De același autor
Despre TVR se vorbește, de regulă, atunci când este demis sau ales un nou Consiliu de Administrație, lucru care s-a întâmplat de șapte ori în ultimii 11 ani (în afara primului PDG, niciunul dintre ceilalți nu a terminat mandatul la termen) sau ori de câte ori izbucnește un scandal. Ultimul fiind cel cu Eurovisionul 2016 din care România a fost eliminată din cauza datoriilor de 15 milioane euro pe care TVR le are la EBU, organizatorul concursului. Cazul cu pricina a stârnit controverse și a captat oarecum atenția presei, dar nu a provocat vreun cutremur la nivelul opiniei publice. Un concurs muzical nu stârnește, la urma urmei, mari pasiuni. Cu totul altfel ar fi stat lucrurile dacă românii nu ar fi putut urmări la TV Campionatul European de Fotbal, cu atât mai mult, cu cât ne-am calificat, pentru prima dată după opt ani, la un astfel de turneu final. Iată însă că fanii pot răsufla ușurați. Pro TV tocmai a anunțat că va transmite, din 10 iunie, 23 de meciuri din Franța, începând cu meciul de deschidere, în care România va întâlni țara gazdă.
E o veste bună pentru public, dar și pentru guvern, pentru politicieni în general, care răsuflă astfel ușurați. Nu se mai văd puși sub presiune pentru a rezolva problemele financiare ale televiziunii publice în relația cu EBU (care deține drepturile de transmisie și pentru competiția în cauză, dar și pentru Olimpiada de la Rio). E însă, în același timp, o veste proastă pentru TVR, care spera, din contra, că acest tip de presiune publică putea crea, în sfârșit, un context favorabil pentru rezolvarea unui blocaj financiar generalizat, pe care nu are cum să-l gestioneze de una singură.
Discuția publică despre TVR este viciată, de multă vreme, de idiosincrazii, pasiuni politice combinate cu interese personale, informații eronate amestecate cu jumătăți de adevăr și conflicte interne descărcate în mass-media. De pildă, speculațiile legate de mizele imobiliare, care circulă intens în spațiul public, nu au nicio bază reală. Terenul și clădirile din Calea Dorobanți sunt în fapt proprietatea statului, mai precis a Ministerului de Finanțe. Asta nu înseamnă nicidecum că instituția nu trebuie reformată în profunzime. TVR este grevată în esență de același gen de probleme pe care le-am văzut ieșind violent la suprafață în cazul scandalului de la Opera Română. Probleme pe care le regăsim mai peste tot în instituțiile publice de cultură, în teatre, filarmonici, muzee. Și nu doar acolo. Însă, tocmai de aceea, o reformare reală a acestora nu se poate face exclusiv din interior. Fără intervenția politicului, la nivel de guvern și de parlament, și fără un sprijin din partea opiniei publice, este practic imposibilă.
Unul dintre refrenele constante legate de TVR este acela că problemele sale ar putea fi rezolvate dacă instituția ar fi depolitizată și ar fi instalat la conducere un management profesionist. În realitate, când se discută despre maniera concretă în care s-ar putea face aceste lucruri, nu se livrează decât niște generalități. Soluții de tipul celor care vorbesc despre desemnarea unor reprezentanți ai unor ONG-uri în Consiliul de Administrație nu garantează defel, dacă e să ne uităm prin peisajul și el destul de controversat al societății civile, numiri mai fericite decât cele făcute în sistemul actual. În plus, dacă e să fim corecți, maniera în care TVR tratează jurnalistic evenimentele este totuși printre cele mai echilibrate din peisajul media actual. Iar în ceea ce privește managementul, e greu de văzut ce minuni ar putea face cineva, oricât de profesionist ar fi în domeniu, în condițiile în care conducerea instituției s-ar schimba, în medie, la mai puțin de doi ani și consiliile de administrație ar avea, în unele cazuri, aproape jumătate dintre membri proveniți din rândul angajaților. Adăugați condiționările impuse prin legislația muncii (din 2000 încoace, practic mai toți salariații TVR concediați de-a lungul vremii s-au reîntors în instituție în baza unor decizii judecătorești care au dispus și acoperirea integrală a drepturilor salariale pentru perioada respectivă) și contractele colective de muncă.
Problemele financiare actuale ale TVR nu se pot rezolva în afara unei soluții care să prevadă o creștere a taxei TV. Chiar în limitele stricte ale unei ajustări, firești, la indicele de inflație (taxa a rămas aceeași din 2000 încoace), așa cum s-a întâmplat, de pildă, în cazul prețului la utilități. Acest lucru se poate face relativ simplu, printr-o hotărâre de guvern. Problema e însă de natură politică. Imaginea proastă a TVR în spațiul public face ca o astfel de decizie să fie extrem de nepopulară. Și atunci, politicienii se ascund cu capul în nisip, sperând că problemele se vor rezolva de la sine. Ceea ce e absurd. În mod evident, TVR are nevoie de reforme radicale. La fel după cum trebuie lămurite decizii discutabile, cu implicații financiare, luate în trecut. Dar asta nu se poate face decât în cadrul unui pachet de măsuri care să cuprindă un nou cadru instituțional (Legea 41, cu care se operează acum, datează din 1994, când peisajul audiovizual era cu totul diferit) care să prevadă, între altele, intervale periodice (10 ani în cazul BBC) la care să fie revizuite obiectivele de misiune publică și de management ale instituției, dar și o finanțare corespunzătoare (taxa TV din România este de cel puțin 4-5 ori mai mică decât cele din Serbia, Ungaria sau Cehia!). Asta dacă se consideră că țara mai are nevoie nu neapărat de TVR în forma actuală, ci de o televiziune publică. Dacă ne uităm peste tot în jurul nostru în Europa, sau chiar mai departe, de pildă, la Coreea de Sud, răspunsul ar trebui să fie pozitiv.