De același autor
Referendumul pe tema cotei obligatorii de migranți s-a încheiat cu o înfrângere juridică și o victorie politică pentru premierul maghiar Viktor Orbán. Pragul de participare nu a fost atins, dar opțiunea pentru „Nu“ – varianta susținută de guvern – a fost, totuși, clară. Acum, domnul Orbán se pregătește să înlăture efectele invalidării referendumului, propunând un amendament constituțional care să reflecte linia partidului său. În mod normal, inițiativa ar trebui înregistrată azi (luni, 10 octombrie), dar până la ora încheierii acestui text nu am obținut textul oficial; foarte probabil, însă, el va stipula că nicio decizie a UE nu va putea impune primirea de migranți, fără aprobarea Legislativului de la Budapesta.
În mod normal, nu vor exista consecințe în planul politicii europene. Sistemul cotelor obligatorii de migranți nu poate fi resuscitat, în forma sa inițială. O cale de ieșire ar putea fi crearea unui fond constituit din contribuții financiare obligatorii ale statelor membre, care să vină în sprijinul țărilor ce acceptă să găzduiască migranți – dar și o schemă de acest gen ar avea destule puncte slabe. Oricum, acest text nu-și propune explorarea soluțiilor de fond, mai ales că avem toate motivele să așteptăm cu emoție evoluțiile în relația UE-Turcia, după expirarea ultimatumului (acesta este termenul corect) lansat de Ankara în chestiunea vizelor pentru cetățenii turci.
Tocmai pentru că schema cotelor obligatorii s-a dovedit nefuncțională, riscul de contagiune reprezentat de referendumul maghiar e redus. Probabil că în dezbaterile electorale din Olanda și Franța, în prima parte a anului viitor, se vor face trimiteri la atitudinea electoratului maghiar, dar atât. Oricum, nu a fost un vot explicit împotriva UE; poate că, în viitor, ungurii ar putea fi confruntați cu o decizie de tip in/out, dar nu putem face dintr-un referendum pe tema migrației un prolog pentru Hu-exit.
Pe plan intern, am putea vorbi de o victorie politică pentru premierul Orbán. Naționaliștii duri din Jobbik s-au văzut împinși în planul secund, iar opoziția moderată n-a reușit să se unească în jurul unei linii comune. Liberalii au recomandat varianta „Da“, iar formațiunea intitulată Politica poate fi diferită, afiliată grupului Verzilor la nivel european, s-a declarat neutră; astfel s-a ratat consensul în favoarea boicotului propus de socialiști și de Coaliția Democratică a fostului premier Ferenc Gyurcsány. Oricum, niciuna dintre grupările opoziției nu a îndrăznit să interpreteze invalidarea referendumului drept un succes.
Epopeea referendumului a condus la o deteriorare a calității democrației în Ungaria, și așa problematică. Am asistat la un pas hotărât către modelul plebiscitar, în care voința populară este canalizată împotriva pârghiilor și contraponderilor constituționale, precum și a celor asociate apartenenței la Uniunea Europeană. Pe această linie pot fi interpretate și discursurile contra democrației liberale, atât de frecvente la Orbán și aliații săi. Apoi, chiar dacă nu au fost semnalate fraude, campania premergătoare consultării ne-a oferit destule exemple de manipulare a agendei publice, de utilizare partizană a resurselor statului, de discurs oficial ce alunecă spre discriminare și ură. Spre meritul său, însă, „protodictatorul“ Orbán nu a căzut pradă tentației de a modifica regulile în timpul sau chiar după încheierea partidei, așa cum au făcut guvernanții români în anul 2012, la referendumul de demitere a președintelui.
În mod normal, intensitatea campaniei antimigranți din Ungaria se va atenua în săptămânile și lunile următoare, mai ales după amendarea Constituției. Nefiind nevoie decât de votul parlamentului, este greu de crezut că FIDESZ va avea probleme, iar așteptatele critici din partea UE sau a Comisiei de la Veneția vor fi respinse, la fel cum s-a întâmplat cu cele anterioare. Ar fi de așteptat ca premierul maghiar să se întoarcă spre celelalte teme importante ale mesajului său, oarecum neglijate în ultima vreme. Pentru cineva care aspiră la poziția de lider politic și intelectual al renașterii Europei, dosarul migranților nu este suficient. Nu este suficient nici pentru a explica declinul dramatic al Ungariei în clasamentele europene în domeniul democrației, cum ar fi raportul Freedom in the World 2016 sau, mai recent, ultimul studiu consacrat statelor postcomuniste, Nations in Transit. Criticile din exterior nu vor modifica, probabil, calculele premierului maghiar înaintea scrutinului legislativ din 2018; cu totul altfel vor sta lucrurile dacă opoziția moderată va reuși să restabilească dialogul cu alegătorii, învățând ceva din lecția amară a referendumului din octombrie 2016.