Pe aceeași temă
Ca persoană publică, Teodor Baconschi n-are nevoie de o prezentare. Ca scriitor, el ne provoacă să regândim parcursul unei generații care, în 1989, s-a bucurat de cel mai prețios dar al vieții: libertatea. Mesajele revoluției anticomuniste au electrizat milioane de români frumoși și curajoși, aflați atunci la prima tinerețe. Fără pasiunea libertății, părinții și mentorii noștri simțeau că viața n-are sens. Deschiderea granițelor României către lumea largă a fost, simultan, un test al adevărului și o enormă șansă.
După valul de schimbări dramatice produse în Europa de Est (dar mai puțin la noi), discipolul lui Bartolomeu Anania pleca la Paris însetat nu de glorie, ci de cunoaștere. Prima tranșă de bursieri ai statului francez l-a proiectat pe culoarele bibliotecilor de la Sorbona sau Collège de France, unde a conversat cu mari profesori, savanți sau cercetători. Un doctorat magna cum laude i-a confirmat înzestrările excepționale pentru erudiție, însă viața publică din România l-a revendicat rapid, îndreptându-i pașii către alte zări. Știind că inteligența cognitivă nu poate da, singură, măsura umanului, Teodor Baconschi a pus suflet într-o sumedenie de proiecte instituționale și comunitare.
Nimic esențial nu putea lipsi din parcursul unui viitor diplomat: emisiuni TV, proiecte editoriale, hărnicia publicistică, cursurile universitare. De la facilitarea unor traduceri din marii clasici ai gândirii rusești și până la asumarea unor roluri de maximă vizibilitate — ambasador la Vatican, ministru de Externe, lider de partid guvernamental —, Teodor Baconschi a marcat conștiința publică printr-o competență rară: puterea deslușirii simultane a lumilor văzute și nevăzute.
TEODOR BACONSCHI - Cetatea sub asediu. Însemnări despre rațiune, credință și terorism (Editura Doxologia, Iași, 2016) |
Cu această exigență declarată, cărțile lui Teodor Baconschi au surprins nu doar păcatele ideologice ale modernității radicale, ci și oportunitățile create de piața liberă și dialogul între culturi. Martor al disoluției colosului sovietic și participant la revoluția comunicării prin Internet & social media, Teodor Baconschi a înțeles, deopotrivă, unicitatea rădăcinilor și ubicuitatea efectelor instituțiilor politice occidentale. Fără construcția unui spațiu social guvernat de separația puterilor statului, domnia legii și afirmarea dreptului la viață, libertate sau proprietate, oare prosperitatea materială și inovația tehnologică ar fi fost mai mult decât un simplu accident istoric?
Decenii la rând, în numeroase analize sistematice, eseuri abreviate ori însemnări fugare, Teodor Baconschi a lăudat superioritatea civilizației vestice, fără să remarce vreo incompatibilitate structurală între creștinismul răsăritean și lumea euro-atlantică. Dimpotrivă. Din epoca patristică, trecând prin renașterile umaniste succesive ale Bizanțului și până la acțiunea politică sau culturală a unor Emanoil Gojdu, Andrei Șaguna sau Vladimir Soloviov, uzul riguros al rațiunii practice s-a împăcat bine cu elanul despătimirii filocalice. Înaintea lui Benedict al Nursiei, Pahomie cel Mare începuse „procesul civilizării“, undeva pe cursul superior al Nilului. Mănăstirile Antichității târzii funcționau, paradoxal, ca spațiu al mobilității sociale. Fostul țăran egiptean devenit ascet (al cărui caracter fusese deja încercat și șlefuit prin muncă fizică și ascultările zilnice) putea ajunge episcop, părinte duhovnicesc și teolog luminat al Bisericii. O asemenea iradiere spirituală s-a bucurat mereu de principiul epistemologic al „consecințelor neintenționate“. Fără pilda cutremurătoare a unui Antonie cel Mare, poate că retorul Augustin din Hippona n-ar fi auzit faimoasa chemare (tolle, tolle, lege), iar convertirea fostului gânditor neoplatonic la creștinism nu s-ar fi produs niciodată.
Teodor Baconschi a făcut posibilă întâlnirea dintre Răsărit și Apus nu doar prin etalarea unor concepte, idei sau proiecte literare. Când Ioan Paul al II-lea a vizitat România — prima țară ortodoxă aflată pe orbita episcopului Romei —, am înțeles cu toții marele pariu al timpului nostru: loialitatea față de propriile rădăcini, dar și deschiderea necomplexată către Celălalt.
