De același autor
Scopul celor avuți în vedere de Legea 217 (fasciștii, rasiștii, legionarii, antisemiții, dar și cei, din păcate, neavuți în vedere, precum neocomuniștii, fundamentaliștii islamici) nu e să învingă într-o dezbatere rațională, ci, mimând dialogul, să se facă auziţi cât mai insistent, cât mai departe, cât mai obsedant, cât mai masiv.
În 1859, filosoful englez John Stuart Mill publica eseul său Despre libertate, un fel de „biblie“ a libertății de opinie și de expresie clasice. El susținea că o societate liberă nu trebuie să interzică exprimarea publică nici măcar a opiniilor celor mai șocante, mai neobișnuite sau mai excentrice. Argumentul său, de natură utilitaristă, era următorul: dacă, zicea el, opinia respectivă ar fi adevărată, fie și parțial, în pofida absurdității aparente, societatea nu va avea decât de câștigat, așa cum s-a întâmplat de multe ori în istorie. Dar și dacă ar fi falsă, ea tot nu ar trebui interzisă: căci, din confruntarea pe scena publică cu falsul, plauzibilitatea adevărului va crește cu fiecare reconfirmare; totodată, teza adevărată va evita să devină o dogmă osificată, admisă de majoritatea oamenilor numai din conformism și obligație. În concluzie, și în această alternativă societatea va câștiga.
E bine să reflectăm la teoria lui Mill mai ales atunci când, precum în zilele acestea, se discută asupra Legii 217/2015, care, în completarea OUG 31/2002, interzice „simbolurile fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe“, cât și „promovarea cultului persoanelor vinovate (în urma unor hotărâri judecătorești definitive, date de tribunale naționale sau internaționale) de crime de război, crime împotriva umanității și genocid“.
Oare această limitare a libertății de expresie este legitimă în termenii lui Mill? La prima vedere, se pare că nu și că societatea noastră nu este liberală. Există însă o presupoziție ascunsă în raționamentul filosofului pe care trebuie s-o luminăm: ea este aceea că toate opiniile – banale sau bizare, rezonabile sau absurde, majoritare sau minoritare – caută în mod onest adevărul și că, în vederea acestei finalități, ele se supun testării raționale și empirice, prezentându-se în „agora“, unde se confruntă în mod autentic prin argumente mai bune sau mai rele. Dezbaterea publică ar avea un caracter apropiat de aceea din comunitățile științifice: scopul este presupus a fi căutarea adevărului (sau respingerea falsului), astfel încât confruntarea opiniilor între ele prin testare să conducă la confirmarea unora și la infirmarea altora, deci, în timp, la o „selecție naturală“ a lor – adică fără cenzură externă.
Mill trăia, se vede, într-o lume mai fericită decât a noastră: scria pentru oameni în general liberi, maturi psihic, crezând în valori morale puternice, crezând în progres și rațiune. Azi lucrurile s-au schimbat în mare măsură și presupoziția „cercetării oneste“ a adevărului nu mai este, în unele cazuri bine determinate, valabilă.
Cei avuți în vedere de Legea 217 (fasciștii, rasiștii, legionarii, antisemiții, dar și cei, din păcate, neavuți în vedere, precum neocomuniștii, fundamentaliștii islamici) nu vor în fapt să testeze teorii „alternative“ şi nici să le dezbată cu probe, oricât ar pretinde contrariul. Pentru ei, presupoziția „cercetării oneste“ nu mai are validitate, căci scopul lor nu mai este adevărul (dacă ar fi așa, ar fi trebuit de mult să tacă în fața unor infirmări empirice numeroase și copleșitoare), ci dominația cu orice preț a conștiințelor. Intenția lor este să-şi repete la nesfârşit tezele, difuzându-le monoton, mai ales cu ajutorul Internetului sau televiziunii, și desconsiderând sistematic orice argument contrar: scopul lor nu e să învingă într-o dezbatere rațională, ci, mimând dialogul, să se facă auziţi cât mai insistent, cât mai departe, cât mai obsedant, cât mai masiv. Forța lor stă în însăși repetiția maniacală a unor minciuni grosolane şi barbare. Această repetiție, care împiedică „selecția naturală“ a teoriilor, ajunge periculoasă, fie şi în momentul când, excedaţi, unii oameni încep să-şi zică: „De acord, nu-i chiar aşa, dar n-o fi chiar totul fals. Poate că adevărul e undeva pe la mijloc!“ Bătrânul adagio („adevărul e undeva la mijloc“), în a cărui valabilitate Mill mai credea, a fost însă complet infirmat de excesele criminale ale lumii noastre.
