Pe aceeași temă
Ediția a 67 a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14-25 mai) numără nu mai puțin de 21 de premii, oferite unui număr de 20 de filme. Din cele 18 lungmetraje ale secțiunii oficiale, 9 au fost premiate.
Anul acesta, Palme D’Or a revenit filmului turc Winter Sleep al regizorului Nuri Bilge Ceylan. Cu o lungime de peste trei ore, filmul pare sortit mai degrabă marelui circuit festivalier decât marelui public. Pelicula prezintă sosirea și trecerea iernii într-un hotel mic din centrul Anatoliei, condus de un fost actor, sora recent divorțată și soția acestuia. Relațiile complicate și stările devin apăsătoare, hotelul se transformă treptat într-un fel de refugiu, dar și adăpost de unde, odată intrat, nu se mai iese.
Trofeul a fost obținut în anul în care la Cannes cinematografia turcă a celebrat 100 de ani de cinema. Evenimentul era programat să fie marcat de o petrecere aniversară importantă, cu muzică tradițională și invitați veniți special din Turcia. Dar la umbra celui mai tragic accident industrial din istoria recentă a Turciei (301 morți la minele din Soma), reuniunea s-a transformat într-un loc de discuții, atât organizatorii, cât și participanții respectând tacit realitatea momentului. De altfel, în speech-ul de acceptare, Ceylan a dedicat trofeul tuturor turcilor care au murit nedrept în ultimul an în Turcia, făcând referire nu numai la Soma, cât la morții care au rezultat, urmare a mișcărilor antiguvernamentale începute în Parcul Taksim Gezi din Istanbul și extinse în alte 90 de orașe. De curând, s-a împlinit un an de nesupunere civică, protestele începute anul trecut în 28 mai având un bilanț care numără: 8 morți, 8.163 răniți (dintre care 63 în stare critică, 3 cu risc iminent de moarte) și peste 4.100 arestați. Evenimentele s-au reactivat la finele lunii martie, când un copil de 15 ani a murit după ce și-a petrecut ultimele 9 luni din viață în comă, urmare a unei lovituri cu un recipient ce conținea gaze lacrimogene, aruncat de forțele de ordine. În mai 2013, copilul fusese trimis să cumpere pâine și s-a trezit în mijlocul manifestanților. Furia protestatarilor a fost alimentată de reacția primului ministru Erdoğan, care, în loc să-și ceară scuze, a acuzat copilul de apartenență la grupări teroriste. Reacția lui Ceylan a fost lung așteptată, mulți colegi artiști și oameni de cultură alăturându-se protestelor în ultimul an.
Mr. Turner, filmul regizorului Mike Leigh, i-a adus actorului britanic Timothy Spall Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină. Spall este cunoscut publicului românesc din filme precum The King Speech (2010), unde l-a interpretat pe Winston Churchill. În Mr. Turner, Timothy Spall îl interpretează pe J.M.W. Turner (1775-1851), pictor romantic de peisaje marine în acuarelă. Filmul scoate în evidență viața și opera sa, considerată controversată în momentul creației. Astăzi însă, peisajele sale sunt apreciate de istoricii de artă, fiind văzute ca importantă etapă în elevarea genului. Premiul i-a fost înmânat de actrița Monica Bellucci. Profund emoționat, Spall a cerut scuze public lui Leigh că nu a putut fi de față în 1996 când regizorul a luat Palme d’Or pentru Secrets and Lies, film la care de asemenea colaborase: „Trebuia să fiu și atunci aici, dar am avut tupeul să mă îmbolnăvesc de leucemie și acum sunt aici pentru că am avut tupeul să nu mor“.
