Pe aceeași temă
PSD a obținut o victorie zdrobitoare la nivel național (45,5%), ceea ce, după redistribuire, l-ar putea ridica la aproape 49%. De fapt, după simulările făcute pe numărul de mandate, PSD are (deocamdată) 224 de mandate, ceea ce înseamnă cu 9 mandate mai puțin pentru majoritate. Diferența nu va putea fi acoperită cu cele 4 ale ALDE, deci PSD va fi obligat totuși să se ducă la Cotroceni pentru discuții cu președintele Iohannis. Puțin probabil însă ca PSD să nu reușească să construiască acea majoritate (eventual cu UDMR) care să-i permită să dea guvernul.
PSD trece munţii; PNL în picaj, USR pe val
Până atunci, este evident că PSD a reușit să treacă dincolo de fiefurile sale tradiționale din sudul țării și să câștige mai multe județe din Transilvania care îi votau de obicei pe liberali. Social-democrații au înregistrat cele mai bune rezultate în județele din sud – Giurgiu (68,7%), Olt (67,15%), Buzău (64,8%), Teleorman (61,8%), Mehedinți (61,5%) – și în unele județe din nordul Moldovei, cum ar fi Botoșani (61,4%). Transilvănenii și românii din diaspora rămân în continuare refractari la mesajele PSD, aici fiind obținute cele mai slabe rezultate ale partidului, în Cluj (26%), Sibiu (28%) și Sălaj (29,63%), cel mai slab rezultat de departe fiind cel obținut în diaspora (10%).
Liberalii au suferit o înfrângere nimicitoare (20,4%), pierzând mai multe județe din Transilvania și din nordul Moldovei care îi votau de obicei. PNL a câștigat în cele din urmă doar 3 județe din Transilvania: Sibiu (39,6%), Alba (37%) și Cluj (27,7%). Eșecul liberalilor este cu atât mai mare cu cât rezultatul obținut la parlamentare la nivel național (21%) este cu 10% mai mic decât cel înregistrat la alegerile locale din iunie (31%). În doar câteva luni, PNL a pierdut mai multe județe din Ardeal - Brașov, Bihor și Arad –, câștigate acum de PSD, dar și județele Suceava și Călărași, pe care le câștigaseră la alegerile locale.
Cât privește Bucureștiul, adjudecat tot de PSD (38%), PNL a mers în siajul dezastrului de la locale, ajungând acum la doar 12,4%. USR se menține a doua forță în Capitală, cu 24,8%, deși trebuie remarcat că, în loc să-și îmbunătățească scorul de la locale, a pierdut aproximativ 2,5 procente.
La doar câteva luni de la înființare, USR a devenit a treia forță politică a țării, obținând 8,8% din voturile exprimate. Votanții partidului sunt concentrați în marile centre universitare, în București (24,8%) și în județele Cluj (15,3%), Timiș (12,5%), Iași (10,1%), dar și în județele Ilfov (13,5%) și Brașov (14,2%). Judecând după rezultatul obținut de PNL, s-ar putea ca o bună parte a votanților USR să fi venit dinspre liberali. Românii din diaspora par să fie cei mai deschiși spre mesajul partidului lui Nicușor Dan, cel mai bun rezultat obținut de USR fiind cel din diaspora (28,1%).
UDMR (6,2%) și-a păstrat cele 4 județe în care câștigă de obicei – Harghita (85%), Covasna (74,2%), Mureș (38%) și Satu-Mare (40%) – la mobilizarea destul de bună a electoratului contribuind probabil și scandalul legat de neparticiparea diplomaților maghiari la Ziua Națională a României și recentele declarații ale premierului maghiar Viktor Orbán de la Satu-Mare. Pe lângă UDMR, atât ALDE, cât și PMP au reușit să treacă pragul electoral și să intre în parlament.
Urban, rural şi alte cifre
Inversarea raportului urban-rural în participarea la vot faţă de parlamentarele din 2012 şi diferenţa notabilă, de peste 13 procente, în favoarea urbanului, participarea masivă la vot a persoanelor din grupa de vârstă 45-64 de ani şi penuria de voturi ale tinerilor (care au debarcat un guvern tot al PSD), dar și prezența generală scăzută sunt câteva elemente care pot explica parte din rezultatele votului de duminică. În speţă, situarea PSD pe primul loc cu un scor ce amintește de anii ’90 şi surpriza USR, intrat în top trei la doar jumătate de an de la transformarea sa din ONG în partid.
