Pe aceeași temă
Lumea clădită de America, volumul lui Robert Kagan,are de oferit şi un avertisment pentru publicul autohton, mai ales dacă ţinem cont de înclinaţia, veche şi adâncă, a elitelor româneşti pentru imitaţia facilă şi necritică a modelelor şi a modelor de oriunde.
Lumea clădită de America este o pledoarie, concisă şi bine argumentată, în favoarea prezervării supremaţiei Statelor Unite ale Americii în sistemul global. Autorul ei, Robert Kagan, este unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai aşa-numitului curent neoconservator, deşi preferă să se descrie, cu o sintagmă la fel de ambiguă, drept un liberal intervenţionist: fost funcţionar public la Departamentul de Stat; consilier al mai multor politicieni americani, printre care se numără şi candidaţi la Casa Albă; în sfârşit, comentator şi analist de politică externă asociat cu câteva dintre cele mai influente think tank-uri şi publicaţii americane. În contextul românesc, cartea joacă mai degrabă rolul de introducere utilă la cele mai fierbinţi dezbateri în materie de relaţii internaţionale, care, în cursul ultimele două decenii şi jumătate, au ţinut şi ţin capul de afiş în mediile politice şi intelectuale de peste Atlantic.
Argumentul central al lui Kagan în apărarea supremaţiei americane constă, în mod tacit, într-o reformulare, extindere şi aducere la zi inteligentă a aşa-numitei teorii a stabilităţii hegemonice, asociată îndeosebi cu numele economistului american Charles P. Kindleberger, arhitectul Planului Marshall, de după război, privind redresarea economică a Europei Occidentale. Conform acestei teorii (dezvoltată şi criticată de o suită întreagă de teoreticieni ai relaţiilor internaţionale), sistemul politic şi economic internaţional are cele mai mari şanse de a fi stabil, adică paşnic, atunci când un singur actor sau stat deţine resurse de putere (militare, economice, ideologic-culturale) superioare celor deţinute de celelalte state componente şi, prin urmare, acesta are capacitatea de a defini şi de a impune regulile sistemului. În epoca actuală, Statele Unite ale Americii reprezintă statul-hegemon în sistemul internaţional, iar rolul jucat de SUA în lume, de la sfârşitul celui de-al doilea război mondial şi până astăzi, a fost unul preponderent pozitiv, susţine Kagan, caracterizându-se prin promovarea libertăţii democratice, a schimbului liber şi a prosperităţii crescânde şi, nu în ultimul rând, prin absenţa unor conflicte militare de amploare. În consecinţă, îşi continuă Kagan argumentul (care îi vizează în fond pe susţinătorii americani ai unei politici externe nonintervenţioniste şi mai ales pe criticii americani şi nonamericani ai politicii externe intervenţioniste a Statelor Unite), SUA poate şi trebuie să îşi asume în mod conştient acest rol dominant în sistemul internaţional pentru „un nou secol american“, ca să reluăm deviza unei organizaţii neoconservatoare cu care este asociat autorul, deoarece o lume multipolară, bazată pe echilibrul dintre puteri şi eventuale sfere regionale de influenţă, aşa cum doresc China şi alte puteri emergente, Rusia şi chiar o parte dintre ţările europene occidentale, este o lume mult mai nesigură şi mai puţin democratică.
ROBERT KAGAN - Lumea clădită de America (Traducere de S.G. Drăgan, Editura Humanitas, Bucureşti, 2015) |
Forţa persuasivă a cărţii lui Kagan derivă, însă, nu atât din afirmarea triumfalistă şi autogratificantă a „valorilor americane“ cu care SUA – ţara făgăduinţei primită de dizidenţii puritani refugiaţi din coruptele „tiranii“ ale Europei – au binecuvântat apoi lumea, cât din recunoaşterea caracterului ambivalent şi semimitologic al Statelor Unite şi al politicii sale, fapt ce constituie, în opinia autorului, un avantaj şi totodată un dezavantaj în exercitarea rolului său de superputere: „În mitologia lor naţională, subjugarea treptată, timp de două secole, a continentului nord-american, regiune locuită de spanioli, francezi şi ruşi, ca şi de o întreagă serie de popoare indigene, nu a fost cucerire, ci colonizare paşnică a unor ţinuturi de frontieră nelocuite. Să ne amintim mult citata remarcă a lui John Quincy Adams cum că americanii nu se duc «peste mări şi ţări în căutare de monştri pe care să-i nimicească». Dacă cineva le atrage atenţia că, de multe ori, tocmai asta au făcut, se vor prezenta drept «şerifi care-şi fac slujba în silă», stând tolăniţi cu picioarele pe masă şi citind ziarul, până când vreo bandă de haidamaci – japonezii imperialişti, naziştii, comuniştii sovietici sau jihadiştii islamici – năvăleşte în oraş, silindu-i să-şi ia puşca din rastel“ (pp. 15-16). Această ambivalenţă şi inconsecvenţă a politicii Statelor Unite nu priveşte doar valorile afirmate ori doar politica expansionistă şi colonială din secolul XIX şi de la începutul secolului XX (oricum, atenuată de autor prin remarca că, la Washington, nu a existat niciodată un Minister oficial al Coloniilor şi prin absenţa oricărei referinţe la războiul cu Mexicul din 1848, în urma căruia SUA au anexat 55% din teritoriul statului vecin!), ci caracterizează în egală măsură angajarea Statelor Unite de partea promovării libertăţii, a comerţului liber sau a democraţiei în lume. Asta admite şi Kagan, atunci când menţionează faptul că guvernul american s-a opus politicii britanice de interzicere a comerţul cu sclavi şi, mai apoi, a sclaviei înseşi în prima jumătate a secolului XIX; că acesta a dus o politică economică protecţionistă la sfârşitul secolului XIX; şi că a susţinut ad-hoc şi în funcţie de interesele proprii o serie întreagă de regimuri politice antidemocratice în lume, pe parcursul celei de-a doua jumătăţi a secolului XX, ba chiar a şi intervenit direct pentru a aduce la putere câteva dintre ele. În sfârşit, deşi Statele Unite se declară ataşate principiului multilateralismului şi edificării unor norme de drept şi instituţii internaţionale, guvernul şi publicul american, asemenea altor mari puteri din trecut sau din prezent, nu sunt în realitate dispuse să îşi vadă libertatea de acţiune îngrădită sau şantajată, nici de norme morale absolute sau de state aliate, nici de state mai slabe sau adversare care ar profita de pe urma acestora, după cum o demonstrează renunţarea unilaterală la etalonul dolar-aur din Acordul de la Bretton Woods, în 1971, problema statutului „combatanţilor inamici“ de la baza Guantanamo sau relaţia selectivă cu organismele Organizaţiei Naţiunilor Unite.