Căci ce mai e de dezbătut, atunci când dovezile empirice, aduse între timp, sunt copleşitoare, cum se întâmplă în cazul camerelor de gazare de la Auschwitz? Ce adevăr „e undeva la mijloc“ între realitate şi negarea ei nebunească şi insultătoare? O „jumătate de Holocaust“ „un sfert de Gulag“? Ce sens mai are să confirmi încă o dată, după ce s-au adus munți de dovezi, că a existat Holocaust al evreilor și romilor în România, că Ion Antonescu și guvernul său au fost vinovați pentru el ori că Legiunea a fost o mișcare fascistă, antisemită și violentă?
În schimb, presupoziția „cercetării oneste“ a lui Mill se menține (iar Legea 217, ca și OUG 31 recunosc acest lucru), atunci când se pune chestiunea studiului ori a publicării operelor sau biografiei unor autori de valoare culturală, științifică și artistică, care au făcut politică legionară sau orice altfel de politică nedemocratică. În general, intenția epistemică, informativă, artistică sau educativă, nu propaganda, este și trebuie prezumată în astfel de cazuri, astfel încât cred cu totul nefondată teama unora că Legea 217 i-ar putea face suspecți pe cei care citesc Cioran, Noica sau Eliade, sau scriu despre ei.
Dar, vor spune alții, astfel de legi nu vor opri propagarea minciunii. De acord, în parte cel puțin. Scopul, pe cât cred, nu este însă pura interdicție a opiniilor totalitare – să le spunem astfel –, ci demascarea principială a pretenției lor mincinoase de a face știință, fie și „alternativă“. Refuzându-le presupoziția „cercetării oneste“, le spunem negatorilor, trivializatorilor sau edulcoratorilor sistematici ai evidențelor istorice, empirice și raționale că demersul lor de a poza în oameni „deschiși dialogului“ și „interesați de adevăr“ a eșuat. Le arătăm că știm perfect că ei nu sunt deloc niște „cercetători onești“, care doar „pun la îndoială dogmele“ sau așa-zisa „gândire unică“, fiindcă nu ne scapă că ceea ce ei urmăresc sub pretextul dialogului e numai dominația. Și cred că este legitim a răspunde printr-o cenzură limitată unor acțiuni masive de dominație irațională, primejdioase pentru o societate democratică și liberă. Cred că acest tratament poate avea totuși un anume efect benefic asupra celorlalți, asupra naivilor și a celor neinformați, dispuși să acorde beneficiul „cercetării oneste“ celor care n-au nici cel mai mic drept să-l pretindă.
P.S. Au dreptate cei care s-au plâns că Legea 217 nu oprește cultul unor mari criminali de stat precum Stalin, Mao ori Che Guevara. Nu înseamnă că legea în cauză n-ar fi binevenită, ci numai că se impune de urgență adoptarea unei noi legi care să incrimeze propaganda comunistă, portul în public al însemnelor respective și cultul liderilor comuniști, vinovați de crime împotriva umanității. Deși nu există tribunale internaționale sau naționale care să-i fi condamnat, evidența științifică împotriva lor este însă la fel de copleșitoare ca în cazul lui Hitler – ceea ce înseamnă, după mine, că a sfida această evidență se privează și ea de presupoziția „cercetării oneste“. Firește, voi mai putea în continuare să-l studiez pe Karl Marx, dar voi fi amendat dacă, în cunoștință de cauză, umblu în public cu portretul criminalului Che pe tricou.