Pe aceeași temă
Lucian Dan Teodorovici are o teză personală despre experiența comunistă.
Cea mai bună carte publicată până acum de Lucian Dan Teodorovici, Matei Brunul, își datorează succesul unui personaj memorabil. Dacă romanul e mai degrabă static și complicat, punând serios la încercare răbdarea și atenția cititorului, în schimb figura păpușarului amnezic Bruno Matei rămâne pe retină ca o superbă pantomimă elegiacă. E o manieră neașteptată de tratare a unui subiect dintre cele mai dificile: închisorile comuniste, malaxor al vertebrelor societății românești.
Panorama sumbră a României concentraționare trece în roman filtrată de biografia plină de sincope a eroului. Autorul e foarte bine documentat, știe ce spune. Niciun detaliu nu sună strident, nici ostentativ, doar detașat uneori, fiindcă abulia intermitentă a lui Matei Brunul estompează strigătul implicit. Senzația e întrucâtva de abordare soft. Chiar și în scenele caracteristice (anchete, torturi), atmosfera rămâne suspendată între amintire și aiurare și e foarte bine așa. Pentru o dată, scriitura puțin pregnantă a prozatorului ieșean slujește salutar textul, pe care îl „dezafectează“ psihologic. Un roman delicat și tragic, învelit în abur imponderabil, sub care stă, masivă, materia grea a cruzimii.
Povestea încâlcită de amnezie a lui Bruno Matei (Matei Brunul, cum îi simplifică numele Tovarășul Bojin, securistul de caz) este de fapt simplă și tipică pentru anii cincizeci: șir lung, inexplicabil de detenții. Unui bărbat fără vârstă, copilăros și timid, care apare în prima scenă pe podul Trancu din Iași cu o marionetă dezarticulată pe braț, i se atribuie uneltiri împotriva regimului comunist, agitație legionară etc. Născut din tată român și mamă italiancă, emigrase la 17 ani în Italia, împreună cu părinții. După război, ajunge victima unui aranjament de viață neinspirat. În încercarea de a-i găsi un loc pe lume ciudatului său fiu, George Matei se gândește să-l trimită înapoi în România, aflată deja în plin regim comunist. Ambiționase pentru el o frumoasă carieră de avocat, ar fi susținut-o cu mica afacere de familie din Salerno, Marcellerie Pignatelli, dar Bruno era un visător îndrăgostit de marionete. Se făcuse actor, deci tatăl se gândește să-l pună sub protecția unei persoane influente din țară: nici mai mult, nici mai puțin decât Lucrețiu Pătrășcanu. Tânărul obține prin bunăvoința scenografei Elena Pătrășcanu o slujbă la noul Teatru „Țăndărică“ – drum deschis spre dezastru. E arestat în legătură cu celebrul proces al Lotului Pătrășcanu. Urmează celula din Uranus, regula statului în șezut, cu fața la vizetă, nopțile de anchetă, declarațiile gata scrise (și multă vreme nesemnate). Bătaia la tălpi - a lui, a celorlalți, bieți tineri cărora le dăduse lecții benevole de istoria teatrului. Inevitabil, vine apoi momentul când „a recunoscut scurt“, și el și ceilalți, apoi procesul, condamnarea la zece ani de detenție politică. Etapa următoare se consumă în barăcile de la Canal, colonia Peninsula, în nopțile cu „acordeon“ - muzica asurzitoare care acoperea urletele din baraca de reeducare. Propria reeducare. Apoi penitenciarul de muncă de la Galați. În final, cel pentru hoți și criminali, de la Iași. În urma unui accident mai degrabă stupid, ajunge și într-un spital psihiatric. O căzătură de pe schelă, pe șantierul unde lucra ca deținut – acum de drept comun - îi șterge din memorie douăzeci de ani din viață. Vor fi înlocuiți de Securitate cu o biografie fictivă, croită grosolan după nevoile unicului scop de a-i rezolva dosarul, de a-l transforma într-un Om nou, cât mai inofensiv și mai previzibil cu putință. Aproape să reușească. „Trudesc“ la această transformare doi monștri cu față umană (tovarășul Bojin și subalterna lui, Eliza), iar formula nu e un simplu stereotip, ci chiar ilustrarea unei teze personale a autorului, cum se va vedea.
În roman, narațiunea e profund discontinuă și joacă mult pe fragilitatea reperelor temporale ale Brunului. Înaintăm încet, odată cu el, cu mișcările lui prudente, în ochiuri de timp între care legăturile s-au destrămat, de unde și efectul de stranie desprindere. Uneori, omul trăiește simultan în timpuri diferite, suprapuse: se simțea „acum, ca și atunci“, când l-a bătut din nou pe umăr milițianul – o întâlnire ritualică în viața lui, fără sens, dar reluată mereu. În interval, Brunul încearcă cu grijă și încăpățânare să-și reasambleze memoria, să o recheme din pauza neliniștitoare în care a intrat, la fel ca păpușa inertă pe care o poartă cu el.
