Pe aceeași temă
Bienala Tinerilor Artişti, organizată de Fundaţia Culturală META, Bucureşti, octombrie 2012
Trebuie să fii nebun să faci o asemenea bienală. „Dacă aş fi artist, n-aș permite să fiu prezentat aşa“, spunea cineva văzând Bienala Tinerilor Artişti. Totuşi, nu asta e problema. Overlapping Biennial a pornit de la ideea unei bienale „colective“, cu mai multe proiecte curatoriale „suprapuse“ într-unul şi acelaşi format, și a ajuns la o sumă de coduri QR printate şi fixate în serie pe pereţii MNAC - Moşilor, pe gardul MNAR sau la metrou. Păstrat doar în titlu şi în structură, conceptul iniţial al bienalei devine astfel conceptul a cu totul altceva, fără legătură directă şi explicită cu primul (decât de ordin organizatoric), care deturnează atenţia către problema „imaginii vizuale ca informaţie în era digitală“: este ea fizică sau nu? Este ea strict „vizuală“? Cum subzistă imaginea în cyberspace?
E nevoie de multă, multă „candoare“ pentru asta. Pentru a evacua pur şi simplu atât problematizarea bienalei (prin ideea, încă nu neapărat rea, a unei „metabienale“), cât şi a mediilor (prin ideea, încă nu cu totul răsuflată, a digitalizării tuturor lucrărilor) în chiar actul aducerii lor în discuţie. Cum poţi ignora problema chiar atunci când te aşezi cu fundul pe ea? Există vreun commitment mai profund aici în legătura dintre multiauctorialitatea curatorială şi digitalizare, dincolo de ceea ce pare a fi un energic antreprenoriat al bunelor intenţii („e bine să avem bienale în România“ şi „e bine să ridicăm probleme ale civilizaţiei contemporane“ în ele)?
Nu cred. Mai întâi, nefiind o bienală de media art, e una cumva de media display, interogând nu atât imaginea, cât mediul prin care ne raportăm la ea, un fel de media turn local în display-ul de expoziţie. Face din temă mediul ei, din concept mijlocul prin care e formulat, e o bienală autoreferenţială, întrucât lucrurile sunt acolo „pe bune“, luate în litera lor, QR = digitalul însuşi şi digitalul = codul QR însuşi. Mergând pe fir conceptualist, prima convocată e problema dematerializării obiectului vizual, dar cineva se întreba, aşa cum se întreabă şi bienala, unde pui totuşi arta aceasta dematerializată medial, ea tot trebuie fixată în nişte cadre materiale (fie şi în hardul computerului sau pe pereţii unui muzeu ca MNAC). Răspunsul – al teoriei, nu al Bienalei - a adus o problematizare ceva mai profundă, scoţând chestiunea din această falsă dualitate reductivă: nu despre opoziţia dintre material şi imaterial este vorba. Ci despre materialitate şi mediu, care aici trec drept acelaşi lucru, şi nu sunt. Ceea ce le confundă este paradigma modernistă, iar dacă am înţelege că materialitatea noilor medii nu e medium-based şi că digitalul nu e medium-specific (mai ales că s-a şi vorbit despre o condiţie post-medium a artei actuale), am înţelege şi că o bienală mare nu stă în bienalele mici care o compun, iar digitalul nu stă în QR-uri, ci ambele în sisteme şi reţele complexe, ceea ce e cu totul altceva (până şi conceptualiştii vorbeau în anii ’60 şi ’70 de system-based art, o sintagmă din istoria mai timpurie a problemei). Modernistă în bienală nu e atât prezentarea white cube cu hanging art, cu care ea pretinde că se joacă pentru a pune interogativ în relaţie imaterialul digital (problema) cu materialul inevitabil al display-ului (expunerea problemei), ci esenţialismul pozitivist care o subîntinde. Până şi noţiunea de dematerializare e materialistă, incorect reductivă. Avem undeva aici imaginea şi undeva acolo mediul digital, într-o mână tableta, în alta artistul, într-un loc curatorul, în altul contextul, noi, ceilalţi. Vă rog să mă iertaţi, aşa arată arta contemporană? Despre asta este vorba? Sunt ele separabile ca alunele pe o farfurie, Imaginea, Bitul, Link-ul, Cyberspace-ul, Curatorul, Artistul, Contextul?