De reținut că 43,25% din totalul voturilor au fost obţinute în rural (aproximativ 3,1 milioane) şi 56,76% din urban (circa 4,1 milioane). Analiştii pun această mobilizare a urbanului pe seama interesului pentru USR, partidul fiind şi elementul de noutate absolută al acestor alegeri parlamentare. Pe de altă parte, PSD a câștigat în multe dintre marile orașe, inclusiv în fiefurile tradiționale ale PNL, fiind deci de presupus că a fost un beneficiar al votului crescut în urban.
Din raportul de participare la vot între grupele de vârstă înaintate şi cele foarte tinere se poate deduce că victoria PSD se datorează, ca și în alte dăți, prezenţei mai mari la vot a grupei de vârstă 45-64, care se distanţează de cea anterioară (35-44) la o diferenţă de circa 750.000 de voturi.
Liviu Dragnea, liderul PSD. (foto: Agerpres)
Aproximativ 3,7 milioane de bărbaţi au votat la scrutinul de duminică şi puţin peste 3,5 milioane de femei. Cei mai mulţi votanţi bărbaţi, 20,31%, fac parte din grupa de vârstă 45-64 de ani, ei sunt urmaţi de cei de peste 65 de ani (11,39%) şi de cei de 35-44 de ani (9,21%). Tot grupa de vârstă 45-64 de ani a dat şi pentru femei cele mai multe voturi, adică 19,89%, iar grupa de vârstă de peste 65 de ani reprezintă 12,04%.
Explicațiile tehnice și strict cifrice nu sunt însă suficiente pentru a explica victoria PSD și nici înfrângerea PNL. Cauzele sunt diverse. Cert este că PSD a reușit să găsească metodele de a-și mări electoratul, în timp ce PNL nu a reușit nici măcar să și-l conserve pe cel de la locale.
PNL în fața disoluției
PNL are nevoie, dacă vrea să supraviețuiască, de claritate morală și doctrinară și de oameni convingători.
Față de votul politic de la alegerile locale, PSD a câștigat aproape 10 procente (de la 37,58% la 46%), în vreme ce PNL a pierdut peste 10% (de la 30,64% la 20%). În orice parte a lumii libere, o pierdere de 10 puncte în numai șase luni, coroborată cu o creștere similiară cu aceeași proporție a
Două partide cât unul singur |
---|
În 2012, fostul PDL a reușit să obțină, sub acoperirea ARD, 16% din voturi. Rezultatele finale ale componentei PNL a USL și PDL ar fi însumat aproape 40% din structura parlamentului. Noul PNL, ieșit din fuziunea celor două partide, „a reușit“ să revină la scorul pe care îl obținea vechiul PNL în 2008. |
adversarilor, este o catastrofă politică de proporții biblice, pentru că diferența dintre cele două formațiuni a crescut cu 20%, de la 6-7%, la 26%. Răspunsul la întrebarea „cum s-a ajuns la această lichefiere politică a partidului care se prezenta drept reprezentantul dreptei liberale în România?“ nu este unul simplu. Ascensiunea USR, care a crescut la 8% pe seama PNL, fenomen care era evident încă după dezastrul din vară de la București, este numai o parte a acestuia. O alta ține de un anumit trend antiliberal, naționalist, al societății românești, care s-a capitalizat în întregime la PSD. Dar cea mai importantă parte ține de (dez)organizarea aparatului de partid și de eșecul abisal al leadership-ului PNL. Atât de grav este acest eșec, încât PNL se îndreaptă cu repeziciune către o disoluție politică.
În timpul campaniei electorale au abundat știrile despre haosul organizatoric de la centru și din filiale instalat după retragerea forțată a lui Vasile Blaga, despre cacofonia strategică a purtătorilor de mesaj sau despre amestecul nefericit al soțului Alinei Gorghiu, Lucian Isar, în acțiunile de campanie. Pare că PNL a făcut toate greșelile posibile care se puteau face. Luni, Alina Gorghiu și-a anunțat demisia și a anunțat un congres extraordinar la începutul anului viitor. Schimbarea conducerii era absolut necesară. Chiar dacă ar fi fost fără vină, doamna Gorghiu trebuia să plece numai pentru a lua asupra sa povara eșecului, darămite când este vinovată de o campanie ineptă și de un leadership pe măsură. Împreună cu ea vor trebui să plece și colaboratorii săi apropiați pentru că schimbarea trebuie să se producă la nivelul întregii garnituri de conducere, nu numai prin sacrificarea liderului. PNL a trecut mult de punctul în care s-ar fi putut salva prin soluția țapului ispășitor. Dar demisia Alinei Gorghiu și a conducerii partidului este partea cea mai ușoară din încercarea de a opri alunecarea spre neantul politic. Partea grea este ce va pune în loc.
