De același autor
Ecourile vizitei președintelui Iohannis în SUA nu se vor stinge curând. Ea va rămâne, foarte probabil, cel mai important eveniment de politică externă al acestui mandat prezidențial. Și asta pentru că acțiunile de politică externă ale administrației de la București sunt puține și nu denotă vreo strategie anume. Poate că există - și acțiuni, și viziune -, dar acestea sunt bine ascunse în spatele ușilor închise. Or, nu se poate comenta ceea ce nu se vede.
O vizită altfel
Sunt câteva importante deosebiri față de vizitele anterioare. O vizită oficială se pregătește din vreme, se fixează agenda în cadrul unor întâlniri de lucru care o preced. Merge secretarul de stat, responsabil de relația cu SUA, apoi ministrul de Externe, pentru chestiuni militare și de securitate se mobilizează oficiali înalți de la Ministerul Apărării și Statul Major General. Acestea sunt protocoale vechi după care funcționează orice birocrație, nu doar cea din România. La o vizită se lucrează luni de zile, dacă nu și mai mult, se negociază atent agenda, se redactează documentele care vor fi semnate. După ce se stabilesc toate detaliile, se fixează data vizitei. Cât privește ultimul aspect, subiectul vizitei a fost ridicat de Meleșcanu într-o întâlnire cu Tillerson, la 23 martie, în marja Coaliției globale anti-ISIS, desfășurată la Washington. Secretarul american de stat, spune comunicatul MAE, a manifestat deschidere pentru continuarea dialogului bilateral, inclusiv la nivel de șef de stat. În traducere liberă, americanii au agreat de principiu ideea unei întrevederi Trump-Iohannis. Cum Washingtonul întârzia răspunsul, Meleșcanu l-a sunat pe Tillerson la 9 mai, punând accent pe faptul că în vară se împlinesc 20 de ani de la fondarea Parteneriatului strategic româno-american. La 19-20 mai, secretarul de stat Ciamba a avut o vizită de lucru la Washington. Americanii asigură că vizita va avea loc, însă nu dau nicio dată. La București, nervozitate maximă, primirea distincției Light Unto the Nations din partea Comitetului Evreiesc American era de multe luni stabilită pentru 5 iunie. Cotroceniul propune insistent 5, 6, maximum 7 iunie, pentru primirea la Trump. De la Casa Albă, în continuare, niciun semn.
Abia la câteva zile după deja celebrul turneu al președintelui Trump, care a culminat cu inaugurarea noului sediu al NATO la Bruxelles, la 25 mai, Washingtonul a comunicat Bucureștiului data vizitei, anume 9 iunie, evident altceva decât solicitase Palatul Cotroceni.
O paranteză, acum. Orice nou înalt demnitar - președinte, prim-ministru, ministru de Externe - primește automat o vizită de curtoazie, e un fel de cec în alb, nu i se poate refuza o primă vizită de prezentare, cu atât mai puțin între prieteni și aliați. Neobișnuit a fost că miniștrii români de Externe, din 2011 încoace, n-au mai avut până astăzi uși deschise la Departamentul de Stat, de ei ocupându-se, cu un aer de dirigintă severă, Victoria Nuland. Nici președintele Obama, după 13 septembrie 2011, nu s-a mai întâlnit cu înalții demnitari de la București, fie Ponta sau nou alesul președinte Iohannis. Cel mai probabil, criza politică din vara anului 2012 a fost un moment de inflexiune importantă în relația dintre Washington și București. Din păcate, procurorii întârzie cercetarea tuturor împrejurărilor în care s-au produs acele evenimente ce au avut un impact atât de însemnat și în relațiile externe ale României.
Factorul Comey
De la început și până astăzi, la câteva zile după consumarea ei, vizita lui Iohannis la Washington a fost un exercițiu de PR win-win. Pentru Cotroceni important era faptul că Iohannnis era al 25-lea lider mondial cu care se întâlnea Trump, că președintele României luase fața premierului maghiar Viktor Orbán și chiar a președintelui Poloniei (după vizita lui Iohannis, Casa Albă a confirmat că Trump va face o vizită oficială în Polonia, înainte de întâlnirea G 20, din Germania, care se așteaptă să fie tensionată, deci Varșovia a marcat un punct în plus). Criza internă care a fragilizat poziția lui Trump era de bun augur pentru Iohannis, care putea să ceară fără să se teamă că va fi refuzat. Pentru Casa Albă, împingerea vizitei pe 9 iunie se poate explica foarte bine prin audierea cu o zi înainte a fostului șef al FBI, James Comey, de către Comisia de investigaţie din Camera Reprezentanţilor, privind implicarea Rusiei în campania electorală americană, astfel încât vizita lui Iohannis să-i ofere prilejul unei reacții de la înălțimea pupitrului unui președinte în exercitarea mandatului său de șef al politicii externe americane. O reacție de pe gazonul Casei Albe sună mult mai solid decât una pe Twitter. Așa se explică de ce chiar Administrația Trump avea interesul să transforme vizita lui Iohannis într-un succes. În fond, Iohannis e președintele unei țări aflate sub directa amenințare a Rusiei, cea mai apropiată de focarele de conflict din Donbas și de Crimeea. Pentru a contracara eficient în plan simbolic acuzația de colaborare cu Rusia în campania electorală, la o zi după declarațiile lui Comey în fața Comisiei de anchetă, Trump i-a confirmat lui Iohannis, în fața presei, că SUA vor interveni în apărarea României. Și în afară de ancheta privind implicarea Rusiei în alegerile americane, Trump avea nevoie de Iohannis la Casa Albă și pentru a estompa în Europa de Est impresia de Ialta-Malta pe care o va face prima întâlnire pe care o va avea cu Putin, la Hamburg, cu ocazia G-20.
