De același autor
Guvernul pregătește o nouă Lege a educației, negociată pe sub masă cu sindicatele. Mai mult ca sigur, vom asista la o altă tragere în jos a standardelor educaționale și la distrugerea definitivă a lucrurilor bune din Legea Funeriu-Miclea.
Peste puțin, va reîncepe vânzoleala examenelor de bacalaureat și capacitate. E singurul moment când nația redescoperă problema, adică dezastrul care se repetă anual. Televiziunile au subiect și umplu prime-time-urile cu statistici, părinți și elevi revoltați sau fericiți, cu talk-show-uri în care politicieni pafariști amușinând notorietatea și tot felul de neica nimeni își dau cu părerea. Evident, din peisaj nu lipsește Ministerul Educației, care, de regulă, parfumează rezultatele, dă frumos din coadă, vorbind despre „prioritatea națională“ și ce măsuri minunate se vor lua până anul viitor. În rest, tăcere. Dezinteres. Lehaminte, complicități și neputință. Este exact atmosfera prielnică în care autoritățile își permit orice. Inclusiv să încalce legea.
Ca dovadă: rezultatele evaluărilor naționale pe care elevii din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a le-au susținut pentru prima oară în 2014 au fost publicate la un an distanță, în deplină discreție, datele fiind brute, fără nicio analiză. Aceste evaluări, cu subiecte unice, prevăzute în legea din 2011, aveau rolul (notele nu se trec în catalog) de a da un tablou al nivelului elevului, dar, mai ales, de a decela unde trebuie insistat în pregătire, pentru a remedia deficiențele. Legea spune că rezultatele trebuie analizate la minister și, apoi, în școli, cu învățătorii, profesorii, elevii și părinții. Acest lucru nu s-a întâmplat. Între timp a venit al doilea an în care s-au susținut evaluările.
Singurul care s-a sesizat și a făcut o analiză este profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, altfel subiectul ar fi trecut neobservat. În interviul acordat revistei 22, Miclea explică de ce rezultatele sunt un „dezastru“. Rezumând: la subiecte de nivel mediu, conform programei școlare, unul din patru elevi nu răspunde corect, datele fiind constante din clasa a II-a până în a VI-a. De aici încolo, începe dezastrul: doar 42% răspund corect când li se cere aplicarea cunoștințelor și doar 23% pot analiza și interpreta informația dobândită.
Din analiza făcută de Mircea Miclea înțelegem și de ce ministerul nu a dorit ca aceste informații să fie aduse la cunoștința publicului larg și de ce nu le-a prelucrat la nivelul școlilor. Datele arată că răul pornește încă de la clasele primare și din gimnaziu și că ele prefigurează dezastrul de la admiterea în liceu și de la bacalaureat. Marile probleme ale învățământului pornesc de jos, se perpetuează și acutizează până în final, din moment ce nu se iau măsuri și nimeni nu face nimic.
Să vedem peisajul complet (anul 2014): 58% elevi în ciclul primar nu sunt capabili de aplicarea cunoștințelor (nu i-am luat în calcul pe cei 77% care nu au capacitate de analiză și interpretare), 31,75% elevi nu obțin note de peste 5 la Evaluarea națională (dar intră la liceu, legea permițând acest lucru), 39,31% nu reușesc să treacă bacalaureatul.
Situația, cel puțin în privința capacității și a bacalaureatului, este aproape identică în ultimii ani, cu mici fluctuații în funcție de intransigența stopării copiatului și a fraudelor de tot felul. În loc de măsuri, vorbe goale sau, mai rău, modificări ale legii care arată disprețul profund față de competență și ridicarea standardelor, arată mediocritatea sistemului însuși și cercul vicios al intereselor actorilor din educație. Mai toate cele 97 de modificări ale legii din 2011 operate de Guvernul Ponta prin ordonanță de urgență merg în direcția asta. Doar câteva exemple: organizarea unei a treia sesiuni de bacalaureat, pregătirea elevilor fără bacalaureat în cadrul facultății, pe banii statului, și echivalarea acestui an pregătitor cu primul an de facultate. Introducerea doctoratului la fără frevcență și desființarea clasificării internaționale a universităților, ce ar fi trebuit urmată de finanțarea în funcție de acest criteriu. Nu mai discutăm de controversata prevedere prin care patrimoniul universităților private trece în mâinile fondatorilor - declarată în 2012 neconstituțională - dar care a fost reintrodusă în ordonanța de urgență. Hăcuirea legii a fost aplaudată zgomotos de sindicate, asociații profesionale și Consiliul Național al Rectorilor doar pentru că erau satisfăcute diverse interese punctuale meschine.
Cum dinspre clasa politică rar se mai aude câte o voce atrăgând atenția asupra gravității chestiunii, iar opoziția e indiferentă, incapabilă și predispusă la compromis, guvernul pregătește o nouă Lege a educației, negociată pe sub masă cu sindicatele. Mai mult ca sigur, vom asista la o altă tragere în jos a standardelor educaționale și la distrugerea definitivă a lucrurilor bune din Legea Funeriu-Miclea.
Cui îi pasă? Aproape nimănui. Examenele vin și trec la pachet cu previzibilul scandal, iar ciclul se reia. Identic. De exemplu, în 2013, fostul ministru Remus Pricopie spunea că, începând din 2015, nu se va mai putea intra la liceu cu medii sub 5, pentru că „nu e corect“. Doar că prevederea nu figurează, până acum, în vreun ordin de ministru. Și de ce de ar figura, din moment ce toată lumea e mulțumită? Părinții, pentru că își văd loazele intrate la liceu, ministerul, că poate prezenta statistici edulcorate, profesorii, că nu rămân fără ore. Așa și cu evaluările din ciclurile primare, ascunderea gunoiului sub preș e sport național.