Pe aceeași temă
În testamentul său din 1898, C-tin Exarhu spunea: „M-am gândit întotdeauna la mijloacele prin care pot angrena mai bine dezvoltarea conștiinței naționale în câmpul ideilor de literatură, arte și științe. Călăuzit de acest gând am înființat, împreună cu alți oameni de bine, iubitori ai neamului nostru, Atheneul român și Societatea pentru învățătura poporului român, având amândouă aceste instituții în vederea cultivării părții intelectuale a ființei umane. Pentru ca acest scump gând să nu înceteze odată cu stingerea mea din această viață, am hotărât să las Atheneului român întreaga mea avere“. Ani lumină par să despartă acel sfârșit de secol XIX (când nu doar Exarhu, ci și V.A. Urechia sau Scarlat Rosetti își donau averile pentru realizarea unei instituții naționale de cultură care este și astăzi o referință) de începutul veacului XXI românesc - când ultramiliardarul Ion Țiriac primește 10 milioane de euro anual doar pentru ca Madridul să găzduiască turneul de tenis pe care îl patronează și face un „muzeu privat“... pentru a-și afișa cele 300 de limuzine de colecție. În secolul scurs, societatea românească, stigmatizată de antiselecția programatică din comunism, a făcut numeroși pași înapoi, deopotrivă în ceea ce privește conștiința valorii, cât și educația, care, teoretic, ar fi menită să o edifice.
Mobilizarea de ultim moment (ca să nu spunem pompieristică) a actualului guvern, pe tema exercitării dreptului de preemțiune pentru achiziționarea capodoperei brâncușiene Cumințenia Pământului (CP), are un dublu merit, indiscutabil: acela de a fi hotărât deblocarea unei părți din suma negociată și de a pune frontal (pentru prima dată în trecutul recent) problema solidarizării societății într-un act de mecenat colectiv. Chiar dacă la ora aceasta nu cunoaștem deznodământul situației create, faptul în sine rămâne valoros. Pe de altă parte, de ce actualul gest poate părea pompieristic? Pentru că, la nivel de țară, de-a lungul unui an și jumătate de când sculptura brâncușiană a fost pusă în vânzare, s-au acumulat prea multe gafe și tergiversări. Dacă, pe fondul campaniei electorale din 2014, premierul de atunci, V. Ponta, se bătea cu pumnii în piept că guvernul va face orice sacrificiu pentru a achiziționa CP (greșit descrisă drept „singura lucrare a lui Brâncuși rămasă în România“), după alegeri, așa-zisele negocieri între stat și proprietari nu au făcut decât să treneze, aducând la un moment dat oferta noastră de „mândri români“ la pragul derizoriu de circa 10% din prețul de pornire! După alte luni de expectativă neconcludentă, dreptul de preemțiune rămânea nefructificat, fapt care nu ne-a alarmat prea mult. (Mă refer la noi, căci suntem împreună răspunzători de prea multa tăcere sau indiferență!) Pe acest fundal cvasi-resemnat, în noiembrie 2015, Executivul vechi cădea, iar cel nou se ridica. La scurtă vreme, asistam la una dintre cele mai dezonorante situații: propunerea legislativă a d-lui G. Știrbu, de suplimentare a bugetului Ministerului Culturii (MC) cu 5 milioane de lei, în scopul achiziționării urgente a unei creații de însemnătate strategică, era respinsă de parlament! Cu alte cuvinte, forul reprezentativ al nației, gata oricând să sară la beregata oricui nu respectă mitologia națională, risca să piardă ocazia îmbogățirii patrimoniului brâncușian autohton (oricum redus) cu o piesă crucială. Ironia sorții nu a împiedicat însă, în aceeași perioadă, același for să voteze emfatic declararea zilei de 19 februarie ca Zi Națională Brâncuși, în contextul celor 140 de ani de la nașterea artistului... Din păcate, acest paradoxal moment a fost trecut cu vederea fără să avem parte de suficiente analize critice ale unei mostre de ignoranță la nivel înalt. Mai trec apoi alte câteva luni, până când, recent, glasul primului ministru D. Cioloș se face brusc auzit, anunțând că renumita sculptură trebuie să rămână în proprietatea statului român. O luare de poziție (în sfârșit) fermă, soldată cu un rezultat lăudabil, deși încă incert.
Propunerea guvernului tehnocrat ca prețul negociat pentru CP să fie împărțit între finanțarea guvernamentală și o chetă națională are două laturi. Pe de o parte, ridică pe bună dreptate întrebarea dacă statul român nu ar fi avut, totuși, posibilitatea să deblocheze 11 milioane de euro pentru un scop nobil, profitabil de altfel pe termen lung, date fiind multiplele posibilități de „exploatare“ a unei asemenea piese. Pe de altă parte, nu putem omite utilitatea pedagogică, testul de societate la care ne supune inițiativa unei ample contribuții solidare.
