Pe aceeași temă
Regia primei serii – pentru ceea ce se dorește a fi (și minunat ar fi să avem așa ceva!), anual, un fel de festival al ideilor în dialog spuse/rostite într-un generos (și la propriu) spațiu public – a inclus o „cascadă“ de şapte ieșiri publice pe scena Ateneului Român cu, de fiecare dată, un prezentator, o gazdă a discuției și un invitat special. Invitații speciali au fost, în ordinea în care au fost programați să intre pe scena Ateneului Român, următorii: Horia-Roman Patapievici, Cristian Presură, Victor Ieronim Stoichiță, Martin S. Martin, Hanns Klemm, Oliver Jens Schmitt și Thierry Wolton. Iar amfitrioni ai discuției, în aceeași ordine: Gabriel Liiceanu, Vlad Zografi, Andrei Pleșu, (din nou) Gabriel Liiceanu, Corina Șuteu, Marian Voicu și (schimbînd rolul) Horia-Roman Patapievici. Prezentatoare a acestei prime ediții din Despre lumea în care trăim: Mirela Nagâț.
La momentul la care revista pleacă spre tipar, conferințele din această primă serie vor fi intrat deja în a doua lor jumătate. Ceea ce face inevitabilă referirea, într-o evident mai mare cunoștință de cauză și în numele unei onestități care nu e niciodată de prisos, la ceea ce s-a întâmplat deja, în prima parte a acestora.
Voi insista, din mai multe rațiuni, asupra conferinței inaugurale, nu înainte, desigur, de a menționa foarte pe scurt despre celelalte trei momente deja consumate până în data de 26 februarie – cu mențiunea că fiecare dintre aceste ar merita o relatare mai amplă și mai aplicată.
Cristian Presură a survolat, sâmbătă seara, câteva dintre temele, problemele și răspunsurile pe care una dintre cele mai provocatoare științe ale momentului le oferă, la zi, omenirii – și anume, fizica. Victor Ieronim Stoichiță a fost, duminică dimineața, autorul și ghidul unei fastuoase „călătorii în iconosferă“. În aceeași zi, în sesiunea de seară, medicul Martin S. Martin (totodată, un foarte competent gânditor politic) a prezentat o analiză a medicinei la zi, precum și, mai ales, câteva linii de proiecții cu privire la ceea ce este probabil și posibil ca medicina să devină în viitorul imediat și mediu. Trei conferințe publice, așadar, care pot fi grupate sub acronimul MFA – medicină, fizică și artă – foarte incitante, ținute (cum și cea care a deschis acest șir de conferințe) toate cu sala plină.
Ceva mai mult, așadar, despre ceea ce au spus, într-un dialog înalt, empatic și tonic, Horia-Roman Patapievici (el a fost invitatul) și Gabriel Liiceanu (șarmantul provocator al primei dimineți a acestui festival de idei). Splendoarea Europei a fost tema-umbrelă a acestei conferințe în dialog, iar calitatea/competența în care au vorbit ambii interlocutori a fost, formula îi aparține lui H-R. Patapievici, aceea de „specialiști ai iubirii pentru Europa“. Ceva mai detaliat: „Ne-am specializat în Europa pentru că am iubit-o și, cum orice om cu scaun la cap încearcă să se cultive în obiectul iubirii lui, cred că și noi am făcut la fel“.
