Pe aceeași temă
Prințul avea puterea laică, scribul spera s-o aibă pe cea culturală, cum opina Pareto, sau intelectuală, după Benda. Puterea statului și puterea simbolicului, afirma Debray, constituie un joc cu sumă fixă, indiferent de procentul fiecăreia. Poate, pe termen lung, dar pe termen scurt lupta dintre ele a fost mereu aspră și orice putere mai dură, sau dictatură, a vrut să reducă intelectualul din subiect în supus. Lupta între politică și cultură a rămas esențială în orice societate, termenul de elită referindu-se, de obicei, la cea culturală, nu politică ori militară. Cum poate deveni atunci scribul, din slujbaș al Prințului, un rival al său?
Încă din Franța secolului al XVII-lea, la noblesse de robe, după îmbrăcămintea celor din administrație și justiție, era considerată superioară unei noblesse d´épée redusă la armă spre a se impune. În Germania se opuneau una alteia categoriile de Bildungsbürger și Besitzbürger, respectiv cetățean prin educație și cetățean prin proprietăți. La fel, în România sfârșitului de secol XIX și în cel următor. Termenul de elită este mai larg decât cel de intelectual și prin acesta din urmă înțelegem de obicei omul lipsit de putere materială, dar deținând putere simbolică ori spirituală, intelectuală, artistică sau religioasă.
Începând de la faimosul J´accuse al lui Zola, din 1898, dar și din luptele inițiate de inteligentsia rusă contra țarismului, intelectualul în luptă cu puterea politică a devenit figura emblematică a modernității, mai ales în cultura franceză. Intelectual adevărat este cel care atacă fundamental statul liberal, nu cel care-l apără sau vrea doar să-l corijeze. Sartre opune acestui stat gândirea și acțiunea marxistă, Aron pe cea liberal burgheză, Maurras pe cea catolică și doar Benda apără intelectualul „pur“, adică raționalist și nonangajat politic. Deși subliniază importanța intelectualilor legați „organic“ de stratul social din care provin, Gramsci îi distinge pe cei adevărați, aflați în slujba societății civile, de cei care lucrează pentru stat. Fascismul și comunismul judecă strict politic utilitatea unui intelectual, dar, tot din același motiv, problematica lui dispare și ea când ambele totalitarisme cad dincolo de orizont. Lyotard sună clopotele decesului acestui personaj obsedant, în bine și în rău, în Tombeau de l’intellectuel, din 1984, pentru motivul că nu mai există „un subiect-victimă universală“ care să trebuiască fi apărat de cei puternici. În plus, sfârșitul modernității este văzut de unii filosofi ca pricinuind dispariția unor experți mediatori între individ și societate, înlocuiți acum de sisteme automate (Giddens).
Intelectualitatea română își așteaptă încă istoricul, pentru că modernitatea căreia îi aparține nu este încă văzută ca terminată. Într-un eseu mai vechi despre Junime, opinam că Maiorescu acționase acolo ca ideolog și Carp ca politician, în timp ce Eminescu se dovedea deja intelectualul critic al sistemului, exterior acestuia1. La începutul secolului al XX-lea, populismul reia aceste distincții la nivelul notabililor locali2. După ce epoca interbelică a diferențiat mai multe tipuri de organizare textuală și ideologică3, cultura română sub comunism a fost reprezentată de patru tipuri majore de intelectuali: „scribii“ înregimentați Puterii (Adrian Păunescu), „călugării“ alegând să rămână în afara sistemului (M.H. Simionescu, Radu Petrescu), „negustorii“ negociind cu Puterea textul publicat, adesea pagină de pagină (Bănulescu, Breban, Țoiu etc.) și ceea ce numeam atunci, ironic, „les gueux“, indisciplinați, incontrolabili (Nedelciu, Agopian, Țepeneag, Dimov) pe care regimul nu voia nici să-i transforme în dizidenți pe față, nici să-i oblige să emigreze4.
Am scris această introducere istorică pentru că impresia mea prezentă este că suntem încă blocați în atitudinile de atunci. Cumva, istoria nu a înaintat, ci se menține la variante a ceea ce am produs în secolul trecut, liberal pe jumătate, comunist în rest. Anii din urmă ne-au adus într-un postcomunism lipsit de spaime, dar fără un mult așteptat reviriment cultural. Nu ne-am întors la societatea și cultura de dinainte de 1944, ci am intrat într-o lume apropiată celei occidentale, deși lipsită de evoluția ei relativ liniștită. Mulți parametri indică dezvoltări pozitive, totuși, sentimentul că acestea sunt aparente este apăsător. Culturalmente, strălucim prin câteva vârfuri și mulți tineri, dar orice comparație cu lumea de dincolo de Viena ne este defavorabilă. Oamenii noștri de cultură sunt încă mișcați de resorturi vechi. Este tristă, de exemplu, lipsa de interes pentru mecanismele intelectuale, conceptele și metodele recente din Occident, pe care vecinii noștri din Polonia sau Cehia le stăpânesc firesc. Ne purtăm încă precum vechii „călugări“, izolați în pioase admirații pentru clasici, sau vechii „negustori“, scriind fleacuri suficiente pentru a câștiga grade didactice ori publica simplă ziaristică, vag culturală. „Indisciplinații“ tineri, mai limpezi în decizii, pleacă în alte țări îndată ce au o diplomă în buzunar. Unde sunt marii creatori? Câțiva, nu neg, se impun internațional, dar câți? Adesea, am impresia că timpul stă pe loc pentru intelectualul român și că puținele categorii pe care le-am sugerat mai sus pot fi ușor exemplificate cu nume din noile generații. Nu știu dacă putem vorbi acum de elite propriu-zise. Luptele ideologice numite mai sus au încetat, și pe drept cuvânt, dar nu au fost urmate nici de alte dezbateri, nici de opere exemplare. Are cultura de astăzi forța din perioadele mai vechi? Mijloacele s-au schimbat, firește, conform noilor medii și capacități de informare, dar prelucrarea acestor informații nu produce atitudini sau opere de evidentă valoare. Noi continuăm să tăcem asupra noastră înșine, precum am făcut-o în perioada comunistă. Nu din teamă, ci din lipsă de opinie. //
note
1. Privind înapoi, modernitatea, Univers, 1999, p. 80-82.
2. Idem, p.97.
3. Modernism și antimodernism. Din nou, cazul românesc, în: Sorin Antohi, Modernism și antimodernism. Noi perspective interdisciplinare, București, Editura Cuvântul, 2008, p. 103-160.
4. Les temps modernes, Janvier 1990, p. 136-158.