De același autor
Schimbările care se anunță în politica europeană de securitate par să fi compromis vacanța de vară a birocrațiilor naționale sau europene. Venirea lui Donald Trump la Casa Albă a generat tensiuni și nervozitate, mai ales în urma declarațiilor sale din campania electorală, conform cărora considera NATO învechită. Impredictibilitatea lui Trump i-a determinat pe europeni să privească cu îngrijorare către Washington, un sentiment accentuat și de scandalul implicării Rusiei în alegerile americane și de posibila relație a lui Trump cu Moscova. Reuniunea de la sfârșitul lunii mai a șefilor de stat și de guvern ai NATO la Bruxelles ar fi trebuit să calmeze temerile și să consolideze relațiile transatlantice și mai ales să ofere reasigurări europenilor. Președintele Trump trebuia să reafirme garanțiile de securitate reprezentate de Articolul 5 al NATO, demers transformat într-o veritabilă tradiţie în rândul președinților americani și cu atât mai important în contextul tensiunilor cu Moscova, de după anexarea Crimeei. În ultimul moment, însă, Trump a renunțat la menționarea Articolului 5 în discursul său. Mai mult decât atât, discursul său a accentuat reproșurile legate de faptul că europenii nu alocă 2% din PIB bugetului de apărare, în contradicție chiar cu angajamentele asumate la nivelul NATO.
Criticile lui Trump, împodobite de un calcul mercantil al datoriilor din ultimele decenii privind bugetul apărării, erau adresate mai ales Germaniei, și nu altor state care nu ating pragul de 2%. Confirmarea a venit într-un tweet care critica contribuția de 1,2% a Berlinului la bugetul apărării.
Răspunsul Germaniei nu s-a lăsat prea mult așteptat. Contracandidatul Angelei Merkel la alegerile din septembrie, Martin Schulz, i-a luat apărarea cancelarului, declarându-se solidar cu politica sa de apărare. Iar doamna Merkel, cu o bere în mână, la München, a afirmat că Europa va trebui „să-și ia destinul în propriile mâini“, pentru că nu se mai poate conta pe leadership-ul american.
Declarația doamnei Merkel a generat un șoc în spațiul euroatlantic. În timp ce la Washington purtătorul de cuvânt al Casei Albe a încercat fără prea mult succes să minimalizeze tensiunile, declarând că cei doi lideri se înțeleg bine și că SUA sunt solidare cu Europa, europenii s-au divizat între apărătorii solidarității europene în fața criticilor americane, pe de o parte, și cei care se tem de scindarea securității transatlantice, pe de altă parte. Pentru campania Angelei Merkel, atitudinea lui Trump a fost o mană cerească. Pe fondul unei opinii publice majoritar anti-Trump, poziționarea lui Merkel i-ar aduce probabil un număr mare de voturi.
Când Donald Trump a câștigat alegerile, presa internațională a numit-o pe Angela Merkel „noul lider al lumii libere“. Reacția presei germane a fost cel puțin reticentă. Într-o analiză, expertul german Patrick Keller avea să declare: „Când șeful guvernului german este declarat liderul lumii libere, știm că Occidentului nu îi merge bine“. Afirmația trebuie apreciată în contextul culturii strategice germane: atât decidenții politici, cât și publicul german nu doresc să își aroge rolul de lider mondial. Asumarea unor responsabilități mai ample de către Germania, în urma apelurilor repetate ale aliaților și ale partenerilor săi, a fost anunțată de președintele țării în 2014, demonstrată în contextul anexării Crimeei și al impunerii sancțiunilor UE împotriva Rusiei. Ulterior, noua abordare a Berlinului a fost consacrată în Carta Albă din 2016 (documentul strategic privind politica națională de securitate). Însă afirmarea leardeship-ului german pe plan european – și nu neapărat global – este generată în primul rând de contextul internațional și limitată de electoratul german, care vrea o politică externă multipolară și pacifistă și care nu vede beneficiile unei implicări externe mai consistente a Berlinului.
Nivelul cheltuielilor de apărare trebuie, de asemenea, analizate în acest context. Germania este a patra putere economică la nivel global, cea mai mare din Europa. Al treilea cel mai mare exportator din lume, din punct de vedere structural, Berlinul este o putere care are multiple pârghii de influență la dispoziția sa. Capabilitățile militare plasează Germania în top 10 al puterilor militare, deși bugetul se află la doar 1,2% din PIB. Germania are deci resursele pentru a deveni o forță militară globală, un potențial competitor pentru SUA. Cu toate acestea, Berlinul a ales să-și dezvolte prioritar capitalul de putere soft, de atracție, decât cea coercitivă, de intimidare, fiind al treilea cel mai mare donator din lume.
