Pe aceeași temă
(fragment din cea mai recentă conferinţă de presă susţinută de preşedintele Federaţiei Ruse, Vladimir Putin)
În anii ’80, în Occident făcea furori o carte scrisă de un defector KGB pe nume Anatoli Golițîn. Intitulată (în traducere aproximativă, pentru că, din păcate, nu a fost încă publicată în limba română) Minciuni noi pentru (la schimb cu...) unele vechi (New lies for Old, Dodd, Mead, 1984), ea este, după 33 de ani de la prima sa apariţie, teribil de actuală. Dacă unii specialişti etichetează afirmaţiile din această carte drept „elucubraţii“, iar alţii drept „vizionare“, există totuşi un consens asupra lor: sunt spectaculoase şi extrem de incomode. Lucru demonstrat, dincolo de orice dubiu, de tentativele de asasinat asupra autorului puse la cale de KGB încă înainte ca el să ajungă să le facă accesibile publicului larg.
Mark Riebling, fost şef al Center for Policing Terrorism între 2002-2006, reputat analist pe probleme de securitate, a procedat, în cartea sa Wedge. From Pearl Harbour to 9/11 (Knopf, 2002) la o evaluare post factum a dezvăluirilor pe care Golițîn le făcea, în anii ’60, celor de la CIA. Rezultatul a fost incredibil: 94% dintre acestea s-au dovedit adevărate (dintre cele 194 predicţii făcute, 139 se îndepliniseră deja până în 1993, doar 9 erau „complet greşite“, iar 46 nu aveau „şanse rezonabile“ să se îndeplinească în viitorul apropiat). O rată de realizare care, în opinia autorului, ar justifica pe deplin reevaluarea lui Golițîn. Şi a dezvăluirilor sale.
Cea mai importantă informaţie pe care fostul KGB-ist le-a livrat-o americanilor în anii ’60 nu privea identitatea unor agenţi ai sovieticilor infiltraţi în cele mai înalte poziţii ale serviciilor secrete din Vest, ci existenţa concretă a unui master plan conceput în Lubyanka pentru câştigarea Războiului Rece. Acest plan complex avea obiective concrete şi era elaborat pe termen lung. Atunci când, după dezmembrarea Uniunii Sovietice, chiar şi acea parte ultrasecretă a arhivelor ruseşti a devenit, pentru o scurtă perioadă, accesibilă, unele dintre afirmaţiile lui Golițîn au putut fi verificate. Şi s-a confirmat, de exemplu, că sovieticii au sprijinit şi au încurajat transformarea Comunităţii Economice Europene într-un stat federal (UE), prin intermediul legăturilor cu partidele socialiste din ţările occidentale, şi dirijarea ei spre ceea ce Gorbaciov numea în 1988-1989 „Casa noastră comună europeană“.
Ţinta iniţială era, ca s-o spunem în mod plastic, „scoaterea americanilor din Europa“ şi era grefată pe vechiul concept al „echilibrului european“ (o reşapare a înţelegerilor continentale care au marcat istoria modernă şi contemporană între Franţa, Anglia, Germania şi Rusia). Evident, nu a reuşit. Americanii nu au plecat din Europa, UE nu a devenit un cal troian, ci un aliat strategic care a contribuit decisiv la înfrângerea URSS. Mai mult, americanii au rămas aici şi după ce sovieticii au pierdut Războiul Rece şi au extins NATO până la graniţele fostului imperiu.
Acest vechi plan nu a fost însă abandonat. Era, trebuie să recunoaştem, destul de bun şi, chiar dacă nu a reuşit, a creat la vremea lui destule probleme. A trebuit să aştepte puţin la sertar, cam cât i-a luat fostului KGB să se replieze şi să facă Rusia „Great Again!“. De data asta în beneficiu propriu. De asemenea, el a trebuit să treacă printr-o obligatorie operaţie de actualizare şi cosmetizare. A reapărut, păstrând metodele, care au fost eficiente, dar, datorită contextului istoric, are acum două obiective în loc de unul. Aparent diferite, deşi decurg logic unul din altul şi se susţin reciproc, ele sunt: refacerea URSS, într-o variantă 2.0, lipsită de constrângerile ideologiei comuniste (identificată de Vladimir Putin ca principal vinovat al căderii2) şi distrugerea veşnicului şi unicului inamic al oricărui stat autocratic: democraţia. Indiferent unde se află ea. Căci lecţia pe care a învăţat-o foarte bine fostul locotenent-colonel KGB, pentru că a trăit-o personal în 1989, este că principiile democratice, în varianta lor clasică, sunt mai periculoase decât o armată de tancuri. A ajuns la concluzia că cel mai sigur mod de a îngropa democraţia nu este să o ataci direct, ci să o înlocuieşti cu o copie golită de conţinut. Un fel de democraţie-replika (asemenea unei copii chinezeşti a unui produs occidental). Apoi, după ce a testat-o în Rusia, a început să-o exporte, frumos ambalată, sub sloganul: „Democraţia vestică este un sistem politic slab şi ineficient. Noi avem o variantă mai bună!“. Fără scandal, fără prea multe dezbateri obositoare, fără să li se ceară cetăţenilor să-şi bată capul în fiecare zi cu probleme complicate. E suficient să bifeze „democratic“ o căsuţă o dată la patru ani. Ce poate fi mai comod?
