Călătorind în viitor

Adina Vălean | 11.05.2021

Să ne imaginăm o lume în care vrem să călătorim cu trenul, accesăm o aplicație de mobil și ne rezervăm biletele, inclusiv și transportul până la gară, pentru care aplicația găsește ruta cea mai rapidă.

Pe aceeași temă

Putem chiar compara prețuri diferite sau cifre de poluare diferite și alege. Ajungem apoi la gară, biletul de tren e deja în telefon, deci ne îndreptăm direct către peron. Vagonul e aproape gol, așa cum ne-am dorit.

Pare un vis frumos, dar sună în același timp cunoscut: inovația digitală asigură deja o parte dintre aceste facilități. Azi putem cumpăra bilete online, evita aglomerația cu aplicații GPS, alege locul preferat în avion. Ceea ce diferă față de prezent e modul cum toate aceste facilități se leagă într-una singură, iar asta se numește, în limbajul Comisiei Europene, transport multimodal: abordarea care ajută beneficiarul să‑și creeze cea mai bună rută încă de la pornire, plătind un singur bilet combinat, pentru toate vehiculele – „modurile” – de transport.

Am fost dintotdeauna admiratoarea inovației, încă din copilărie, când a început să mă fascineze literatura de anticipație. Și mă bucur că inovația este parte din misiunea mea de comisar european pentru transporturi. La fel, transportul multimodal, pe care l-am dat ca exemplu. Pentru a pune la aceeași masă transportatorii feroviari cu cei urbani și traficul aerian cu dezvoltatorii de aplicații, e nevoie de o gazdă și un arbitru, care să creeze un context bazat pe interesul public. Tocmai aceasta e îndatorirea autorităților naționale – sau supranaționale, în cazul meu – fiindcă ar fi ridicol ca transportul multimodal să se oprească la granițe. Abordarea noastră se referă, desigur, la întreaga Uniune Europeană, iar principiile și regulile au fost stabilite prin mai multe directive europene.

Vă veți întreba, poate, de ce ar trebui să ne preocupăm de acest gen de viitor tocmai acum, în criza provocată de pandemie? Răspunsul este chiar acesta, că tocmai acum ar trebui să ne preocupăm. Dacă derulăm cu atenție în minte exemplul de mai sus, ne dăm seama că astfel de inovații duc la scăderea aglomerației și a numărului de contacte umane, lucruri salutare în pandemie. Unele domenii digitale, de la softurile pentru întâlniri online la comerțul electronic, au explodat în lumea post-COVID. Se știe mai puțin, dar în unele orașe din această lume există aplicații care indică cu precizie bună aglomerația din mijloacele de transport în comun. Transportul multimodal, despre care vorbeam, a început să fie implementat în mai multe orașe europene. La Bruxelles, de exemplu, STIB-MVIB, societatea de transport în comun orășenească, oferă din acest an bilete pentru călătorii combinate, spre și dinspre regiunile limitrofe orașului, administrate de alte regii de transport în comun.

Este evident că astfel de inovații digitale ne protejează sănătatea. Fie și numai încărcarea unei cartele la un automat, o singură dată pentru un număr de 10 călătorii combinate, e un pas mare înainte. Ne putem gândi inclusiv la scăderea așteptării și a stresului, într-o epocă în care pandemia ne oferă destule motive de stres.

Noi, Comisia Europeană și în particular Departamentul pentru mobilitate și transporturi, suntem mândri că putem contribui la această transformare, nu doar prin cadrul legislativ, ci și prin încurajarea cercetării proprii. Un alt domeniu în care suntem implicați este așa-numitul Single European Sky (cer unic european), care vizează unificarea tuturor sistemelor de trafic aerian din Europa, cu beneficii extraordinare în materie de economii și poluare. Armonizarea facilităților de control de trafic se va face pe baza unei puternice componente digitale, iar aici compania noastră de cercetare, SESAR (Single European Sky ATM Research), a venit cu contribuții apreciate de industria zborului. Hai să ne imaginăm din nou: controlori de trafic cu ochelari cu realitate augmentată, care suprapun informații referitoare la vânt sau starea pistei peste imaginea fizică. Astfel de lucruri nu sunt visuri, ci obiective clar stabilite, care se vor transforma în realitate în următorii ani. //

Adina Vălean, Comisar european pentru transporturi

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22