Cyber-spaţiul e un nou domeniu social, spune statement-ul, dar, dacă iei spaţialitatea ca atare, e problematizată aici doar prin caricatura display-ului white cube. Domeniu social? Foarte bine, unde ne aflăm atunci? Care e contextul? Care e relaţia celor zece curatori, reduşi şi ei la postura „esenţială“ de selectori de la distanţă, cu spaţiul Bienalei, virtual sau nu? Care e „producţia de cunoaştere“ pe care o generează ei prin ea? Există o legătură între selecţia artiştilor cu lucrările lor şi problema cyberspace-ului? Din câte am văzut, nu neapărat, on display sunt de toate, de la pictură la instalaţii audio şi artă video. Spaţiul Internetului nu e nici white cube, nici black box, e ceva hibrid şi sistemic, este el problematizat? În altă ordine, Călin Dan e singurul care atinge problema timpului (cât timp de receptare acordăm fiecărei lucrări dintr-o bienală), însă nu e simplu: Internetul nu e time-based, s-a spus, ci mai degrabă relashionship-based, intri pe un link, stai puţin încetinind ritmul, intri pe altul pe care îl închizi imediat şi tot aşa, neliniar şi incontrolabil. Cu toate astea, bienala e opusul, e statică şi controlată: structura e în intenţie laxă, dar e în fapt rigidă (fiecare curator cu pătrăţelele lui), accesarea lucrărilor în intenţie liberă e de fapt limitată de obligaţia de „a merge la muzeu“ pentru a procura catalogul, şi acela oferit aparent generos, în spiritul accesibilităţii libere, dar în realitate condiţionat de prezenţa ta acolo. Toată interacţiunea cu Bienala e strâns definită şi controlată, iar acesta nu e deloc spiritul informaţional liber, „revoluţionar“, pe care îl pretinde. Mai mult, contactul cu lucrările e mai curând video decât cyber-, şi s-a spus că diferenţa dintre cele două stă în control, la video îl ai, la net nu îl ai (de unde toată problema controlului în reţelele informaţionale şi de altfel şi în cazul ăsta: link-urile sunt accesibile doar un an). Smartphone-ul accesează QR-ul aşa cum telecomanda aprinde un monitor, operaţia la care display-ul te obligă are ceva mecanic, de instalaţie multimedia minimală, aerul nu e deloc cibernetic, volatil şi fluid, de lume virtuală şi sistem informaţional (acea „Fiinţă Media“ a lui Geert Lovink). Neimersivă ca un salon, Bienala e rece şi poveră ca, no offense, New Midia Năvodari.
Mi-ar fi plăcut ca proiect 2META+, tocmai fiindcă formatul contează, iar bienala are ceva ostentativ auctorial, care trimite la interviul în care Romelo Pervolovici spunea că ar fi semnat toate lucrările primei ediţii, fie şi numai în glumă. E ceva foarte frontal, strident, agresiv şi ironic în literalismul codurilor QR. Faptul de a lua litera problemei, nu spiritul ei, de a lua partea pentru întreg și întregul drept parte (QR-ul pentru cultura digitală, miniconceptele curatoriale ca părţi ale curatoriatului mare) ţine de o logică a metonimiei, care e o boală grea în cultura noastră vizuală (religiosul redus la cruce, Occidentul redus la euro, feminismul la uniformă etc.). Luat ca formulă de impact însă – confruntarea noastră cu marea problemă a culturii digitale în timp ce ne chinuim să accesăm QR-uri -, literalismul dă rateu, e orb, ignoră problema pe care pretinde că o pune în act. Este într-adevăr QR-ul în sine tot ce poate fi mai zdrobitor în noua condiţie digitală a culturii vizuale? Problema reală nu ţine de reţea, de sistem şi de „noul domeniu social“, de Fiinţa Medială (ce concept fain)?
2META+ e de fapt contextul Bienalei. Muzeul este contextul ei, cu cele trei etaje din Moşilor, care nu sunt o fostă fabrică de pensule, ci un fost depozit de carte şi în care poţi radiografia acum simultan trei concepte curatoriale de artă contemporană complet diferite: Spaţiul Platforma, Salonul de Proiecte şi Bienala Tinerilor Artişti. Ar fi intrat Bienala în spaţiul MNAC din Palatul Parlamentului, când ştim ce dispută are instituţia bienalei cu instituţia muzeului? Este într-adevăr bienala de artă contemporană în România ceva care însoţeşte - opoziţional, critic, dialogic, oricum - istoria muzeului (cu problemele lui), a galeriei de artă contemporană (cu ale ei) şi a discursului teoretic despre arta contemporană (cu revistele lui)? Cum se întâmplă asta? Găselniţa QR pare un pretext. Nu atât de neserios, cum zice Oliver Marchart de bienale, dar nici foarte serios. O şmecherie.