Pe aceeași temă
Împușcarea secretarului general a permis Bibliei să revină în locuri cărora le uitase gustul. Câteva decenii se retrăsese pe rafturi prăfuite de biblioteci personale, dosită ori neglijată, ori pe tetrapoduri de biserică, rezumată selectiv în predici de puțini ascultate. Deși nu nimerise pe lista operelor interzise, un nimb de subversiune a însoțit-o în epoca ateismului de stat, iar dezinteresul și prudența au ferecat, în fond, majoritatea exemplarelor. Chiar și procurarea ei, pentru curioși ori înverșunați, nu era cea mai la îndemână. În orice caz, mai vizibile erau bisericile – puține, de fapt, au sfârșit demolate ori ascunse după blocuri – decât scrierile de la care se revendicau. E drept că Ortodoxia era mai de demult acuzată că a cam trădat Biblia în favoarea altor practici – ceea ce încă o face vulnerabilă în fața diverselor grupări evanghelice în expansiune –, venerând mai mult icoane, moaște și vlădici decât cuvintele fondatoare. O întreagă dezbatere teologică – mai ales de la Luther încoace – a încercat să dezlege dilema: ce a fost mai întâi, Biblia sau Tradiția? Apariția celei dintâi – de fapt, la origine, în greacă, un plural: cărțile – e pentru noi destul de tenebroasă. Nu e totdeauna clar cine sunt autorii – într-o perioadă care adora pseudonimele prestigioase –, pe ce surse – în afară de inspirația divină – s-au bazat, când s-au pus pe scris, dar mai ales cum s-a făcut selecția care a lăsat pe dinafară destule evanghelii, fapte, epistole ori apocalipse. Chiar și încorporarea cărților iudaice a stârnit – nu doar inițial și nu doar din tentații de concurență religioasă – polemici, iar raportul dintre primul și al doilea Legământ a rămas problematic. La celălalt capăt, profețiile despre sfârșit au înflăcărat imaginația multora, unii asumându-și, în diverse contexte tulburi, opțiuni radicale.
Cu un asemenea trecut încărcat de necurmate dispute, Biblia a ieșit din nou pe străzile țării, liberă să-și aleagă ucenicii. Piața de carte religioasă a explodat în ultimul sfert de secol, iar apariția Internetului a înmulțit considerabil oportunitățile misionare. Mass-media au deja și o dimensiune religioasă, doar parțial de sorginte confesională. Predicile sunt televizate, conferințele duhovnicești au săli pline, iar elevii nu mai pot sări peste ora de religie decât prin opoziția părinților. Biblia a redevenit astfel nu doar concetățeanul nostru, ci chiar vecinul nostru. Cu atât mai mult în Rusia, unde autocrația lui Vladimir Putin are o din ce în ce mai accentuată savoare ortodoxă – la noi ar fi mai greu să condamni pe cineva doar fiindcă a urmărit pokemoni într-o biserică. Dacă zâmbetul lui Iohannis nu-l înlocuiește acum pe cel al lui Ceaușescu pe pereții instituțiilor publice, privirea glacială a președintelui rus, în schimb, e omniprezentă în propria țară – dincolo de portretele oficiale, e erou de street art, obiect de împodobit brazii de Crăciun ori motiv vestimentar la sofisticate parade de modă. Nu putea lipsi – fie și doar în numele realismului – din filmele rusești de azi, undeva, în fundalul întâmplărilor derulate pe ecran. Îl întâlnim și în cancelaria liceului urmat de Veniamin, adolescentul din orașul baltic al lui Kant – cel care preconiza Religia în limitele rațiunii –, azi rusesc. Ca și în Leviathan-ul lui Zviaghințev, Putin e mai mult decât un reper istoric în (M)ucenicul lui Kirill Serebrennikov – politica sa a potențat premizele acestor drame.
