Pe aceeași temă
Există toate motivele pentru ca Procesul de la Nürnberg să fie considerat esențial pentru justiția postbelică. A fost prima dată în istoria modernă când liderii unei țări au fost aduși în fața justiției pentru că au pornit un război și pentru că l-au purtat cu bestialitate, conduși de o ideologie criminală, încălcând norme internaționale și valori universale. Deși voci importante din rândul puterilor câștigătoare cereau executarea sumară a celor considerați vinovați, până la urmă ideea de justiție a triumfat, fiind slujită rezonabil în cele 11 luni de proces. Acuzațiile aduse liderilor naziști, deși se bazau pe principii juridice vechi și împărtășite de lumea civilizată, constituiau la rândul lor o noutate: conspirație pentru declanșarea războaielor de agresiune, crime împotriva păcii, crime de război și crime împotriva umanității, așa cum erau ele definite de Carta Tribunalului Militar Internațional. Așadar, procesele de la Nürnberg, primul și celelalte 12 care au urmat, au contat ca precedent, fixând noi standarde pentru justiția internațională. Eforturile ulterioare făcute pentru combaterea crimelor în masă s-au revendicat toate de la acest moment crucial din istoria secolului XX.
Narațiunea progresivă
Mai important, procesele au influențat memoria postbelică a celui de-Al Doilea Război Mondial și a Holocaustului. Deși continuă dezbaterile pe marginea acurateței cu care tragedia evreilor a fost redată în timpul procesului principalilor acuzați, există consensul istoriografic că Tribunalul Militar Internațional a avut meritul de a fi furnizat pentru prima dată, cu autoritate internațională, principalele date ale istoriei Holocaustului: execuțiile în masă din teritoriile ocupate comise de unități din Einsatzgruppen, Wehrmacht și alte formațiuni naziste, în colaborare cu forțele aliate și cu localnici, exterminarea în lagăre, utilizarea muncii forțate, deportările, ghetoizarea, execuțiile sumare, alte crime și persecuții.
Imagine din timpul Procesului de la Nürnberg (martie 1946)
Măsurile de persecutare și exterminare a evreilor au fost menționate în cazul tuturor celor patru capete de acuzare. Totuși, pe ansamblu, evidențierea crimelor împotriva evreilor nu a ocupat o pondere însemnată în strategia acuzării la procesul principal împotriva responsabililor naziști. Semnificativ este că în actul de condamnare, din cele 173 de pagini, subcapitolul despre măsurile împotriva evreilor ocupă doar puțin peste 5 pagini, la care se adaugă alte câteva mențiuni în restul textului.
Abordarea Tribunalului Militar Internațional a creat mai multe distorsiuni care au influențat, mai mult sau mai puțin, percepțiile ulterioare. Acuzațiile privind crimele împotriva păcii, crimele de război și crimele împotriva umanității au fost subordonate acuzației de conspirație pentru declanșarea, de către Germania nazistă, a războiului de agresiune și dominație continentală și mondială. Astfel, atrocitățile comise apăreau ca parte a unei strategii de război și ca rezultat colateral al conflagrației mondiale. Această abordare, determinată în special de poziția părții americane în proces (mai precis de US Office of Chief-of-Counsel for the Prosecution of Axis Criminality, reprezentată de Robert H. Jackson), s-a lovit de opoziția părții franceze și a celei sovietice, care erau însărcinate cu prezentarea în proces a capetelor de acuzare privind crimele de război și crimele împotriva umanităţii. Tribunalul nu a înțeles în toată profunzimea proiectul genocidar nazist și focalizarea politicii criminale împotriva evreilor. Evreii au apărut ca o categorie între altele de victime, iar măsurile antievreiești ca parte a politicilor dictatoriale clasice folosite de un stat totalitar, statul nazist în speță, pentru a zdrobi orice rezistență. Antisemitismul a fost văzut mai mult ca un instrument propagandistic și de diversiune, nefiindu-i acordată atenție ca element central al ideologiei