Pe aceeași temă
După patru vizite, între 1990 și 1991, minerii nu au mai „plantat panseluţe“ în Bucureşti. Astăzi le plantează alţii, tot scump, dar mai paşnic. Ar mai fi poftit ei, minerii, la Capitală, dar n-au reuşit să treacă de Costeşti şi Stoieneşti, iar asta se petrecea în secolul trecut! Secolul ăsta ar fi trebuit să fie religios sau să nu fie deloc, cum zicea Malraux. Adică să ne rugăm să se facă dreptate şi vinovaţii să dea socoteală, dar sper că nu ne vom ruga tot secolul XXI.
Minerii s-au mai împuţinat şi parcă nici intelectualii nu mai sunt ce-au fost... Dar oare (câţi) mai sunt?
„Un popor are nevoie de două feluri de trebuinţe, trebuinţe fizice şi intelectuale... Un popor în care trebuinţele intelectuale se dezvălesc se face o naţie mare; dimpotrivă, acela la care aceste trebuinţe se înnăbuşesc se face o naţie brută, se îndobitoceşte şi se întoarce la starea sa cea sălbatică“, scria de mult Kogălniceanu.
Eu cred – ca şi Borges – că noi toţi am avut uneori senzaţia de a mai fi trăit o dată un anumit moment asemănător cel puţin, dacă nu identic. Şi dacă acest moment nu l-am trăit în viaţa actuală, atunci probabil într-o viaţă anterioară. Aceasta ne-ar putea duce la „doctrina ciclurilor“, la o „istorie repetată“. Dar istoria – în definiţie Joyce – este un coşmar din care aş vrea să mă trezesc, mai ales în aceste timpuri.
Din cele şase destine permise oamenilor în religia budistă, cel mai dificil destin este acela de OM. Dar dintre toate destinele omului – devenit OM – se pare că cel mai dificil – nu ştiu dacă s-a mai spus – este acela de a fi intelectual, căci, iată, îmi amintesc o frază a lui Călinescu: „cea dintâi durere a unui intelectual este să constate ticăloşia fiinţei noastre omeneşti, sterilitatea“.
Se poate însă considera – în secolul XXI – un privilegiu în a fi intelectual? Toată lumea are privilegii, doar că ele nu sunt aceleaşi sau nu sunt egale pentru toţi.
Nicio preocupare – afirma Sollers într-un mai vechi articol, cu acelaşi titlu, în Le Nouvel Observateur – nu este mai invidiată, depreciată, supravegheată, judecată (teoretic), dispreţuită, supravalorizată decât cea de intelectual.
Intelectualul este întotdeauna acela care tinde să se situeze „peste“. Se vrea „deasupra“ societăţii, suferinţei umane, activităţilor banale, fructelor de pădure, fenomenelor meteorologice, locurilor productive şi reproductive, protestelor vulgare. Intelectualul este trăirea rece, fără dragoste, maniac, narcisist, rumegătorul inutil, puternicul fals, gânditorul supradotat, frustratul de serviciu, acela pe care familia, prietenii, partidul (oricare), aparatul (de stat), societatea toată trebuie să-l cheme mereu la ordine, la fuziune, la consens, la „datorie“.
El are prea mult din toate: viziune, timp, vacanţă, şi idei, şi libertate... Intelectualul este un element periodic volatil, din grupa gazelor rare, cosmopolit, extremist şi pervers, parafrazându-l pe Sollers.
Eforturi considerabile s-au cheltuit în regimul comunist, cel românesc fiind cap de serie, pentru a culpabiliza, compromite şi marginaliza la maximum intelectualul şi obiceiul n-a dispărut nici azi în Coreea de Nord, de exemplu. Zilnic, intelectualul trebuie să se simtă imaginar, superfluu, suspect. El are mereu o datorie, este profitorul prin excelenţă. Este un „virus“ cu rezidenţă supravegheată, dacă nu forţată.
„Din cauza intelectualilor, a acestor indivizi, se întâmplă toate relele“, „Moarte intelectualilor!“, „Noi muncim, nu gândim“, „Da, dar acesta este un punct de vedere intelectual...“, cuvinte gândite (?), rostite şi chiar strigate de multe guri din anumite vremuri – când intelectualii pluteau în cerculeţe, ca bănuţii de grăsime (vorba lui Mitică Popescu, actorul: „2 cocoşei!“) pe o supă de oase într-o epocă de aur – şi până în zilele noastre (s)căpătate.
Până să auzim aceste memorabile cuvinte de laudă la adresa intelectualului, el era în toate dosarele, în toate procesele, în toate „beciurile“; şi nu era deloc tratat domneşte... cum sunt trataţi semidocţii zilelor noastre, cu sau fără girofar, dar care se cred intelectuali pentru că, nu-i aşa, şi ei sunt deasupra societăţii...
Intelectualul nu este suportabil decât dacă are o anumită ţinută: gânditor, serios, laconic, îngrijorat, absorbit, transparent, altruist. Pregătit să răspundă la tot şi mai ales de toate. Afectat cunoaşterii permanente, inginer sau notar de suflete, importante sunt cele patru adevăruri nobile (budiste): suferinţa, originea suferinţei, vindecarea şi mijloacele de vindecare. În acel moment, totul se inversează: intelectualul poate deveni ideal, conştiinţă uriaşă, (super)model, sfânt, simptom universal.
Numele său începe să clipească pe cerul stelelor fixe (dacă nu are o amprentă pe strada „stelelor“), dar doar până să devină o stea căzătoare sau o cometă cu „coada sus“. Moartea sa are un sens. Ceremonia asigurată.
Da, dar... „...Un intelectual cu epiderma rece şi ochiul adormit – avertiza cândva Călinescu – speriindu-se de orice nobilă şi justă exaltare, poate să nu fie, în înţelesul înalt al cuvântului, nici intelectual...“. Poate doar o clonă nereuşită sau un copy-paste ratat.
(Articolul, sub o formă uşor modificată, a apărut prima dată în 1990, în Dreptatea.)
Mihai Bogdan Lupescu,
25 octombrie 2015