De același autor
Guvernanții au o obsesie pentru solidaritate, înțelegând prin asta sacrificiul fiscal în favoarea buzunarului statului. Ultima manifestare a acestei obsesii a fost lansarea unei taxe „de solidaritate“ de 2% aplicată pe fondul de salarii și plătită de angajatori. În programul de guvernare exista ideea unei taxe de solidaritate, plătită însă de românii cu venituri ce depășesc zece salarii minime pe economie (14.500 lei), dar care a fost ulterior abandonată. Noua taxă, care „solidarizează“ firmele cu bugetul de stat, a fost născocită în contextul mai larg al plănuitului transfer al contribuțiilor sociale în sarcina exclusivă a angajatului. Inițial, dispăruse contribuția pentru șomaj, iar acum ministrul Finanțelor lasă să se înțeleagă că taxa de solidaritate ar compensa atât contribuţiile la şomaj, cât și cele la fondul de risc şi la fondul de salarii.
Fiscalitatea a stat sub semnul incertitudinii și improvizațiilor în tot acest an, dar un lucru este cert: facturile de salarii și de pensii sunt prea mari, consumă deja banii pentru investiții, măresc deficitul bugetar și amplifică datoria. În aceste condiții, este greu de crezut că guvernul va reduce anul viitor cota standard de TVA la 18% sau că va dispărea impozitul pe dividende, deși aceste măsuri erau puncte esențiale ale programului de guvernare la capitolul fiscalitate. De altfel, guvernul a renunțat deja la alte promisiuni electorale, cum ar fi cota zero de TVA pentru vânzarea de locuinţe şi pentru publicitate.
Guvernul a abandonat, sub presiunea specialiștilor în fiscalitate și cu spectrul încălcării unor directive europene, și înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, măsură care sufocă deocamdată doar microîntreprinderile. Impozitul pe venitul global, menit să lărgească baza de colectare și să înlocuiască sistemul cotei unice, a fost doar amânat cu un an, deoarece Fiscul nu-l putea gestiona.
A reapărut însă supraacciza la carburanţi, măsură inexistentă în programul de guvernare, dar din aplicarea căreia guvernul speră să colecteze în jur de 650 de milioane de euro până la sfârșitul anului, cu scopul de a compensa o parte din pierderile de venituri provocate de reducerea TVA și de slaba colectare a acestei taxe indirecte, avertizează Consiliul Fiscal. Deocamdată, însă, de dragul respectării relative a programului de guvernare, coaliția la putere a ignorat sistematic legislația fiscală, care impunea ca orice schimbare să fie anunțată și aprobată cu cel puțin șase luni înainte de aplicare. Bugetul de stat pentru anul viitor este în construcție, iar mediul de afaceri, extenuat de joaca de-a birurile, nu îndrăznește să anticipeze cum va arăta fiscalitatea anului 2018.
În toată această frământare provocată de amânări și chiar uitări ale unor măsuri fiscale, se adâncește deficitul bugetar. Povara facturilor de salarii și de pensii ale statului s-a dovedit prea grea pentru un buget atât de mic, care colectează venituri care ating doar 28% din PIB și asta într-un an de expansiune a economiei. Din păcate, acoperirea golurilor și ținerea în frâu a deficitului bugetar s-a produs prin sacrificarea investițiilor, aflate la cel mai jos nivel al ultimilor zece ani, prin frânarea absorbției banilor europeni și prin stoarcerea dividendelor și rezervelor de bani ale companiilor statului. Anul viitor, companiile nu vor mai avea rezerve și nu este exclus scenariul majorării unor taxe pentru a obține bani pentru cofinanțarea proiectelor europene și pentru investiții, în condițiile menținerii deficitului sub limita de 3% din PIB. (L.M.)