PNL nu are cu cine
Începutul dezastrului |
---|
În anul 2005, actualul PNL - PNL+PD(L) sub numele Alianța DA - s-a aflat în poziția în care se află acum PSD, adică a reușit să obțină majoritatea absolută în parlament, dacă Guvernul Tăriceanu ar fi organizat alegeri anticipate. În schimb, a ales să se alieze cu PSD și să dea PDL afară de la guvernare. |
Riscul cel mai mare care pândește PNL este să repete cumva în procesul de schimbare a garniturilor de conducere episodul de la nominalizarea candidatului la Primăria Capitalei, când seria Bușoi-Orban-Munteanu-Predoiu a compromis speranțele partidului de a obține un scor onorabil. În vară, Predoiu a fost sacrificat și în locul lui la conducerea filialei București a fost adus același Bușoi, care a reușit contraperformanța să „consolideze“ prestația proastă în Capitală a PNL. La alegerile de duminică, PNL a obținut un foarte „solid“ 12% față de 25%, cât a luat USR, și 38,4%, PSD. Cum niciun partid sau coaliție „de dreapta“ nu a câștigat niciodată alegerile dacă nu a câștigat Bucureștiul, strategia PNL la Capitală și politica de cadre garantează eșecul perpetuu. Singura figură cât de cât mai răsărită propusă de PNL la București este fostul candidat la Primăria Sectorului 5, Ovidiu Raețchi, dar până și acesta este un politician cu origini liberale îndoielnice, el provenind din cercul lui Dan Voiculescu, fiind vreme de câțiva ani liderul FACIAS, fundația grupului de presiune al mogulului condamnat la închisoare. Ar mai fi fost Adriana Săftoiu, o nestemată luminoasă în întunericul comunicațional al PNL, dar care, în linia campaniei fără noimă a partidului, a fost ținută bine ascunsă. Și așa, rezerva de cadre a PNL la București se cam epuizează. Cu tot respectul pentru cariera sa, doctorul Leon Dănăilă nu se pune, pentru că nu este tocmai o speranță politică de viitor pentru PNL.
O soluție ar putea fi întronarea lui Dacian Cioloș în fruntea PNL. Din motive care țin de istoria de compromisuri morale săvârșite în serie de PNL în ultimii ani, „grefa“ Cioloș pe trunchiul PNL nu a convins pe nimeni, ba este foarte posibil chiar să îi fi dăunat. Alegătorii nu au uitat de activista USL Alina Gorghiu și nu au înghițit alipirea imaginii lui Cioloș de aceea a partidului. De aceea, vectorul Cioloș a funcționat la USR, unde părea autentic, și nu a funcționat la PNL, unde nu a părut decât o altă probă de ipocrizie dintr-o serie lungă. Spre deosebire de PSD, care câștigă numai promițând o grămadă de bani, PNL are nevoie, dacă vrea să supraviețuiască, de claritate morală și doctrinară și de oameni convingători. Trebuie însă să se grăbească pentru că exact același lucru trebuie să îl facă și USR și, după cum arată lucrurile acum, are șanse mai mari să reușească.
Confruntarea Dragnea-Iohannis
Dacă Dragnea se cere prim-ministru la Cotroceni în condițiile în care legea i-o interzice în mod explicit pentru că are o condamnare penală, îi forțează mâna lui Iohannis să ia o decizie crucială.