Berlinul a anunțat la începutul acestui an o creștere substanțială a bugetului de apărare. În prezent cu o valoare de 37 miliarde de euro, bugetul federal al apărării este planificat să atingă 2% în anul 2020, însemnând 67 miliarde euro în termeni reali și o dublare a valorii actuale. Ca referință, bugetul actual al României (care îndeplinește începând cu acest an norma de 2%) este de 7,5 miliarde de euro. Germania contribuie însă în prezent cu peste 14% la bugetul efectiv al NATO, în timp ce SUA cu 22%. Dublarea bugetului german ar egala cele două contribuții naționale.
Promisiunile Germaniei de a-și crește bugetul militar, făcute la începutul acestui an, sunt un răspuns la lipsa de predictibilitate a noii administrații de la Casa Albă. Refuzul președintelui Trump de a oferi tradiționala reasigurare prin asumarea explicită a Articolului 5 este unul dintre motivele care au stat la baza lansării recentelor inițiative de consolidare a dimensiunii europene de apărare.
În urma summit-ului NATO de la Bruxelles și a afirmației controversate a cancelarului Merkel privind viitorul securității europene, s-au creionat două tendințe. Pe de o parte, europenii atlantiști, precum România, au insistat asupra garanțiilor de securitate din partea Washingtonului. Pe de altă parte, europenii cu o viziune continentală asupra securității, dar și cu puterea necesară încearcă să propună alternative de asigurare a securității regionale pentru contracararea amenințării dinspre Est.
Primii, reprezentați contextual de România, au obținut o întrevedere la Casa Albă și au reușit să-i smulgă lui Trump promisiunea Articolului 5 în mediatizata conferință de presă, un cadru însă mult mai informal decât formatul NATO. Vizita președintelui României a adus europenilor reasigurările sperate, chiar dacă, dată fiind impredictibilitatea lui Trump, ele sunt departe de a fi certe. În plus, din perspectiva Bucureștiului, performanța a fost una de importanță majoră, reprezentând – s-a spus - nu numai o vizită istorică, ci și oportunitatea României de a se proiecta drept aliatul de nădejde al SUA în estul Europei. Mai mult, președintele Iohannis a încercat să se poziționeze nu în opoziție cu Germania, ci drept element unificator, care readuce Statele Unite ale Americii în Europa. Afirmația sa din cadrul aceleiași conferințe de presă, conform căreia Alianța trebuie să adopte o politică de „descurajare și dialog“ în relația cu Rusia, este o formulă apărută inițial în Carta Albă a Germaniei.
Numai că, în timp ce România încearcă să împace cele două maluri ale Atlanticului, Germania, împreună cu Franța, planifică viitorul într-o Europă fără susținerea americanilor. La summit-ul UE din 22 iunie a fost adoptată decizia de a crește bugetul Uniunii pentru dezvoltarea de armament (prin adoptarea așa-numitului Fond European de Apărare), odată cu lansarea planurilor de apărare comune, în toamna acestui an. Inițiativa elaborată de Comisia Europeană și susținută de Berlin și Paris a obținut sprijinul statelor membre UE. Deși creșterea bugetului nu este iminentă și semnificativă – 500 de milioane de euro anual, începând cu 2019, și 1,5 miliarde de euro pe an după 2020 –, ea arată că leadership-ul franco-german este ferm decis să consolideze securitatea europeană pe termen lung, în perspectiva Brexit-ului și a impredictibilității Casei Albe. De precizat însă că inițiativa UE nu este concepută ca o dublare a capabilităților Alianței, ci complementară.
Ultima lună a fost cu certitudine una importantă pentru securitatea europeană. Vara însă este la început. Relația transatlantică se va cristaliza în următoarele luni. În mare măsură, însă, solidaritatea transatlantică va depinde de Casa Albă, și nu de europeni. Trebuie subliniat faptul că inițiativele cancelarului Merkel de solidarizare europeană și consolidare a securității continentale pe termen lung vin ca răspuns la impredictibilitatea și lipsa de angajare a lui Trump față de Alianță. Președintele american va avea ultimul cuvânt de spus în păstrarea NATO drept pilonul principal de securitate al Europei.
* Iulia Joja este absolventă a programului de masterat concentrat pe studiul conflictelor internaţionale oferit de King’s College (Londra).