naziste și al Soluției Finale. Accentul pus de acuzarea americană pe metodologia judiciară „realistă“, de tip anglo-saxon, a făcut ca probatoriile să se bazeze în principal pe documente originale, găsite de aliați și aduse la Nürnberg, și mai puțin pe declarații ale martorilor, considerate nesigure. Martori oculari ai crimelor au fost aduși în fața Curții doar de acuzarea franceză și cea sovietică. Tribunalul nu a acordat suficientă atenție masacrelor de pe teritoriul Uniunii Sovietice și nu a reușit să distingă între lagărele de concentrare și cele de exterminare. Percepția părții americane, care a dat nota dominantă procesului, a fost influențată de faptul că trupele americane eliberaseră cu precădere lagăre în care deținuții evrei nu formau majoritatea, precum Dachau, Buchenwald și Mauthausen. Britanicii au descoperit lagărul de la Bergen-Belsen, dar relatările aduse în fața Curții de la Nürnberg au trecut cu vederea numărul mare de victime dintre evrei. Trei dintre principalele lagăre de exterminare – Treblinka, Sobibór și Bełżec – fuseseră distruse de naziști în 1943 și abia în anii 1950-1960 a fost documentat rolul lor în Soluția Finală. Sovieticii au descoperit lagărul de la Auschwitz, dar au avut o contribuție minoră la prezentarea acestui caz în fața Tribunalului, la fel cum au ajutat puțin la documentarea activității Einsatzgruppen pe teritoriul sovietic. În fine, Procesul de la Nürnberg a influențat percepțiile ulterioare prin aceea că a focalizat atenția asupra marilor vinovați și a anumitor instituții considerate criminale (SS, SD, Gestapo, Cabinetul Reichului, conducerea Partidului Nazist – apartenența la acestea implicând culpa individuală dacă asocierea s-a făcut voluntar și conștientizând activitatea criminală a instituției). Participarea eșaloanelor inferioare, a „oamenilor obișnuiți“ și a altor instituții la consolidarea regimului nazist și la proiectul genocidar avea să fie evidențiată în deceniile următoare.
Documente germane folosite ca probe în timpul Procesului de la Nürnberg
Distorsiunile de percepție au avut cauze politice și culturale importante. Aici este locul doar de a puncta că au contat poziționările țărilor care au organizat procesul în contextul profilării Războiului Rece, cunoștințele și prejudecățile persoanelor care au fost implicate direct, hazardul identificării și procesării documentelor capturate etc. Dar cel mai mult a contat așa-numita „criză a imaginației“ de după război, „limitele reprezentării“ în fața unei crime în masă fără precedent, comisă la dimensiuni inimaginabile. Nu doar că lipseau numeroase piese documentare din puzzle-ul explicativ, care aveau să fie descoperite de istoriografia deceniilor următoare, dar nu era construit nici aparatul conceptual prin care faptele să fie înțelese, interpretate. Termenul genocid – desemnând crima care urmărește eliminarea unui întreg grup etnic, național, religios sau rasial – a fost folosit de câteva ori în documentația Procesului de la Nürnberg, dar va fi consacrat în limbajul juridic internațional abia în 1948, odată cu adoptarea, de către Organizația Națiunilor Unite, a Convenției pentru Prevenirea și Pedepsirea Crimei de Genocid. Conștientizarea Holocaustului s-a produs treptat, prin ceea ce Jeffrey C. Alexander numea „narațiune progresivă“, care făcea din regimul nazist ilustrarea răului absolut și a unei excepționalități care putea fi transgresată prin cunoaștere și redempțiune.
Efortul judiciar retributiv
Procesul principal de la Nürnberg a pus în umbră procesele următoare de la Nürnberg, precum și o serie de procese organizate de aliați, de alte state europene și de Uniunea Sovietică în a doua parte a anilor 1940. Privind comparativ efortul retributiv postbelic, se poate observa că au fost testate numeroase strategii judiciare – unele care corectau erorile din primul Proces de la Nürnberg –, cu precizarea că efectul lor asupra conștiinței postbelice a fost mai redus.