Matei Brunul e de altfel hașurat de figuri ale reasamblării. Însăși structura cărții este un răspuns la această provocare și trebuie spus că prozatorul o onorează cu virtuozitate. Capitolele au timpuri diferite, lungimi diferite, ritmuri diferite. Par cioburi disparate, inutilizabile, așa cum rătăcesc la nimereală prin viața personajului, pe desenul unui puzzle dificil și cu piese lipsă. Treptat, golurile se umplu, dar - adevărată probă de gust – nu integral, ci doar cât să atingă adevărul convenției literare.
Cel mai emoționant episod este tot unul al reasamblării. Nea Zacornea, un gardian de treabă de la Galați, îi cioplește Brunului și îi aduce, una câte una, mădularele din lemn ale viitorului Vasilache. Îl atrăseseră blândețea senină a omului, poveștile lui pătimașe despre marionete, despre cum pot prinde viață bucățele de lemn trase de sfori. Atracție fatală însă. Clipa de grație când deținutul face să se miște marioneta sub ochii gardianului este plătită scump. Respectaseră amândoi riguros regulile draconice ale clandestinității, dar Nea Zacornea tot e prins și pedepsit după tipicul rezervat „trădătorilor“: legat de-un stâlp al gardului, scuipat de toți deținuții, până la moarte. Sub emoția amintirilor lui Matei Brunul, bănuim că Nea Zacornea e o excepție.
Este și nu e. Linia aceluiași echivoc se păstrează și în privința altor două personaje. Tovarășul Bojin, securistul protector al păpușarului, pare că se atașează de victimă, are scrupule, îl ceartă, îl sfătuiește, ezită. Eliza, femeia pe care Brunul crede că o cucerește treptat, îi asistă rece, dar răbdător ieșirea din cochilie. În realitate, îl supraveghează din interes, și profesional, și personal, pentru că se va folosi de el ca să iasă din țară. Ca și Zacornea, Eliza și Tovarăşul Bojin sunt răi „necanonici“, și nu întâmplător.
Lucian Dan Teodorovici are, cum am spus, o teză personală despre experiența comunistă. Dedusă din carte, ea ar fi fost o interesantă pledoarie în favoarea nuanței, a judecării de la caz la caz, a reflecției mai degrabă „înalte“ asupra consecințelor destructurante ale fenomenului. Autorul a simțit însă nevoia să-și adnoteze literatura, să expliciteze și, așa cum o face, pledoaria e înlocuită cu un apel la ne-radicalism, dacă nu direct cu un manifest antiradical.
Într-un interviu publicat în Observator cultural, citim: „Am trăit mai multe șocuri, în ultima vreme, văzând cum ne raportăm la trecutul recent, cât de virulent discutăm când privim anumiți oameni“ – spune Lucian Dan Teodorovici. „Sigur, e important să discutăm despre cum anumiți oameni au cedat și au fost informatori ai Securității, dar există o virulentă și lipsită de orice nuanțe raportare la oamenii aceia. Eu nu le caut scuze turnătorilor, dar, din ceea ce citesc, văd că toți sunt tratați ca niște brute, indiferent de ceea ce au făcut. Se uită complet că acei oameni au avut și un alt comportament public, că nu au fost alcătuiți doar din lașități și cedări și că a fost o presiune asupra lor. Nu spun asta ca o scuză, pur și simplu, mi se pare mult prea dur tratamentul ce li se aplică. Unii au fost zeloși în turnătorie, dar mulți au cedat fiind amenințați, șantajați, anchetați. Sunt oameni pe care îi cunosc și le știu și le înțeleg lașitatea“.
Printr-o asemenea lentilă, partea răului din Matei Brunul, cel puțin Tovarășul Bojin și Eliza, devine neinteresantă, exercițiu ratat de reinterpretare istorică. Dar nu aici merită stăruit.
Să ne amintim că Matei Brunul este integral un roman de ficțiune. Autorul a ținut să se știe acest lucru, pentru că, la 37 de ani, Lucian Dan Teodorovici nu se putea raporta direct la experiența comunistă. O putea face indirect, fie prin experiențe colaterale, de familie (ceea ce, din fericire pentru el, nu pare să fie cazul), fie cultural - și aici suntem, la modul cel mai temeinic. În mod normal, în acest plan distincția între fenomen și caz particular se face de la sine. Nuanțele se plasează, ba chiar sunt obligatorii, la nivel individual, în timp ce „virulența“ trebuie să vizeze constant fenomenul și consecințele lui. Un securist de treabă, o sută de securiști omenoși, o sută de mii de informatori ei înșiși victime deculpabilizează sistemul? Și invers: o categorie compromisă moral și catalogată ca atare exclude șansa unei salvări individuale de sub vină? Nicidecum. Raționamentul este elementar și nu mai insistăm. E cu atât mai straniu să-l vedem ignorat de un scriitor important al generației tinere.
Pe scurt, aș paria numai pe proza lui Lucian Dan Teodorovici, mai ales după acest Matei Brunul. Recenta modă a promovării cărților la apariție de către autorii înșiși (prin interviuri, pe blog, prin publicistică) s-a cam grăbit la noi. Ne trebuie experiență și aici, iar asta vine cu timpul. Înainte de-a le-o cere scriitorilor, e mai folositor să le sugerăm să dea deocamdată drumul cărților și să lase apetitul polemic la garderobă. Măcar până vine agentul literar. //
// LUCIAN DAN TEODOROVICI
// Matei Brunul
// Editura Polirom, 2011, 399 pag.