În ultimii 20 de ani, însă, fizionomia României, chipul Europei (dar și fața Statelor Unite ale Americii) s-au schimbat profund. Din acest motiv, Cetatea sub asediu este cartea unde verbul măsurat și privirea sagace ale lui Teodor Baconschi documentează nu doar reușitele evidente ale Apusului, ci și drama împuținării spirituale, a imploziei demografice și a imunității scăzute din sânul societăților occidentale.
Fie că privim spre Scandinavia „multiculturală“, fie că urmărim neputința managerială a Greciei ortodoxe, Europa se află într-un moment de răscruce. Vom uda mai departe rădăcinile iudeo-creștine ale bătrânului continent sau vom sucomba în fața barbariei? Având o excelentă formație filozofică, Teodor Baconschi știe prea bine că fără instituțiile publice ale creștinismului istoric — de la familia monogamă, garantarea proprietății private, critica tiraniei politice sau acțiunea filantropică directă și până la decența moravurilor, încurajarea responsabilității individuale (parabola semănătorului) și valorizarea antreprenoriatului (parabola talanților) —, luminile Europei s-ar fi stins de mult.
„Libertatea e neapărat inteligentă“, repetă autorul nostru. De ce? Pentru că încercările de uniformizare a gândirii sfârșesc printr-o imbecilizare involuntară a cetățenilor din ágora. Când bucătăria corectitudinii politice pregătește meniul fad și nisipos al cantinei oficiale, te întrebi cine mai păstrează „sarea pământului“? Răspunsul lui Teodor Baconschi e simplu: oamenii care-și asumă riscul neliniștii metafizice și pariul gândirii pe cont propriu. Dincolo de freamătul unei elite conservatoare, există astăzi comunități spirituale care își continuă misiunea și lucrarea, aducând mângâiere și vindecare milioanelor de credincioși în lumea întreagă. Deranjat de competiție, statul secular îi tratează cu indiferență, dispreț și ostilitate pe toți cei care nu vor să fie păstoriți de noua birocrație.
Din acest motiv, Teodor Baconschi propune creștinilor suspendarea tactică a disensiunilor confesionale și a luptelor intestine. De ce? Pentru că oamenii lucizi înțeleg că trebuie să apărăm nu doar dreptul la existență al unor triburi religioase, ci un front civilizațional zguduit de trei mari provocări: 1) terorismul islamist și recrudescența regimurilor autoritare; 2) relativismul etic al spațiului academic și depravarea culturii de masă; 3) activismul juridic al statului birocratic egalitarist, care a declarat război libertății de conștiință, familiei naturale și ordinii spontane a pieței. Din acest motiv, Cetatea sub asediu propune un fuzionism doctrinar, prin care diferite grupări (creștin-democrații, paleo-liberalii, conservatorii, libertarienii sau tradiționaliștii) practică armistițiul dintr-o rațiune istorică superioară: înfrângerea barbariei și apărarea fundamentelor civilizației europene.
Alături de Pierre Manent, Rémi Brague sau Roger Scruton, eseistul Teodor Baconschi este unul dintre intelectualii europeni care afirmă deschis nevoia creșterii unor generații de lideri — dascăli, gazetari, politicieni, oameni de afaceri, educatori și sacerdoți — capabili să-și asume grandoarea moștenirii intelectuale, politice și spirituale a bătrânului continent, refuzând cenzura structurilor monopoliste sau fanteziile unor inginerii sociale de extracție neomarxistă.
Cetatea sub asediu e o carte vie și antrenantă, în care autorul vorbește nu doar despre provocările exterioare ale timpului nostru, ci schițează strategii concrete de formare spirituală și rezistență morală pentru oamenii care știu că sufletul nu-i de vânzare. Dacă românii au supraviețuit experimentelor tranziției — violențe stradale, lupte de clasă, scheme piramidale, bănci devalizate, războaie la graniță, hoții guvernamentale, exodul creierelor și crizele constituționale ale ultimelor decenii —, aceasta s-a datorat, în primul rând, puterii consolatoare a credinței lui Hristos. Pentru cei lipsiți de apărare în fața unui sistem brutal și nedrept, pentru cei călcați în picioare de o administrație arogantă sau incompententă, pentru cei umiliți și dezmoșteniți, deposedați și abuzați în propria țară, îndemnul paulin la iubire și apartenența la o comunitate universală a credinței a reprezentat un adevărat balsam pentru inimă și minte.