De același autor
La începutul săptămânii trecute, în media exploda - a câta oară! - o știre: 42% din adolescenții de 15 ani din România sunt analfabeți funcționali. Adică știu să scrie și să citească un text, dar nu sunt capabili să îl înțeleagă și să folosească informația pentru o acțiune sau o performanță ulterioară. Cum lesne se poate vedea, acest fenomen are un impact direct nu numai asupra parcursului individual al elevului, ci și asupra unei societăți care nu va putea conta pe cetățeni competenți, capabili să se protejeze împotriva minciunii, manipulării, agresivității, în familie, la locul de muncă ori în spațiul public. Analfabetismul funcțional este o realitate prezentă în toate țările UE, cu diferența că în România și Bulgaria procentul este de două ori mai ridicat decât media europeană. Știrea, preluată de toate agențiile de presă, nu este însă, din păcate aș zice, chiar o știre, pentru că statisticile puse în circulație acum sunt similare cu cele ale penultimei testări PISA, efectuate în 2012.
Testarea PISA este realizată o dată la trei ani de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) în 65 de state, așadar, ne putem compara cu mulți alții, nu numai cu țările UE. În acest moment, disponibile sunt rezultatele testării aplicate în 2012, pentru că cele din 2015 urmează a fi făcute publice de abia în luna decembrie a acestui an. Cu alte cuvinte, ceea ce știm acum este că România ocupă locul 45 din 65 și că, în raport cu testarea anterioară din 2009, am crescut cu patru locuri în clasament. Raportul PISA 2012 constată însă și alte elemente, pe care le amintea și ministrul Educației într-o declarație făcută la jumătatea lunii septembrie, când începea anul școlar: motivația elevilor români în raport cu școala este mică, iar mersul la școală se face din alte motive decât din dragoste de școală: diplome, presiuni familiale, socializare etc.
Până în 1989, profesorii erau amenințați și terorizați cu planul cincinal la promovabilitatea de la bacalaureat. În statisticile triumfaliste ale regimului comunist, analfabetismul fusese eradicat. În realitate, învățământul producea de ani buni, în vremea regimului Ceaușescu, analfabeți funcționali. Procentul de 42% îl datorăm cu siguranță dezastrului în învățământul de tranziție, dar este și efectul pe termen lung al programului de îndobitocire și îndoctrinare masivă de dinainte de 1989.
Învățământul este întotdeauna temă de campanie electorală, mai cu seamă când vine vorba de salariile profesorilor. Atunci, pentru o lună de zile, partidele dominante de pe scena politică își aduc aminte că există o masă electorală importantă care trebuie cumva mobilizată. Tot în campania electorală toată lumea își aduce aminte de faimosul 6% din PIB alocat învățământului.
Iar profesorii continuă să se ducă la școală, să-și facă, în continuare, așa cum înțeleg, așa cum pot, meseria. Din ce în ce mai greu, pentru că e într-adevăr dificil să-ți menții standardele, dacă vezi că cei din jurul tău se descurcă și fără ele. Părinții și copiii, pe de altă parte, fac și ei față: meditații în cel mai bun caz la materiile pentru examenul de la sfârșitul gimnaziului, dacă nu chiar la mai multe. Și, încă, tabloul de mai sus îi zugrăvește pe cei norocoși. Pentru că abandonul școlar, mai cu seamă în mediul rural, accesul limitat la educație (școli puține, grupe de vârstă amestecate din lipsă de învățători sau profesori), resursele financiare reduse și prioritățile diferite ale familiilor transformă sistemul de educație într-o loterie încă și mai riscantă.
În aparență, accesul la școlaritate este egal pentru toată lumea; Constituția (art. 32) garantează dreptul la învățătură. Cu toate acestea, programat, în regim de breaking-news, deplângem periodic starea reală a învățământului și redescoperim statistici îngrijorătoare. Peisajul cenușiu al educației românești pendulează între câteva constante certe: profesori prost plătiți și dezabuzați, văduviți de prestanța unei meserii care și-a pierdut prestigiul social, elevi demotivați și părinți descurajați, reforme sabotate, subfinanțare cronică și, nu în ultimul rând, lipsa unei perspective de ameliorare, senzația că te lupți, chiar și atunci când vrei să schimbi ceva, cu morile de vânt. Ba legile sunt confuze și contradictorii, ba legislația muncii apără acolo unde nu trebuie funcționari incompetenți și agresivi, imposibil de mișcat din scaunele în care s-au înșurubat, ba rețelele de corupție și incompetență se mobilizează pentru sabotarea oricărei încercări de schimbare în sistem (s-a văzut în cazul concursurilor de directori în licee, se vede de fapt la fiecare încercare de modificare a unor cutume transformate în practici parainstituționale).
Analfabetismul funcțional este rezultatul pervers al unui sistem educațional fals democratizat. Democrația presupune, înainte de orice, egalitatea de șanse. Or, în acest punct, filmul democrației românești se rupe - și nu numai în învățământ.