Veniamin nu e doar un cititor pasionat al Bibliei, ci și un tonomat de citate – spectatorul le poate identifica imediat, cu fiecare ocazie, datorită menționării scrise (pe ecran) a cărții, capitolului și versetului, o opțiune regizorală care conferă corpusului de texte o pregnantă (și amenințătoare) materialitate, ca de ființă fabuloasă, neîmblânzită și imprevizibilă. Așa cum personajele din Aferim! vorbeau în proverbe (cu substrat reacționar), liceanul din Kaliningrad se exprimă făcând apel la înțelepciunea biblică, cu un patos și mai reacționar – un termen, desigur, versatil, dar cel puțin orientativ istoric. Înainte de a fi o carte de înțelepciune, Biblia e, însă, o imensă provocare. Nu e vorba doar de realismul crud al relatărilor despre vechea istorie a evreilor – chiar eroii săi exemplari sunt figuri, pe alocuri, oripilante – ori de lanțurile dezumanizante – cel puțin din perspectiva noastră de azi – ale vechii Legi, ci chiar de gustul lui Iisus – ce i-a fost, de altfel, fatal – pentru transgresiuni (derutante). Cu alte cuvinte, fără instrucțiuni de utilizare, Biblia ne poate exploda în față. Și precum în cazul vreunui kamikaze contemporan, victimele din preajmă pot fi multe. Cine ar trebui, însă, să dezamorseze Biblia?
Desigur, nu doar ateii. Elena, progresista profesoară de biologie, pierde confruntarea. Nu doar fiindcă nu-și găsește aliați, ci mai ales pentru că nu-i mai poate combate pe ucenicii Domnului – ca în vremuri mult mai puțin democratice, când Bisericii fie i se permitea (aproape) orice, fie nu i se permitea (mai) nimic – doar cu elocvența științei. E o profană, animată de patos moral, dar implicit limitată de propriul ateism. Mai exact, dacă lupta sa împotriva invaziei nerușinate a religiozității e legitimă, nu are cum să pătrundă, în schimb, pe terenul adversarului, pentru a-i amenda eficient resorturile biblice. Alții ar trebui s-o facă – preotul, în primul rând, profesor de religie la același liceu. Preotul nu-i un exaltat, preferă spovedaniile minimale, disciplinata aghezmuire colectivă, broșurelele catehetice pe înțelesul tuturor ori autoritatea bazată pe tradiții – precum mâna de sărutat a popii. E flegmatic, fără excese misionare, orientat în funcție de oportunități – la antipodul lui Veniamin, provocator, invaziv, intratabil. În fond, cei doi sunt cele două chipuri (dialectice) ale Bisericii: păstorul și zelotul – o distincție schematică, dar utilă. Unul administrează cu grijă, celălalt tulbură incendiar. Dar unul fără celălalt nu rezistă. Ne putem închipui BOR condusă de Arsenie Boca, Iustin Pârvu ori Valeriu Gafencu? La fel de greu ni-l putem închipui pe patriarhul Daniel cu adevărat eficient fără milioanele de ucenici ai acestora. Chiar dacă zeloții și păstorii uneori nu se prea înghit, sunt la fel de indispensabili Bisericii. O astfel de dialectică ascunde, însă, o derutantă „neglijență“. Atât timp cât nu provoacă dezordini sectare, zeloții de succes nu prea sunt luați la bani mărunți în ce privește detaliile mesajului. Cu alte cuvinte, o aberație ieșită din gura lor nu va fi cenzurată oficial, urmând să supraviețuiască cu un nimb de sacră înțelepciune în conștiința multora, nepuși în gardă de vreo autoritate teologică. La fel procedează și profesorul lui Veniamin – dacă privim filmul nu ca pe portretul unui dezechilibrat, ci drept o parabolă a dialecticii sociale a religiei, personajul-cheie e preotul –, care îi prețuiește râvna și vrea s-o canalizeze eclezial. Iar când balanța înclină în favoarea schimbărilor solicitate de elev, culege roadele unei influențe sporite. Dar nu-i denunță mistificările hermeneutice – dimpotrivă, le întărește cu citate prestigioase din operele unor sfinți.