Spre deosebire de Ponta, care este un fanfaron egocentric ce vorbește mult și, de cele mai multe ori, negândit, Dragnea vorbește scrâșnit, cu dificultate, dar își cântărește cu grijă vorbele. De aceea declarația lui de duminică seara trebuie privită cu multă luare aminte pentru că are o greutate mai mare decât un simplu discurs de proclamare a victoriei în alegeri. Iar elementul său central este următorul: „Eu voi ține cont de trei lucruri: votul de azi al românilor, Constituția și programul de guvernare prezentat. Vreau să transmit câteva mesaje. Pentru partenerii externi: România își va respecta toate angajamentele internaționale strategice și economice, cu precizarea că vrem cu tărie să adăugăm o componentă economică importantă la aceste parteneriate. Pentru factorii politici interni: România e o insulă de stabilitate în regiune. Eu vreau ca în România să se mențină această democrație stabilă, fără conflicte inutile. Toți oamenii politici, toate instituțiile fundamentale trebuie să înțeleagă și să respecte votul românilor“.
Din mesajul lui Dragnea către „partenerii externi“ și „factorii politici“ interni lipsește cea mai mică referire la justiție și statul de drept. Nu am nicio îndoială că este o omisiune deliberată care ascunde amenințarea voalată că lucrurile ar putea lua o cu totul altă întorsătură. În mesajul adresat factorului intern - președintele Iohannis -, Dragnea îl avertizează că de acum înainte lucrurile în România se vor desfășura în funcție de prioritățile sale. Iar acestea sunt, în ordine, rezultatele votului de duminică, Constituția și programul de guvernare. Și, ca să nu avem nicio îndoială în ce punct ne aflăm, Dragnea lansează teoria că „ceilalți“ au transformat alegerile într-o confruntare între el și Cioloș și constată, modest, că a câștigat-o. Această pretenție este o mistificare de proporții, pentru că alegerile de duminică nu au avut nicio legătură cu validarea democratică a lui Dragnea, dar este o mistificare care servește dincolo de scopul personal de a deveni șeful guvernului și pe acela, mult mai important, de a lansa o provocare președintelui și sistemului constituțional.
Dacă Dragnea se cere prim-ministru la Cotroceni în condițiile în care legea i-o interzice în mod explicit pentru că are o condamnare penală, îi forțează mâna lui Iohannis să ia o decizie crucială. Fie face un pas în spate și acceptă nominalizarea, consființind în acest fel în mod oficial ierarhia valorică a lui Dragnea, adică faptul că votul popular are întâietate în fața legii, fie refuză să îl desemneze, caz în care, în numele „voinței populare masive“, Dragnea declanșează confruntarea constituțională cu președintele. Ceea ce cere Dragnea este ca președintele să abandoneze principiul domniei legii de dragul „stabilității“ în numele democrației. Dacă va obține ceea ce își dorește, acesta va fi semnalul pentru declanșarea asaltului politic asupra justiției, pentru că, dacă președintele se va arăta dispus să facă un compromis în acest caz, Dragnea poate fi sigur că va face compromisuri și în continuare. Alternativa implicită este declanșarea procedurii de suspendare a președintelui, o chestiune pe care noua majoritate o poate duce cu ușurință până la capăt și care, spre deosebire de anul 2012, are și bune șanse de reușită după modificarea Legii referendumului în sensul validării cu o participare de numai 30%.
Preşedintele Klaus Iohannis (foto: Administraţia Prezidenţială)
Bineînțeles, totul poate fi doar o cacealma prin care Dragnea testează voința lui Iohannis de a rămâne fidel principiilor statului de drept fără a declanșa jihadul din primele zile de mandat, dar situația creată – în mod deliberat, repet – de Dragnea fixează coabitarea din următorii ani în termenii acestuia. Mai rău, Iohannis are mijloace limitate și aliați instituționali puțini (de fapt, în afara Curții Constituționale, pe nimeni, având în vedere că Avocatul Poporului este ferm arondat PSD încă din 2012). Singurul lui sprijin este societatea civilă și Occidentul. Dar Occidentul este deja avertizat să nu întindă coarda, cât despre societatea civilă, ce legitimitate poate avea ea când „poporul“ a votat covârșitor pentru PSD și Dragnea? Dacă nu vrea să dispară în irelevanță și dorește să își joace rolul de garant al drepturilor constituționale, președintele și oamenii săi ar trebui să fie pregătiți să iasă la luptă politică deschisă cu amenințarea tiraniei majorității, pentru că, altfel, are puține șanse de recuperare a încrederii populației.
Pagini realizate de CRISTIAN CÂMPEANU, DORA VULCAN şi VLAD TOMA