Pe aceeași temă
Atât comunismul, cât și fascismul au murit ca forțe politice centrale în societate, ceea ce face să fie mai ușor pentru noi să le percepem drept manifestări politice maniacale. Nucleul analizei lui Vladimir Tismăneanu, inteligentă și judicioasă, constă în răspunsul la tulburătoarea întrebare privind modul în care acestea au fost posibile de la început.
Majoritatea istoricilor și a politologilor din Occident care scriu despre dictaturile totalitare au fost îndeajuns de norocoși să nu aibă experiența directă a vieții în aceste regimuri. Vladimir Tismăneanu nu face parte din această categorie. A crescut în România lui Nicolae Ceaușescu, unde a susținut cu curaj, în 1980, o dizertație doctorală despre marxismul critic. Este în prezent profesor de politologie comparată la Universitatea din Maryland. Ceaușescu a murit de mult, executat în grabă de propriul popor în 1989. În volumul de față, Tismăneanu reflectă, mai degrabă în calitate de filosof politic decât de istoric, asupra surselor care au generat, în secolul XX, teribila putere a regimurilor totalitare de a face atât de mult rău în numele justiției revoluționare și rasiale.
Preocuparea sa principală este examinarea a ceea ce numește „aspirațiile maximaliste utopice“ formulate de regimurile comuniste și fasciste din Europa pentru a încerca să înțeleagă cum a fost posibil ca sisteme care au pornit cu agende utopice – revoluție mondială și renaștere națională – să sfârșească prin a construi distopii criminale. Există la ora actuală un consens în Vest că acestea au fost „viziuni maniacale“, pentru a folosit formula lui Tismăneanu. Dar atât comunismul, cât și fascismul au murit ca forțe politice centrale în societate, ceea face să fie mai ușor pentru noi să le percepem drept manifestări politice maniacale. Nucleul analizei de față, inteligentă și judicioasă, constă în răspunsul la tulburătoarea întrebare privind modul în care acestea au fost posibile de la început.
Această întrebare în sine are implicații enorme. Avem posibilitatea de a analiza modul în care dictaturile în cauză au funcționat ca sisteme specifice, examinându-le mecanismele de control, natura pretențiilor de putere ale liderilor și factorii care au facilitat un nivel ridicat de sprijin popular și obediență. În final însă, apariția și supraviețuirea acestor sisteme toxice este înrădăcinată în istorie și nu pot fi explicate doar prin natura lor internă. Principalele dictaturi – sovietică, apoi italiană și germană – au fost determinate de și posibile datorită circumstanțelor specifice ale revoluțiilor politice și industriale din jumătatea de secol de dinainte de 1914, iar apoi, în mod crucial, de catastrofa războiului.
Apariția politicii de masă a contestat valorile normative ale lumii burgheze care au dominat societatea europeană de dinainte de 1914. Războiul a fost o catastrofă inimaginabilă, cumplită pentru epoca sobră, rațională, progresistă și liberală. El a declanșat energii violente în societățile rusă, italiană și germană, fiecare dintre ele fiind profund afectată de război și de crizele care au urmat. Tismăneanu afirmă corect că regimurile totalitare au „sanctificat violența“. Rusia a trecut prin experiența a zece ani de război după 1914. Germania a fost învinsă, iar violența postbelică a stigmatizat o întreagă generație. Putem chiar să percepem violența politică din Uniunea Sovietică și Germania nazistă drept o continuare a stării de război: într-un caz, împotriva categoriilor paria definite pe baze de clasă și origine socială; în celălalt, împotriva evreilor și comuniștilor. Ar fi dificil să ne imaginăm că fără catalizatorul destructurant al primului război mondial politica de masă ar fi luat calea teribilă pe care a urmat-o în anii ‘20 și ‘30 ai secolului trecut.
Războiul nu a avut aceleași rezultate în Italia, Germania și Uniunea Sovietică, dar similitudinile dintre aceste cazuri sunt atât de pronunțate încât Tismăneanu este îndreptățit să concluzioneze că analiza comparativă a acestora este justificată din punct de vedere istoric. Lagărul de concentrare este pentru autor conexiunea centrală între cele trei cazuri. Într-adevăr, acesta este un punct de pornire excelent. Lagărul a fost locul unde toți cei care erau excluși pe criterii sociale sau rasiale erau izolați de societate așa fel încât restul corpului social putea să se identifice cu și să se simtă în siguranță la adăpostul ideologiilor iraționale care mobilizau sistemele. De o relevanță aparte este analiza lui Tismăneanu asupra felului în care atât de mult rău a fost generat în numele unor presupuse adevăruri admise unanim. Secole de persecuții în numele creștinismului pot explica până la un anumit punct această situație. Nu este lipsit de importanță faptul că Tismăneanu optează pentru conceptul lui Emilio Gentile de „religie politică“ drept element central în propria înțelegere a fenomenului represiv.