Nuri Bilge Ceylan şi Palme d’Or-ul obţinut anul acesta la Cannes pentru Winter Sleep |
Julianne Moore a primit Premiul pentru cea mai bună actriță, grație prestației sale din filmul Maps to the Stars (regia David Cronenberg). Scenariul este semnat de Bruce Wagner și a fost scris în urmă cu 20 de ani, pe vremea când Wagner doar visa la Hollywood, în timp ce era angajatul Hotelului Beverly Hills, pentru care conducea limuzine. Filmul este o satiră la adresa familiilor de vedete și a problemelor pe care le au. Moore joacă rolul soției unui star TV care și-a ridicat cariera făcând emisiuni care învață publicul cum să crească la nivel personal, printre clienții săi numărându-se vedete împortante din industria filmului. Ei au împreună un băiat, care, la 13 ani, are deja două mari realizări: o carieră de copil-actor impresionantă și... prima cură de dezalcoolizare. După părerile multor critici, scenariul - care la momentul scrierii fusese unul foarte acid la adresa establishmentului hollywoodian - și-a pierdut din toxicitate, devenind un film mai tolerant față de marele business de film, tocmai pentru că toți cei implicați în realizarea sa sunt deja oameni realizați în lumea pe care se străduiesc să o critice.
Cel mai bun scenariu a revenit filmului rus Leviathan (regia Andrei Zviaghințev). Acțiunea se petrece într-un oraș mic de provincie, undeva pe malul Mării Barents. Kolya locuiește într-o casă de peste 100 de ani, care a aparținut bunicilor și pe care acum o ocupă împreună cu un adolescent din prima căsătorie și a doua nevastă, Lilya. Filmul începe cu o superbă imagine a mării reci, a valurilor puternice și distrugătoare. Parcela de pământ pe care se află casa este dorită cu disperare de primar, care face orice ca să o obțină. Asistăm la un proces juridic unde Kolya este deposedat fără drept de apel, deși e apărat de un avocat venit din Moscova, un prieten foarte bun. Filmul este subtil și franc la adresa unui regim care favorizează omul politic aflat la putere, stăpânul suprem al orașului pe care îl conduce după bunul plac, cu concursul tuturor celorlalți, a căror treabă nu e să-și facă treaba, ci să facă treaba primarului. Primarul câștigă legitimitate pentru toate acțiunile sale, atrăgându-și de partea sa capul bisericii ortodoxe care îl sfătuiește că omul, dacă se roagă și aprinde lumânări, e păzit de Dumnezeu, orice ar face. La adăpostul acestei certitudini, primarul distruge casa pentru bucata de pământ aflată dedesubt, o distrugere care nu mai poate fi apărată pentru că vine ca ultimă lovitură peste o familie deja distrusă în mecanismul disperat al supraviețuirii. Leviathanul, monstrul biblic, nu mai e o arătare care trăiește în mare, ci trăiește pe uscat. Este omul care folosește puterea fără nici o opreliște, într-un concurs de împrejurări care oscilează între curaj (curajul făcut cu câteva păhărele de vodkă) și Dumnezeu (ale cărui cuvânt și dorințe sunt interpretate liber de ierarhia ortodoxă rusă).
Regizorului american Bennett Miller i s-a decernat Premiul pentru regie. Filmul său, Foxcatcher, se petrece în lumea selectă a sportului de performanță, mai precis a unui campion olimpic la lupte care, după medalia de aur obținută la Jocurile Olimpice de la Los Angeles, se pregătește să-și apere titlul la Seul, patru ani mai târziu (1988). Foxcatcher este numele proprietății multimilionarului Du Pont, care pare la un moment dat că este salvarea sportivului și a antrenorului său în drumul spre aurul olimpic, dar ale cărui generozitate și inimă largă sunt contaminate de o paranoia distructivă în nevoia de a avea certitudini cum că aurul nu va scăpa palmaresului american.
Premiul juriului a pus pe picior de egalitate două filme realizate de cel mai tânăr regizor din secțiunea oficială - Xavier Dolan (25 de ani) - și cel mai bătrân - Jean-Luc Godard (84 de ani), cel mai important cineast activ, reprezentant al curentului Nouvelle Vague (Noul Val). Din gruparea de opt cineaști francezi, care la finele anilor ’50 și ‘60 au realizat filme care au marcat istoria cinema-ului, doar trei mai sunt în viață: Jean-Luc Godard, Agnès Varda și Jacques Rivette.
Lista premiilor și premiaților va continua și în numărul următor. //