Sfinții cei mai prizați sunt, în general, o combinație (rară) de păstori și zeloți – poate tocmai fiindcă unesc în sine cele două chipuri determinante ale Bisericii. În fond, care e diferența – cel puțin din perspectiva unei redutabile critici a moravurilor – dintre Veniamin și Ioan Gură de Aur? Sunt deopotrivă fascinați de Biblie, biciuie la fel de aspru impudoarea contemporanilor, atacă ateismul și nu exclud violența propovăduirii – Ioan își îndemna ascultătorii din Antiohia să-i lovească fără rețineri pe opozanții Bisericii întâlniți pe stradă. A schimba mintea cuiva e, în sine, un gest violent – dar într-o astfel de optică orice gest uman poate fi privit drept violent. Într-o accepțiune mai strictă, însă, putem stabili o linie de demarcație – a făcut-o și Iisus, când și-a comparat propovăduirea cu un ciocănit în ușă. Unii, în schimb, dau fără jenă buzna – iar istoria creștinismului pare deseori mai degrabă o colecție de abuzuri și intruziuni. E drept că profeții mai și strigă, iar exortațiile lui Iisus par deseori să treacă prea impetuos peste zidurile sufletelor, dar respectul resorturilor interioare ale semenului rămâne un titlu de glorie al filozofiei evanghelice. A interzice înotul în bikini, a fixa cruci impozante pe pereți, a bloca orele de educație sexuală, a impune ore de creaționism – sunt, toate acestea, gesturi de legitimă recuperare a reperelor unei culturi creștine sau doar terorism religios? Atât timp cât autoritatea eclezială nu-și propune să discearnă, cu orice preț (pastoral), adevărul (moral) de mistificarea sa, noul Kulturkampf va fi și mai aprig. Dar chiar și într-o Biserică renumită pentru belicoasa sa arguție teologică nu vom găsi un singur adevăr. Ce legătură are, de pildă, teoria lui Arsenie Boca despre transmiterea genetică a păcatelor cu ceea ce învață profesorii de dogmatică în facultăți? Cu toate acestea, nici un ierarh nu-i va intenta zelotului (taumaturg) vreun proces de erezie. Cel mult, unul de canonizare.
Dacă exaltații (precum Veniamin) rămân astfel necorectați, ce se întâmplă cu ceilalți, care asistă aproape pasivi la schimbările de cadru? Nu se pregătesc de luptă pentru bikini, nici pentru prezervative, nici pentru evoluționism. Iar în fața unei cruci improvizate, (paznicii școlii) se închină spontan – prestigiul simbolurilor (și normelor) religioase paralizează nu puține conștiințe. Cultura ortodoxă nu este una responsabil autocritică – adevărul e deja bine stabilit, trebuie doar respectat. Veniamin, de altfel, nu vrea să inoveze – el doar redescoperă Biblia. Ce-i drept, traseul său nu e cel obișnuit într-un mediu ortodox. Luminița, mon amour ne prezentase calea uzuală: o infuzie de spovedanii, liturghii, cărți duhovnicești – mai puțin Biblia. Veniamin e mai apropiat de abordarea protestantă, în contextul în care o acerbă concurență confesională a relansat transversal interesul pentru textul biblic. Dar Ortodoxia nu-i cea mai pregătită să se confrunte din nou, pieptiș, cu Biblia – deși vechea patristică era, în bună măsură, o interpretare a acesteia. Apelul la argumente de demult poate fi pe alocuri stimulator, dar e departe de a fi eficient pentru contemporani prinși în contexte culturale atât de diferite. Veniamin nu va citi Răspunsurile către Talasie – exegeza unor pasaje biblice obscure – ale lui Maxim Mărturisitorul, dar se aventurează fără complexe prin Isaia, Levitic, Epistole ori Apocalipsă. Litera ucide, iar duhul dă viață – Pavel, ca și Iisus însuși, a prevăzut dramele abuzului de interpretare. Dar dacă sfinții, mai rar sau mai des, sunt departe de adevăr? Protestantismul însuși nu a irumpt în istorie ca un încuiat literalism, ci ca o încercare de a contesta interpretări deja canonizate. Oare Ioan Gură de Aur nu a bătut câmpii în ce privește păcatele evreilor? Nu a demonizat păgubos frecventarea spectacolelor – noroc cu teologi ca Steinhardt, care le-au reabilitat – drept un mers la bordel? Le tot solicităm, în ultimul timp, musulmanilor să-și revizuiască interpretările maligne ale Coranului, dar noi de ce ezităm cu cele maligne ale Bibliei?