De același autor
La un an și jumătate de la preluarea puterii de către Partidul Lege și Justiție (PiS), Polonia devine cel de-al doilea „model“ recunoscut de democrație iliberală din UE, după Ungaria lui Viktor Orbán. Deosebirile structurale față de regimul maghiar le fac centrele de putere semiformale, așadar, nerecunoscute oficial la nivelul statului. În cazul Poloniei, criteriul principal pentru definirea ierarhiei de putere este centrat pe personalitățile care se află la conducerea acestor instituții. Formal, structura instituțională a statului polonez nu a suferit schimbări - președintele republicii, primul ministru și președintele Sejmului fiind principalii demnitari. Însă puterea și influența reale în Polonia sunt deținute de către Jarosław Kaczyński, liderul incontestabil al PiS, urmat îndeaproape de Antoni Macierewicz, sfidătorul ministru al Apărării. Prin urmare, există două centre de putere politică efectivă în Polonia: PiS – centru de decizie pentru Kaczyński și Ministerul Apărării, ca platformă de activitate politică și decizii politice pentru Macierewicz.
Spre deosebire de Orbán, cu care este adesea comparat, Kaczyński nu este tocmai un lider carismatic, dovadă făcând-o pierderea alegerilor în repetate rânduri în fața lui Donald Tusk. Pentru a diminua acest neajuns, Kaczyński a recurs la un truc: guvernarea prin intermediari (proxy), persoane absolut loiale, cu priză la un anumit public, care ar fi menținute în funcție atât timp cât vor urma preceptele sale ideologice. Circuitul care permite structurarea unui astfel de regim este PiS. Instituția politică primară în Polonia astăzi este, deci, sediul central al PiS, acolo unde urechea președintelui (așa cum afirmă un foarte popular show satiric) funcționează ca unică sursă în circuitul închis al puterii. Dar există excepții – ministrul Apărării, adesea tratat ca un primus inter pares în ecuația de putere de la Varșovia.
Ierarhia semiinformală care se întrepătrunde cu principalele instituții ale statului a ajuns să afecteze în mod direct pozițiile Poloniei pe plan extern, în special la nivelul NATO și al UE. Iar în centrul politizării fără precedent a armatei și al sarabandei de scandaluri artificiale ce au adus armata în pragul unei crize sistemice de resurse umane se află ministrul Macierewicz.
„Osama“
Presa relatează că, în Ministerul polonez al Apărării, funcționarii îl numesc pe Macierewicz „Osama“, iar echipa din jurul său este numită, mai în glumă, mai în serios, printre colegii din Alianță ca fiind „oamenii lui Osama“. Cum ajunge un ministru al Apărării din NATO să fie „alintat“ cu asemenea apelative? Și, mai ales, cum reușește o figură politică atât de controversată să se mențină la vârful puterii în Varșovia și să devină emblematică pe plan extern?
Macierewicz a fost mai întotdeauna cunoscut pe scena politică ca un marginal carismatic cu idei fixe și radicale, capabil să dea jos guverne, chiar dacă acest lucru era în răspăr cu interesele grupurilor politice din care făcea parte. Una dintre aceste idei fixe o reprezintă „agentura comunistă/rusească“, în special Serviciul de Contrainformații al Armatei, și lupta cu comuniștii și urmașii lor, nu de puține ori imaginari.
Macierewicz devine cunoscut încă din anii ’70 ca fondator al Comitetului pentru Apărarea Muncitorilor, alături de personalități marcante că Jacek Kuroń și Jan Lipski. Ulterior, a participat activ la acțiunile rezistenței anticomuniste și ale Sindicatului Solidaritatea, fiind arestat în timpul Legii Marțiale, dar reușind să evadeze și să se ascundă până în 1984. Cu toate acestea, mai ales datorită personalității sale dificile și ambiției nestăpânite, nu reușește să se impună ca lider. De la bun început, Macierewicz se evidențiază printr-o acțiune distructivă, fiind extrem de intolerant față de personalitățile care câștigă respect și apreciere și care-l pun pe el într-o poziție inferioară.
În următoarele decenii, Macierewicz a acționat ca un lup singuratic, despre care Kaczyński a punctat în autobiografia sa că e genul „care visează la modelul leninist: să meargă singur, însă la momentul decisiv să fie gata să învingă“. Printre victimele sale politice se numără chiar și guvernul Olszewski (1992), care cade din cauza ministrului de Interne de atunci - Antoni Macierewicz -, care publica o listă cu presupuși agenți ai securității comuniste, mulți dintre ei politicieni marcanți la acel moment. Încă de la începutul anilor 1990, se recomandă ca un politician cinic, fără scrupule și remușcări, dar în stare de acțiuni suicidare politic. Un soi de kamikaze cu ochi albaștri și barbișon. Până în 2010, atunci când revine în prim-planul scenei politice, Macierewicz alunecase doctrinar spre conservatorismul religios.
