De același autor
Asistăm, în aceste zile, la o restaurație în mai toate domeniile. Destituirile curg râu din toate părțile, reguli și principii pe care le consideram bunuri câștigate sunt șterse cu buretele peste noapte. Astăzi, vă propun să ne uităm la ce se întâmplă în educație, unde un ministru interimar obscur distruge tot ce s-a construit cu greu în ultimii ani. Las la o parte discuția absolut legitimă cu privire la limitele mandatului unui ministru intermiar prin comparație cu ale unui ministru plin. Fac asta pentru că mi se pare important să analizăm dezastrul dincolo de chichițe procedurale.
Înlocuirea abuzivă a membrilor Consiliului Naţional de Etică, exact în momentul în care acesta urma să ia o decizie cu privire la numeroasele suspiciuni de plagiat care îl privesc pe fostul ministru Mang, a constituit deja știre în presa internațională. Așa cum era de așteptat, decizia în cazul Mang întârzie. Paradoxal, cred că riscul cel mai mare nu privește dosarul fostului ministru – acesta a fost mult prea mediatizat pentru a mai exista vreo umbră de îndoială în ochii publicului larg, mai ales după ce cercetătorii străini și-au recunoscut operele. Întrebarea e ce va face noul Consiliu cu celelalte plângeri aflate pe rol și despre care publicul larg nu știe mare lucru. Cât curaj vor avea noii membri, pe care, până la proba contrară, îi considerăm de bună-credință, să rezolve potențiale plângeri privind oameni aflați în poziții importante, după ce au văzut cum au fost eliminați peste noapte din Consiliu foștii membri? Domnul Pop, care nu are doctorat, i-a acuzat de „incompetenţă crasă“ pe foștii membri ai Consiliului…
O altă schimbare importantă este cea a președintelui Autorității Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, domnul Dragoş Ciuparu, chiar în mijlocul unei importante evaluări de proiecte, în care această instituție joacă un rol cheie. Recent, a fost introdusă practica evaluării proiectelor de cercetare în România cu ajutorul unor comisii formate din cercetători care lucrează în străinătate şi care apoi comunică ANCS rezultatul evaluării. E important să vedem în ce măsură rămân valabile aceste evaluări după schimbările de la ANCS.
O altă schimbare cu destinatar cunoscut este permisiunea care poate fi acordată profesorilor universitari, care au ajuns la vârsta de 65 de ani, de a rămâne la catedră. Fără nicio dezbatere, această regulă care a făcut să curgă râuri de cerneală la momentul introducerii sale în lege a fost edulcorată. Miza este blocarea schimbării de generație în mediul universitar și perpetuarea influenței enorme pe care profesorii universitari din generația a treia o au asupra facultăților lor și asupra colegilor lor mai tineri.
Modificări importante au fost introduse și în ceea ce privește metodologia de evaluare a școlilor doctorale - Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare și Consiliul Național de Cercetare Științifică sunt eliminate din procesul de evaluare, iar standardele și metodologia rămân să fie stabilite de minister. Cum școlile doctorale se evaluează o dată la 5 ani, rezultă că, dacă o astfel de evaluare are loc în acest an pe noile proceduri, o nouă evaluare poate avea loc cel mai devreme în 2017. Consiliul Naţional pentru Cercetare Științifică a fost eliminat și din procedura de acordare a granturilor doctorale pe baza unei competiții naționale. În anul universitar 2012-2013, granturile vor fi acordate prin ordin al Ministerului Educației.
Se poate lesne observa că dinozaurii sistemului lovesc puternic din coadă, dărâmând tot ce s-a clădit cu greu în acești ani. Faptul că reușesc să sfărâme tot peste noapte este și o dovadă a fragilității reformei. Ceea ce vedem astăzi e lipsa de reacție a unui sistem paralizat de frică, în care omerta funcționează de zeci de ani, un sistem din care sunt eliminați toți cei care îndrăznesc să aibă opinii, în care tinerii sunt plătiți prost pentru a fi descurajați să rămână în universități, pentru ca nu cumva mai apoi să conteze. Un sistem în care o mână de oameni controlează tot ce mișcă, unde împotrivirea pare imposibilă. Probabil, vor mai trece mulți ani până să avem iarăși șansa unui dezgheț și poate atunci cei care vor încerca vor fi învățat lecția de azi. Nu pot însă să nu remarc muțenia industriei, care se plânge necontenit că nu primește forță de muncă bine pregătită și că banii au fost atâta timp alocați pe criterii netransparente. Dacă într-adevăr le-ar păsa, ar trebui să vorbească acum. Să vorbească public, nu prin birouri ministeriale și la cafele. E şi miza lor, nu?!
Domnul Pop este ministrul interimar al Educației, dar distrugerile pe care le provoacă prin deciziile sale nu sunt deloc temporare. Probabil că nu e deloc întâmplătoare numirea sa în această funcție, pentru că e o bună politică să lași ca treburile murdare să fie făcute de indivizi irelevanți, care apoi să se retragă pentru a permite ca pe scaunul respectiv să fie aşezaţi adevărații păpușari care, deocamdată, stau în spatele cortinei. //
Comentarii 5
Mobutu-suedezul - 06-24-2012
"Destituirile curg râu din toate părțile"... Da, urmeaza TVR, cu coborarea pe partea stanga!
Răspundepciliuta - 06-22-2012
Care reforme? Cine are curaj sa le faca? Unde e acel batran de al carui chip te temi?Hai sa punem degetul unde ne doare! 1. Corpul didactic al unei tari este nucleul patriotismului/loialitatii fata de popor si specificul acestuia -fapt nerecunoscut si bagatelizat; 2. Efortul material/emotional pentru a educa este nefructificat (raportul suma absolventi/cifra scolarizata) catrastofal; 3.Competitia in si intre unitati la toate nivelele este formala; 4.Scoala romaneasca NU formeaza caractere ; ........ Reformele care transforma competitia in incaierare,cele care transforma mijloacele in scop (scoala e un mijloc, educatia un scop); cele care inlocuiesc increderea cu deruta ............NU NE INTERESEAZA. Distrugerea scolii romanesti a inceput in 47 si e continua pana azi. Se umple tara de lichele (descurcareti, dispusi la compromis profesinal/moral, fara principii si modele) si de "caini batuti" (resemnati, oportunisti, cruzi, ....). Scoala aia de secol 19-20 care avea nivel cvasimondial prin calitatea si impactul absolventilor ei nu mai exista. "Batuta cu lantu' si legata cu sarma ghimpata" a inlocuit "Moartea lui Fulger" .... Reforma in invatamant nu este fundamentata, nu are directie si scop. Sigur nu poate fi introdusa nici de gascani obositi nici de tineri aroganti cu studii dubioase nici de lideri de sindicat nici de gaste proaste. Nu ii mai comparati intre ei, cautati o referinta si poate prin pasi marunti prin toti neavenitii astia chiar iese de o reforma!
Răspundeandu d. - 06-20-2012
a se adauga contestarea in instanta a evaluarii universitatilor, cu asta chiar pune CRUCE reformei!
RăspundeLaura Stefan - 06-20-2012
alaturi de decizia ca plata contributiei pentru sindicat sa se opreasca direct din salariu, desi instantele spusesera ca normal e sa plateasca doar cei care vor in sindicat!
RăspundeLavi - 06-19-2012
a se adauga schimbarea rapida a directorilor de scoli si licee, a inspectorilor generali etc.
Răspunde