De același autor
Bâlbâiala legată de numirea şefului OPSPI este un caz grav de nerespectare a statului de drept: puterea executivă sfidează o decizie definitivă pronunţată de puterea judecătorească.
În marea de ştiri şi comentarii despre demiterea lui Fenechiu, despre tensiunile generate de numirea lui Silaghi la Transporturi şi despre aducerea lui Hayssam în ţară, o ştire importantă s-a pierdut pe drum. Presei nu i-a rămas timp să mestece o întâmplare bizară, un fapt fără precedent: numirea lui Gabriel Plăiaşu în fruntea Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI), urmată la scurt timp de revocarea sa după ce HotNews.ro a dezvăluit că ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a numit într-o funcţie importantă un personaj declarat incompatibil prin sentinţă definitivă.
Instalarea lui Plăiaşu la OPSPI a avut loc vineri, 12 iulie, şi s-a făcut discret. HotNews.ro a dezvăluit joi, 18 iulie, că proaspăt numitul şef s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada în care era deputat. Fostul deputat PNL în perioada 2007-2008 şi 2008-2012 deţinuse simultan calitatea de parlamentar şi cea de administrator la mai multe societăţi. Plăiaşu a atacat în instanţă decizia ANI, însă a pierdut toate procesele. În aprilie 2013, Înalta Curte a pronunţat sentinţa definitivă care a menţinut decizia Agenţiei Naţionale de Integritate. Din acel moment, timp de 3 ani, Plăiaşu nu mai avea dreptul, potrivit legii, să ocupe o funcţie publică.
Numai că nu s-a întâmplat aşa. Plăiaşu era, la data pronunţării sentinţei, director adjunct în cadrul aceleiaşi instituţii. În mod normal, după sentinţă trebuia să demisioneze. Nu doar că n-a făcut-o, dar câteva luni mai târziu îl găsim şef. Cum a fost posibil? Ministrul Vosganian, cel care l-a numit, susţine că nu ştia, că nu l-a informat nimeni. Astfel, la cel mai înalt nivel, a fost încălcată o hotărâre judecătorească definitivă de două ori: o dată din momentul pronunţării sentinţei, când Plăiaşu nu mai putea ocupa funcţia de adjunct, apoi în momentul numirii în funcţia de şef al OPSPI. Este un caz grav de nerespectare a statului de drept: puterea executivă sfidează o decizie definitivă pronunţată de puterea judecătorească.
Inclusiv colegi de partid ai ministrului Vosganian au taxat „bâlbâiala guvernamentală“, o numire urmată de o demitere la sesizarea premierului Victor Ponta. Deputatul PNL Alina Gorghiu scrie pe blogul personal: „Mă întreb, totuşi, dacă cei de la departamentul juridic al ministerului s-au deranjat să facă o mică documentare înainte să întocmească ordinul de numire şi, mai ales, după ce au cules informaţiile din presă dacă au pus vreo întrebare ANI pe subiect? Nu are legătură cu persoana numită, este o gafă pe care, dacă se confirmă, trebuie să şi-o asume cineva“.
Cum pot fi evitate, pe viitor noi cazuri Plăiaşu? În ţară sunt deja zeci de consilieri, primari, foşti parlamentari care au pierdut definitiv procesele cu Agenţia Naţională de Integritate. Teoretic, din momentul pronunţării sentinţei definitive nu mai pot fi angajaţi la stat timp de trei ani, dar realitatea arată că se pot strecura uşor neobservaţi, chiar dacă ajung în funcţii importante. Adevărul este că, dacă persoana condamnată ascunde că a pierdut un proces cu ANI şi ca are interdicţie, şansele de a fi descoperit sunt mici. Dacă presa sau cineva din instituţie nu se sesizează, nu există în acest moment un mecanism sau proceduri clare prin care hotărârea definitivă să fie pusă automat în aplicare.
Agenţia Naţională de Integritate anunţă, de regulă, pe site-ul instituţiei când câştigă un proces defintiv, însă nu are un mecanism de alertă, o procedură de înştiinţare automată a instituţiilor care să blocheze posibilitatea angajării unui incompatibil, cu interdicţie de a ocupa timp de trei ani funcţii publice numite.
A cere unui minister să verifice la ANI sutele de numiri şi de angajări operate într-un an ar putea fi o soluţie, cum sugerează Alina Gorghiu, dar îngreunează o procedură care ar trebui simplificată, nu birocratizată excesiv. A-l obliga pe fiecare angajat în funcţie publică să semneze o declaraţie pe propria răspundere că nu este sub interdicţie iarăşi ar putea fi o soluţie, dar tot nu elimină riscul angajării unor incompatibili.
Ar fi absurd ca, într-o lume supertehnologizată cum e cea de azi, să te întorci la comunicări pe hârtie, adrese, declaraţii, adică să pierzi timp şi să risipeşti energie, când informaţiile de bază despre un viitor angajat la stat ar trebui să poata fi accesate printr-un singur click.
Cea mai raţională soluţie ar fi dezvoltarea unui soft capabil să grupeze informaţii cu relevanţă juridică despre un viitor angajat la stat: are condamnări anterioare, civile sau penale, procese în curs, amenzi de circulaţie, se află sub interdicţii legale etc. Toate aceste informaţii sunt disponibile, cele mai multe au caracter public, deci n-ar trebui să fie o mare problemă centralizarea lor.
Dezvoltarea acestor mecanisme şi proceduri automate la angajarea cuiva în funcţii publice va responsabiliza puţin mai mult şi angajatorul, şeful de instituţie, care nu va mai putea fugi atât de simplu de răspundere, cu argumente puerile de tipul „nu am ştiut“, „nimeni nu mi-a spus“. Va trebui obligat să ştie. //