timp vor reuși procurorii și polițiștii judiciari să suplinească activitatea SRI în materie. Pentru început, trebuie precizat că, până acum, luni, 7 martie, când scriu articolul, nu se întrevede din partea Curții vreun termen de grație, nici pentru viitor, nici în ce privește retroactivitatea. Adică, din momentul în care decizia va fi publicată în Monitorul Oficial, probabil miercuri-joi, probele rezultate din interceptări și filaje pot fi lovite de nulitate absolută sau relativă, iar procurorii și polițiștii vor trebui să se descurce singuri, fără a avea însă și suportul logistic adecvat.
Semne de întrebare
Principala critică ce poate fi adusă hotărârii Curții Constituționale nu are în niciun caz legătură cu principiul - extragerea SRI din dosarele penale -, necontestat de mai nimeni, ci cu faptul că se face totul de pe azi pe mâine. Că ne place sau nu, că avem încredere sau nu, SRI este singura instituție autorizată de CSAT și ANCOM pentru interceptări și care se poate conecta la serverele operatorilor de telefonie, fiind și singura care poate securiza interceptările astfel încât să nu ajungă în cine știe ce mâini, iar de probele în materie penală astfel obținute s-au folosit toți procurorii, iar judecătorii le-au acceptat. Nu doar pentru că așa e legea, Codul Penal dând garanții în privința eventualelor încălcări ale drepturilor omului, dar și pentru că nimeni (credibil, și nu vreun penal sau acolit) nu a ridicat în mod serios problema la nivelul unei dezbateri publice.
De aceea, reproșul cel mai apăsat din cauza gravității consecințelor se referă la faptul că nu pare să se fi introdus în motivare o excepție, ca în cazul altor decizii ale Curții (nu mai departe cea din 3 martie pe articolul 453, al. 1, lit. f), care să spună că probele obținute cu sprijinul tehnic al SRI până la data publicării deciziei în MO rămân valabile în instanță. Aceasta tocmai datorită prezumției de constituționalitate a unui act normativ și caracterului „pentru viitor“ al deciziilor Curții, prevăzut în art. 147, al. 4 din Constituție. Prezenta decizie pare să aibă un pronunțat caracter retroactiv, deși Mona Pivniceru spunea că nu va fi așa. Asta nu înseamnă însă a derapa în atacarea CCR, conspiraționită sau depistarea unor rele și meschine motivații la judecători precum Daniel Morar (de a cărui verticalitate nu am să mă îndoiesc până la proba contrarie), ci doar a ridica semne de întrebare, a trage semnale de alarmă și a analiza consecințele deciziei.
Probele din supravegheri tehnice devin nule
Argumentația CCR e bine ținută în mână și riguroasă, plecând de la constatarea că rezultatele activităților de supraveghere tehnică constituie mijloc de probă, iar punerea în executare a mandatului de supraveghere tehnică (prevăzut la art. 142, al. 1 CPP) nu vizează „activități tehnice“, fiind procedeu probatoriu. Cum toate aceste acte sunt mijloace de probă, nu pot fi făcute decât de procurori și polițiști, singurele „organe de urmărire penală“, nu și de „alte organe specializate“, adică de SRI. Așa că, pe cale de consecință, toate probele obținute din realizarea supravegherii tehnice de către aceste „alte organe“ care pun în executare mandatul de supraveghere sunt nule și nu pot fi folosite în procesul penal, adică nici în ancheta penală, nici în instanță.
Curtea Constituțională ar elimina astfel dintr-o lovitură nu doar toate interceptările telefonice și ambientale, ci și filajele făcute la solicitarea procurorilor, probațiunea rezultată din activitatea agenților acoperiți, precum și orice altă probă obținută cu ajutorul SRI. Important de spus este că absolut toate parchetele, dar mai cu seamă DIICOT, care, în lipsa unui serviciu tehnic propriu, a apelat aproape exclusiv la serviciile SRI, va fi cel mai în suferință. Or, aici este vorba de criminalitate organizată, trafic de droguri, arme și carne vie, multe în rețele transfrontaliere, de evaziune fiscală și spălare de bani, de sume cu multe zerouri în coadă. Evident că și dosarele de mare corupție de la DNA vor fi vulnerabilizate, poate mai puțin însă decât cele de la parchetele din țară și de la DIICOT, din simplul motiv că, în ultima perioadă, așa cum a spus Laura Codruța Kövesi, se apela tot mai puțin la SRI și mai mult la propriul Serviciu Tehnic.