Gabriel Liiceanu şi Horia-Roman Patapievici în timpul conferinţei cu tema Splendoarea Europei (Ateneul Român, 24 februarie 2018; foto: Radu Sandovici)
Ce Europă au, de fapt, în vedere mai ales atât Horia-Roman, cât și Gabriel Liiceanu când se referă la ea (și) ca la un foarte prețios depozit de „splendoare“? Una care, în orice caz, nu se naște deodată, ci în trepte. Și, totodată, una care este foarte atentă – filtrant atentă – cu ceea ce reprezintă trecutul ei. Este, mai bine spus, vorba despre o Europă care e asemenea unei „rachete inverse“, care decolează „nu aruncând în spate treptele, ci consumându-le prin asimilare și păstrare permanente“. În alte cuvinte, este vorba despre acea Europă – care dă o formă mentală, un tipar comportamental – ce se naște „pornind de la cetatea greacă, trecând prin Imperiul Roman, prin inovațiile pe care le-a adus creștinismul politic, apoi prin lupta dintre Biserică și Imperiu şi prin secularizare; așa încât s-a ajuns la o formulă politică, care e a Europei și e universală, în care omul trăiește împreună cu statul într-un raport care nu îl ucide pe el ca individ, ci îi dă dreptate, în cele din urmă“. Și, cu o imagine de data aceasta care este, deopotrivă, ilustrativă, sintetică și cu mare forță explicativă: „Modelul Europei este Enea părăsind Troia în flăcări, cu tatăl lui în spinare și cu băiatul lui de mână. Așa merge Europa – ea nu își aruncă niciodată trecutul, iar trecutul nu e întotdeauna doar al ei“.
Pe de altă parte, a vorbi despre splendoarea Europei – una care dă un excepționalism care face acum și, de fapt, de mai mult timp, unanimitate în această lume, în știință sau în artă bunăoară și care, în politică, e reperul cel mai înalt – înseamnă a vedea, cu luciditate, și ceea ce se întâmplă atunci când, din ură de sine, din „inversiune morală“ pusă la lucru, din ignoranță și pasiunea pentru „un relativism care duce la poziții absolutiste“; și, în acest sens, cei doi vorbitori au făcut referire în luările lor de poziție și la ceea ce, ca boli adânci și de luat în seamă, macină sau distrug această splendoare.
Aș mai menționa doar un mic detaliu relativ la tematica acestei conferințe inaugurale: ieșirea publică de la Ateneu a lui H.-R.Patapievici, în duet (uneori polemic-provocator, cel mai adesea consonant) cu Gabriel Liiceanu, reprezintă doar câteva (foarte puține!) elemente dintr-un admirabil punctaj a ceea ce, la nivel de viziune, de anvergură, de profunzime, de rafinament, este pe cale să devină una dintre marile opere (cel puțin) ale culturii române.
Festivalul de idei în spectacol public de la Ateneul Român, dirijat de Humanitas și de Humanitas Aqua Forte dimpreună cu prestigioșii invitați ai acestora, ne spune, și pe secțiuni, și în sumă, că „lumea în care trăim“ nu vine din neant. Că aceasta stă pe multe straturi de sens, că este deschisă și infinit mai bogată decât ne dau voie aceia care vor să o închidă în cochiliile meschine ale pre-judecăților, când nu ale unor fixe și toxice idei. Că, așadar, la nivel de soft, ceea ce dă acum contur lumii în care trăim este un cumul imens de idei – între care trebuie să distingem, inclusiv și, adesea în primul rând, cu un discernământ de ordin moral. Sau, în alți termeni, în cei pe care, memorabil, i-a pus cândva unul dintre marii oameni drepți pe care îi are această țară, Gabriel Liiceanu, am avut în aceste zile ale „combinatei“ Humanitas + Fundația Humanitas Aqua Forte + Ateneul Român certitudinea faptului că, în lumea în care trăim, „patria mică“ este la îndemână și, cu atenție construită, că ea poate fi a fiecărui om care tânjește după ea. „Patria mică“, adică aceasta: ca „locul libertății fiecăruia dintre noi, cuibul pe care fiecare dintre noi și-l face pe lume, fără să-i deranjeze prea mult pe ceilalți. Iar «patria mare» e liberă atunci când devine garantul libertății tuturor «patriilor mici», al dreptului pe care-l are fiecare dintre noi de a-și cultiva în liniște grădina“.
Un gând de final: când un spațiu public, așa cum este cazul celui de la noi, este atât de nefiresc amenajat, atât de inadecvat populat cu tot felul de inși și de repere care indică și bulversarea, și, adesea, răsturnarea valorilor, un proiect precum acesta este un mare cadou care ni se oferă. Să nu (ni)-l refuzăm! Să ne bucurăm de el!