Bineînţeles, Kagan are dreptate când afirmă că, în ciuda păcatelor sale, dominaţia SUA a sistemului internaţional se bucură de o largă acceptare şi tolerare în rândul multor actori statali şi la nivelul unei bune părţi a opiniei publice internaţionale, ba chiar de o încurajare şi chiar de o legitimare a acesteia prin intermediul unor alianţe permanente şi acorduri diplomatice formale, o situaţie care este fără precedent în istoria relaţiilor internaţionale, o veritabilă anomalie, după cum chiar el o califică: „De regulă, o ţară fie posedă o mare putere, dar se bucură de o scăzută acceptare internaţională pentru folosirea ei, fie se bucură de o largă acceptare internaţională pentru folosirea forţei, dar această forţă este relativ slabă. Şi lucrul acesta este lesne de înţeles. De ce le-ar încuraja naţiunile mai slabe pe cele mai tari să-şi folosească puterea?“ (pp. 69-70). Explicaţia pe care o oferă Kagan pentru această anomalie ţine doar parţial de puterea soft, conform unei sintagme introduse de Joseph S. Nye, adică de puterea ideologico-culturală exercitată de SUA în sistemul internaţional, şi mai mult de geografie: „Statele Unite sunt, în termeni geopolitici, o insulă îndepărtată, la mii de kilometri de centrele competiţiei dintre marile puteri“ (p. 73), iar multe state din Europa, Asia şi Orientul Mijlociu, preocupate mai degrabă de intenţiile şi disputele cu propriii vecini, sprijină puterea dominantă americană pur şi simplu din interes, pentru că s-ar putea să aibă nevoie de ea în viitor. În loc ca puterile mai mici să se coalizeze împotriva SUA, pentru a contrabalansa raportul de forţe, aşa cum s-a întâmplat în Europa secolului al XVII-lea cu Marea Coaliţie împotriva Franţei lui Ludovic al XIV-lea, hegemonia americană este dorită, pentru că ea concordă în mare cu interesele acestor puteri mai mici, le permite să beneficieze economic de pe urma menţinerii comerţului internaţional relativ liber şi le oferă o anumită autonomie în exercitarea puterii proprii.
Două sunt, în fond, consideraţiile teoretice pe care, dincolo de un ataşament reprimat la ideea excepţionalismului american, Robert Kagan le aduce împotriva viziunii unui sistem internaţional multipolar, întrevăzut de alţi autori americani sau nonamericani, în opinia cărora acesta ar funcţiona, grosso modo, la fel ca actualul sistem internaţional, în care SUA au un rol dominant, şi ele justifică întru totul caracterul dublu, surprins de apelativele neoconservator sau, mai nou, liberalism intervenţionist, al perspectivei intelectuale pe care o adoptă: 1) ideea că ideologia statelor dominante ale sistemului, valorile, normele şi instituţiile lor interne nu doar că influenţează comportamentul extern al acestora, dar, printr-un proces divers de contagiune, ea duce la modificarea regimurilor politice interne ale unor state mai slabe, ceea ce poate reversa tendinţa de creştere a numărului de state democratice în lume, în cazul în care una, două sau mai multe puteri dominante ar fi autocratice, cum este cazul Chinei sau Rusiei în prezent; 2) ideea că sistemele internaţionale multipolare sunt inerent instabile, deoarece ele sunt bazate pe echilibrul de putere, iar echilibrul de putere nu poate fi menţinut decât printr-o stare competitivă de încordare şi de tensiune, care poate oricând degenera în conflict deschis, acolo unde se intersectează interesele a două sau mai multe mari puteri; în plus, echilibrul de putere forţează marile puteri să fie mult mai constrângătoare, de teama repercusiunilor, cu marja de libertate de care pot dispune puterile mai mici.
Din punct de vedere al primei consideraţii de la baza construcţiei argumentative a lui Robert Kagan, Lumea clădită de America – scrisă pentru a linişti temerile privind declinul SUA, pe fondul ascensiunii economice a Chinei şi al crizei economice care a afectat puternic ambele maluri ale Atlanticului – are de oferit şi un avertisment pentru publicul autohton, mai ales dacă ţinem cont de înclinaţia, veche şi adâncă, a elitelor româneşti pentru imitaţia facilă şi necritică a modelelor şi a modelor de oriunde.