Memoriile unui poet războinic

Codrut Constantinescu | 24.03.2015

SHARE 1

Pe aceeași temă

Mărturia lui Topîrceanu poate sta fără îndoială în primul rând al evocărilor reale despre înfrângerile şi Golgota trăite de sute de mii de români de-a lungul celor două războaie mondiale.

 

Cartea lui George Topîrceanu, Memorii de război. Amintiri din luptele de la Tur­tu­caia. Pirin Planina, poate sta fără pro­bleme în primul raft al descrierilor de­zas­trelor militare ale po­po­ru­lui român, alături de ima­ginea apocalipsei de la Sta­lingrad, redată extraordinar de Radu Mărculescu, sau ha­­osul indus şi propagat de înfrângerea româno-ger­ma­nă de la Sevastopol din 1944, descris de tinerii şi neînfricaţii ofiţeri Aurelian Gulan sau Aurel State. Evi­dent, lui Topîrceanu i-a fost mai uşor să scrie, având în vedere ta­lentul şi experienţa sa literară.

 

Cutremurătoare este descrierea de­zastrului de la Turtucaia din 1916, când în mai puţin de trei zile au fost lu­aţi prizonieri apro­ximativ 30.000 de militari care păzeau un târg considerat strategic de Ma­rele Stat Major Român. Prins în de­ban­da­da română de la Turtucaia din septembrie 1916, Topîrceanu, subofiţerul unei baterii de tunuri pe care românii nu au apucat nici măcar s-o am­plaseze pentru a trage, a avut o sclipire de nebunie, sinucigaşă aproa­pe. În acel haos, cu ofiţerii români pier­duţi în peisaj, ce fa­ce poetul? „Mă tre­zii atunci, ca dintr-un somn adânc, din toropeala mea. Eram sin­gur de astă dată şi puteam să fac ce mă taie capul. Luai o armă aruncată pe nisip, în câteva clipe îmi umplui sacul cu cartuşe şi pornii cu primul val de oa­meni la deal, prin viile şi livezile de dea­supra malului. Soldaţii singuri, fără ofi­ţeri, se risipiră într-un lung lanţ de tră­gători, al căror şir se pier­du numaidecât spre dreapta mea, după unduirile te­re­nu­lui. (...) trimiteam glonţ după glonţ spre limba de pădure ca­re se vedea nu departe şi de unde ştiam că vin împuşcăturile. Tâmplele îmi zvâc­neau.“

 

Imaginea dezastrului militar de la Tur­tu­caia este una apocaliptică. Este vorba des­pre transformarea unei comunităţi umane care se dorea ordonată şi disciplinată, as­cultând de ordine, având un lanţ de co­mandă foarte clar stabilit, într-o adu­nă­tură de oameni dominaţi doar de instincte primare. Cu singura deosebire că încă mai aveau în stăpânire mijloacele letale. Orice urmă de disciplină militară s-a evaporat, nemaiexistând unităţi, ci doar o panică mo­lipsitoare. Pe malul Dunării, observând cum gara Olteniţei era bombardată de ar­tileria inamică, aşteptând venirea bul­ga­rilor dorinici să se răzbune pentru cuţitul în spate din 1913, Topîrceanu asista la dez­membrarea Armatei Române: „Cete de sol­daţi bezmetici au început să prade ba­gajele ofiţerești grămădite în căruţe, cău­tând mai cu seamă sticle de coniac. Alţii, cu privirile abrutizate, unii răniţi şi pă­taţi de sânge, forfotesc în toate părţile prin­tre căruţele de corvoadă cu cărăuşi bul­gari de prin partea locului, cari se ui­tă în pământ posomorâţi, îngroziţi, aş­teptând evenimentele. (...) Câţiva soldaţi au desfundat o lădiţă cu zahăr cubic şi-au golit-o la picioarele lor, pe nisip. Pâ­nă să facă împărţeală, un artilerist, cu mâ­na ruptă de la cot, nebun, vine între ei cân­tând în gura mare bisericeşte. Şi, că­delniţând din ciotul de braţ care-i mai atârna la umăr, stropeşte grămada albă de zahăr cu şiroaie lungi de sânge proas­păt. - Luaţi, mâncaţi, acesta este sângele meu care pentru voi se v-a-arsă... Apoi se prăbuşeşte, galben, lângă zahărul pă­răsit de ceilalţi cu scârbă, şi ochii încep să i se îm­păienjenească“.

