De același autor
2018 este anul de dinaintea lui 2019 – taman atunci când vor avea loc alegeri prezidenţiale. Să ne imaginăm ce forţă de convingere ar putea avea cineva de care se va fi lipit eticheta de „mare unificator“, în operaţiuni inevitabile de expunere publică în 2018, anul centenarului Marii Uniri.
2018 este, desigur, încă departe, dar nu foarte departe, mai ales pentru cineva care e preocupat în mod special de simbolistica şi de posibilele dividende care pot rezulta dintr-un scenariu public executat corect. Peste doi ani, se face fix un secol de la „Marea Unire“ şi narative care încearcă să impună „mari unificatori“ la zi sunt, în mod inevitabil, în lucru.
Între actorii politici care pot pretinde să joace o asemenea partitură, actualul preşedinte este, din mai multe motive, cu câteva lungimi de barcă avans faţă de oricare alt potenţial candidat la un asemenea rol. Exagerând, dar nu foarte mult: la datele sale, domnul Iohannis este aproape condamnat să joace un atare rol.
Există trecut şi există prezent care, în sumă, îl fac pe actualul şef al statului să (vrea să) se îndrepte către o atare asumare. Cei care observă – pe bună dreptate – că domnul Iohannis pune un contrast puternic în materie de comportament public în comparaţie cu predecesorul său de la Cotroceni nu adaugă, de regulă, şi ceva – de asemenea, de domeniul evidenţei. Ultimii doi preşedinţi ai României vin dinspre primării – Băsescu, de la Capitală; Iohannis, de la Sibiu. Ei bine, la Sibiu, Klaus Iohannis a avut mandate de edil-şef şi le-a dus în interiorul mitologiei „unificatorului“. E adevărat – „iarna nu-i ca vara“ şi nici Sibiul nu e, administrativ, comparabil cu Bucureştiul. Dar există o porţiune semnificativă de trecut din profilul politic al domnului Iohannis care îl califică pentru o asemenea partitură. Apoi, à propos de prezent, nicio altă funcţie nu e mai predispusă la a ataca mitologia unificatorului decât aceea de preşedinte al României. E funcţia în care, prin numărul de voturi, cel învestit primeşte cea mai mare legitimitate şi, întrucât – măcar pe hârtie – el e trimis acolo pentru a fi „preşedintele tuturor românilor“, e logic de ce preşedintele României este judecat, public, inevitabil şi în raport cu acestă provocare să îi spunem „unificatoare“.
Anul 2018 şi mizele sale majore pot, prin urmare, alcătui un fel de lentilă - certamente de luat în calcul – prin care, privind la comportamentul de până acum al celui mai recent preşedinte al republicii, să înţelegem, punând deci lucrurile într-o perspectivă mai largă, gestica sa publică minimalistă de până acum. Aşadar, prin trecut, prin poziţia prezentă, dar şi prin evidente nevoi politice de viitor, Klaus Iohannis va fi unul dintre cei care vor încerca să intre bine în acest rol, în progresie, către 2018. De altfel, cine a fost atent la vorbele şi la faptele actualului şef de stat nu a putut să nu remarce faptul că, fie şi discret, domnul Iohannis a punctat deja de câteva ori în această direcţie. Este discutabil cât de convingător a fost, dar faptul că a făcut-o e indiscutabil.
Spre pildă, relativ recent, domnia sa a vorbit despre dezizolarea ţării. Sigur, acesta este în sine un obiectiv nobil – doar că enunţarea sa acum a sunat oarecum deplasat, fiindcă, în perioada lui Traian Băsescu, ţara nu era nicidecum izolată (pentru rigoare, USL, din care, la acea vreme făcea parte însuşi domnul Iohannis, a făcut mari eforturi – şi această afirmaţie se poate uşor şi abundent documenta cu fapte - chiar în această direcţie, a izolării ţării în 2012). De asemenea, şi mai recent, şeful statului a invocat necesitatea ca în societatea românească să discutăm despre reaşezarea valorilor şi a indicat 2016 ca anul în care este probabil că acest lucru s-ar putea întâmpla. Şi aici ar fi de comentat că avem de-a face, de asemenea, cu un vast şi nobil program, doar că şansele sale de reuşită nu sunt foarte mari, dacă acela care îl iniţiază, precum şi aliaţii săi „din dotare“ decid alianţe strategice exact cu aceia care au distrus ori au batjocorit adevăratele valori – fie în câmp mediatic, fie în câmp economic, fie în câmp cultural.
Mai e ceva de spus: 2018 este anul de dinaintea lui 2019 – taman atunci când vor avea loc alegeri prezidenţiale. Să ne imaginăm ce forţă de convingere ar putea avea cineva de care se va fi lipit eticheta de „mare unificator“, în operaţiuni inevitabile de expunere publică în 2018, anul centenarului Marii Uniri. Pe de altă parte, 2018 trece, „pas cu pas“, prin 2016 şi prin 2017. Dacă rămânem doar la 2016, să spunem doar că e un an care se anunţă a fi unul cu mari turbulenţe – fie şi numai pentru motivul că avem două rânduri de alegeri, plus tot felul de detalii economice care nu sună încurajator şi care nu sunt de natură să livreze linişte. Plus că, în 2016, e şi perioada în care expiră, la vârful justiţiei autohtone, multe mandate performante până acum şi miza reînnoirilor de mandat sau a găsirii unor soluţii inspirate (de statul de drept, nu de statul dorit de tot felul de borfaşi) este uriaşă. Plus multe altele – şi deocamdată nevăzute. Nu pentru că ar fi neapărat ascunse ochilor oamenilor obişnuiţi, ci pentru că încă nu s-au întâmplat şi care, întrucât viitorul este deschis, nu au cum să nu se întâmple...