De exemplu, în restul de 12 procese organizate la Nürnberg, în zona de ocupație americană, atenția a fost orientată spre alte eșaloane ale puterii naziste, fiind inculpați membri SS (inclusiv Einsatzgruppen), membri ai Înaltului Comandament, alți ofițeri de armată, miniștri, juriști, funcționari civili, oameni de afaceri și medici – 185 de persoane cu totul. Declarația de la Moscova, din noiembrie 1943, stabilise ca responsabilii pentru crime de război să fie judecați în țările unde au comis infracțiunile, cu excepția responsabililor ale căror acțiuni nu puteau fi circumscrise, limitate la o zonă geografică anume. Aceste ultime cazuri – urmându-se principiile Acordului de la Londra, din 8 august 1945, pentru pedepsirea principalilor criminali de război din cadrul Axei – au căzut în jurisdicția tribunalelor militare internaționale. Cadrul legal stabilit de aliați pe 20 decembrie 1945 – Control Council Law nr. 10 – a permis ca fiecare din puterile care dețineau zone de ocupație în Germania să organizeze propriile procese pentru acuzațiile de crime contra păcii, crime de război, crime împotriva umanității și apartenență la organizații declarate criminale.
În zona de ocupație americană, curțile militare au vizat într-o primă fază cazurile în care au rezultat victime dintre cetățenii Statelor Unite (226 de procese au avut spețe de acest fel, cu 646 de acuzați, dintre care și doi români). Ulterior, mai ales după procesul britanic de la Lüneberg, din toamna anului 1945, privind atrocitățile din lagărul de la Bergen-Belsen, a fost acordată o atenție sporită cazurilor în care au fost comise crime în masă. Acestea au făcut obiectul a 232 de procese cu 1.030 de acuzați. Pentru a gestiona eficient numărul mare de acuzați și cantitatea imensă de probe strânse pentru procese, au fost adoptate două principii de organizare a proceselor: modelul acuzațiilor comune („the common design charge“) și sistemul cazului principal („the parent case system“). Primul principiu permitea gruparea acuzaților în grupuri (de maximum 61 de persoane), iar participarea la o acțiune care se soldase cu crime în masă era suficientă pentru condamnare, fără să fie necesară dovedirea implicării personale în comiterea crimelor. Cel de-al doilea principiu prevedea că va fi ales un caz principal pentru fiecare lagăr eliberat de armata americană, pentru care se va face demonstrația vinovăției cu utilizarea elaborată a probelor adunate, iar judecarea celorlalți membri ai grupului urma a fi raportată la acest „caz părinte“. În linii mari, această strategie judiciară a influențat abordări similare în Europa postbelică, atât în Vestul, cât și în Estul continentului.
Lideri nazişti, printre care Hermann Göring şi Rudolf Hess, în timpul Procesului de la Nürnberg (septembrie 1946)
În zona de ocupație britanică au fost judecați în curți proprii peste o mie de responsabili din țările Axei și colaboratori ai acestora. Cele mai importante procese au privit lagărele de la Bergen-Belsen, Neuengamme și Ravensbrück (deși acesta se afla în zona sovietică). Multe spețe au privit situațiile în care au fost uciși soldați britanici. Ultimul mare proces a fost și cel mai controversat. Ancheta i-a vizat pe câțiva mareșali din Înaltul Comandament al Wehrmachtului – Gerd von Rundstedt, Walther von Brauchitsch și Erich von Manstein. Până la urmă, doar Manstein a fost apt să apară în fața unei curți de judecată. Procesul nu doar că a fost prost primit în Germania, unde oricum justiția făcută de puterile câștigătoare nu se bucura de simpatie, dar a stârnit și proteste în Marea Britanie, pentru că era depășită sfera de acțiune împotriva „instituțiilor criminale“, fiind vizat un ofițer de carieră din armata regulată. Procesele din zona de ocupație erau privite în general cu reticență de britanici, fiind considerate împotriva tradiției țării. În 1949, procedurile judiciare împotriva criminalilor de război au fost oprite și a fost implementată o procedură de revizuire a pedepselor care a scurtat mult termenele de detenție. Manstein, de exemplu, a fost condamnat la 18 ani de închisoare, dar a stat după gratii doar 4. Cazurile considerate minore au fost direcționate spre curțile de denazificare (Spruchkammern), iar numeroși alți deținuți au fost pur și simplu eliberați fără anchetă, britanicii considerând că trebuie să se concentreze doar asupra cazurilor cu o anumită relevanță, restul urmând a fi gestionate de justiția germană.