Revenind la primul obiectiv, el se află în stadiu avansat de realizare. Ce au reprezentat Uniunea Vamală Eurasiatică şi ulterior Uniunea Economică Eurasiatică, dacă nu primii paşi spre un stat transnaţional? Care să fie scopul acestei alternative plagiate după modelul de construcţie al Uniunii Europene, dacă nu refacerea Uniunii Sovietice, cea pierdută „prin trădarea cetăţenilor săi“ de către „ideologia comunistă“? Urmează în mod sigur câteva operaţiuni combinate de diplomaţie armată pentru „protejarea etnicilor ruşi“, puţină propagandă şi istorie „alternativă“3. Apoi „popoarele“ îşi „vor dori singure“ să se simtă, ca odinioară, în siguranţă şi măreţe împreună.
Al doilea obiectiv este mai puţin vizibil, dar este foarte aproape să fie şi el bifat. Şi asta chiar a fost greu şi a necesitat multă muncă. Un punct esenţial în planurile KGB din timpul Războiului Rece, dezvăluite de Anatoli Golițîn, era „slăbirea lagărului capitalist“. Această „slăbire“ nu se referea la operaţiuni clasice de spionaj, la compromiterea sau asasinarea unor lideri occidentali sau a unor figuri emblematice şi la crearea şi sprijinirea unor formaţiuni politice favorabile Moscovei. Metodele utilizate de KGB erau extrem de diverse: de la susţinerea criminalităţii organizate (prin colaborarea directă cu grupări mafiote, sprijinirea traficului cu stupefiante, a reţelelor de prostituţie, a traficului cu arme etc.) la campanii de presă şi mituirea unor oficiali şi, dacă era posibil, racolarea lor. Ţinta acestor campanii nu era obţinerea de informaţii, ci influenţarea opiniei publice, cu scopul manipulării populaţiei din respectivele ţări. Se dorea crearea unui sentiment de insecuritate, dezordine, teamă şi, mai ales, neîncredere în autorităţi. Apoi, în mod direct, neîncrederea în sistemele politice şi reprezentanţii lor. Această componentă a vechiului plan conceput de KGB în timpul Războiului Rece ne duce direct la zilele noastre.
Puţini români au făcut vreo legătură cu evenimentele externe ce se desfăşurau în jurul nostru, în momentul în care „corupţia“ a fost inclusă oficial, prin hotărâre a CSAT, în categoria ameninţărilor la adresa siguranţei naţionale. Eram atunci, ca şi astăzi, convinşi că singura noastră problemă o reprezintă suma furată de X sau Y, manevrele executate pentru a-l proteja, conflictele dintre taberele politice şi războiul televizat dintre „hoţi“ şi „vardişti“. Şi mai puţini au avut curiozitatea să se întrebe de ce SRI-ului i s-a ordonat, tot prin hotărâre CSAT (şi nu în mod ocult, cum sugerează astăzi susţinătorii interesaţi ai unor găselniţe geometrice), să îşi pună cu prioritate resursele logistice şi umane la dispoziţia instituţiilor abilitate să lupte împotriva corupţiei4. Răspunsul a fost mereu transparent şi oricine ar fi urmărit documentele oficiale sau declaraţiile şefilor SRI din ultimii ani ar fi înţeles care este miza jocului.