 

În toate mărturiile, căderea în prizonierat este un şoc. Descrierea începutului odi­seei prizonieratului la To­pîrceanu seamănă izbitor cu cele ale lui Radu Măr­culescu, Aurel State sau Au­relian Gulan din al doilea război mondial, bes­tia­li­ta­tea cu care s-au comportat bulgarii faţă de cei 30.000 de prizonieri români fiind si­milară cu cea a sovieticilor de la Sta­lin­grad sau din Crimeea. Aceleaşi lungi mar­şuri, aceeaşi rapidă jefuire a sclavilor, ace­eaşi înfometare şi sete şi, mai ales, ace­eaşi împuşcare rapidă a tuturor ro­mâ­nilor ră­niţi care nu puteau să ţină ritmul coloanei. Paradoxal, drumul pe care-l fac acum su­te de mii de turişti români, care fie merg către staţiunile turistice bul­gă­reşti de la Marea Neagră sau către insulele greceşti, este aproape identic cu drumul morţii fă­cut de prizonierii de război ro­mâni de la Tur­tucaia, în 1916. Coloana a mers pe jos pâ­nă la Razgrad, nu înainte de a fi jefuită organizat de gărzi într-o pă­dure. Bulgarii au aşezat o pătură pe jos, fie­care prizonier fiind obligat ca, trecând pe lângă ea, să arun­ce ceva de preţ. Dacă nu, erau bătuţi. To­pîrceanu, prevăzător, şi-a ascuns mo­nedele de argint, care i-au fost de mare folos mai târziu, în periplul său balcanic. Prizonierii români au avut de înfruntat o ostilitate violentă a unei populaţii civile bulgare care nu uitase lo­vitura din 1913. La Razgrad, unde au ajuns pe jos, „Gru­puri tot mai compacte ne aţin calea şi, pe alocurea, ne întâmpină cu o larmă stridentă de huiduili, şuie­ră­turi, in­vec­tive“. Într-o altă gară prăfuită de pro­vin­cie, unde pe o ploaie mocănească au fost ţinuţi toată noaptea în picioare, du­pă ce populaţia a aflat de prezenţa pri­zo­nierilor, a alergat într-un suflet pentru a arunca cu pietre în ei.

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2015/1305/carte_codrut.jpg

 

Coloana de pri­zonieri a fost transportată cu trenul până la Sofia, unde au fost „sortați“ şi trans­feraţi spre Munţii Rodopi prin valea Strumei, spre Macedonia. To­pîrceanu a fost repartizat într-un mare la­găr unde se aflau şi francezi, italieni, greci, muntenegreni, sârbi şi patru englezi rătă­ciţi. Prizonierii munceau la o cale fe­rată ca­re trebuia să lege frontul de la Sa­lonic de Sofia, iar regimul alimentar era to­tuşi mai bun decât cel din Uniunea So­vietică: pâini negre şi mici, uneori pes­meţi sfă­râ­maţi, tomate, ardei şi de două ori pe săp­tămână carne de oaie sau de va­că. A în­cer­cat fără mare succes să înveţe limba bul­ga­ră şi a ajuns să se înţeleagă (e drept, mai mult prin semne) cu doi paz­nici bulgari, cu care chiar s-a împrietenit (unul dintre ei îl lua cu el când mergea la casa unor vă­duve, pentru a beneficia de servicii „spe­ci­fice“). Peripeţiile lui au con­tinuat, pri­zo­nierii români fiind împărţiţi în grupuri de 30-40 şi trimişi să întreţină un drum stra­tegic pentru Bulgaria, pe va­lea râului Stru­ma, care permitea apro­vi­zionarea trupelor Puterilor Centrale (mai ales bulgare) de pe frontul din jurul Sa­lo­nicului.

 

Dacă la nivel macro este evi­dentă îndoctrinarea mulţimilor din Balcani, după decenii de propagandă naţionalistă ini­ţiată de elitele politice locale, care uitaseră peste noapte că, până la ur­mă, atât românii, cât şi bulgarii, mun­te­negrenii, elenii sau sârbii avuseseră timp de secole un singur mare inamic comun (turcii), la nivel micro-uman, bulgarii şi ro­mânii mai degrabă încearcă să se în­ţe­leagă şi speră ca acele neînţelegeri (sân­geroase) să fie rezolvate. Se amuză, co­mu­nică şi par a fi mai degrabă într-o piesă de teatru, care nu era regizată de oamenii simpli, ci de elitele de la Sofia şi Bucureşti. Remarcabil rămâne episodul în care To­pîrceanu, dându-se drept maistru ceferist, este luat din Munţii Macedoniei şi dus, pe cărări şerpuite, de o tânără gardă bulgară, către oraşul elen Melink, care nimerise în zo­na bulgară a Macedoniei. Cum nici sol­datul bulgar şi nici prizonierul român nu aveau nimic de mâncare, hotărăsc îm­preună să-i întindă o ambuscadă unui tre­cător civil macedonean, pe care-l jefuiesc amândoi de o pâine neagră mare şi o plos­că plină cu rachiu tare. Însă, în apropiere de Melink, bulgarul are o idee strălucită: îl pune pe autor să aştepte într-o văgăună şi se duce în orăşelul vlăguit pentru a adu­ce două tinere grecoaice, care se vând ce­lor doi (gardian şi prizonier de război) pen­tru o bucată de pâine! În­tor­cându-se cu o gardă bulgară, care profită de tre­ce­rea trenului prin apropierea sa­tu­lui său pentru a petrece o noapte lângă tâ­năra so­ţie, Topîrceanu stă la taclale cu ta­tăl sol­da­tului, un moşneag mai înțelept, ca­re-i spu­ne: „Noi cu voi, românii, n-avem nimic. Voi sunteţi tot creştini ca noi; şi pe vre­mea când eram eu flăcău, aţi venit cu ru­şii să ne scăpaţi de robie. Ş-apoi - adau­gă el mai încet - la România merg mulţi d-ai noştri şi se întorc cu parale bu­ne... că România e ţară bogată... Noi cu turcii avem ce-avem“. Amuzantă în acest amal­gam etnic atât de tipic balcanic este pre­zenţa turcilor în armatele ambelor ţări (bulgară şi română). Nimeni nu are în­cre­dere în ei, fiind puşi mai degrabă la munci auxiliare, chiar dacă bulgarii au fost, teo­retic, aliaţii turcilor.

