Pe aceeași temă
Scrisă cu întârziere, dar dintr-un suflu, frumoasa carte a lui Dan C. Mihăilescu despre un poet important în contextul generației ’60 și al liricii noastre postbelice poate constitui un moment de cotitură în posteritatea lui Ioan Alexandru.
În ultimii ani, predilecţia lui Dan C. Mihăilescu pentru forma şi formatul eseului este tot mai vădită. Criticul de întâmpinare şi istoricul literar au făcut loc unui „scriitorinc“ care îşi caută şi îşi ia libertatea analitică, reflexivă şi asociativă de a cupla cu un autor pe toată întinderea operei acestuia, străbătută însă nu la pas, carte cu carte. Eseistul priveşte de sus şi sintetic o creaţie şi o biografie, obţinându-le rezultanta şi focalizând pe câte un segment relevant pentru ea.
Aşa se întâmplă şi în Ce-mi puteţi face, dacă vă iubesc!?, volum de mici dimensiuni consacrat lui Ioan Alexandru, subintitulat „eseu confesiv“ şi încheiat cu această formulă aparţinându-i „fratelui Alexandru“ şi considerată definitorie pentru el. E un eseu marca Dan C. Mihăilescu, în care „avântul logoreic“ se consumă în glosări asumat „subiective“ şi „auzul inimii“ e mai important decât consideraţiile docte şi reci, ale istoricului literar de strictă observanţă. Între autorul cărţii şi poetul din ea este o legătură mai strânsă şi mai veche decât cea uzuală între un analist şi obiectul analizei sale: o relaţie pusă pe verticala discipolatului şi totodată pe orizontala prieteniei între tânărul Alexandru de la finele anilor ’70 şi încă mai tânărul Mihăilescu, june student şi apoi cercetător în aceeaşi perioadă. A scrie despre Ioan Alexandru nu este, aşadar, în cazul lui Dan C. Mihăilescu, un capitol de istoriografie literară sau o fişă de dicţionar, ci un fel de datorie de suflet, ba chiar un act de „penitenţă“. Nu numai că, prins cu atâtea, autorul a tot amânat să-şi scrie eseul confesiv despre fostul său mentor, dar despărţirea lui de ultimul Alexandru (cel industrios şi naţionalist) a fost, prin aceasta, şi mai dură.
Criticul se vede prins, aici, între obligaţiile morale şi cele profesionale, el având a împăca bunele sentimente cu obiectivitatea judecăţii de valoare. Diferenţa faţă de abordarea altor critici şi istorici literari, neîmpovăraţi de o legătură de prietenie cu poetul analizat, este imediat perceptibilă. Autorul s-a despărţit cu ani în urmă de cel pentru care face penitenţă; şi se desparte acum de criticii care nu au receptat favorabil Imnele bucuriei din 1973 - în care el, Dan C. Mihăilescu, vede un volum „de împărătească frumuseţe“, cu „miez ameţitor“, eufonii „sacrale“ şi mesaj „eminamente creştin“. O „perlă din şiragul inaugurat cu antumele lui Eminescu reunite de Maiorescu“, un lirism de o „puritate“ nemaiîncercată „de la extincţia lui Euthanasius din Cezara eminesciană“, o carte pentru „iniţiaţi“, răsunând „stupefiant în auzul nostru pângărit“...
Se observă cum comentatorul pare a se fi contaminat de tonul înalt al poetului, convertind însă imaginile lirice în imagini critice. Din păcate, versurile care ar trebui să susţină elogiile lui sunt mai degrabă cuminţi moralmente şi modeste artistic. Nu văd, de pildă, niciun merit special în a pune pe hârtie asemenea banalităţi versificate, citate ca exemple de litanii „purificatoare“: „Târziu dăm semn că am iubi/ Veac mult trebuie să treacă/ Până ce-n raclele pustii/ S-adună-o lacrimă de apă// (...) Grea e iubirea şi-o pricepi/ Abia când nu mai ştii de tine/ Decât că drumul ce ţi-e dat/ Un altul l-a bătut mai bine// (...) Iubirea nu-i decât a şti/ Să te retragi în ceasul cuviinţii/ Când clopotele cad pe cer/ Şi-ţi cer luminile fiinţii“.
Poezia se intitulează Început de iubire şi ea nu putea fi înţeleasă (găseşte autorul o circumstanţă) de critica noastră literară, „aproape sută la sută estetizantă, raţionalist-iluministă, atee, agnostică, ignorantă religios“ (p. 76). Expresia acestei critici (şi, implicit, a opacităţii ei la farmecul versurilor de mai sus) este, desigur, Nicolae Manolescu, „raţional(ist), pozitivist, liricofob pragmatic şi deci insensibil, de nu direct alergic, la tot ce ţine de religiozitate, trăire mistică ş.cl.“ (p. 31). Însă nici Alex. Ştefănescu nu va fi fost scutit de eroarea de apreciere, el folosind şi dubla măsură: „mult mai puţin îngăduitor“ cu Ioan Alexandru, altfel „amical înţelegător faţă de uriaşele concesii propagandistice ale megalomaniei păunesciene“ (p. 93).
C |
ritica criticii implică aici şi o diferenţă de cod, nu numai una de relaţie (personală şi, respectiv, „socială“) cu poetul. Imnograful Ioan Alexandru a fost dezamăgitor pentru critica noastră estetică mai ales prin comparaţie cu liricul consistent şi original din primele volume. În schimb, pentru criticul sensibil la „tot ce ţine de religiozitate, trăire mistică“, această metamorfoză a lui Ion în Ioan şi a „vânjosului rebel“ într-un mare poet imnic este una plauzibilă; mai mult, dezirabilă. Dan C. Mihăilescu e în mod constant preocupat de conţinutul unei opere literare şi de mesajul ei, iar în cazul poeziei lui Alexandru, nu atât relaţia personală cu scriitorul, cât convingerea profundă că ea poartă un mesaj spiritual, mistic, religios, ortodox (ca să restrâng sfera) îl conduce pe critic la aprecierea în regim superlativ.
Va trebui ca „fratele Alexandru“ să exploateze mult şi bine acest filon religios, în poezia lui ulterioară, pentru ca discipolul fidel să devină un evaluator critic, asumând importanţa criteriului estetic, în dauna celui tematic. Altfel spus, Dan C. Mihăilescu s-a despărţit nu numai de omul Ioan Alexandru, ci şi de lirica acestuia de după Imnele bucuriei – un volum-reper, în opinia sa, după care poetul ar fi trebuit să tacă editorial. După cherela cu colegii de breaslă care nu ar fi înţeles Imnele bucuriei vine sancţionarea, fără drept de apel, a lui Ioan Alexandru însuşi. Discipolul va fi obligat, în calitate de critic literar, să spună adevărul despre „devenirea“ poetului: „din nefericire pentru receptarea strict estetică şi, mai ales, pentru posteritatea poetului, Ioan Alexandru a făcut în ritm năvalnic industrie din ingenuitate, butaforie din credincioşie, dogmă din inocenţă şi obositoare prolixitate din cea mai pură intimitate.“ (p. 76).
Scrisă cu întârziere, dar dintr-un suflu, frumoasa carte a lui Dan C. Mihăilescu despre un poet important în contextul generației ’60 și al liricii noastre postbelice poate constitui un moment de cotitură în posteritatea lui Ioan Alexandru. Acesta pare a fi fost și pariul criticului, care schițează, spre final, și conturul unui demers editorial, care să-l dubleze pe cel exegetic: o antologie severă, de două sute de pagini, în care vârstele lirice ale poetului iubit de el să se cuprindă și să se vadă.