Un exemplu. Iată ce declara George Maior în februarie 2014: „Corupţia este o ameninţare la adresa securităţii naţionale pentru că vulnerabilizează statul, aduce prejudicii economiei, creează dezechilibre în societate şi frustrări. (...) Sistemele politice profund corupte au dus la revolte ale populaţiilor“. Să fie vreo legătură între afirmaţiile fostului şef SRI şi modul în care s-a produs disoluţia Ucrainei sau, în zilele noastre, scoaterea Republicii Moldova de pe axa Bucureşti-Bruxelles? Nu cumva tocmai „frustrarea“ populaţiei şi pierderea încrederii în clasa politică şi în instituţiile statului a fost factorul decisiv care a condus la aceste efecte? Câţi dintre cetăţenii ucraineni exasperaţi de furturile guvernelor succesive au fost dispuşi să moară pentru a apăra Crimeea? Şi cine a fost acolo la momentul oportun să ofere o alternativă dezamăgiţilor de prea mult „europenism corupt“? Nu cumva ideea că democraţia este inutilă şi ineficientă, un sistem politic impus de la Bruxelles, care nu ţine cont de realitate, străbate astăzi Europa de la un capăt la altul susţinută cu inconştienţă de „euro-sceptici“ (care critică foarte frumos şi plastic birocraţia europeană, dar uită să ne spună că alternativa este democraţia-replika). Sună cam ca în cartea lui Golițîn?
Există, în opinia mea, o legătură directă între strategiile actuale ale Moscovei şi fenomenul corupţiei din statele europene. Nu vreau să sugerez deloc că actele de corupţie sunt puse la cale şi executate ca parte a unei conspiraţii planetare concepute de „noul KGB“. Corupţii noştri, ca şi cei europeni, nu au deloc o viziune atât de complexă şi nici nu sunt în mod conştient parte a acestui plan. Ceea ce fac, în schimb, vine exact în întâmpinarea lui. Iar Vladimir Putin a demonstrat că apreciază cadourile.
În România anului 2017, din fericire un stat NATO şi UE, este în plină desfăşurare un conflict deschis între majoritatea românilor (să nu ne lăsăm păcăliţi că doar cei din stradă sunt împotrivă şi nici că ar exista un număr măcar egal care să susţină din convingere ordonanţele) şi un guvern care a arătat că este dispus să vulnerabilizeze statul pentru a proteja o singură persoană.
Prin obstinaţia de a-şi pune în aplicare obiectivele, care au devenit transparente pentru toată lumea, Guvernul Grindeanu a deschis o uşă spre un coridor întunecat care adânceşte neîncrederea populaţiei, aflată oricum la limită, în instituţiile statului şi în clasa politică. Iar la capătul acestei spirale, ale cărei rotiri au devenit imprevizibile odată cu mutarea dialogului în stradă, nu stă decât un singur câştigător. Dar poate că istoria ne va feri din nou, aşa cum noi nu ştim să o facem, de consecinţe cu adevărat dramatice.
note
1. Bine aţi venit, domnule Putin!
2. În aprilie 2014, un grup de parlamentari ruşi cerea condamnarea lui Mihail Gorbaciov pentru „implicarea în dezmembrarea fostei Uniuni Sovietice“. Între altele, plângerea penală, adresată procurorului general, lansa ideea că independenţa fostelor republici sovietice a fost obţinută în mod fraudulos şi contrar voinţei populare. Într-un interviu din septembrie 2016, Vladimir Putin a afirmat că dezmembrarea URSS „nu era necesară“ şi că s-a produs din „vina partidului comunist“. Recent, un grup de parlamentari ruşi a anunţat că va milita pentru „refacerea URSS“.
3. În ianuarie 2016, în cadrul unui forum regional, Vladimir Putin a lansat un atac fără precedent la adresa lui I.V. Lenin, acuzându-l pe fostul idol comunist că „a plasat o bombă atomică sub casa pe care o denumim Rusia şi această bombă a explodat mai târziu“. Declaraţia se referea la dreptul la secesiune al popoarelor care alcătuiau URSS, drept inclus de Lenin în prima Constituţie comunistă. Este foarte posibil să asistăm, în viitorul apropiat, la o „reconfigurare“ a obiectivelor turistice din Piaţa Roşie. Există deja numeroase opinii fundamentate „ştiinţific şi economic“ (s-a propus şi un referendum) care susţin mutarea trupului îmbălsămat al lui V.I. Lenin din Piaţa Roşie într-o altă parte, unde să fie „mai bine protejat“ şi „să se cheltuiască mai puţin cu întreţinerea“.
4. În acest context, episodul Ghiţă-Coldea poate fi privit ca o consecinţă directă a unor operaţiuni informative complexe desfăşurate în anii precedenţi. Este puţin probabil ca Florian Coldea să fi acţionat, inclusiv în episodul vacanţei, dincolo de limitele unui mandat aprobat. Demisia lui a avut drept scop întreruperea campaniei împotriva SRI, campanie care, iată, s-a dovedit a fi doar „o pregătire de artilerie“.