Pe aceeași temă
Mult timp, popii noștri au apărut prin filme mai mult pentru a binecuvânta eforturile patriotice ale vreunui voievod. Ori pentru a se plasa, antipatici și anacronici, în calea progresului istoric. Cristian Mungiu ne-a deschis, în cele din urmă, porțile unei mănăstiri. Una proaspăt încropită, dar animată de venerabilele duhuri ale tradiției. Ascunsă după dealuri, dar cercetată de tot felul de oameni. Un refugiu, dar și o redutabilă provocare. Călin Netzer a mers mai aproape, în inima orașelor, în lumea duhovnicilor de după blocuri. Cu spovedanii versatile, canoane de penitență variabile și proximitatea taumaturgică a moaștelor. Daniel Sandu adaugă încă o piesă la complexul puzzle al Ortodoxiei noastre: seminariile teologice. Cele pe care unii le-au încondeiat drept fabrici de popi – ironia vizează reificarea unei vocații, dar dacă nu e doar malițiozitate gratuită, miza sa e conformismul în detrimentul discernământului, marcă inevitabilă a unei producții de serie. Cu alte cuvinte, sutana îl face pe preot și mult mai puțin Duhul. Dar Un pas în urma serafimilor ne deschide larg – prea larg, ar zice pudicii – ușa unui seminar nu pentru a-i deplânge carența de duhovnicie, ci pentru a-i surprinde specifica pedagogie.
Inspirat din însăși experiența regizorului – o înregistrare video din epocă, cu valoare documentară, e plasată drept coda –, filmul are în vedere un context ușor datat. Regim ateu, dar survenit după eșecul sovietic de a extirpa cu totul religia din societate, comunismul românesc a marginalizat pe cât posibil Biserica majoritară. Printre altele, a scos școlile teologice din învățământul public, astfel încât acestea au ajuns în grija exclusivă a eparhiilor. Oaze de cultură creștină în deșertul materialismului dialectic, au spus unii; redute de arbitrar, ar replica alții. Și astfel, în spatele zidurilor întărite ale seminariilor, corpul profesoral a devenit mai puțin grijuliu cu constrângerile insidioase ale eticii seculare. Fiind sub vremuri, bieții dascăli de seminar s-au descurcat cum au putut, nu o dată abuzând de pârghiile autorității, deopotrivă pedagogice și duhovnicești. Astfel de moravuri cazono-pioase s-au perpetuat și după căderea regimului, dar atenuate de reintegrarea treptată printre instituțiile girate de stat. Și nu e deloc exclus ca un profesor de seminar din 1989 să fie azi decan la facultatea de teologie din același oraș – în unele cazuri, pentru reînființarea acesteia din urmă s-a apelat, inevitabil, chiar la personalul celui dintâi. Mai mult decât atât, nu e deloc exclus ca un sadic abil precum cel interpretat de Vlad Ivanov să șadă liniștit în Senatul vreunei universități prestigioase.
La prima vedere, preotul (și temporar directorul) sadic din film e doar un caz patologic. Un dezechilibrat care profită de context pentru a-și satisface pornirile de deviat autoritarism. Care își caută victimele, cu perversă satisfacție, printre adolescenții prea puși pe șotii. Ar merita, însă, să privim mai larg un astfel de comportament, căruia nu-i lipsesc mize sociologice mai semnificative. El însuși își proclamă, publicitar, crezul: vin vremuri grele pentru Biserică, iar aceasta se va prăbuși sub povara nevredniciei slujitorilor ei. A smulge neghina e, prin urmare, o datorie salutară. Niciun mijloc nu e prea josnic – e chiar un sacrificiu, vorba Marelui Inchizitor – pentru un scop atât de nobil: încurajarea delațiunii, șantajul, călcarea propriului cuvânt, chiar bătaia. Respinge corupția, dar speculează vulnerabilitatea corupților. Jubilează la fiecare exmatriculare, rod, deseori, al unor manevre pretențioase. Are nenumărați (și nebănuiți) informatori, dosare compromițătoare și aliați șantajabili – e un securist tipic, cu alte cuvinte. Să fie vorba, mai degrabă, de o influență a epocii, de umbra comunismului aplecată și asupra unui locaș, altfel, mai rupt de lume? Unii istorici au privit mai dialectic chestiunea, remarcând și influențele în sens contrar – horribile dictu, URSS a avut ce învăța de la Bizanț. În orice caz, o astfel de autojustificare e menită să ne îngrijoreze. Fiindcă denotă nu doar încă o fațetă a văii plângerii, ci și câteva (decisive) slăbiciuni ale sistemului pastoral în uz.