Portița pentru condamnații definitiv
Printr-o altă decizie, din 3 martie, în care este declarat neconstituțional art. 453 lit. f CPP, se închide teoretic calea proceselor în revizuire, o cale excepțională de atac, pentru dosarele în care s-au dat soluții definitive. Se închide, dar nu de tot. Prin crăpătura lăsată vor pătrunde toți cei care au apucat să ridice excepții de neconstituționalitate similare cauzei judecate de CCR, înaintea publicării deciziei în Monitorul Oficial. Deci, pușcăriașii și avocații lor, care s-au prins în timp util încotro se îndreaptă lucrurile și au depus excepții, contestând inteceptările, filajele sau alte probe obținute cu ajutorul SRI (cum am arătat mai sus), vor putea beneficia de revizuirea procesului. Există informații despre un tăvălug de astfel de excepții, rostogolit începând cu 16 februarie și până la publicarea deciziei în MO. Nu există în acest moment o evaluare nici a dosarelor în curs care pot fi afectate, nici a celor cu soluții definitive în care s-au ridicat astfel de excepții pentru revizuire.
Haos, dar nu apocalipsă
Dacă, într-adevăr, motivarea CCR va fi în sensul anunțat, va urma desigur o perioadă de maximă instabilitate. Soluțiile care se întrevăd nu sunt prea multe, dar ele există, după cum susțin juriștii consultați de revista 22. În primul rând, în instanțe se va pune problema dovedirii că mandatul de supraveghere tehnică, cu probele obținute, interceptările, transcrierile, filajele etc., au fost făcute de oameni ai serviciilor, și nu de procurori sau polițiști. Câtă vreme actele existente la dosar sunt, să spunem, semnate de organele de urmărire penală, avocații inculpaților vor trebui să demonstreze contrariul. Simpla folosire a „infrastructurii“ SRI ar trebui să nu ducă la nulitatea probelor. Desigur, unele instanțe vor accepta probele, altele nu, vor fi decizii contradictorii, de la caz la caz. Declanșarea unui recurs în interesul legii la Înalta Curte de Casație și Justiție pentru unificarea practicii ar putea repara parțial situația. La fel, în cazul excepțiilor de neconstituționalitate pentru revizuire ridicate în dosarele cu soluții definitive, unele instanțe le vor accepta, altele nu. Soluția este similară: ÎCCJ.
Ce se va întâmpla însă de acum înainte cu interceptările, transcrierile și filajele, cu accesul procurorilor la tehnica SRI, la „țeava“ prin care se conectează acesta la serviciile de telefonie (sistem foarte bine explicat de Ondine Gherguț în articolul din România liberă) e mai greu de spus acum. Probabil se vor găsi soluții, chiar dacă nu imediat. Cu certitudine însă, vor fi serioase disfuncționalități.
Dezbaterea lipsă și manipularea
Implicarea SRI în lupta împotriva corupției – trecută la capitolul siguranță națională de CSAT - a fost privită cu ochi buni de mulți, mai ales că rezultatele începeau să se vadă. Serviciile au fost întărite, modernizate, aduse la standarde NATO, lăudate de partenerii occidentali. Puterea lor a crescut prea mult, fiind aproape scăpată de sub controlul parlamentului, după cum spune acum însuși artizanul acestei operațiuni, fostul președinte Băsescu. În paralel, suspiciunea că serviciile se implică în politic, alegeri, campanii și psihoza despre ascultatul telefoanelor și, mai nou, manipularea Internetului au luat amploare. Episoadele „Ponta, ofițer acoperit“, fotografiile cu Udrea & Bica la Paris și Legea Big Brother au fost declanșatorul unei ample campanii împotriva serviciilor. Plus comunicatele DNA, în care SRI figura sistematic. În loc ca dezbaterea despre rolul serviciilor secrete în complicatul context generat de terorism, de reașezările geopolitice, imigrație și tendințele de slăbire a drepturilor civile să se poarte argumentat și potolit (dar când s-a întâmplat asta în România?), discuția s-a politizat, iar societatea, previzibil, s-a polarizat. Este și cazul polemicii din jurul deciziei CCR, una care va schimba fundamental paradigma cunoscută. Deși pe fond perfect justificată și europeană, heirupismul, ca și în alte situații, ne poate arunca din lac în puț.