Pe aceeași temă
Nu prea apar bolnavi prin filmele românești. Domnul Lăzărescu era mai mult un bătrân părăsit, iar indispoziția sa subită, un pretext pentru o galerie de medici de urgență cam cinici – expresie și a unei societăți roase de dezumanizare. „Bolnavii“ din Palilula erau doar mostrele unui bestiar apocaliptic, avortoni urziți de un demiurg fantast – departe de o estetică realistă, mai mult arhetipuri onirice. Sanatoriul din Glissando avea o miză și mai vădit parabolică – o bolgie politică, unde boala era condiția supunerii și îngrijirea o temniță –, nu fără legături cu revoluția hermeneutică a lui Thomas Mann – Muntele vrăjit relansase cariera morbidității (cu ambiguitatea sa ontologică), transformând un accident regretabil într-o experiență inițiatică. Dar nici măcar explorarea existențelor amfibii – o dedublare specifică condiției de bolnav, dar și pe măsura gustului tarkovskian pe atunci la modă – nu mai are emuli. În Din dragoste cu cele mai bune intenții se zăbovește mult într-un salon de spital, dar bolnavele sunt doar figurante în drama psihanalitică a unui tânăr sănătos. Iar dintre pacienții doctorului Romeo – cel cu gândul la Bacalaureatul fiicei –, ne este prezentat doar un muribund preocupat mai mult de a pune în continuare pile decât de propriul sfârșit.
Suferința cotidiană, degradarea fizică și infirmitățile, restricțiile declasante, subminarea propriei identități, pervertirea totodată a universului intim și a relațiilor sociale, disperarea surdă – pentru toate acestea, trebuie privit spre alte zări cinematografice. Am putea chiar face un catalog pe boli. Există deja nu puține filme despre ravagiile provocate de SIDA, de la Philadelphia la Dallas Buyers Club, dar, în general, tratează mai mult despre ostracizarea noilor ciumați, purtători fără voie ai unui virus care ne terorizează și care le fură astfel, înainte de viață, respectul nostru. Cu alte cuvinte, vorbesc despre impactul social al punerii în carantină, uneori potențat și de homofobie. Mai nou, interesul special acordat condiției bolnavului afectat de Alzheimer, SLA ori AVC (grav) – care, toate, transformă un om într-o legumă – nu mai ocolește problematica eutanasiei. O face Aceeași Alice – strategia femeii e, însă, ineficientă –, dar și ultimul film al lui Bille August, Cu inima împăcată – o întâlnire de familie le smulge celorlalți, nu foarte greu, consimțământul pentru o despărțire prematură –, ori Amour al lui Haneke – soțul își sufocă, între milă și disperare, soția. Comedia neagră Petrecerea de adio, a israelienilor Sharon Maymon și Tal Granit, merge chiar mai departe: într-un azil de bătrâni, eutanasia devine o afacere prosperă, pe o piață în rapidă extindere. Aceeași abordare și în cazul paraliziilor, precum în Marea dinlăuntru, filmul lui Alejandro Amenábar – mai tragice, fiindcă însoțite, de obicei, de o chinuitoare conștiență. Altul era cazul comei din Vorbește cu ea: asistăm, într-o situație profund asimetrică, la tribulațiile unui infirmier îndrăgostit, care în cele din urmă își va viola pacienta adorată – Almodóvar e un epigon al romanticilor, obsedați de dragostea neîmpărtășită.
Imagine din filmul Inimi cicatrizate, în regia lui Radu Jude
Dacă însă așteptăm o imersiune ceva mai metafizică în boală, reușitele nu sunt la îndemâna oricui. Să ne amintim de Strigăte și șoapte – un reper care a schimbat, indiscutabil, standardele. Bergman se concentrase asupra ritmului. Ritmul agoniei, ritmul ambivalenței, ritmul așteptării, ritmul oglindirii. Fiecare dintre acestea – interiorizat, șoptit, plasat (protector/ocultator) în faldurile conștiinței. Printre sursele imaginarului său: tradiția criticii vieții conjugale; trauma fondatoare a doliului; boala ca scandal teologic; imposibila intimitate; permanenta încorsetare existențială; trupul ca nec plus ultra al sufletului. Atmosfera le conferă o coerență specială: translucidă și opacă în același timp, țesută din subtile metamorfoze – ca dinamica tăcută a norilor. Chipurile, veșmintele, obiectele au o expresivitate bine temperată, doar aparent iconică, mai degrabă discret fluidă. Nu capătă un excedent de încărcătură simbolică, nici nu sunt golite de potențialul de sugestie. Sunt desenul unor linii interioare despărțind fuga de toccata, ruptura de atingere. O femeie agonizează și surorile ei o veghează, alături de o slujnică credincioasă. În surdină: reverberațiile unor mariaje ipocrite și adulterele corespunzătoare – cu violența lor mocnită. O viață scursă printre degete (de muribundă încă tânără), o viață perisabilă (precum farmecele senzualității), o viață suspendată (din crispare și refulare). Condiția fiecărei surori e mai ales unul dintre cele trei fire principale din care se împletește viața: negrul doliului, albul indeterminării (potențate de boală și însingurare), roșul sângelui – dorință și rană. Gelozie, resentiment, repulsie, atracție, tandrețe – se succed în sufletele acestea prinse în arcanele unui erotism sublimat, incitate să dezlege misterul unei apropieri mereu refuzate. Între strigăte și șoapte raportul e dialectic: cele dintâi sunt înfundate, sufocate, înghițite, subminate de însăși boala care generase anxietatea; celelalte sunt tragice, dar catifelate, precum un tăinuit anunț funest. E șoapta unei morți anunțate, ca și cum întreaga dulceață (permisă) a vieții ar veni din tergiversarea citirii unei scrisori. Așteptarea devine amânare. Iar ritmul capătă conotațiile unui dublu joc de-a v-ați ascunselea – al dorinței cu moartea, dar și al morții cu dorința. Încremeniri, lunecări, tresăriri, adormiri, iuțiri, pendulări – orice mișcare e viață comprimată, nu doar fiindcă îngerul morții e deja amenințător, ci și datorită ambivalenței dorinței într-un labirint interior (care corespunde derutei casnice din proximitatea unei muribunde). Plastica alternează între un delicat clarobscur – o lumină filtrată de perdele și draperii –, coerența accentuată a interioarelor burgheze și farmecul nocturnelor (la flacăra lumânării – demne de un Georges de La Tour). Culoarea pielii umane devine rezultatul amalgamului celor trei culori, ca un vulnerabil reflex luminos de sinteză. Subminat de perspectiva descompunerii. Există însă un contrapunct: memoria. Jurnalul acestei agonii consemnează o fugace oază de transfigurare, o abolire de-o clipă a corupătoarelor dizarmonii. Dar e doar o amintire singulară, oricum subiectivă. Și – pentru celelalte părtașe la eveniment – postumă.
