De același autor
Moral şi uman este, inevitabil, să-i primim pe imigranţi, musulmani sau nu, cel puţin pe unii dintre ei, iar fluxul nu se va opri curând deoarece nu prea avem mijloace pentru „a-i stopa la sursă“. Dar viitorul acestor oameni în UE va fi unul de ghetouri şi segregare.
Da, au telefoane mobile, mulţi sunt bine îmbrăcaţi, iar unii au chiar carduri de credit. Şi au plătit mii de dolari pentru marea traversare. Iar ăsta nu e un paradox: imigranţii care umplu acum ţărmurile şi gările Europei dau buzna nu fugind de sărăcie absolută sau război (doar unul din cinci e sirian, cum s-a spus, iar Siria e o mare excepţie într-o lume, relativ, mai paşnică). Ci vor, firesc, un progres personal mai rapid, după ce în ultimele decenii globalizarea comunicaţiilor şi relativa creştere a prosperităţii în Asia şi Africa au redus sărăcia absolută (sub un dolar pe zi) la jumătate, dând tot mai multor oameni informaţie şi mijloace de a călători. S-a crezut că, dacă fostele state sărace progresează, vor fi mai puţini imigranţi; de fapt, cel puţin pentru o vreme, sunt tot mai mulţi. Asta e marea problemă a noului secol, pe care n-a anticipat-o nimeni.
Însă, dacă sunt mai informaţi şi oleacă mai înstăriţi decât acum două-trei decenii, nu înseamnă că imigranţii vor fi mai uşor de integrat în Europa sau că vor iubi necondiţionat noua patrie. Omul e o fiinţă complicată ce poate dezvolta atitudini şi teorii fără mare legătură cu realitatea din jur. Deşi pleacă de bună voie din Somalia şi rămâne generaţii la rând în, să zicem, Suedia, poate foarte bine să se identifice emoţional cu ţara de origine şi să dispreţuiască cu intensitate societatea suedeză. Câteva neînţelegeri trebuie risipite cu privire la actuala criză a refugiaţilor, iar viziunea care se conturează nu e deloc una optimistă.
1. Spaţiul Schengen nu e mort, cum s-au grăbit unii să-l declare, deoarece libera circulaţie în interiorul UE s-a referit totdeauna la cetăţeni, nu la imigranţii ilegali sau la refugiaţi. Asta înseamnă că va fi reşapat treptat, prin măsuri inconfortabile moral: controale selective la graniţele interne sau nodurile de transport, care fatalmente nu se vor face „neutru“, ci pe baza unui profil de risc. Scandalul e inevitabil.
2. Acest val de imigraţie nu se poate compara nici cu situaţiile istorice de pe continent (refugiaţii evrei, cei din ţările comuniste), nici cu cea din SUA, deci nu prea avem lecţii simple de copiat. În SUA, problema rasială, ca dezbatere publică şi politică, nu are de-a face cu imigraţia recentă; invers, în Europa, problema rasială relevantă politic astăzi este în întregime despre efectele imigraţiei recente. Corectitudinea politică dezvoltată în timp şi aplicată în legătură cu un grup discriminat intern (în SUA) e dificil de transpus ca atare, fără adaptări, în context european şi faţă de comunităţi complet nou-venite.
3. Palavragiii care cer soluţii rapide „la sursă“ şi „leadership“ nu ştiu ce vorbesc: cazul Libia arată că intervenţia militară nu-i o soluţie; cazul Siria, invers, că nici nonintervenţia nu-i o soluţie. Occidentul a încercat toate formulele de stabilizare posibile în lumea arabă, fără mare succes.
4. Argumentul capitalist proimigraţie (aceşti oameni vor dinamiza piaţa muncii) se completează cu cel socialist (vor susţine demografia în declin a Europei, ne vor plăti pensiile), dar sunt ambele vise frumoase, rupte de realitate şi cifre. În Germania, un exemplu dat de regulă pentru relativul succes al integrării, rezidenţii străini au sporit între 1970 şi 2000 de la 3 milioane la 7,5 milioane, dar numărul lor de joburi a rămas fix 2 milioane, ca la început. Cu alte cuvinte, un grup tot mai tânăr şi alimentat permanent prin căsătorii aranjate cu persoane (în general needucate) aduse în acest scop (din Anatolia, Punjab, Kosovo) trăieşte în jurul aceloraşi Gastarbeiters îmbătrâniţi, veniţi în anii ’60-’70 pe o altă logică, în alt context politic, cu alte aşteptări. Iar nou-veniţii sunt cei (sau mai curând, cele) care se ocupă de educaţia copiilor, deci nu e de mirare că noile generaţii reproduc atitudini ale celor vechi. Programele de repatriere, iniţiate în disperare după ce s-a stins boom-ul economic al anilor ’60 şi bine finanţate, au fost un eşec. Iar Germania cu turcii ei e totuşi, cum spuneam, un caz considerat fericit; ce să mai vorbim de Franţa, Suedia sau Spania.
5. Argumentul socialist, cel cu pensiile, e chiar hazliu. ONU a calculat că, pentru a stabiliza pensiile şi asistenţa socială, generoase, ale europenilor pe termen nedefinit, în actuala structură şi cu tipul de joburi (şi contribuţii) pe care le au imigranţii, până în 2050 ar trebui să primim aproximativ 700 milioane imigranţi, adică mai mult decât totalul populaţiei actuale. Evident, politic şi social, asta e imposibil. Majoritatea comentatorilor ştiu în principiu că statul bunăstării actual e cam nesustenabil, dar n-au o reprezentare corectă a enormităţii găurii apărute între promisiuni şi resurse şi ce nivel de imigraţie e necesar ca s-o acopere.
6. Din păcate, există în paralel şi un efect pervers, care sporeşte problemele: cu cât statul bunăstării e mai puternic într-o ţară UE, iar piaţa muncii mai controlată, cu atât integrarea nou-veniţilor e mai dificilă, iar segregarea în ghetouri mai probabilă: Franţa, Suedia, parţial Germania, versus Olanda sau UK. Or, exact electoratele europene mai favorabile imigraţiei, din motive morale (în general, cele de stânga), susţin şi controlul strict al pieţei muncii. Studiile comparative arată că state ale bunăstării avansate, de tip european, nu apar în societăţi multietnice, ci în cele omogene. Întrebarea e acum dacă, odată apărute, pot rezista sporirii diversităţii socio-culturale.
Aşa stând lucrurile, pentru viitor predicţia mea e una umanist-pesimistă: moral şi uman este, inevitabil, să-i primim pe imigranţi, musulmani sau nu, cel puţin pe unii dintre ei, iar fluxul nu se va opri curând deoarece nu prea avem mijloace pentru „a-i stopa la sursă“. Cine pretinde că are soluţii minune e demagog. Dar viitorul acestor oameni în UE va fi unul de ghetouri şi segregare, pentru că aşa vor decide popoarele europene autoprotective şi iubitoare de redistribuire în cerc închis, după ce le trece entuziasmul iniţial. Şi aşa vor decide chiar mulţi dintre imigranţii înşişi, prinşi în atitudinea schizoidă dependenţă-respingere pentru locul în care au ajuns.