Smolensk: între sectă și oportunism
Tragedia de la Smolensk din 10 aprilie 2010 trebuia să-i unească pe polonezi, nu să îi dezbine. Cuplul prezidențial, Lech și Maria Kaczyński, împreună cu 94 de înalți demnitari și generali din armată, mor în catastrofa aviatică. Tragedia este urmată de o încrengătură de suferință personală (Kaczyński) și oportunism bine calculat (Macierewicz). Pe de o parte, un Jarosław Kaczyński îndurerat, dar decis să caute vinovații, ceea ce îi amplifică ura sa pentru adversarii politici (precum Tusk sau Wałęsa). Pe de altă parte, un cerc de apropiați care nu ezită să capitalizeze politic de pe urma catastrofei. Pare a fi o șansă nesperată pentru Macierewicz, care se impune rapid ca șef al grupului care investighează catastrofa de la Smolensk.
Teoria conspirației și alimentarea mitului Poloniei devenită victima unor uneltiri cu origini la Moscova și executanți la Varșovia prinde contur între 2010-2015. Macierewicz devine personificarea „luptei pentru aflarea adevărului“ și reprezentantul „cultului de la Smolensk“, în care începe treptat să creadă o minoritate activă de polonezi cu viziuni conservatoare, nu fără ajutorul „dezinteresat“ al unor fețe bisericești.
Dacă la început „fenomenul Smolensk“ părea ideosincrazia unor radicali, odată cu venirea PiS la putere, Smolensk devine tema centrală a guvernării. Odată cu acumularea capitalului politic și simbolic de pe urma investigațiilor paralele ale PiS, Macierewicz începe să își creeze subtil propriul pol de putere în partid. Treptat, tragedia de la Smolensk se transformă în „religie de stat“, iar amvonul de la care este propovăduită aceasta devine ministerul lui Macierewicz.
Armata, victimă colaterală
Armata devine fieful lui Macierewicz, unde ministrul își instalează în funcțiile-cheie o echipă tânără de asistenți, majoritatea slab pregătiți profesional, însă loiali și capabili să îndeplinească fără scrupule și discernământ orice ordin al ministrului. Mantrele identitar-politice ale lui Macierewicz fac parte din peisajul obligatoriu: catastrofa de la Smolensk, vânătoarea de agenți (cel mai probabil) inexistenți (în special în Serviciile de Contrainformații ale Armatei) și rescrierea istoriei despre rezistența anticomunistă (un criteriu pe care se fac și desfac cariere întregi, se dau grade de general și se oferă poziții de conducere în armată).
De la început, ministrul s-a evidențiat prin decizii controversate. Din primele zile s-au ținut lanț demiterile pe criterii politice, adesea false și inventate. Zeci de generali și colonei din armata terestră, flota navală sau Serviciul de Contrainformații al Armatei sunt marginalizați, demiși, discreditați și chiar învinuiți sau doar anchetați la instigarea ministrului pentru fapte care nu pot fi susținute juridic. Din cauza presiunii politice, în armată s-a ajuns chiar la sinucideri ale unor ofițeri de rang înalt.
La reuniunile NATO, reprezentanții lui Macierewicz fac rapoarte imposibil de susținut factual despre presupusa coloană a cincea din armata poloneză. Aliații încep să se distanțeze discret de fantasmagoriile Ministerului polonez al Apărării, care-și discreditează prin acest comportament nu doar propria țară și armată, ci amenință chiar NATO. În multe dintre organismele NATO, ofițerii polonezi încep să fie retrași la ordinul centralei. Cei noi trimiși de la Varșovia încep a fi priviți cu neîncredere, sunt priviți cu suspiciune din cauza asocierii lor politice și ideologice cu Macierewicz.
Se pune chiar problema dacă Polonia mai este un jucător credibil în NATO. Aliații francezi și germani sunt tratați arogant și apoi respinși pe criterii dubioase într-un contract de procurare și off-set al elicopterelor Airbus. Este unul dintre scandalurile care-l fac pe Macierewicz nefrecventabil în Alianță.
Macierewicz, încotro?
Kaczyński și Macierewicz nu sunt prieteni sau aliaţi naturali. Sunt personalități diametral opuse în multe privințe. Însă Kaczyński și PiS au ajuns să depindă într-atât de mult de Macierewicz, încât o ruptură de cel din urmă poate costa menținerea la putere și chiar viitorul PiS ca pol central de putere pe scena politică. În același timp, starea la care Macierewicz a împins armata este uneori calificată ca exemplu de idioțenie utilă și gratuită în interesul Rusiei, iar publicul larg se întreabă tot mai mult care sunt consecințele politice și cele militare.
Dosarul Smolensk, un soi de pet project politic al ministrului, a îmbibat coridoarele puterii și sfera publică într-atât de puternic, încât poate reprezenta sfârșitul lui Macieriewicz. La exact șapte ani de la catastrofa de la Smolensk, comisiile lui Macierewicz nu au ajuns la vreo concluzie solid documentată în măsură să anuleze juridic și factual investigațiile expertizate de guvernele precedente. Se pune tot mai mult problema dacă Macierewicz și PiS în general mai pot ieși cu fruntea sus din himera autovictimizării de la Smolensk.
Armata poloneză rămâne incontestabil cea de a șasea forță în NATO, chiar dacă Macierewicz a transformat această redutabilă forță într-un cuib de intrigi și vendete personale. Chiar dacă potențialul acumulat în ultimele decenii, reformele și investițiile realizate de guvernele precedente mențin armata încă la un nivel de combativitate robust, din punct de vedere al moralului, lucrurile stau tot mai prost.