Au existat procese pentru colaboraționism și în Marea Britanie. Dar țara cu cele mai multe procese de acest fel a fost Franța, unde, până la sfârșitul anului 1945, fuseseră deja condamnate 40.000 de persoane (în 1949, doar 4.000 mai erau în închisoare). Franța s-a remarcat, de asemenea, prin numărul foarte mare de persoane ucise în cadrul operațiunii denumite eufemistic „l’épuration“. Aproximativ 10.000 de oameni au fost uciși în acțiuni revanșarde de tip vigilante, iar 767 după proceduri judiciare sumare. Efectul pedagogic al măsurilor retributive a fost ratat în Franța postbelică, mai ales că procesele liderilor de la Vichy - Philippe Pétain și Pierre Laval - au fost lamentabile.
Italia a avut, la rându-i, un număr mare de morți – circa 15.000 – ca urmare a acțiunilor de represalii spontane împotriva fasciștilor și colaboraționiștilor. Franța și Italia s-au complăcut apoi, decenii la rând, în „mitul rezistenței“ („sindromul Vichy“, cum a numit fenomenul de Henry Rousso). În Franța, din anii ’50 au fost date legi ale amnistiei. Abia în anii ’90 au fost organizate procese pentru crime împotriva umanității (cazurile Paul Touvier și Maurice Papon) și a fost adusă în instanță problema participării autorităților franceze la persecuțiile antievreiești și la Soluția Finală.
Bilanț
În zonele vestice, mai mult de 8.800 de germani și austrieci au fost condamnați pentru crime de război sau crime împotriva umanității; 800 dintre aceștia au primit pedeapsa capitală, iar 486 chiar au fost executați.
În zona de ocupație sovietică și pe teritoriul a ceea ce avea să devină Republica Democrată Germană au fost condamnate peste 12.700 de persoane pentru crime de război. Tot în zona sovietică, aproximativ jumătate de milion de foști naziști au fost epurați din instituții până în 1948. Contabilizând strict numărul de germani și austrieci condamnați în curțile americane, britanice, franceze și sovietice din zonele de ocupație din Germania, acesta a depășit cifra de 8.800. La nivelul întregii Europe, aproape 100.000 de germani și austrieci au fost condamnați pentru diferite crime de război. Ceva mai mult de jumătate dintre aceștia au fost judecați în Europa de Est și Uniunea Sovietică. Dacă este să fie luate în considerare, pe lângă situațiile în care au avut loc procese și condamnări, și anchetele desfășurate, au fost peste 329.000 de cazuri de crime naziste care au trecut printr-una din fazele justiției din Europa. Aceste cifre trebuie luate, firește, cu precauție, de vreme ce datele pentru Europa de Est și Uniunea Sovietică sunt incomplete. O statistică pentru România este încă greu de făcut, pentru că dosarele au fost date în cercetare doar de câțiva ani; oricum, sute de persoane au fost condamnate pentru crime de război și câteva mii au trecut prin anchete, fiind suspectate că au comis infracțiuni pe front sau că au făcut parte din structuri guvernamentale sau organizații extremiste.
Cronologic, specialiștii au distins trei perioade importante pentru Occident. Prima, 1945-1948, a fost epoca proceselor de la Nürnberg, a proceselor succesorale, a altor acțiuni în instanță în zonele de ocupație din Germania și din Europa eliberată, a denazificării prin descalificare administrativă. În acest interval scurt de timp, au avut loc cele mai multe procese din perioada postbelică, cu un număr mare de condamnați și pedepse aspre. Din 1949, odată cu formalizarea separației dintre cele două Germanii, a urmat perioada clemenței, când au fost adoptate legi ale amnistiei sau au fost recalculate, prin scădere, termenele de închisoare. Spre sfârșitul anilor ’50, aproape toți cei condamnați pentru crime de război erau eliberați din detenție. Politica de relaxare morală a stârnit o contrareacție, care deschidea o a treia perioadă. Germania Federală, aflată sub presiunea constantă a Germaniei Democrate, a restului blocului comunist, dar și a lumii democratice, a dat tonul pentru această schimbare. Procesul de la Ulm, din 1958, vizând 10 membri ai unei unități Einsatzgruppe și procesul Auschwitzului, de la Frankfurt, din 1963-1965, sunt considerate jaloane ale acestei perioade de resuscitarea a discursului și practicilor retributive.