Pe aceeași temă
De doi-trei ani, Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC) din București pune în operă recuperarea în memoria colectivă prezentă, prin mari expoziții retrospective, a unor nume importante ale scenei vizuale românești din anii 1970-’80. În lipsa unui muzeu de artă modernă, care să refacă imaginea artistică completă și contextul cultural al epocii în cauză, aceste expoziții de bună ținută acoperă un gol dureros, căci nu toți artiștii meritorii ai epocii pot beneficia de acest tratament inevitabil preferențial. Până acum, plasticieni ca Alexandru Chira, Liviu Stoicoviciu, Nistor Coita, Mihai Olos au beneficiat de această repunere în circuitul cultural de mare vizibilitate, dar alte expoziții sunt în pregătire – Ion Bițan, Wanda Mihuleac, Gheorghe Rasovszky - și se vor deschide foarte curând.
Consemnez aici cu întârziere expoziția Efemeristul. O retrospectivă Mihai Olos, deschisă la MNAC din noiembrie 2016 până în octombrie 2017. Curatoriată de Călin Dan, directorul MNAC, expoziția a pus în scenă – în două etape, prima dedicată producției artistice și cea de a doua documentației - opera multiformă a unui artist puternic, încă insuficient cunoscut de marele public. Băimărean de origine, activ în România și în Germania, Mihai Olos (1940-2015) a lucrat în multe genuri artistice și în multiple tehnici și materiale, lăsând în urmă o operă impresionantă prin cantitate și incitantă prin problematica diversă, contradictorie, pe care o pune în joc. De la pictură și desen la sculptură și obiect ambiental, până la ceramică, panouri decorative, texte teoretice, muzică și chiar poezie, productivitatea sa impresionează prin diversitate și versatilitate.
Mihai Olos - Fără titlu (ulei pe lemn, 30x20 cm) |
Un personaj pitoresc al lumii artistice boeme a vremii, Mihai Olos, spirit rebel și vulcanic, deopotrivă arhaic și avangardist, a manifestat o creativitate debordantă și aparent haotică ca sursă de inspirație. Deschis curentelor experimentaliste de la finele anilor 1960, care ajungeau și în România comunistă, Olos s-a încercat în diverse direcții ale neoavangardelor postbelice. Întâlnim în pictura și desenul lui elemente de neoconstructivism, op art sau abstracție geometrică, după cum recunoaștem în sculptura lui elemente minimaliste și conceptualiste. Olos a fost printre primii în România care au practicat performance sau happening la începutul anilor 1970, iar cel intitulat Aur și grâu de la mina Herja, din 1971, a rămas o referință de vârf în domeniu. Olos împărtășește aceste căutări novatoare cu alți colegi de generație de atunci, subsumabili direcției experimentaliste și, cu distanța pe care ți-o dă timpul, putem observa unele similitudini formale între lucrările sale și cele ale lui Paul Neagu sau grupul Sigma, între altele.
Dar ceea ce e interesant și-l singularizează pe Olos printre congeneri este relația lui instinctivă, atavică, cu substratul arhaic al locului său de origine. Legat de o cultură folclorică încă vie, Olos a încercat să o transpună în stilistica modernistă a lumii urbane în care a trăit. Marcat de abstractismul decorativ al sculpturii în lemn maramureșene, Olos urmăreşte să o transmute în pură abstracție modernistă. Dar, spre deosebire de înainte-mergătorul său maestru Brâncuși, cu care se aseamănă mult, și de alți artiști care au urmărit să reconecteze arta modernă la surse străvechi, Olos nu stilizează până la capăt datul arhaic, el urmăreşte să păstreze ceva din vibrația inițială, ceva din arhetipul funcțional inițial.
Astfel, el foloseşte îmbinările de la construcțiile în lemn sau diverse artefacte casnice (fusul, vârtelnița) pentru a crea, prin epurare, celebrele sale „noduri“ sau „olospolis-urile“ – machete geometrice de posibile conglomerate funcționale de tip urban, pe care le-a realizat în nenumărate variante, mărimi și materiale. Obsesia „orașului universal“, care eventual al putea acoperi întreaga planetă, este cumva firul roșu al marii retrospective de la MNAC și ea dă seamă despre aspirația spre totalitate a artistului, care - cu mijloace artizanale - şi-a construit un vizionarism arhaico-utopic, traversat de o discretă spiritualitate. O spiritualitate ireductibilă, specifică locului, remanentă la mulți artiști români, dar abandonată de cei mai mulți artiști occidentali. Scenografia elegantă și epurată a expoziției încadrează bine această operă polimorfă și abundentă, subliniindu-i, întărindu-i, prin „white cube-ul“ de rigoare, modernitatea.
Nu știu dacă Mihai Olos este, cum se afirmă în comunicatul de presă al expoziției, „probabil cel mai important artist postbelic din România“, dar e sigur că repunerea lui în circuitul cultural românesc dă o șansă acestui artist extrem de interesant de a-și găsi eventual universalitatea.