Dar Strigăte și șoapte nu trebuie privit ca un model castrator, ci drept un exemplu stimulator despre cum poate fi plasată boala într-un orizont hermeneutic extrem de sofisticat. Pătimire cotidiană, sexualitate problematică, claustrare de durată – Radu Jude nu pare, în premize, așa departe de Bergman în Inimi cicatrizate. În loc de o vilă izolată, un sanatoriu, iar dincolo de un cerc familial restrâns, o societate mai pestriță și mai difuză. Dacă lui Bergman i s-a reproșat estetismul – picturalitatea, epurarea prin densitate scenografică, paleta manieristă –, Jude, deși mai atent ca nicicând – în Aferim! se confruntase deja cu tradiția peisagisticii ori cu cea a scenelor de gen – la virtuțile plasticii, adaugă un dublu bruiaj dominantei parabolice și escapiste a prozei lui Blecher – unul mai strident, politic, și altul mai discret, existențialist –, multiplicând mizele și dispersând planurile. Dacă precedenta reconstituire istorică – a epocii post-fanariote – a beneficiat de retorica zicătorilor și de pitorescul balcanic – cu anumite efecte de distanțare brechtiană –, de data aceasta opțiunile sunt ușor cabotine, în descendența unei cinematografii care caută, pentru o facilă conformitate, personaje la fel de ușor de identificat ca decorurile de epocă. Altfel spus, profilul lor comportamental are expresivitatea unei frizuri datate. Interpretarea (sugerată) lui Lucian Teodor Rus ne propune un Emanuel de o afectare candid caustică, iar miza pare a fi una politică: spre deosebire de protagonistul romanului, el devine și cronicarul, intrigat și intratabil, al destrămării unei epoci. Patologiile istorice sunt privite cu patos medical – legitimă, comparația e totuși banală, cu un potențial hermeneutic redus: nu vom afla, din păcate, ceva în plus despre legionarism doar asimilându-l unui morb corupător ori rememorând hilarul delir vitalist (à la Cioran) gustat în epocă. De altfel, e o restanță autohtonă care pare greu de depășit, astfel încât trebuie încă să ne mulțumim cu caricaturile lui Sergiu Nicolaescu/Titus Popovici – partizanii din Portretul luptătorului la tinerețe au, în schimb, o identitate legionară nesemnificativă. Bergman e, și în această privință, un reper provocator – Oul de șarpe vorbește, deopotrivă, despre ambiguitatea demonică a libertății, sexualității și medicinei, de un expresionism extrem de revelator pentru tenebroasa geneză a nazismului. Doctorul Ceafalan, la un moment dat în postura omologului său (rembrandtian) Tulp – tânărul tuberculos e mai mult un cadavru în devenire, dar și un prilej de (angoasantă) mândrie iluministă pentru progresul științei –, e suficient de detașat pentru a nu fi bănuit drept un aliat empatic. Oricum, pare mai interesat de prestigiul meseriei decât de condiția pacienților – o nuanță corect circumscrisă de Șerban Pavlu.
Dar cea mai semnificativă „trădare“ – cu nimic ilegitimă, desigur – a lui Blecher privește erotica romanului. Protagonistul său era mai degrabă un răsfățat: după o dragoste higienică cu o vecină cusătoreasă, sanatoriul i-o va aduce la picioare – după o facilă scenetă în rol de victimă – pe Solange: sacrificială, îndatoritoare, fidelă. La limită e chiar gata să se sinucidă când e părăsită – doar fiindcă el se plictisise și căuta isihie. Interpretată de Ivana Mladenovic, Solange devine ceva mai nestatornică, de o cochetărie mai echivocă și fugace, disponibilă și pentru alții – cam în genul eroinelor lui Daneliuc jucate de Tora Vasilescu. De asemenea, sexualitatea devine în film mai acrobatică – deși, pe de altă parte, tema existențială, de la Blecher la Jude, se mută oarecum dinspre infirmitate – prilej de surprinzătoare notații metafizice ale scriitorului – spre o suferință care disipă cheagul temporalității cotidiene. Penumbra de cavernă maladivă, geometria anumitor marine (aproape de expresionism abstract), sonoritatea metalică a cărucioarelor (ca nouă dinamică de invalizi), nocturnele de veghe plouată – de această dată, plastica e instrumentarul cel mai eficient al regizorului. Sexualitatea mai chinuită – amintind, oarecum, de Egon Schiele – e tonalitatea cea mai semnificativă a filmului: o intimitate roasă în însăși osatura sa.