Pe aceeași temă
La 4 septembrie 1968, Consiliul Securităţii Statului, organul de conducere al Securităţii, s-a întrunit într-o şedinţă pentru a rezolva problemele curente. Pe ordinea de zi figura, la punctul 4, discuţia referitoare la „legalizarea măsurilor pentru depistarea înscrisurilor ascunse“. La şedinţă participau, pe lângă membrii obişnuiţi ai CSS în frunte cu Ion Stănescu, şi unii „invitaţi“ speciali. Printre ei, colonelul (încă) Iulian Vlad şi cei doi adjuncţi ai Direcţiei a IX-a (Tehnică Operativă), locotenent-colonel Constantin Marinescu şi maiorul Vasile Constantinescu. Convocarea adjuncţilor unei direcţii la şedinţele CSS se făcea doar dacă chestiunea în discuţie era importantă pentru desfăşurarea activităţii în respectivul domeniu şi dacă membrii CSS aveau nevoie de expertiza celor care lucrau direct în problemă. Cum de deveniseră aşa de formalişti şefii Securităţii în 1968?
Răspunsul este dat de faimoasa acţiune de „denunţare a abuzurilor organelor MAI“ declanşată de Nicolae Ceauşescu, la puţin timp după ajungerea la putere. Documentele anchetei oficiale au fost postate pe site-ul CNSAS. După cum se ştie astăzi, intenţia noului lider al partidului nu era una motivată de vreo apetenţă pentru justiţie şi nici de îndepărtarea efectelor abominabilelor crime ale Securităţii din anii ’50-’60. Voia doar să îl îndepărteze pe Alexandru Drăghici (punându-i în cârcă toate abuzurile), să aducă Securitatea sub controlul exclusiv al PCR (adică sub controlul exclusiv al secretarului general) şi să cosmetizeze imaginea comunismului românesc (atât în interior, cât mai ales în exterior) prin introducerea „legalităţii socialiste“ şi a unor prevederi constituţionale mai relaxate. Printre acestea, la loc de cinste, figurau „inviolabilitatea domiciliului“ (Art. 32 din Constituţia din 1965) şi garantarea „secretului corespondenţei şi convorbirilor telefonice“ (Art. 33 din acelaşi text de lege).
Trecerea Securităţii sub controlul partidului se rezolvase prin Decretul nr. 295 al Consiliului de stat al RSR, prin care se înfiinţa Consiliul Securităţii Statului ca „organ central al administraţiei de stat“. Pentru a se asigura definitiv de loialitatea exclusivă a „noii Securităţii“, Nicolae Ceauşescu l-a numit în fruntea ei pe Ion Stănescu, un vechi „tovarăş de nădejde“.
Dar Stănescu avea acum, pe lângă sarcina dificilă de a îndeplini toate dorinţele şefului său, o problemă aparent insurmontabilă. Cum să împace prevederile Constituţiei RSR cu activitatea curentă a Securităţii şi, mai ales, cum să evite soarta lui Drăghici, care acţionase exact în sensul cerinţelor partidului, dar fusese apoi acuzat de abuzuri?
Cea mai potrivită referinţă pentru şedinţa CSS din septembrie 1968 este, cred, I.L. Caragiale. Să dăm cuvântul personajelor.
„Nu putem ca printr-o hotărâre să aducem corecturi Constituţiei“
Prima intervenţie la punctul 4 al ordinii de zi este a generalului- maior Nicolae Stan, şeful Direcţiei a V-a (TO): „(...) consider că ar trebui, pe linie de Inspecţii sau de Consiliu, să se verifice modul cum se asigură conspirativitatea sediului, în mod practic, pentru că pe hârtie sunt foarte bine aranjaţi. Vreau să raportez că sediul despre care se vorbeşte aici este cunoscut de foarte mulţi cetăţeni ca fiind o clădire pentru securitate. Noi am stabilit acest lucru despre noul sediu“.
Soluţia lui Stănescu: „Îi vom pune o firmă cum că aparţine de MAI şi este o unitate a Arhivelor Statului“.