Răul este într-adevăr o problemă pentru noi, dar nu și pentru Stalin și Hitler. Ambii au făcut apel la legile istoriei (primul la legitatea socio-economică a dezvoltării marxiste; al doilea la legile de fier ale biologiei) și le-au folosit pentru a defini un nou univers moral, în care moralitatea normativă – care a fost etichetată drept mijloc de dominație al burgheziei – a fost înlocuită cu o moralitate relativă.
Este faimos preceptul lui Lenin conform căruia este moral doar ceea ce ajută revoluția și este imoral tot ceea ce o împiedică. Concepția lui Hitler asupra moralității a fost condiționată în totalitate doar de factorii care facilitau lupta poporului german pentru puritate biologică și supremație culturală. Aceste viziuni nu au fost, așa cum observă în volum Tismăneanu, doar forme de orbire morală sau amoralitate, ci manifestări istorice ale unui univers moral temporal care au consolidat în mod semnificativ imperativele ideologice dominante.
Ceea ce este surprinzător este cât de mulți oameni au aderat la un asemenea univers. Aceste sisteme au fost diabolice – „diavolul în istorie“ –, dar mulți, poate chiar majoritatea, oamenilor obișnuiți care au participat la farsa totalitară nu au fost demonici. Este totuși foarte probabil că multora dintre ei să le fi lipsit abilitatea discreționară sau să fi fost pur şi simplu idealiști. Enigma național-socialismului constă în rapiditatea dispariției sale, nu doar în anii de după 1945, ci chiar în lunile de după înfrângerea regimului. În pofida propagandei aliate, nu toți germanii erau făcuți din același aluat. Existaseră milioane de germani decenți, umani, toleranți, iar aceștia erau deciși ca în anii ‘50 și ‘60 să evite renașterea naționalismului violent care a caracterizat anii ‘20. Această situație face și mai dificilă înțelegerea modului în care a fost posibil ca o generație de germani să fie seduși îndeajuns de mult de hitlerism încât să asiste pasivi în timp ce era comis un genocid în numele lor.
Exemplul sovietic este diferit și poate acest lucru explică de ce Tismăneanu alocă mai mult spațiu discuției acestui caz în defavoarea fascismului. Varii forme de dictatură leninist-stalinistă au înflorit în Europa, în perioadă postbelică, timp de patruzeci de ani. Una dintre cele mai totalitare dintre ele a fost în teritoriile germane care au avut ghinionul de a fi în zona de ocupație sovietică. În acest teritoriu, cei care odată îl aplaudau pe Hitler au avut ocazia de a-l admira pe Stalin. Victoria din 1945 a fost o a doua șansă de a folosi violența ca mit fondator al sistemului sovietic, urmând rețeta de succes anterioară a Războiului Civil, care a funcționat ca moment de referință pentru a justifica o stare de perpetuă, sălbatică vigilență.
Sfârșitul dictaturii comuniste a fost mult mai dificil și, am putea chiar afirma, incomplet. Tismăneanu este un politolog crescut în timpul unui astfel de regim. A fost implicat într-un val revoluționar care a invalidat soluția leninistă și care a ales să facă istoria decât să îi fie impusă. Tismăneanu îi condamnă în mod justificat pe acei analiști occidentali care au petrecut ultimii douăzeci de ani căutând vestigii ale comunismului pentru a demonstra că vechiul regim nu a dispărut de fapt. El afirmă corect că nu se putea face totul peste noapte și consideră pe bună dreptate căutarea „civilității și a decenței“ de către cetățenii fostului bloc sovietic drept elementul central al revoluției anticomuniste. Acesta este triumful subiectivității asupra obiectivității, al oamenilor asupra ideilor.
Liberalismul occidental are multe defecte, dar toleranța, așa cum a remarcat John Stuart Mill acum secol și jumătate, este caracteristica sa necesară și salvatoare. Intoleranța a fost elementul vital al totalitarismului.
Richard Overy este profesor de istorie la Universitatea Exeter şi autorul volumului The Dictators: Hitler’s Germany and Stalin’s Russia (2004). Viitoarea sa carte, The Bombing War: Europe 1939-1945, va fi publicată în 2013.
Traducere din limba engleză de BOGDAN C. IACOB după publicaţia Times Higher Education, 13 septembrie 2012
// VLADIMIR TISMĂNEANU
// Devil in History.Communism, Fascism,
and Some Lessonsof the 20th Century
// University of California Press, 2012