 

Minciuna lui Topîrceanu a fost descoperită la Sofia, din simplul motiv că nicio ţară nu şi-ar fi mobilizat în Armată mecanicii de locomotivă, trenul fiind principalul mij­loc de transport al trupelor, unul stra­te­gic, de aceea a fost trimis într-un lagăr mi­zer de lângă Sofia, din apropierea gării Nadejda, unde a descoperit iadul pe pă­mânt, prizonierii români fiind trataţi foar­te rău: „duceau o viaţă amară de ocnaşi, scoşi de sub ocrotirea oricărei legi (...) Oamenii nu se spălau niciodată; setea şi-o potoleau din şanţ ori mâncând ză­pa­dă de pe câmp. Nenorociţii noştri ţărani nu mai aveau nimic omenesc în ei. Îm­brăcaţi în nişte zdrenţe de culoare mo­horâtă, fără nume, pe care vântul umed sau crivăţul tăios le hărţuia în toate părţile, purtând în picioare cârpe în­vă­lătucite, legate de sfoară, slabi, murdari, cu faţa pământie, cu ochi sticloşi, cu mintea rătăcită de atâta mizerie, păreau nişte cadavre care s-au sculat cu pă­mân­tul în cap şi-au ieşit la lumina zilei în hainele lor putrede, îmbibate de ţărână“. Îmbolnăvindu-se, a reuşit să fie transferat la spitalul din Sofia unde erau trataţi pri­zonierii Antantei, un alt Babilon lingvistic, fiind prezenţi francezi, sârbi, ruşi, italieni sau români. Ba chiar şi un mic negru din Congo, din trupele coloniale franceze, ca­re a stârnit senzaţie! Eliberat, se pare, la intervenţia germanofilului Constantin Ste­re, care rămăsese în Bucureştii ocupaţi, a fă­cut drumul de întoarcere spre ţară în de­cembrie 1917, ajungând la Bucureşti în ianuarie 1918, spre surprinderea generală - cunoscuţii îl credeau mort.

 

Mărturia lui Topîrceanu poate sta fără în­doială în primul rând al evocărilor reale des­pre înfrângerile şi Golgota trăite de sute de mii de ro­mâni de-a lungul celor două războaie mon­diale. Şi, dintr-o altă perspectivă, pu­ne sub semnul întrebării campania ro­mână din 1913, victorioasă, e drept (poate prea uşor obţinută, pentru că bulgarii îşi atacaseră foştii aliați sârbi şi greci, bă­gându-se sub preş carenţele majore ale Ar­matei Române), dar care, în schimbul a două judeţe să­race, cu o populaţie ro­mâ­nească aproape inexistentă, fără cine ştie ce poziţionare strategică, a înveninat re­la­ţiile dintre cele două state, care până atunci nu se în­ţe­legeau atât de rău, timp de două decenii şi jumătate.

Comentarii 1

gheorghe - 04-01-2015

Codrut, e Melnik, nu Melink, vad ca nu e o gresala de tipar, te repeti. Cartea este intr-adevar, savuroasa.Ar mai fi de adaugat supararea autorului ca taranii romani nu erau patrioti si nu aveau chef sa lupte, ca soldatii romani erau hoti (in lagarul unde erau si francezi, in prima noapte i-au gazduit sirbii care mai apoi nu i-au mai primit si i-au amenintat ca ii taie cu cutitele dupa ce camarazii romani le-au sterpelit diverse comori de prin colibele lor amarite, unul a furat niste rosii). Si la fel de savuros e si comentariul referitor la prizonierii francezi care au prins si au ucis o pisica, pe care au mincat-o mai apoi fiecare din gamela lui - de, baieti subtiri. Cartea a mai aparut prin anii 70, fara ororile de la inceput, cu masacrarea celor care voia sa treaca Dunarea inapoi.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22