Generalul-maior Stan: „Mă gândesc şi la unele măsuri de verificare a legendelor de conspirare. Sunt de acord cu măsurile propuse pentru legalizarea controlului trimiterilor poştale. Am însă obiecţiuni în ce priveşte redactarea proiectului de hotărâre. Conţinutul lui este cam greoi şi neclar (...)“.
Generalul-maior Kóvács Pius (şeful Direcţiei a XII-a): „(...) Ca o observaţie, după mine ar trebui să fie manifestat mai mult curaj din partea tovarăşilor, în sensul plasării ofiţerilor propuşi pentru a fi conspiraţi în diferite locuri. Atât la gară, cât şi la poşta centrală, la vamă, consider, tovarăşe preşedinte [Stănescu, n.n.] că trebuie neapărat să fie ofiţeri, aşa cum s-a preconizat de Consiliul Securităţii Statului. A fost purtată o discuţie acum câteva luni în urmă, când s-a discutat unde este necesar să existe oameni de securitate care să lucreze conspirat. Aşa cum sunt şi în alte instituţii, şi tovarăşii să propună cu mai mult curaj asemenea oameni. În material, la pag. 8 se spune că sunt circa 20 de colaboratori. Consider că aici trebuie să fie toţi membri de partid. Părerea mea este că putem apela la Partid, fiindcă Partidul niciodată nu ne-a refuzat [subl. n.]. Consider că pentru acest lucru trebuie să avem sprijinul Partidului. Dacă am fost criticaţi de două ori în plenare ale partidului şi cu multe ocazii, acum să facem totul ca să nu mai fim criticaţi pentru nelegalizarea muncii noastre. Noi să raportăm şi conducerea superioară de partid şi de stat să hotărască în ce priveşte punerea la punct a acestei probleme. În ce priveşte proiectul de hotărâre eu am o singură observaţie. Se spune în el despre cei care corespondează cu spionii de afară. Părerea mea este că nu trebuie să ne ascundem noi, Consiliul sau Securitatea după deget. Noi verificăm corespondenţa duşmanului din interior. Să spunem despre elementele care desfăşoară activitate contrarevoluţionară internă – cu curaj – că le vom verifica scrisorile“.
Generalul-maior Nicolae Pleşiţă (şeful Direcţiei a VI-a): „Mie mi se pare că controlul [sic!] secret al corespondenţei este o necesitate mai ales în etapa actuală în care ne găsim, când trebuie să ne apărăm din toate părţile şi să nu ne lipsim de acest mijloc. În legătură cu forma de legalizare, nu ştiu dacă printr-o hotărâre a Consiliului de Miniştri putem să realizăm ceea ce ne propunem. Eu cred că este vorba aici de un decret, având în vedere că Constituţia ţării a stabilit această problemă a inviolabilităţii corespondenţei. De aceea nu putem ca printr-o hotărâre să aducem corecturi Constituţiei. Ca atare trebuie făcut un Decret. În ceea ce priveşte ofiţerii care sunt acoperiţi ca lucrători ai instituţiilor în care lucrează, eu cred că aici ar trebui mers pe o cale mai largă. O seamă de sectoare noi putem să le acoperim complet acolo. Să ne bazăm mai puţin pe colaboratori şi să procedăm la o atragere în aparatul nostru ca fiind cadre ale noastre: subofiţeri, ofiţeri, să-i plătim ca atare, sub acoperirea însă că sunt salariaţii poştei, salariaţi la telecomunicaţii, cu care să lucrăm“.
Stănescu: „Câţi sunt tovarăşe Diaconescu?“
Colonelul Diaconescu (șeful Comandamentului de Tehnică Operativă şi Transmisiuni): „Sunt vreo 40 de colaboratori“.
Generalul-maior Nicolae Pleşiţă: „Este mai rentabil să plătim o diferenţă pentru că el, oficial, primeşte salariul care îl ia şi în prezent“.