Ştefan Iancu şi Vlad Ivanov în filmul Un pas în urma serafimilor
Ce păcate are Gabriel, serafimul ratat? Întârzie la rugăciune. Își falsifică scutirile. Mai evadează din internat. Zgârie limuzinele breslei la hram. Vinde corespondență amoroasă timizilor. Fumează. Își acoperă protectorul – un coleg mai versat și mai puțin ipocrit. Preferă o gașcă de golani tocilarilor cuminți. Frecventează un local cu băutură, biliard și flirt. Gustă din plăcerile cărnii cu o fată fără gândul de-a o face preoteasă. După criterii maximaliste, păcatele sale sunt multe și destul de grave – mai ales desfrânarea, în contextul în care, canonic, doar virginii merită hirotoniți. Hăituit pentru fiecare dintre abateri, caută tactici de supraviețuire – cea mai îndrăzneață e chiar recursul la canoane: se spovedește tocmai la cel care, astfel, e obligat să tăinuiască cele mărturisite și, implicit, să nu le folosească public în defavoarea lui. Dar cum va privi, ulterior, ca preot o astfel de abordare a păcatului? Va fi poate îngăduitor – și taxat ca atare de tradiționaliști –, dornic să nu reitereze cu conștiințele altora vechile sale chinuri. Ori va deveni ipocrit, acoperit de îndemnul „să faci ce zice popa, nu ce face popa!“. Fără a mai acomoda exigențele pastorației cu propria experiență morală. Și nu din slăbiciune, ci din lașitatea conformistă de a nu le chestiona pe cele dintâi din perspectiva celei din urmă. Conflictele sale nu sunt doar cele ale unui adolescent rebel confruntat cu isteria autorității. E vorba și de o versatilitate perversă a codului păcatelor: acuzațiile – cu toate implicațiile sufletești ori sociale – capătă prea ușor nuanța unei sadice demascări. Directorul de seminar e pe măsura acestui sadism intrinsec unei etici generoase cu pedeapsa, dar certate cu înțelepciunea – implicit, cu mântuirea. Într-o astfel de perspectivă, paznicul virtuții e doar un drac în sutană. Un drac redutabil, care parazitează creștinismul cu confuzii milenare, capabil să transforme penitența dintr-un meșteșug pretențios într-o prosperă industrie duhovnicească.
Un context favorizant pentru acest thriller al exmatriculărilor e miza socială a preoției, care le conferă un dramatism suplimentar. Părinții o văd drept o investiție dintre cele mai profitabile, elevii îi percep curând avantajele – luminați, off the record, de un profesor mai puțin formal –, potențialii socri se lasă cuprinși de o subită pioșenie, iar educatorii îi asociază subtile valențe de seducție populistă. Nu contează ce predici, ci tonalitatea reconfortantă a vocii. Și cine vrea să se pună rău cu preotul? Simplul fapt că ți-a botezat copilul pare o îndatorare pe viață. Prestigiul social al păstorului pleacă ușor genunchii oițelor – fie și cu mușchi de bodyguard –, dar deseori îi compromite menirea de fond. Și nu e vorba atât de bani – de altfel, elevii sunt prompt exmatriculați și invers proporțional cu resursele părinților –, cât de putere. Protectorul lui Gabriel îi oferă un nietzscheanism adaptat: cei ce conduc – duhovnicește, dar nu numai – trebuie să abordeze altfel viața. Nu cu drag de cruzimea care-i luase mințile neamțului, dar necastrați (de ochii lumii) și lucizi cu supușenia ambiguă a semenilor. Din perspectiva vitalității morale, mulți adolescenți ies schilodiți din seminarii, canalizați către duplicitate, conformism și o clericală slavă deșartă.
Dar tribulațiile lui Gabriel țin și de un mai complex Bildungsroman: inițierea erotică – lecția ținută de un coleg mai experimentat e savuroasă: copulație prin distragerea atenției partenerei –, probele prieteniei, exercițiul războinic, inițiativele economice, gustul revoltei. Totul e presărat cu suferințe timpurii: iubita e prea grăbită la măritiș – dar nu cu un viitor preot – încât să nu-l lase prematur baltă; tovarășii intimi, pe care vrea să-i acopere, sunt demult turnători; părinții sunt în stare să-l abandoneze dacă nu se conformează cerințelor locului; sadicul său adversar îl tentează la final cu o perversă ucenicie; chiar și înțelepțitul preot bătrân al unui sat pierdut e dependent de pomana interesată a altora. Acum – de bine, de rău – maturizat, Gabriel ar putea pleca într-o parohie. Cu dosarul său, însă, nu poate spera decât la un loc departe de așteptările sale, unde riscă o fatală înnămolire. Azi, la repartizarea parohiilor se ține cont de nivelul studiilor, dar criteriul e înșelător (în treacăt fie spus, încă așteptăm o extindere a lustrației doctorale de la politicieni la teologi, ceea ce poate ar lămuri unele derutante inadecvări şi incoerențe pastorale; nu e rar, de pildă, să asculți vreo predică îndesată cu ruralism ținută de un doctor în dogmatică, chiar de la vreun amvon de centru mitropolitan). Adevărata problemă sunt reperele: cele culturale – că tot ne lăudăm cu luminata patristică –, dar și cele morale. Iar acestea din urmă nu provin din vreun (sadic) manual de spovedanie, ci din experiența (de)formatoare cu un pas în urma serafimilor – într-o lume din care Dumnezeu se mai și retrage, strategic, privind la mutările noastre. O dată. De două ori. De multe ori – e pedagogia sa subtilă, pe care s-ar cuveni să n-o înlocuim cu tot felul de surogate autoritariste.