Viziunea românească asupra parteneriatului cu SUA
Cred că nici americanii înșiși nu s-au așteptat să vândă atât de ușor Cotroceniului data de 9 iunie. Să-i umple programul președintelui Iohannis s-a dovedit un exercițiu destul de simplu. Astfel, după primirea, luni, 5 iunie, a distincției Comitetului Evreiesc American, președintele a depus marți, 6 iunie, o coroană de flori la cimitirul militar Arlington și s-a întâlnit cu șeful CIA, Mike Pompeo. Joi, 8 iunie, s-a întâlnit cu mai mulți membri ai Congresului, pe unii i-a și decorat. Iar vineri, 9 iunie, în cea de a șasea zi de la sosirea pe pământ american și cea de a cincea a vizitei oficiale, a fost primit la Casa Albă.
Două au fost ocaziile în care președintele Iohannis a definit esența parteneriatului cu SUA, liniile de politică externă și de securitate ale României: la conferința susținută la The Heritage Foundation și în conferința de presă comună a celor doi președinți. Iohannis afirmă că parteneriatul este pilonul central care, în ultimele două decenii, a modelat profilul strategic al României ca aliat NATO și membru al UE. Președintele reduce (din păcate!) parteneriatul la domeniile securitate și apărare, semn că încercările întreprinse după 2011 de a-l extinde și la alte domenii au eșuat. Iohannis subliniază unitatea de viziune între SUA și România pe toate dosarele internaționale majore, această afirmație fiind contrazisă totuși de realitate (între România și SUA sunt diferențe și au fost chiar divergențe pe multe dosare, de la Siria, Kosovo, la neratificarea tratatului de frontieră cu Republica Moldova etc.). Sunt inventariate participările românești în Afganistan, Irak, sistemul de la Deveselu, achiziționarea de F-16, exercițiile din Marea Neagră, programele de exerciții militare comune. Subliniază complexitatea regiunii Mării Negre, invazia în Georgia, anexarea Crimeei, agresiunea din Donbas, insistând asupra amenințării rusești. Spre deosebire de alte ocazii când încerca vizibil să se detașeze de predecesorul său Traian Băsescu, pe politică externă, de securitate și apărare, Iohannis pare decis să continue pe aceleași coordonate și parteneriate strategice, cu SUA, Polonia și Turcia, ale căror documente fondatoare au fost semnate de C. Diaconescu și T. Baconschi. De câte ori a avut ocazia, Iohannis a repetat, spre satisfacția lui Trump, faptul că România și-a respectat angajamentul de a aloca 2% din PIB pentru Apărare.
La conferința comună de presă, Trump a interpretat o partitură total diferită decât cea cu care obișnuise publicul. A fost extrem de curtenitor față de oaspetele său, laudativ la adresa partenerilor români și foarte optimist în legătură cu viitorul relației bilaterale. Iohannis a punctat nu doar la impresie artistică. A spus câteva lucruri generale și generoase despre parteneriatul dintre SUA și UE, despre care trebuie să se știe că nu reflectă nici pe departe realitatea momentului. Și a revenit la tema amenințării rusești în fața căreia România nu poate rezista singură.
Obiective îndeplinite
O nuanță importantă aici. Faptul că a fost conceput de cele două staff-uri în primul rând ca un exercițiu de imagine nu scade valoarea evenimentului. Dacă ceva o pune sub semnul întrebării, asta este actuala criză politică americană, care ar putea duce la impeachment, și mai ales lipsa de consecvență și coerență a președintelui Trump în primele luni de mandat.
În ciuda acestui context internațional complicat care obligă la prudență în evaluarea evenimentului, Bucureștiul și-a atins obiectivul, obținând din partea noii administrații reconfirmarea parteneriatului strategic cu SUA și susținerea americană pentru continuarea luptei împotriva corupției. Urmările în relația bilaterală vor fi dificil de contabilizat, de vreme ce în delegația românească n-a fost niciun reprezentant al guvernului. Deci șansele unui - se spune într-un limbaj birocratic - follow up la această vizită sunt ca și inexistente. La rândul său, Casa Albă și-a îndeplinit câteva obiective de comunicare. Alături de președintele unei țări de pe flancul estic al NATO, aflată în proximitatea geografică a Crimeei ocupată de Rusia, Trump a reconfirmat Articolul 5 al Cartei NATO, din a doua încercare, e drept, după ce a eșuat s-o facă la deschiderea noului sediu al Alianței. Un alt obiectiv important: a oferit precizări privind poziția SUA față de conflictul iscat în jurul Qatarului. Și, cel mai important detaliu: din cauza crizei politice interne care se tot adâncește, Trump i-a dat replica lui Comey, dintr-un decor prezidențial, afișând îngrijorare în fața amenințării rusești din Europa de Est.