General-maior Constantin Stoica (vicepreşedinte CSS): „Vă raportez că este demn de reţinut faptul că tov. de la Direcţia a IX-a se preocupă, în cadrul indicaţiilor de ansamblu, să aşeze munca de securitate pe baze trainice şi cu maximum de eficacitate. Eu sunt de acord cu propunerile făcute. Vreau să ridic în faţa Consiliului însă o anumită problemă. E părerea mea personală: nu trebuie să pornim de la faptul de a angaja guvernul şi conducerea Partidului nostru în elaborarea unui act neconstituţional, care ar pune organele noastre centrale de conducere în situaţia de a călca prevederile Constituţiei. Mai ales că prin Decretul de organizare a CSS este prevăzută înfiinţarea Serviciului «F» [Filaj, n.n.] deci avem posibilitatea de a acţiona. CSS are dreptul să emită acte normative, este prevăzut prin lege şi deci să nu mergem pe linia HCM, propunând guvernului să emită un act contrar prevederilor Constituţiei cu privire la păstrarea secretului corespondenţei. (...) Rezolvarea acestei probleme o văd în felul următor: noi suntem în curs de definitivare a Directivei, art. 35 în forma îmbunătăţită caută să rezolve tocmai acest lucru, problema înscrisurilor ascunse. Cred că de aici trebuie să pornim. Dacă Directiva va fi aprobată de Partid, îmbunătăţim acest punct şi după aceea Consiliul să emită în numele tov. preşedinte un ordin, vom vedea care este soluţia cea mai bună“.
De ce are Constituția formulări atât de categorice?
General-locotenent Nicolae Doicaru (șeful DIE şi vicepreşedinte al CSS): „(...) Mi se pare că este puţin exagerat, parcă ne-am abţine, parcă nu am avea curajul să răspundem noi de această problemă care ne priveşte şi pe care o putem rezolva, fiind investiţi prin lege cu dreptul de a emite acte normative. Mă înscriu la părerea tov. Stoica. Nu e bine să dăm acest proiect de hotărâre Consiliului de Miniştri. În virtutea mandatului care ne-a fost încredinţat, această treabă o putem face noi (...)“.
General-locotenet Grigore Răduică (prim-vicepreşedinte CSS): „(...) Nu este bine, pe câtă vreme constituţia RSR prevede păstrarea secretului corespondenţei noi să dăm un act normativ, indiferent că va fi decret sau hotărâre. O soluţie ar fi cu Directiva muncii de securitate, dar totuşi, în esenţă nu realizăm legalizarea. (...) Înţelegere, înţelegere, dar să vedem şi anumite criterii precise, pentru ce facem, pentru care scop, nu ca acum – dacă pot – controlez toată corespondenţa de la militari, fie că este sau nu nevoie. Deci, să stabilim şi anumite criterii precise aşa încât să se ştie că, cândva, nimeni nu va fi luat de guler şi tras la răspundere pentru că a semnat protocolul (...)“.
General-maior Emanoil Rusu (șeful Direcţiei a IX-a): „(...) Legea fundamentală a ţării noastre este Constituţia. De ce oare legiuitorul a trebuit să stabilească formulări atât de categorice? Despre domiciliu spune că este inviolabil, dar, nu ştiu când, se poate intra. Despre poştă şi telefon se spune că secretul convorbirilor telefonice şi a trimiterilor poştale este asigurată. Dacă este secret este şi confidenţial şi personal şi posibilitatea de a fi interceptat este exclusă. De ce nu a spus legiuitorul că corespondenţa este inviolabilă şi poate că de aici să fie o chestiune care să justifice acţiunea Securităţii, chiar în situaţia (...) nu când sunt suspendate garanţiile constituţionale. Ce facem noi? Spunem că nu se poate, dar totuşi o facem, jurăm pe Constituţie, dar, totuşi, filăm în fiecare zi“.
Pentru a nu încheia în tonul supărărilor generalului-maior Emanoil Rusu, atât de actuale şi astăzi, vom spune că Ion Stănescu a găsit soluţia la sfârşitul discuţiilor: „(...) Mi se pare că conspirarea [sic!] ne duce şi la legalizare“.
„Curat murdar Coane’ Fănică!“