Pe aceeași temă
Gaudeamus este o magazie uriaşă de carte din care, cu multă răbdare, îţi poţi extrage ceea ce te interesează – fie că vii cu listuţa deja pregătită de acasă, fie că te laşi convins de reclama făcută celor mai noi titluri din portofoliu. Latura cu adevărat profesională lipseşte dintotdeauna, iar spaţiile aerisite de întâlnire, care ar putea să dea „osatura“ unui eveniment de talie, nu există.
Din 2004 până prin 2008 nu am ratat niciunul dintre marile târguri de carte bucureştene. Proaspăt angajat al Editurii Polirom pentru proiectul editorial al unei reviste de cultură (Suplimentul de cultură), nimic nu putea fi mai provocator decât participarea la Babelul editorial de iarnă şi la cel de primăvară-vară. Intram cu backgroundul de jurnalist cultural „de provincie“ într-o lume care până atunci nu avusese formă în mintea mea, pe care aveam acum ocazia să o înţeleg în toată senzualitatea ei şi cu toate defectele. Epoca romantică s-a încheiat însă, brusc, după patru ani, când mi-am spus că-mi ajunge. Părăseam, aşadar, devreme tradiţia vilegiaturii la Romexpo uşor blazat, dar cu conştiinţa împăcată că îmi făcusem într-un fel datoria. Bifasem ceea ce era de bifat, îmi stabilisem contactele de care aveam nevoie, repetasem întâlnirile cu preferaţii mei de suficiente ori cât să-mi ajungă o vreme. Cam cât pentru opt ani.
Gaudeamus-ul şi Bookfest-ul au fost şi au rămas spaţii ale întâlnirilor rar programate şi foarte des întâmplătoare ale lumii scriitoriceşti şi editoriale de la noi. Târgurile funcţionează de două ori pe an ca o republică federală literară (unită din interese evidente şi dezbinată de orgoliile mai mult sau mai puţin exacerbate), deschisă către un public fidel, iniţiat, care pleacă acasă după cinci zile de târg cu geamantane pline de cărţi şi zeci de autografe. Sunt o ocazie prea rară în care vânzarea de carte funcţionează la cote normale, nu de avarie, deşi un eveniment de acest gen, o „expoziţie“ până la urmă (doar se desfăşoară în pavilioane expoziţionale), ar trebui să fie şi despre altceva.
Nimic nou sub Ciupercă
Recent încheiat, Gaudeamus 2015, organizat de Societatea Română de Radiodifuziune, s-a bucurat de un public mult mai numeros decât în alţi ani (unii participanţi au comparat ediţia aceasta cu cea din 2005), iar unele edituri au declarat vânzări faţă de 2014 cu 30, chiar 40% mai mari. În ziua de vârf, sâmbătă, chiar nu aveai unde arunca un ac, publicul a luat cu asalt ciuperca Romexpo cu furie parcă, gata să cumpere tone de carte (la propriu), să soarbă cuvintele rostite la lansările desfăşurate într-un vacarm general. De evenimentele cu autori foarte cunoscuţi promovaţi de editurile mari de la noi la lansările de carte ale dilentaţilor magna cum laude, toate au avut măcar câteva zeci de persoane care să le crediteze prin prezenţă. Starea generală de toropeală, de oboseală ca după un maraton o puteai constata încă de la ora prânzului, când era deja clar că se declanşase „Iadul Cărturarilor“ pe treptele Ciupercii.
Dar să revin la poveste. După opt ani de absenţă, în afară de a constata că mai toţi tinerii nebuni ai literaturii vin acum însoţiţi de copii pe la standurile Gaudeamus-ului, totul a rămas la fel. Chiar şi spaţiile închiriate de edituri în zona principală „expoziţională“ şi-au păstrat şi forma, şi, mai ales, locul. Nimic nou sub Ciupercă, aşadar. Căci Gaudeamus-ul îşi urmează conştiincios reţeta an de an, rămânând încremenit în proiect. Privind la rece, nici nu ar avea cum să fie altfel – târgurile au rămas pentru industrie rara oportunitate de a vinde cantităţi mari de carte, în lipsa unui sistem de distribuţie performant, ba chiar care merge din rău în mai rău. Librăriile sunt tot mai puţine, iar unele dintre cele care mai rezistă vând carte, dar plătesc banii către edituri la Sfântu’ Aşteaptă.
Prin urmare, când zici târg de carte în România, spui, de fapt: vânzare, niţel cash flow şi întâlniri. În rest, un Gaudeamus este o magazie uriaşă de carte din care, cu multă răbdare, îţi poţi extrage ceea ce te interesează – fie că vii cu listuţa deja pregătită de acasă, fie că te laşi convins de reclama făcută celor mai noi titluri din portofoliu. Latura cu adevărat profesională lipseşte dintotdeauna, iar spaţiile aerisite de întâlnire, care ar putea să dea „osatura“ unui eveniment de talie, nu există. Întreg conceptul (dacă ar exista cu adevărat unul) gravitează strict în jurul vânzării. Nimic mai mult.
