Pe aceeași temă
Intitulată Ideea de superioritate națională în Imperiul Austro-Ungar (1880-1918), cartea lui Marius Turda merită o atenție aparte pentru că tema ei este una importantă pentru cunoașterea evoluției gândirii politice a comunităților umane din regiunile Europei Centrale și pentru că abia în ultimul deceniu aceasta a început să fie studiată științific. Profesor de istoria biomedicinei la Oxford Brookes University, eminent cercetător al istoriei intelectuale și al istoriei ideilor politice din Europa Centrală și de Est, Marius Turda este interesat mai ales de naționalismele amintitei zone a continentului și de natura lor complicată care a provocat numeroase conflicte în ultimele secole. El are în vedere naționalismele de secol al XIX-lea, felul în care s-au articulat și s-au manifestat acestea în culturile regionale ale Europei Centrale, contribuția lor la disoluția monarhiei austro-ungare, precum și consecințele propagării noilor teorii identitare.
De-a lungul a patru capitole dense este prezentată gândirea național-naționalistă, legătura ei cu ideologia rasistă și cu darwinismul social. Ideologia superiorității naționale este rediscutată și problematizată în contextul fostei monarhii dualiste, Marius Turda propunându-și să descrie, să analizeze și să problematizeze ideea națională la români și maghiari. E acesta un prilej de a evidenția textele de referință din culturile europene care au fundamentat naționalismul etnic, rasismul și darwinismul social. Discutarea principalelor înțelesuri atribuite ideii de identitate colectivă în a doua jumătate a secolului al XIX-lea se bazează pe lectura critică a cărților lui Charles Darwin, Herbert Spencer, Houston Stuart Chamberlain, Ludwig Gumplowicz. Preocupat să arate influența acestora asupra unor intelectuali din Europa Centrală, autorul se oprește cu deosebire asupra acelora din Ungaria care au jucat un rol important în promovarea ideii de superioritate națională în anii 1880-1918. El analizează lucrările unor reprezentanți ai elitei maghiare precum: Ágost Pulszky, Pál Hunfalvy, Zsolt Beöthy, Armin Vámbéry, Ernő Baloghy, Gusztáv Beksics, Mihály Réz ș.a. O ideologie etnonaționalistă similară aceleia maghiare a amintiților intelectuali publici este și cea formulată de Aurel C. Popovici, una care a provocat numeroase discuții contradictorii în epocă și al cărei ecou se regăsește în orientările politice extremiste din România secolului al XX-lea.
MARIUS TURDA - Ideea de superioritate națională în Imperiul Austro-Ungar (1880-1918) (Traducere din limba engleză de Attila Varga, cuvânt înainte de Sorin Mitu; Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2016) |
Între întrebările-cheie cărora cartea Ideea de superioritate națională în Imperiul Austro-Ungar (1880-1918) le caută răspunsuri este și următoarea: în ce măsură amintita ideologie etnonaționalistă și naționalistă a fost receptată de societatea ungară, respectiv cum anume „a participat aceasta la formularea unui imaginar al superiorității rasiale?“. Marius Turda presupune că ar fi existat o influență reciprocă între culturile elitară și populară, ceea ce e plauzibil, dacă urmărim în timp evoluția ideilor politice în cazul fiecărei națiuni din Europa Centrală. Cartea sugerează multe alte interogații utile înțelegerii comunităților naționale și statelor Europei Centrale construite pe ruinele fostei monarhii dualiste. De exemplu: care e sensul conceptului de naţiune în cultura ungară? Este vorba despre un concept rezultând din asimilarea şi interpretarea unor izvoare literar-istorice şi juridico-politice sau e vorba de impulsuri şi sentimente dezvăluind o imaginară zestre ancestrală? Este națiunea, cu sinonimele sale, un concept raţional sau unul iraţional?
Interogaţiile sunt îndreptăţite de îndată ce majoritatea istoricilor și mai ales a ideologilor au vorbit de naţiune într-o accepțiune similară, indiferent de epocă, de pildă, fără a face distincția dintre vocabularul social-politic modern și acela premodern. De aici şi importanţa cercetării conceptelor de naţiune şi de naţionalism în cazul ungar. Impunerea limbii maghiare în instituţiile statului şi intenţia asimilării vorbitorilor de alte limbi ori a delimitării de aceştia arată orientarea ideologică spre care se îndreptau elitele ungare în epoca romantică și în aceea a descoperirii ideii naționale. Indiferent de orientările îmbrăţişate, radicală sau moderată, intelighenția Ungariei a revăzut raporturile cu nonungurii în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, a dezbătut revendicările lor şi a folosit teoriile recent apărute în culturile Europei Occidentale.
Problematizarea ideilor politice născute pe parcursul disputei între grupurile ce deveneau din ce în ce mai conștiente de propria lor identitate – ungurii revendicau ideea de cuceritori, iar românii pe aceea de continuitate - îi oferă ocazia lui Marius Turda de a radiografia un timp istoric, respectiv de a comenta analitic și critic discursul naționalist care împrumută idei rasiste și antisemite. Trebuie spus că deschiderea spre alteritate și includerea în discuțiile publice a chestiunii naţionalităţilor din imperiu, precum și formularea conceptului de naţiune în acord cu realităţile social-comunitare ungare a fost prezentă în gândirea unor intelectuali raționali și bine informați. Exemplul lui József Eötvös nu a fost unul singular. Din păcate, el nu a avut succes nici în Ungaria și nici în regiunile învecinate ei. Cum observă Marius Turda, ceea ce se dezvoltase în mintea multora dintre urmașii pașoptiștilor a fost relația dintre rasism și naționalism. Fenomenul este unul relativ similar în cazurile român și maghiar.
Concluziile cărţii trimit la un mod de abordare pertinent şi novator al trecutului în general, motivând totodată de ce istoricii preocupaţi de etnicitate, naţionalitate, naţiune, naţionalism, stat-naţiune, de istoria ideilor identitare de secol al XIX-lea ar trebui să ţină seama de problematizarea ştiinţifică, şi nu de ideologia identităţii în regiunile Europei Centrale şi de Est. Iată ce scrie Marius Turda: „Modelul istoriografic care, în mod obişnuit, a fost aplicat la investigarea naţionalismului în Europa Centrală trebuie deci extins, iar ideea de superioritate naţională să fie inclusă între acele interpretări care au în vedere unul dintre cele mai importante evenimente din istoria Europei moderne, dezintegrarea Monarhiei Austro-Ungare“. Înţelesul nu este doar unul istoric, ci şi istoriografic, îndemnând la regândirea metodologiei şi la rescrierea istoriei, la explicarea unui set de idei extremiste de secol al XIX-lea care aveau să facă ravagii pe parcursul secolului al XX-lea. Ideea de superioritate națională în Imperiul Austro-Ungar (1880-1918) este o carte care nu trebuie să lipsească din referinţele principale ale istoricilor, filologilor şi sociologilor români, maghiari ori ale acelora din alte state ale Europei Centrale. Salut cu bucurie apariţia acestei cărți într-o frumoasă versiune românească aparţinînd traducătorului şi istoricului Attila Varga, precum şi Editurii Argonaut din Cluj-Napoca.