Din ambele perspective, un lucru rămâne inconturnabil - comunicarea. Ministerul Culturii este prin excelență forul care trebuie să-și asume explicit puncte de vedere în materie de conștiință patrimonială, scară a valorilor, priorități de ordin „simbolic“. Mai cu seamă în condițiile în care bugetul său numai de 0,08% nu mai e practic pus în discuție, fiind acceptat ca o fatalitate, instrumentul esențial rămâne... cuvântul. Discursul public. Nu doar în conferințe de presă sporadice, preluate mai mult sau mai puțin trunchiat în media. Ci în dezbateri curente, luări de poziție informale ale ministrului însuși sau ale consilierilor săi, prezențe constante și vizibile, astfel încât pledoaria pentru o cauză sau alta să ajungă la destinatari. Sensibilizând, în primă instanță, gândirea oamenilor. (Aș aminti aici happening-urile personalizate ale lui Th. Paleologu pe tema caselor de patrimoniu amenințate cu demolarea...) Sigur că înfăptuirile vorbesc, până la urmă. Dar, atunci când faptele se împotmolesc, din lipsă cronică de bani sau din cauza vidurilor legislative, comunicarea adecvată poate fi un substitut, având șansa de a genera o stare de spirit, indispensabilă vieții culturale. O disponibilitate pentru înțelegerea valorii, dincolo de luxul extrem care în tranziția noastră rămâne prioritar. Subliniez însă: comunicare, nu vorbărie. Cei însărcinați cu ghidonarea afacerilor culturale nu trebuie să aburească pe nimeni, dimpotrivă, trebuie să-i lămurească pe cei aflați în ceață.
O aplicare a celor spuse este de actualitate. În cazul fericit în care se pune în practică înțelegerea potrivit căreia 6 milioane de euro ar trebui colectați de la cetățeni, este evident că va fi necesară o campanie națională a MC, nu atât pentru a-i convinge pe oameni să contribuie, cât pentru a le explica, între altele: 1) de ce este CP o creație artistică de maximă valoare artistică la scară universală; 2) de ce achiziția ei este vitală pentru îmbogățirea patrimoniului brâncușian relativ sărac din România; 3) de ce e mult mai puțin important să repatriem osemintele lui Brâncuși din Cimitirul Montparnasse decât să adunăm acești bani pentru a nu lăsa o lucrare fundamentală a artei moderne pe seama comerțului privat, fatalmente aplecat spre speculă și 4) de ce am putea astfel repara injustiția gravă din anii ‘50, când donația pe care artistul a vrut să o facă statului român era respinsă la nivel de Academie. Într-un asemenea scop, ar fi nevoie de organizarea și solidarizarea profesioniștilor artei, care să-și propună un veritabil desant în mentalitatea pervertită a celor care fac picnic la Masa Tăcerii sau pun reproduceri ale Coloanei fără Sfârșit în vitrină, fără a avea idee cine e, de fapt, Brâncuși. La urma urmei, de ce nu ar ieși din hibernare și MNAC, punând umărul la un asemenea efort comun, căci nu e oare marele gorjan contemporanul nostru? Exclusiv pentru a încuraja o asemenea strategie și în speranța că va fi necesară, citez cu jenă două comentarii găsite la o simplă căutare pe Internet: S.V.: „De ce să dea fiecare român câte un euro pentru CP? Majoritatea habar n-au de această statuie.“ C.U.: „Iisus Hristos a murit pentru întreaga lume. Acea porcărie cică cumințenie (sic!) a făcut ceva pentru mine sau pentru omenire? Un idol de 1 ban! Dați bani la spitale. Oameni nevoiași.“ Fără a ne descuraja, suntem în situația de a conștientiza că, dacă o persoană cu acces la noua tehnologie se exprimă astfel, starea discernământului cultural general este jalnică. Și necesită grabnic un șantier de reconstrucție.
Din fericire, putem încă vorbi la condiționalul prezent. Dacă s-ar reuși donația națională pentru Cumințenia Pământului, s-ar crea un precedent prețios. Posibil de urmat și de dezvoltat. Dacă însă nu se ajunge, din păcate, la o finalizare pozitivă, prilejul ar trebui măcar folosit pentru ca mediatorii experimentați și acreditați să genereze o dezbatere privind educația estetică a tinerilor. Dar și a bogătașilor cam neinstruiți din ziua de azi. Cum să ajungem la ei? Cooptându-i (și captându-i) în evenimente, manifestări, inițiative pentru a le explica de ce investiția pe termen lung în cultură și patrimoniu (mecenatul) poate aduce beneficii de prestigiu pe care nicio avuție privată nu îl echivalează. Cum ar fi, bunăoară, ca șase din primele zece averi ale României să pună la bătaie câte un milion din sutele și sutele pe care le posedă, legându-și numele de cel al lui Brâncuși? Ar fi frumos. Important e să nu ajungem să vorbim despre toate acestea la condiționalul trecut - forma verbală cea mai frustrantă.