Lansările de carte sunt o altă poveste fără sfârşit. Găsesc incredibilă rezistenţa oamenilor de a sta în picioare şi de a asculta o lansare, în timp ce sunt permanent înghiontiţi de puhoaiele care se revarsă din toate direcţiile. Staţiile de amplificare creează un zgomot furios, insuportabil, dacă doar treci de la stand la stand şi nu asculţi vreuna anume. Lansările „la stand“ sunt un must, sunt cerute cu îndârjire de autori, dar efectul acestora e adeseori greu cuantificabil. Cu excepţia Bookfest, care s-a îngrijit ceva mai mult de spaţii speciale de lansare, la Gaudeamus, Babelul este unul absolut. De ani de zile, Turnul din Pisa al lansărilor se mai înclină câţiva centimetri sub greutatea proprie, dar cu certitudine într-o zi se va prăbuşi peste toată lumea, lăsând în urmă amintirea unei larme generale şi praful de voci care se întretaie până când ajung să se anuleze una pe cealaltă.
Reptilieni, şerpilieni, elevieni
Personal, am fost atras tot timpul de exotismul „inelului trei“, acolo unde publicul nu prea ajunge în număr mare, acolo unde edituri ca Amurg sentimental sau Zodia fecioarei împart spaţiul vital cu standuri ale radioamatorilor ori ale vânzătorilor de brizbrizuri. Este locul în care domni, dar şi doamne ce par în toată firea discută de zor despre „oculta mondială“, în care, dacă eşti mai îndrăzneţ, poţi cere să probezi o costumaţie de mason şi de unde afli cele mai recente evoluţii de pe frontul războiului energetic îndârjit dintre şerpilieni şi reptilieni.
La Gaudeamus au apărut şi „elevienii“. Am văzut în mai multe zile elevi aduşi cu clasa, un exerciţiu fără îndoială lăudabil pe care îl fac unele şcoli ale Capitalei. O doamnă profesoară încerca să-şi ţină la un loc „studioşii“, invitându-i: „hai, toţi inculţii după mine!“.
Ca participant activ la târg, după două zile de înot în valurile de cititori devii aproape inutilizabil. Spre tine vin cu zecile autori geniali încă nedescoperiţi, dar profund conştienţi de steaua lor ce stă să răsară, reprezentanţi ai marketingului cultural care vor să te urce la ocazie în primul tren spre un spectacol poate interesant de teatru, cunoştinţe de tot felul. Nu te poţi supăra pe niciunul, în mod evident, pentru că de asta eşti acolo – în slujba publicului tău, fie el şi viitor.
Cum ar fi mai bine?
Una peste alta, mă întreb încă din 2004 ce ar putea da tihnă unui Gaudeamus. Un spaţiu mai bun, mai aerisit nu ar avea cum să strice. O separare clară a zonei „expoziţionale“ (în cazul nostru, de vânzare) de cea de evenimente ar însemna pogorârea unui duh blând şi bun care ar face ordine în haos, iar urechile tuturor ar da şi de băut de atâta fericire neaşteptată. Spaţii decente de întâlnire, cu multe canapele, mese, scaune ar însemna ca mult doritele contacte şi discuţii profesionale să nu se mai petreacă printre coatele aplicate de cumpărătorii grăbiţi şi agitaţi. Un restaurant decent al târgului n-ar strica nici el deloc. Marketarea inteligentă a zonei cu carte „conspiraţionistă“ ne-ar putea face unici în lume, nu mai vorbesc de faptul că s-ar putea atrage râuri de turişti occidentali – dintre aceia care adoră să-şi petreacă vacanţele acolo unde au fost cele mai spectaculoase apariţii ale OZN-urilor. Atragerea unor parteneri care să propună în fiecare an concepte creative de organizare ar fi chiar o lovitură uşor de aplicat. De ce nu se aplică toate aceste lucruri? Probabil pentru că piaţa editorială e aşa cum e şi nu şi-ar permite chirii mai mari, în eventualitatea în care organizatorul ar trebui să investească mai mult, pentru că, dacă merge de-atâta amar de vreme aşa, iar editurile sunt mulţumite cu faptul că vând, atunci mai bine nu îţi mai baţi capul, pentru că s-a instalat comoditatea.
Sunt însă optimist şi cred că e iminent ca pe piaţă să îşi facă loc şi alte târguri, aşa cum, de exemplu, a şi existat unul „mai altfel“ odată. Foarte mulţi dintre cei cu care am vorbit în aceste zile regretă şi acum Bookarest-ul, organizat la începutul anilor 2000 la Teatrul Naţional, un târg care avea o atmosferă cu totul specială – mai intim, mai aplicat şi, paradoxal, mai aproape de publicul de carte decât acest uriaş iarmaroc. Şi încă un lucru – poate Republica asta Federală Literară ar avea nevoie de o Constituţie care să facă ceva ordine în haos. Până la urmă e acceptabil şi haosul, numai să fie controlat.
P.S. Fără intenţie, constat că am fost cam răutăcios cu Gaudeamus-ul. N-ar fi trebuit să închei fără a pomeni excelentul cotidian al Gaudeamus, realizat de echipa Caţavencii: Cristian Teodorescu, Florin Iaru sau Eugen Istodor sunt câteva dintre semnăturile care au putut fi regăsite. Felicitări!